Hoera meerwaardebelasting!
TIP
-
doorwinterd
- Hero Member

- Contacteer:
Re: Hoera meerwaardebelasting!
en bij de speculatietaks heeft men eerst veel beleggers richting 1 rekening gejaagd omdat men anders soms zelf zaken moest aangeven via de belastingbriefpaul schreef: ↑17 april 2026, 17:07doorwinterd schreef: ↑17 april 2026, 16:15 pechvogels die meer dan 1 miljoen hebben, betalen al jaarlijks 10% "meerwaardebelasting" op hun eerste 3% winst, onder het mom van taks op effectenrekening
gerealiseerd of niet, wist of niet
bij winst nog eens 10% meerwaardebelasting
beurstaks is ook nog eens 10% "meerwaardebelasting" bij 7% winst (2x 0.35) - zonder aftrek voor berekenen meerwaardebelasting
alweer gerealiseerd of niet, winst of niet
dit alles bij een RV van 30%
mochten ze die 10% meerwaardebelasting nog optrekken dan wordt het moeilijk voor actieve(re) beleggers
Vanaf 2021 is die taks PER effectenrekening waar men meer dan 1 000 000,00 euro op heeft van toepassing. Nu is die taks 0,3% voordien 0,15 %.
Behalve als men die effectenrekening geopend heeft om de effectentaks te ontlopen.
Mensen die voor de ingang van die taks meerdere effectenrekeningens hebben, zouden zo aan die taks kunnen ontsnappen.
Het is weer een wetgeving die men met een stinkende kameel kan vergelijken.
Als ze straks echt iedereen gaan controleren op die meerwaardebelasting, gaan ze veel volk nodig hebben. Of blijven het steekproeven zoals nu het geval is?
Dat geloof ik niet, Joker. Maar het zal me eigenlijk worst wezen. Ik doe mijn aangifte zelf. Dat ze het maar in twijfel trekken.
Hoeveel keer heb ik trouwens al geschreven dat je een bovenstaande post niet moet quoten?
Hoeveel keer heb ik trouwens al geschreven dat je een bovenstaande post niet moet quoten?
-
doorwinterd
- Hero Member

- Contacteer:
men duwt op die manier (en zeker bij nog een bijkomende verhoging) beleggers toch helemaal in kapitaliserende etf's?doorwinterd schreef: ↑17 april 2026, 16:15 pechvogels die meer dan 1 miljoen hebben, betalen al jaarlijks 10% "meerwaardebelasting" op hun eerste 3% winst, onder het mom van taks op effectenrekening
gerealiseerd of niet, wist of niet
bij winst nog eens 10% meerwaardebelasting
beurstaks is ook nog eens 10% "meerwaardebelasting" bij 7% winst (2x 0.35) - zonder aftrek voor berekenen meerwaardebelasting
alweer gerealiseerd of niet, winst of niet
dit alles bij een RV van 30%
mochten ze die 10% meerwaardebelasting nog optrekken dan wordt het moeilijk voor actieve(re) beleggers
- geen meerwaardebelasting door in- en uit, die bedragen kunnen mee exponentieel groeien
- uitgespaarde bedragen van beurstaksen door in- en uit, die bedragen kunnen mee exponentieel groeien
- geen of heel weinig RV bij kapitaliserende, die bedragen kunnen mee exponentieel groeien (dit alleen al compenseert ruim de TER)
tikt enorm aan om nog beter te doen bij actief beleggen, laat er AI maar eens op los
de sossen roepen nu al op om de tarieven te verhogen bij tegenvallende inkomsten, laffer curve zal hen electoraal worst wezen
Geloof het of niet maar zelfs daar hebben ze AI in combinatie met dataming al ontdekt en ze gingen 300 extra controleurs aanwerven.
Ik denk dat de 'pakkans' vele malen groter gaat worden dan de voorbije jaren.
300 extra controleurs! Die hadden ze zich kunnen besparen door het systeem eenvoudiger te maken ipv complexer. Ik verwacht me volgend jaar aan een nieuwe controle op mijn aangifte van 2026. Laat maar komen! 
Ik denk ook dat meer handelen meer zal geviseerd worden.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Dat zou dan nog een logische evolutie zijn. Maar eigenlijk gaat het om de exacte bedragen ( winst of verlies), en minder om het aantal handelingen. Of wil men iedereen met X-aantal transacties het etiket 'trader' op gaan kleven?
Wanneer de overheid veel geld te kort komt is de rede vaak zoek.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
De belastingsopbrengsten kunnen dus gebruikt worden om die extra controleurs te betalen. En de cirkel is rond.
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
De belastingopbrengsten of de opbrengst van de meerwaardebelasting? En wat als er volgend jaar meer verliezen dan winsten worden aangegeven, 300 controleurs hun c4 geven?MeneerParmentier schreef: ↑17 april 2026, 20:27De belastingsopbrengsten kunnen dus gebruikt worden om die extra controleurs te betalen. En de cirkel is rond.
Zodra het getal x ooit zou uitlekken, dan handelen wij x-1 aantal transacties per jaar ( maar de roverheid zal nooit het getal x willen bekend maken ).
300 ambtenaren, dus 150 die effectief werken. De rest is ziek of zit in een of ander verlofstelsel.