Beleggen in goud of zilver
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- MarciaHoefmans
- Newbie

- Contacteer:
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Re: Beleggen in goud of zilver
Je moet niet gaan rondzeulen met beleggingsgoud, dan kunnen er ook geen krassen op komen.MarciaHoefmans schreef: ↑26 maart 2026, 20:29Daarom koop je best Krugerrands. Die bevatten koper en zijn daardoor krasbestendiger.
Heb een kruger gehad, maar die is tegen een hoge prijs nu de deur uit. Was 1 van de eerste die verkocht zijn.
Weinig moois aan, .999 zijn veel mooier.
Enige bijzondere aan zo’n kruger vond ik altijd dat de gewone man die niet eens herkent als een gouden munt die zeer veel waard is. Wie niks van goud kent (de meesten) zullen niet eens een briefje van 50 euro ruilen voor uw krugerrand, de meesten weten niet eens wat een krugerrand is.
Ook van een sovereign denk bijna iedereen die het ziet dat het een koperen muntje is. Er gaan er niet veel uw 1000 euro goud willen wisselen voor een briefje van 10
- MarciaHoefmans
- Newbie

- Contacteer:
Een expert! Ik trek mijn snavel in!
De Kruger doet mij altijd denken aan de munten/schijven van de pietjesbak. Dwz wil je scoren op café, speel dan pietjesbak met Krugers. De meesten zullen het niet merken (?).
Ooit lang geleden 1 Kruger gekocht. Mooi stuk maar verloor elk jaar waarde. Na x jaar terug verkocht, met verlies.
Ooit lang geleden 1 Kruger gekocht. Mooi stuk maar verloor elk jaar waarde. Na x jaar terug verkocht, met verlies.
Heeft niets met die Kruger te maken, maar met de goudprijs. Verkeerde moment gekocht en verkocht dus.chesini schreef: ↑Gisteren 03:33 De Kruger doet mij altijd denken aan de munten/schijven van de pietjesbak. Dwz wil je scoren op café, speel dan pietjesbak met Krugers. De meesten zullen het niet merken (?).
Dat moet dan wel erg lang geleden zijn, sedert 2006 was het enige jaar van daling in EUR 2013... In 2006 kostte een Kruger trouwens ongeveer 500€...
Ik heb ze zelf ook in 1 Oz, maar vooral in 1/4de Oz vorm, da's makkelijker verhandelbaar. En ja, ik vind ze ook lelijk, maar de premie was laag in de periode dat ik kocht want geen hond was er in geïnteresseerd en ze zijn letterlijk overal verkoopbaar.
@the_bishop : de courante Europese munten die bestemd waren voor circulatie zijn allen legeringen 90/10 of 91,7/8,3, de verhouding goud versus koper.
Zilver blijf ik bij 9999; er is wel in de US groeiende interesse voor 90% silver (gaan nu volop naar smelterijen) maar dat boeit me persoonlijk zo niet. Ik heb wel Rijksdaalders (NL) die 72% zijn, maar dat was eenmalig en voor de herkenbaarheid moest het ooit nodig zijn als barter money. Die zijn enkel geslagen tussen 1959 en 1966.
Kruger's waren ooit goedkoper, omwille van de apartheid. Tijdje geleden..
Vind die Belga's toch interessant. Premie (gisterenavond) zowat 3.5%. Goud kopen bij Umicore komt op zowat 2.2% (enkele jaren geleden toch). Dus dat valt nog mee. Gelet op het goudgehalte zie ik geen probleem met verhandelbaarheid. Ook niet bij verkoop.
1 oz bij umi: https://www.umicoregoldshop.be/nl/goud- ... ar-1-troz/
4078.8€ bij umi, de belga 4006€ voor 1oz. Zelfde goudgehalte.
Alleen de timing, da's een ander paar mouwen. 'k Zou het echt niet weten, maar stijgende rente is biedt geen ondersteuning aan de goudkoers. Giga staatsschulden en geopolitiek wel. Kom ik op houden. 'k Zie ze toch niet direct omlaag donderen in koers.
Vind die Belga's toch interessant. Premie (gisterenavond) zowat 3.5%. Goud kopen bij Umicore komt op zowat 2.2% (enkele jaren geleden toch). Dus dat valt nog mee. Gelet op het goudgehalte zie ik geen probleem met verhandelbaarheid. Ook niet bij verkoop.
Alleen de timing, da's een ander paar mouwen. 'k Zou het echt niet weten, maar stijgende rente is biedt geen ondersteuning aan de goudkoers. Giga staatsschulden en geopolitiek wel. Kom ik op houden. 'k Zie ze toch niet direct omlaag donderen in koers.
Iedereen doet met zijn / haar geld wat ie wil uiteraard.
Op het exacte moment dat ik dit typ :
1 Oz puur goud van Metalor (CH), netjes gesealed en genummerd : 4004€
1 Oz van die erg lelijke Belga coin (mening…) niet gesealed, wel een jaartal : 4001,2€
Daar moet ik nog zelf geen milliseconde over nadenken, maar als gezegd, doe wat er best bij je past. Luister en sta open voor de mening van anderen maar in the end doe je eigen ding.
1 Oz van die erg lelijke Belga coin (mening…) niet gesealed, wel een jaartal : 4001,2€
Daar moet ik nog zelf geen milliseconde over nadenken, maar als gezegd, doe wat er best bij je past. Luister en sta open voor de mening van anderen maar in the end doe je eigen ding.
Krugers 3.928 bij Antwerpen Goudbank.Fientje schreef: ↑Gisteren 14:05 Kruger's waren ooit goedkoper, omwille van de apartheid. Tijdje geleden..
Mijn mening, 'k heb wat meer vertrouwen in Umi of de uitgever van de Belga, dan een handelaar, met o.m. Krugers die misschien al 20 jaar in omloop zijn. 'k Heb er zo ooit van de bank gekregen in een plastic hoesje, 'k ben ze niet gaan wegen, maar in de lessen geschiedenis, en dan over gouden munten,...VTEC schreef: ↑Gisteren 14:20 Iedereen doet met zijn / haar geld wat ie wil uiteraard.
Heb dus een voorkeur voor blinkend, nieuw, geseald.
Waarom verondersteld wordt dat die Belga's niet geseald zouden zijn, is mij een raadsel. Dat zou bijzonder vreemd zijn.
Totaal niet mee eens. Als het om beleggen gaat tenminste. Ik heb meer vertrouwen in Goudbank Antwerpen en Holland Gold.Fientje schreef: ↑Gisteren 16:02Mijn mening, 'k heb wat meer vertrouwen in Umi of de uitgever van de Belga, dan een handelaar, met o.m. Krugers die misschien al 20 jaar in omloop zijn. 'k Heb er zo ooit van de bank gekregen in een plastic hoesje, 'k ben ze niet gaan wegen, maar in de lessen geschiedenis, en dan over gouden munten,...VTEC schreef: ↑Gisteren 14:20 Iedereen doet met zijn / haar geld wat ie wil uiteraard.
Heb dus een voorkeur voor blinkend, nieuw, geseald.
Waarom verondersteld wordt dat die Belga's niet geseald zouden zijn, is mij een raadsel. Dat zou bijzonder vreemd zijn.
Van mij hoeven ze ook niet nieuw, blinkend of geseald.
Juist fijn als ze al 20 jaar of langer in omloop zijn geweest. (Moeilijk te achterhalen of en wanneer jij ze voor je verjaardag hebt gehad en wanneer.
Ik heb de vraag gesteld (zijn die dingen geseald J/N?) aan iemand hier op het forum met concrete interesse in die Belga munten enkele pagina’s geleden in deze discussie, zie daar anders? De website van beleggersmunten zelf gaf immers geen uitsluitsel.Fientje schreef: ↑Gisteren 16:02 Mijn mening, 'k heb wat meer vertrouwen in Umi of de uitgever van de Belga, dan een handelaar, met o.m. Krugers die misschien al 20 jaar in omloop zijn. Heb dus een voorkeur voor blinkend, nieuw, geseald.
Als je niet steeds voor de laagste prijs shopt en een edelmetaal handelaar als bvb AGB zijn business gunt, dan weet die ook wel wat je wil als klant.
Ik heb lang geleden eens een inventaris op jaartal gemaakt van mijn individuele munten en ze dan per land van origine netjes geklasseerd op leeftijd in van die muntenbladen of hoe het ook heet (1 munt heeft zijn eigen vakje).
Qua oudste per land :
- Louis Philippe I 40 Francs uit 1834;
- Sovereign Victoria Dei Gratia uit 1845;
- Leopold II, ja die van “de handjes” uit 1869.
Zalig vind ik dat om die te bewonderen (nee, niet de verachtelijke Leo II) , die munten zijn dus effectief gebruikt, maar als het reliëf volledig weg is hoef ik ze niet. Wat patina mag. Nee, moet.
Ik heb al veel gezien maar een Kruger die 20 jaar in omloop is geweest, euh…
- PotjeVickx
- Full Member

- Contacteer: