aandelen Electrawinds / groenkracht cvba
TIP
aandelen Electrawinds / groenkracht cvba
Met de komst van een windmolenpark hier in de buurt kunnen we intekenen op aandelen van de cvba groenkracht, die een jaarlijks dividend uitkeren van 6% bruto gemiddeld.
Is dit interessant ?
Is hier ook een fiscaal voordeel aan ?
Mvg
Is dit interessant ?
Is hier ook een fiscaal voordeel aan ?
Mvg
Re: aandelen Electrawinds / groenkracht cvba
dag
er is geen fiscaal voordeel maar de 6% is netto tot 170 euro rente,dus tot bijna 3000 euro ,daarboven betaalt gij 15%procent roerend voorheffing,
gij hebt ook ecopower en beauvent met dezelfde voorwaarden,
er is geen fiscaal voordeel maar de 6% is netto tot 170 euro rente,dus tot bijna 3000 euro ,daarboven betaalt gij 15%procent roerend voorheffing,
gij hebt ook ecopower en beauvent met dezelfde voorwaarden,
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Deze draad toch even ophalen.
Een niet onbelangrijk verschil tussen Ecopower en Groenkracht is het volgende:
bij Ecopower moet men de deelbewijzen in zijn bezit houden, telkens voor een ondeelbare en automatisch verlengde periode van 6 jaar.
Bij Groenkracht moet men de deelbewijzen gedurende 3 jaar, te rekenen van het moment van aankoop, in bezit houden. Na die periode kunnen ze jaarlijks ter terugkoop aan de CV aangeboden worden.
Dat is bvb. belangrijk voor mensen die (zoals ik) een portefeuille met o.m.Ecopower en Groenkracht aanleggen om daaruit toekomstige studies van de kinderen te betalen: er wordt gespaard/belegd en in functie van bvb. de aanvang van hogere studies, MOET op welbepaalde tijdstippen een bepaald bedrag beschikbaar zijn.
Een niet onbelangrijk verschil tussen Ecopower en Groenkracht is het volgende:
bij Ecopower moet men de deelbewijzen in zijn bezit houden, telkens voor een ondeelbare en automatisch verlengde periode van 6 jaar.
Bij Groenkracht moet men de deelbewijzen gedurende 3 jaar, te rekenen van het moment van aankoop, in bezit houden. Na die periode kunnen ze jaarlijks ter terugkoop aan de CV aangeboden worden.
Dat is bvb. belangrijk voor mensen die (zoals ik) een portefeuille met o.m.Ecopower en Groenkracht aanleggen om daaruit toekomstige studies van de kinderen te betalen: er wordt gespaard/belegd en in functie van bvb. de aanvang van hogere studies, MOET op welbepaalde tijdstippen een bepaald bedrag beschikbaar zijn.
Er zijn blijkbaar meer fans van ecopower dan van groenkracht in dit forum. Zijn daar redenen voor? In mijn ogen geven ze een gelijkaardige rente, allebei cbva, niet beursgenoteerd, ...
Rente is hetzelfde.Maar Ecopower levert daarbij nog eens goedkoop stroom voor laagverbruikers.Groenkracht nog niet.Je bent vrijgesteld van RV tot 170€ intrest.Neem je beiden dan moet je als brave Belg alles aangeven.Maarten schreef:Er zijn blijkbaar meer fans van ecopower dan van groenkracht in dit forum. Zijn daar redenen voor? In mijn ogen geven ze een gelijkaardige rente, allebei cbva, niet beursgenoteerd, ...
Groenkracht is een lege boîte. Je leent je geld via de cvba uit aan Electrawinds. Het is een fiscaal interessante formule, vooral voor particulieren. Voor Electrawinds is het ook interessant omdat het gaat om achtergestelde leningen. Bij de banken moeten ze meer interest betalen.Maarten schreef:Er zijn blijkbaar meer fans van ecopower dan van groenkracht in dit forum. Zijn daar redenen voor? In mijn ogen geven ze een gelijkaardige rente, allebei cbva, niet beursgenoteerd, ...
Dit is de korte samenvatting en misschien een beetje cru verwoord. Ik sta trouwens achter Groenkracht. Je moet echter als particulier er geïnformeerd instappen. Als je ten volle beseft dat er een risico aan vast hangt dat je al je centen kan kwijtspelen kan je zonder problemen instappen. Bij Ecopower heb je meer tastbare activa en ze leveren ook zelf stroom. Daardoor zijn ze veel bekender.
-
- Newbie
- Contacteer:
Groenkracht is inderdaad een financieringsconstructie voor electrawinds.
Electrawinds heeft veel meer externe investeerders. Als ik me niet vergis zit ook GIMV en andere erachter.
Ecopower probeert meer te verkrijgen via de consumenten, terwijl groenkracht meer de lokale bevolking (waar die windmolens staan) will "vergoeden" om die in hun tuin toe te laten. Althans dat is waar ze zich het meest promoten.
Ik heb van electrawinds vernomen dat ze voor bepaalde projecten de financiering van groenkracht niet nodig hebben, bv de windmolens op zee.
Maar zoals stier vermeldt, als je weet met wat je bezig bent, kan je het gerust doen.
Ik heb een heel klein deeltje van men geld in groenkracht zitten.
Waarom Groenkracht en niet ecopower. Dit is heel subjectief, maar mijn redenen waren
- Als ik het echt nodig heb, moet ik geen 6 maar 3 jaar wachten
- electrawinds is veel groter, en grotere projecten leveren procentueel meer energie/investering.
- electrawinds is meer gediversifieerd dan ecopower, ze zitten bv in veel meer landen.
- Bij de investeerders (die natuurlijk ook de boeken controleren) zijn enkel grote groepen, die gaan zo een investering toch een beetje controleren denk ik.
- ...
Iemand nog andere ideeën. (Ook argumenten tegen groenkracht, voor ecopower welkom)
Electrawinds heeft veel meer externe investeerders. Als ik me niet vergis zit ook GIMV en andere erachter.
Ecopower probeert meer te verkrijgen via de consumenten, terwijl groenkracht meer de lokale bevolking (waar die windmolens staan) will "vergoeden" om die in hun tuin toe te laten. Althans dat is waar ze zich het meest promoten.
Ik heb van electrawinds vernomen dat ze voor bepaalde projecten de financiering van groenkracht niet nodig hebben, bv de windmolens op zee.
Maar zoals stier vermeldt, als je weet met wat je bezig bent, kan je het gerust doen.
Ik heb een heel klein deeltje van men geld in groenkracht zitten.
Waarom Groenkracht en niet ecopower. Dit is heel subjectief, maar mijn redenen waren
- Als ik het echt nodig heb, moet ik geen 6 maar 3 jaar wachten
- electrawinds is veel groter, en grotere projecten leveren procentueel meer energie/investering.
- electrawinds is meer gediversifieerd dan ecopower, ze zitten bv in veel meer landen.
- Bij de investeerders (die natuurlijk ook de boeken controleren) zijn enkel grote groepen, die gaan zo een investering toch een beetje controleren denk ik.
- ...
Iemand nog andere ideeën. (Ook argumenten tegen groenkracht, voor ecopower welkom)
Is het risico dus groter bij aandelen van Groenkracht?Stier schreef:Groenkracht is een lege boîte. Je leent je geld via de cvba uit aan Electrawinds. Het is een fiscaal interessante formule, vooral voor particulieren. Voor Electrawinds is het ook interessant omdat het gaat om achtergestelde leningen. Bij de banken moeten ze meer interest betalen.Maarten schreef:Er zijn blijkbaar meer fans van ecopower dan van groenkracht in dit forum. Zijn daar redenen voor? In mijn ogen geven ze een gelijkaardige rente, allebei cbva, niet beursgenoteerd, ...
Dit is de korte samenvatting en misschien een beetje cru verwoord. Ik sta trouwens achter Groenkracht. Je moet echter als particulier er geïnformeerd instappen. Als je ten volle beseft dat er een risico aan vast hangt dat je al je centen kan kwijtspelen kan je zonder problemen instappen. Bij Ecopower heb je meer tastbare activa en ze leveren ook zelf stroom. Daardoor zijn ze veel bekender.
Vooe elke onderneming waar je aandelen van koopt is er evenveel risico volgens mij.
Groenkracht leent via achtergestelde leningen uit aan Electrawinds. Dit wil zeggen dat als Electrawinds over kop alle andere schuldeisers voorgaan als de boedel van Electrawinds wordt verkocht. Ecopower heeft zelf activa. Dus als het misloopt met Ecopower kan de boedel ten gelde worden gemaakt. Als vennoot zit je ook wel achtergesteld op andere schuldeisers.Maarten schreef:Is het risico dus groter bij aandelen van Groenkracht?Stier schreef:
Groenkracht is een lege boîte. Je leent je geld via de cvba uit aan Electrawinds. Het is een fiscaal interessante formule, vooral voor particulieren. Voor Electrawinds is het ook interessant omdat het gaat om achtergestelde leningen. Bij de banken moeten ze meer interest betalen.
Ook al gaan Electrawinds of Ecopower niet overkop kunnen ze wel in slechte papieren komen. Dan kunnen de vennoten van Groenkracht of Ecopower beslissen om het nominaal bedrag per aandeel te verminderen om de toekomst te verzekeren.
Dit is puur theoretisch omdat het om gezonde bedrijven gaat. Ik heb zelf in beide geïnvesteerd.
Groenkracht leent via achtergestelde leningen uit aan Electrawinds. Dit wil zeggen dat als Electrawinds over kop gaat alle andere schuldeisers voorgaan als de boedel van Electrawinds wordt verkocht. Ecopower heeft zelf activa. Dus als het misloopt met Ecopower kan de boedel ten gelde worden gemaakt. Als vennoot zit je ook wel achtergesteld op andere schuldeisers.
Ook al gaan Electrawinds of Ecopower niet overkop kunnen ze wel in slechte papieren komen. Dan kunnen de vennoten van Groenkracht of Ecopower beslissen om het nominaal bedrag per aandeel te verminderen om de toekomst te verzekeren.
Dit is puur theoretisch omdat het om gezonde bedrijven gaat. Ik heb zelf in beide geïnvesteerd.
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... park.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, maar bij zo'n coöperatieve aandelen is dat risico toch veel kleiner, neen? Niet beursgenoteerd, geen verpakte lucht en een redelijk hoog dividend ...Davy V schreef:Vooe elke onderneming waar je aandelen van koopt is er evenveel risico volgens mij.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Kun je ook rechstreeks aandelen kopen in electrawinds?
mvg
mvg
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Niet beursgenoteerd zijn lijkt mij geen kenmerk om van minder risico te kunnen spreken. Akkoord, de volatiliteit van je portefeuille heeft er wel baat bij (vermits er geen beurskoers is kan ze ook niet dagelijks schommelen en je weet perfect aan welke prijs je weer kan uitstappen, na een paar jaar geduld in sommige gevallen) maar falingsrisico wordt er niet kleiner door, en je hebt minder regelmatige financiele info.Maarten schreef:Ja, maar bij zo'n coöperatieve aandelen is dat risico toch veel kleiner, neen? Niet beursgenoteerd, geen verpakte lucht en een redelijk hoog dividend ...Davy V schreef:Vooe elke onderneming waar je aandelen van koopt is er evenveel risico volgens mij.
Geen verpakte lucht heb je ook al geen garantie op, en bij pakweg beursgenoteerde telecombedrijven of vastgoedbevaks heb je meestal een hoger dividend.