Het boodschappen topic
Re: Het boodschappen topic
Dat ons land vol staat met flitspalen heeft een andere reden. Gewoon centjes pakken.
Verdoken belastingen ... Dat klopt.
- VincentVega
- VIP member

Wie niet te hard rijdt moet deze “belasting” niet betalen
Schoonheid kan je ook vinden in de lelijkheid der dingen
- tuinder666
- Sr. Member

- Contacteer:
Hou je gewoon aan de maximumsnelheid — probleem opgelost. Je wint er in de praktijk geen tijd mee om harder te rijden. Het lijkt mij bovendien een vreemd idee om hier op voorhand geld voor opzij te zetten.
Momenteel heb ik geen enkele snelheidsboete op mijn palmares, ondanks dat ik al jaren mijn rijbewijs heb. In die tijd heb ik wel heel wat bumperklevers gezien en zelfs bijzonder roekeloze inhaalmanoeuvres geobserveerd.
Al moet ik wel zeggen: soms is het echt onduidelijk wat de toegelaten snelheid precies is. En iedereen maakt al eens een fout.
>totaal 2025: 535,78
Ha
Momenteel heb ik geen enkele snelheidsboete op mijn palmares, ondanks dat ik al jaren mijn rijbewijs heb. In die tijd heb ik wel heel wat bumperklevers gezien en zelfs bijzonder roekeloze inhaalmanoeuvres geobserveerd.
Al moet ik wel zeggen: soms is het echt onduidelijk wat de toegelaten snelheid precies is. En iedereen maakt al eens een fout.
>totaal 2025: 535,78
Ha
Vandaag naar een aflevering van "Weet ik veel" geluisterd in de auto - Kobe Ilsen ontving de chef van het Fornuys, bekende locatie bij NVA-ers haha Johan Seghers.
Boeiende radio - kort gezegd, koop waar mogelijk lokaal / korte keten en werk zoveel mogelijk met seizoensproducten.
Zelf vul ik dat aan met invriezen als iets tijdens het jaar of maar beperkt beschikbaar (zoals wild of asperges of aardperen bvb.) of als het goedkoop staat in de zomer. Gebruik de heerlijke Muttitomaten (uit blik); Italiaans dus zongerijpt, mooi familiebedrijf ipv de zure tsjak die ze vers verkopen voor ongeveer dezelfde prijs.
Als je niet kan koken, volg dan een cursus bij Syntra, CVO etc.
Boeiende radio - kort gezegd, koop waar mogelijk lokaal / korte keten en werk zoveel mogelijk met seizoensproducten.
Zelf vul ik dat aan met invriezen als iets tijdens het jaar of maar beperkt beschikbaar (zoals wild of asperges of aardperen bvb.) of als het goedkoop staat in de zomer. Gebruik de heerlijke Muttitomaten (uit blik); Italiaans dus zongerijpt, mooi familiebedrijf ipv de zure tsjak die ze vers verkopen voor ongeveer dezelfde prijs.
Als je niet kan koken, volg dan een cursus bij Syntra, CVO etc.
Een "jaarcursus" koken bij een CVO kost je rond de 400 euro, exclusief eventuele kortingen, dacht ik te hebben vernomen !
Ik heb dat 6 jaar gedaan in avondschool en het was voor mij waard elke cent kan ik je zeggen, zoveel geleerd. Toen waren er wel nog opleidingscheques of hoe het ook heette. Kostte toen dus erg weinig. Nu, geen idee.
Je moet voor de grap eens zien wat er in eiersalade van bvb. AH en co zit : 61-65% ei, rest is goedkope troep en onuitspreekbare woorden. Blijft wel lang goed. Als ik ze zelf maak is dat >90% ei. Er is nog altijd wat mosterd, mayonaise, olijfolie, P&Z, bieslook nodig om het smeerbaar te maken. Weinig werk en denk niet dat het veel duurder is.
Je moet voor de grap eens zien wat er in eiersalade van bvb. AH en co zit : 61-65% ei, rest is goedkope troep en onuitspreekbare woorden. Blijft wel lang goed. Als ik ze zelf maak is dat >90% ei. Er is nog altijd wat mosterd, mayonaise, olijfolie, P&Z, bieslook nodig om het smeerbaar te maken. Weinig werk en denk niet dat het veel duurder is.
Ik heb al jobstudent nog in een viswinkel gewerkt. Sedertdien eet in nooit meer vissalade of dergelijke rommel. En in de supermarkt is het nog erger wat ze in die salades draaien.
Je vergat nog te zeggen dat je die rommel van Ah en dergelijke gewoon niet meer binnen krijgt als je gewoon bent om zelf dingen te maken zoals het eigenlijk hoort.
Kip met curry salade is daar een goed voorbeeld van. Koop dat van Lidl of AH... Of zelfs van een merk als 'Johma' : niet eetbaar vergeleken met hoe je het zelf kan maken. Mijn maag draait ervan als ik de overgefabriceerde rommel eet.
Dat heb ik dan bv. niet met bereid stoofvlees als het een beetje degelijk gemaakt is.
Er is ook een groot verschil tussen beide bereidingen.
Gratis bestaat niet. Je betaalt nu meer belastingen en je betaalt meer voor alles wat vroeger gesubsidieerd was. De kracht van verandering.
Voor alles is er een simplistische uitleg. Alleen moet je je eens meer afvragen of het voldoende is om het uit te leggen.VincentVega schreef: ↑11 februari 2026, 14:06Wie niet te hard rijdt moet deze “belasting” niet betalen![]()
Voor mijn part is de uitleg vaak net zo drekkig als de maatregelen zelf.
Zelf heb ik al jaren geen snelheidsboete gekregen. Het helpt dat ik zelden haast heb.
Je kan je afvragen of onze veiligheid zoveel vooruit is met boetes voor 1 km (of zelfs 5) per uur te snel rijden in een zone 30.
Het blijft een methode van de staat om te graaien met een verhaal voor de goedgelovigen.
Allee, ga je gang ! Als je geen 31 km per uur rijdt moet je die boete niet betalen ! Hiep hiep hoera voor de NVA en voor de andere onnozelaars en politieke profiteurs in onze regeringen.
Of andere nonsens zoals fietsstraten waar je de fietser niet mag inhalen..
Een voetganger die bijna onder je auto loopt op een zebrapad zonder ook maar een moment op het verkeer te letten : zware overtreding.
Verdoken belastingen.
Ik zou er één heffen om in het openbaar aan je reet te krabben.
En voor mensen die daarna aan hun vingers snuffelen (ik kende ooit zo iemand) : dubbel !
Dat is ongeveer even storend.
Ik wou geen namedropping doen, wij winkelen ook bij AH voor het goede begrip. Omdat mijn zoon al een tijd kijkt naar een hoger onderwijs opleiding dieetkunde / voedingscoach ben ik er een stuk bewuster mee beginnen omgaan.
Maar die salades maken we nu al een tijd zelf; bvb. tonijnsla / makreelsla, echt niet duur in blik, tonijn of makreel. Krab- of garnaalsla als het wat duurder mag zijn. Wij kopen gekookte krabbepoten in de viswinkel, gewoon superlekker maar je hebt er wel wat werk aan qua kraken.
Préparé kopen we nog wel eens, maar meestal is het américain nature en ieder 'kruidt' dat af met peper / zout / kappertjes / augurkjes / ketchup / Tabasco etc zoals ie het zelf wil.
De makkelijkste manier om degelijke (?) tonijnsalade te maken vind ik zelf een potje kopen in de supermarkt (250 gram)en daar dan nog wat fijn gekookte ei (1) en een blikje tonijn aan toevoegen.
Dat is lekker ... En op dat moment zit er ook ineens ook tonijn in.
Namedropping is niet echt nodig. De salades van zo goed als geen enkel merk en soort zijn het kopen waard. Dat is bij alle supermarkten gewoon zo. Er is al eens een zeldzame uitzondering.
Prepare van de beenhouwer is eigenlijk gehakt + americain + saus ... roeren of mixen .. gedaan.
Wat jij beschrijft gaat wat smaakaanpassing vergen want dat gaat totaal niet hetzelfde zijn. Maar je weet dan wel wat er in is.
Eens een andere stok in een ander hoenderhok gesmeten : valt het jullie ook op dat het in de supermarkt ZO moeilijk is om nog degelijke kaas te vinden tussen al de rommel die ze verkopen. Zelfs de grote merken beschuldigen zich aan de recepten van : minder rijptijd , minder smaak, rubber kaas - effect.
Ik hoop dat er nog lang ambachten zijn als bakkers, beenhouwers, charcuteriewinkels, etc..
Als we van de warenhuizen afhangen wordt er alleen nog rommel verkocht. Goedkoop en duur. Dat onderscheid zal blijven... maar vooral of alleen rommel.
Dat is lekker ... En op dat moment zit er ook ineens ook tonijn in.
Namedropping is niet echt nodig. De salades van zo goed als geen enkel merk en soort zijn het kopen waard. Dat is bij alle supermarkten gewoon zo. Er is al eens een zeldzame uitzondering.
Prepare van de beenhouwer is eigenlijk gehakt + americain + saus ... roeren of mixen .. gedaan.
Wat jij beschrijft gaat wat smaakaanpassing vergen want dat gaat totaal niet hetzelfde zijn. Maar je weet dan wel wat er in is.
Eens een andere stok in een ander hoenderhok gesmeten : valt het jullie ook op dat het in de supermarkt ZO moeilijk is om nog degelijke kaas te vinden tussen al de rommel die ze verkopen. Zelfs de grote merken beschuldigen zich aan de recepten van : minder rijptijd , minder smaak, rubber kaas - effect.
Ik hoop dat er nog lang ambachten zijn als bakkers, beenhouwers, charcuteriewinkels, etc..
Als we van de warenhuizen afhangen wordt er alleen nog rommel verkocht. Goedkoop en duur. Dat onderscheid zal blijven... maar vooral of alleen rommel.
Tja, er zijn zoveel kaassoorten, over welke heb je het? Als het over de standaard Gouda fabriekskaas gaat, die heb je in een aantal varianten, jong, jong belegen, belegen,... en die lijken mij toch een redelijk constante fabriekskwaliteit te hebben. Los daarvan, de smaak van melk en dus ook kaas kan wat variëren met de seizoenen en wat de koeien of geiten te eten krijgen.haelewyn schreef: ↑12 februari 2026, 17:15 Eens een andere stok in een ander hoenderhok gesmeten : valt het jullie ook op dat het in de supermarkt ZO moeilijk is om nog degelijke kaas te vinden tussen al de rommel die ze verkopen. Zelfs de grote merken beschuldigen zich aan de recepten van : minder rijptijd , minder smaak, rubber kaas - effect.
Goede verse in Delhaize gekocht: wel 7 euro voor 3 (dikke) sneden. Meer dan 2 euro per schelle.
Goede voeding is vrijwel niet meer te krijgen.
Al die (dure) kazen komen voor het grootste deel uit Polen. Of het nu Oud Amsterdams, Goudse of wat dan ook heet. Weinig kazen nog met een goede smaak.
Vis. Geen smaak meer. Allemaal gekweekt en met korrels en Antibiotca en snelgroeimiddelen gevoed. Dus.... smakeloos.
Vlees? Geen smaak meer. Van dieren die niet meer in de buitenlucht komen en alleen nog maar fabrieksvoer krijgen. Zelfs het wild wordt gefokt.
En dan de trucs die er mee uit worden gehaald.
Kleine stukjes en restjes worden gemalen, een beetje kleurstof er bij en dan nog het belangrijkste: wat eiwitpoeder er bij en in de vormpers.
Het eiwit zorgt er voor dat het vlees 10% water op kan nemen en werkt tevens als lijn. Zo krijg je uit de vorm een mooie rosbief of filet puur. Het verschil zie je echt niet, maar het heeft geen smaak meer.
Kijk bij voorverpakt vlees of vleeswaren maar een op het etiket. Wat doet 25% kippen eiwit in een rosbief of varkenseiwit in een filet puur.
Zo gaat het helaas tegenwoordig.
Al die (dure) kazen komen voor het grootste deel uit Polen. Of het nu Oud Amsterdams, Goudse of wat dan ook heet. Weinig kazen nog met een goede smaak.
Vis. Geen smaak meer. Allemaal gekweekt en met korrels en Antibiotca en snelgroeimiddelen gevoed. Dus.... smakeloos.
Vlees? Geen smaak meer. Van dieren die niet meer in de buitenlucht komen en alleen nog maar fabrieksvoer krijgen. Zelfs het wild wordt gefokt.
En dan de trucs die er mee uit worden gehaald.
Kleine stukjes en restjes worden gemalen, een beetje kleurstof er bij en dan nog het belangrijkste: wat eiwitpoeder er bij en in de vormpers.
Het eiwit zorgt er voor dat het vlees 10% water op kan nemen en werkt tevens als lijn. Zo krijg je uit de vorm een mooie rosbief of filet puur. Het verschil zie je echt niet, maar het heeft geen smaak meer.
Kijk bij voorverpakt vlees of vleeswaren maar een op het etiket. Wat doet 25% kippen eiwit in een rosbief of varkenseiwit in een filet puur.
Zo gaat het helaas tegenwoordig.