Beleggen in goud of zilver
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Beleggen in goud of zilver
Wereldwijd 950 miljoen nieuwe zonnepanelen in één jaar, elk zp circa 15 gram zilver, dat tikt aardig aan. 
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
- VincentVega
- VIP member

Spreek je nu als belegger of als milieuactivist?
Schoonheid kan je ook vinden in de lelijkheid der dingen
Ik heb hier meer dan 200 gr zilver op mijn dak/ea liggen... groene jongen zekers?!
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
- VincentVega
- VIP member

Dat weet ik zo nog niet: zilver ontginnen is niet echt een milieuvriendelijk proces.
Dus als een “groene jongen” juicht omdat er op grote schaal zilver wordt ontgonnen, dan heb ik mijn bedenkingen bij zijn bekommernis om het milieu
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
De bubbel loopt verder leeg. Goud al 1000$ lichter op enkele dagen tijd.
Zilver al 40% lichter.
Dat kan tellen. Serieuze waardevermindering tegenover die topprijzen van vorige week.
De verhouding van mijn fysiek is nog 2/3 goud en 1/3 zilver. Het geheel is al een kwart van zijn waarde verloren.
Dit is natuurlijk gerekend vanaf de toppen, die we denk ik niet meer gaan zien dit jaar.
Goud-zilver ratio nog altijd 60 wat nog steeds erg laag is en zilver nog steeds duur waardeert.
Als de daling doorzet gaan nog veel vluchters naar deze ‘veilige havens’ klappen krijgen om u tegen te zeggen.
Bij hollandgold worden ze overspoeld met verkopers zeggen ze zelf. Je moet rekenen op vertragingen, minimum transactiewaarde is nu 2500 en ze hebben de premies die ze betaalden om zilver terug te kopen op 0 gezet. Zelf verkochten ze aan prijzen met premies tot boven 25%. Terugkopen 0! Wie daar recent edelmetaal op een account kocht zit muurvast lijkt me.
Zilver al 40% lichter.
Dat kan tellen. Serieuze waardevermindering tegenover die topprijzen van vorige week.
De verhouding van mijn fysiek is nog 2/3 goud en 1/3 zilver. Het geheel is al een kwart van zijn waarde verloren.
Dit is natuurlijk gerekend vanaf de toppen, die we denk ik niet meer gaan zien dit jaar.
Goud-zilver ratio nog altijd 60 wat nog steeds erg laag is en zilver nog steeds duur waardeert.
Als de daling doorzet gaan nog veel vluchters naar deze ‘veilige havens’ klappen krijgen om u tegen te zeggen.
Bij hollandgold worden ze overspoeld met verkopers zeggen ze zelf. Je moet rekenen op vertragingen, minimum transactiewaarde is nu 2500 en ze hebben de premies die ze betaalden om zilver terug te kopen op 0 gezet. Zelf verkochten ze aan prijzen met premies tot boven 25%. Terugkopen 0! Wie daar recent edelmetaal op een account kocht zit muurvast lijkt me.
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Bij argentor is de premie die betaald wordt voor zilveren kilomunten nog altijd 10%. Dat is wel veel
Voor al de rest krijg je enkel de zilverprijs of minder en dan nog enkel voor volledige tubes. Voor baren zelfs procenten minder dan de zilverprijs bij die argentor, je moet wel gek zijn daar te verkopen.
Dan is inkoopedelmetaal een stuk beter met z’n 5% nog en voor alle gewichten zilveren muntjes EN baren.
Maar nu nog verkopen is vijgen na pasen lijkt me 73$ tov 120 vorige week.
Mijn verkopen gaan in ieder geval vanaf nu on hold voor zowel Au als Ag. Benieuwd waar dit gaat eindigen.
Voor al de rest krijg je enkel de zilverprijs of minder en dan nog enkel voor volledige tubes. Voor baren zelfs procenten minder dan de zilverprijs bij die argentor, je moet wel gek zijn daar te verkopen.
Dan is inkoopedelmetaal een stuk beter met z’n 5% nog en voor alle gewichten zilveren muntjes EN baren.
Maar nu nog verkopen is vijgen na pasen lijkt me 73$ tov 120 vorige week.
Mijn verkopen gaan in ieder geval vanaf nu on hold voor zowel Au als Ag. Benieuwd waar dit gaat eindigen.
Dat nieuws werd door de massamedia pas vrijdag opgepikt en gedurende het weekend komt dat dan onder de aandacht van het grote publiek. Aangezien de meesten geen fysiek goud bezitten, maar ETFs en dergelijken, is de vraag wat de koersen deze week zullen doen. Wanneer de massa panikeert kan het heel snel gaan.the_bishop schreef: ↑2 februari 2026, 07:42 De bubbel loopt verder leeg. Goud al 1000$ lichter op enkele dagen tijd.
Zilver al 40% lichter.
De daling van de zilverprijs was alvast de grootste daling ooit. Benieuwd.
Strookje afknippen en laten ondertekenen door ouders of voogd.
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
Ach, er komt wel weer een mooi koopmoment. 
Zilver wordt zelden ontgonnen, er zijn amper “pure” zilvermijnen. Het is een bijproduct van de ontginning voor lood, zink en koper, industriële metalen.VincentVega schreef: ↑2 februari 2026, 00:22 Dat weet ik zo nog niet: zilver ontginnen is niet echt een milieuvriendelijk proces.
Ik snap die paniek niet, kijk eens naar de koersen van een maand geleden? Paper to Silver ratio is 377 nu. OK, tof maar met al dat “papier” kan je geen zonnepanelen, batterijen, iPhones en 1.000en andere applicaties maken.
- VincentVega
- VIP member

… en die andere metalen dienen niet ontgonnen te worden om er zilver uit te extraheren?VTEC schreef: ↑2 februari 2026, 10:20Zilver wordt zelden ontgonnen, er zijn amper “pure” zilvermijnen. Het is een bijproduct van de ontginning voor lood, zink en koper, industriële metalen.VincentVega schreef: ↑2 februari 2026, 00:22 Dat weet ik zo nog niet: zilver ontginnen is niet echt een milieuvriendelijk proces.
Ik snap die paniek niet, kijk eens naar de koersen van een maand geleden? Paper to Silver ratio is 377 nu. OK, tof maar met al dat “papier” kan je geen zonnepanelen, batterijen, iPhones en 1.000en andere applicaties maken.
Het gaat me om de grote hoeveelheden zilver die nodig zijn voor o.a. zonnepanelen en die de ontginning van allerlei ertsen vergen. Ik vind het raar dat iemand die zichzelf als milieuactivisten en groene jongen opwerpt blij is met de massale ontginning van ertsen om er zilver uit te extraheren.
Jamaar, die had je al nodig voor iets anders. Zilver is een bijproduct.VincentVega schreef: ↑2 februari 2026, 11:21 … en die andere metalen dienen niet ontgonnen te worden om er zilver uit te extraheren?![]()
Volgens mij span je de kar voor het paard met de eerste zin. Die 3 materialen zijn nodig voor huizenbouw, industrie etc.VincentVega schreef: ↑2 februari 2026, 11:21 Het gaat me om de grote hoeveelheden zilver die nodig zijn voor o.a. zonnepanelen en die de ontginning van allerlei ertsen vergen. Ik vind het raar dat iemand die zichzelf als milieuactivisten en groene jongen opwerpt blij is met de massale ontginning van ertsen om er zilver uit te extraheren.
Ik ben trouwens geen milieu activist of groene jongen als je naar mij refereerde…
Psst zoek eens op wat er nodig is aan materialen / metalen om Musk zijn 1 miljoen satellieten te maken? Veel, heel veel.
- VincentVega
- VIP member

Een bijproduct bij het delven naar koper, goud, lood en zink. Maar naar zilver is een grote vraag - mede door het gebruik in zonnepanelen - waardoor meer en meer van die andere ertsen moeten worden ontgonnen om er dan zilver uit te kunnen extraheren.patrick4 schreef: ↑2 februari 2026, 11:41Jamaar, die had je al nodig voor iets anders. Zilver is een bijproduct.VincentVega schreef: ↑2 februari 2026, 11:21 … en die andere metalen dienen niet ontgonnen te worden om er zilver uit te extraheren?![]()
De vraag naar zilver neemt sterk toe, vooral gedreven door industriële toepassingen in de groene energietransitie en elektronica, met een verwachte stijgende trend tot zeker 2030. Deze toename in vraag en productie heeft significante, vaak negatieve milieueffecten, al wordt de opkomst van gerecycled zilver ("urban mining") een cruciale factor in het verminderen van de ecologische voetafdruk.
Hieronder volgt een overzicht van de evolutie en milieu-impact van zilver:
1. Evolutie van de Vraag naar Zilver
Industriële Groei: Zilver is cruciaal voor elektrische auto's, zonnepanelen en elektronica. Na een sterke stijging in 2025 wordt verwacht dat de zilverprijs en vraag structureel hoog blijven, met piekverwachtingen in 2026 en daarna.
Groene Transitie: Zonne-energie kan tegen 2050 een zeer groot deel van de huidige zilverreserves verbruiken.
Afname Fotografie: Het gebruik van zilver in de foto-industrie is met 25-40% gedaald, maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door de vraag naar elektronica.
2. Milieu-effecten van Zilverwinning
Kwik- en Cyanidevervuiling: Bij de winning wordt vaak gebruikgemaakt van kwik en cyanide, wat leidt tot ernstige bodem- en watervervuiling.
Deforestatie en Landdegradatie: Mijnbouw leidt tot grootschalige ontbossing, erosie en vernietiging van habitats.
Luchtvervuiling: Smeltprocessen stoten zwaveldioxide uit, wat bijdraagt aan zure regen.
Afval: Bij open-pit mijnbouw wordt 2-3 keer meer afvalgesteente geproduceerd dan er aan erts wordt gewonnen.
3. Verschuiving naar Duurzaamheid en Recycling
Gerecycled Zilver: Pandora en andere bedrijven stappen over op gerecycled zilver om de ecologische impact te verminderen. Gerecycled zilver heeft een aanzienlijk lagere CO2-voetafdruk (tot wel een derde van de uitstoot van mijnbouw).
Urban Mining: Het terugwinnen van zilver uit elektronisch afval (telefoons, laptops) wordt steeds belangrijker om aan de vraag te voldoen zonder nieuwe mijnen te openen.
Samenvattend:
Terwijl de vraag naar zilver piekt door technologische vooruitgang, evolueert de industrie langzaam richting meer circulaire methoden om de ernstige vervuiling door traditionele mijnbouw tegen te gaan.
De vraag naar zilver neemt sterk toe, vooral gedreven door industriële toepassingen in de groene energietransitie en elektronica, met een verwachte stijgende trend tot zeker 2030. Deze toename in vraag en productie heeft significante, vaak negatieve milieueffecten.
- VincentVega
- VIP member

Neen, ik refereerde niet naar jou ...VTEC schreef: ↑2 februari 2026, 11:52Volgens mij span je de kar voor het paard met de eerste zin. Die 3 materialen zijn nodig voor huizenbouw, industrie etc.VincentVega schreef: ↑2 februari 2026, 11:21 Het gaat me om de grote hoeveelheden zilver die nodig zijn voor o.a. zonnepanelen en die de ontginning van allerlei ertsen vergen. Ik vind het raar dat iemand die zichzelf als milieuactivisten en groene jongen opwerpt blij is met de massale ontginning van ertsen om er zilver uit te extraheren.
Ik ben trouwens geen milieu activist of groene jongen als je naar mij refereerde…
Psst zoek eens op wat er nodig is aan materialen / metalen om Musk zijn 1 miljoen satellieten te maken? Veel, heel veel.
Psst two wrongs don't make a right