tak 21: tips om te kiezen
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
Re: tak 21: tips om te kiezen
Tak21 spaarverzekeringen met gegarandeerd rendement beleggen zelf in vastrentende producten zoals obligaties, termijnrekeningen, staatsleningen enz...
Als je dus in de tak21 instapt, doet men in de achtergrond een aantal langetermijnbeleggingen voor jou. Deze geven dan ook het gewaarborgde rendement voor de komende 8 jaar. Gezien de langtermijnrentes nu zeer laag staan, zijn tak21 producten hier ook het slachtoffer van en zijn de huidige rendementen vrij laag.
In tegenstelling tot andere vastrentende beleggingen, kan het rendement van een tak21 wel een stukje mee evolueren met de marktomstandigheden. Dit gebeurt dan door de winstdeelname.
Op dit ogenblik is een tak21 op 8 jaar dus waarschijnlijk een betere langetermijnbelegging dan een termijnrekening op 8 jaar.
Zoals ik in mijn "tips" als eerder aangaf, moet je echter goed spreiden tussen verschillende tak21 producten, want zelfs bij gelijke gewaarborgde rentes, zouden de winstdeelnames de komende jaren wel eens sterk kunnen verschillen van maatschappij tot maatschappij, en je weet niet welke het best zal presteren. Beperk je dus nooit tot één tak21 !
Stop ook niet al je geld in tak21, wie weet wat de wetgever (fiscaal) nog voor ons in petto heeft !
Als je dus in de tak21 instapt, doet men in de achtergrond een aantal langetermijnbeleggingen voor jou. Deze geven dan ook het gewaarborgde rendement voor de komende 8 jaar. Gezien de langtermijnrentes nu zeer laag staan, zijn tak21 producten hier ook het slachtoffer van en zijn de huidige rendementen vrij laag.
In tegenstelling tot andere vastrentende beleggingen, kan het rendement van een tak21 wel een stukje mee evolueren met de marktomstandigheden. Dit gebeurt dan door de winstdeelname.
Op dit ogenblik is een tak21 op 8 jaar dus waarschijnlijk een betere langetermijnbelegging dan een termijnrekening op 8 jaar.
Zoals ik in mijn "tips" als eerder aangaf, moet je echter goed spreiden tussen verschillende tak21 producten, want zelfs bij gelijke gewaarborgde rentes, zouden de winstdeelnames de komende jaren wel eens sterk kunnen verschillen van maatschappij tot maatschappij, en je weet niet welke het best zal presteren. Beperk je dus nooit tot één tak21 !
Stop ook niet al je geld in tak21, wie weet wat de wetgever (fiscaal) nog voor ons in petto heeft !
terloops : pensioensparen ( 870 euro ) kan men NIET tegen de hoogste aanslagvoet aftrekken maar van de "verbeterde" gemiddelde aanslagvoet ts. 30-40%
ook geen taks van1,1% op het pensioensparen in tegenstelling tot het langetermijnsparen.
leeftijdsgrens :64 jaar pensioensparen, langetermijnsparen mogelijk heel lang bv. tot 120 jaar.
Met de NIET FISCALE tak( 21-23, 26 ) kan men ook aan successieplanning doen, om fiscaal vriendelijk te erven.
ook geen taks van1,1% op het pensioensparen in tegenstelling tot het langetermijnsparen.
leeftijdsgrens :64 jaar pensioensparen, langetermijnsparen mogelijk heel lang bv. tot 120 jaar.
Met de NIET FISCALE tak( 21-23, 26 ) kan men ook aan successieplanning doen, om fiscaal vriendelijk te erven.
Ik ben er op dit moment geen voorstaander van omdat:
1) rentes niet al te hoog zijn
2) je niet weet wat er met de rentes zal gebeuren
3) je zit voor een lange tijd vast als je geen RV wil betalen
4) de regering heeft geld nodig. Er is geen enkele garantie dat ze bepaalde spaarproducten niet extra zouden belasten. Als je dan in een product zit waar je niet zomaar uit kan zonder extra kosten, ben je voor jaren gefopt.
1) rentes niet al te hoog zijn
2) je niet weet wat er met de rentes zal gebeuren
3) je zit voor een lange tijd vast als je geen RV wil betalen
4) de regering heeft geld nodig. Er is geen enkele garantie dat ze bepaalde spaarproducten niet extra zouden belasten. Als je dan in een product zit waar je niet zomaar uit kan zonder extra kosten, ben je voor jaren gefopt.
-
witte merel
- Sr. Member

- Contacteer:
Ik ben wel voorstander :
1) rente kan nog voor een lange periode zo laag zijn en kan zelfs nog lager
2) je weet inderdaad niet wat er met de rente gaat gebeuren, maar blijven zitten kan je nog duur komen te staan en als de rentes stijgen kan het wel een aantal jaren duren vooraleer ze 3,25% halen
3) als je R.V betaalt ben je vrij wat veel beter is dan een termijnrekening
4) als de regering geld nodig heeft en sparen extra zou gaan belasten, zou het maar logisch zijn dat ze dit op alle producten doet, inclusief spaarboekjes en aandelen. Tak 21 maakt nog het meeste kans om eraan te ontsnappen
1) rente kan nog voor een lange periode zo laag zijn en kan zelfs nog lager
2) je weet inderdaad niet wat er met de rente gaat gebeuren, maar blijven zitten kan je nog duur komen te staan en als de rentes stijgen kan het wel een aantal jaren duren vooraleer ze 3,25% halen
3) als je R.V betaalt ben je vrij wat veel beter is dan een termijnrekening
4) als de regering geld nodig heeft en sparen extra zou gaan belasten, zou het maar logisch zijn dat ze dit op alle producten doet, inclusief spaarboekjes en aandelen. Tak 21 maakt nog het meeste kans om eraan te ontsnappen
Ik was voorstander!
Begin volgend jaar zit ik aan 8 jaar bij mijn Ethias First en eerlijk gezegd ben ik blij want er heerst toch ergens wat onzekerheid, zeker bij Ethias. Ik zal het geld laten staan zo lang ik kan, maar ik zal het wel in het oog houden.
Er zijn inderdaad meer en meer berichten dat de verzekeringsmaatschapijen met dit soort producten in de problemen dreigen te komen door de aanhoudende lage rentes en de contracten uit het verleden waarbij ze veel meer moeten uitkeren aan intresten. Maar al bij al is Tak 21 , denk ik nog een goede vorm van belegging, zeker als langetermijn-belegging. Als ooit de intresten weer naar omhoog gaan, zal dat ook voor de bestaande contracten zo zijn of onder vorm van hogere bonussen. Zelf stort ik niet meer bij maar wacht ik af...
Begin volgend jaar zit ik aan 8 jaar bij mijn Ethias First en eerlijk gezegd ben ik blij want er heerst toch ergens wat onzekerheid, zeker bij Ethias. Ik zal het geld laten staan zo lang ik kan, maar ik zal het wel in het oog houden.
Er zijn inderdaad meer en meer berichten dat de verzekeringsmaatschapijen met dit soort producten in de problemen dreigen te komen door de aanhoudende lage rentes en de contracten uit het verleden waarbij ze veel meer moeten uitkeren aan intresten. Maar al bij al is Tak 21 , denk ik nog een goede vorm van belegging, zeker als langetermijn-belegging. Als ooit de intresten weer naar omhoog gaan, zal dat ook voor de bestaande contracten zo zijn of onder vorm van hogere bonussen. Zelf stort ik niet meer bij maar wacht ik af...
-
freetotax2005
- Sr. Member

- Contacteer:
Met die voorwaarden wil ik niet zeggen dat Credimmo slechter/beter is dan een andere TAK 21. Ik verkies gewoon een product met zo weinig mogelijk regeltjes
En een TAK 21 is natuurlijk niet bedoeld om zo snel mogelijk uit te stappen, maar moest er iets gebeuren wil ik wel zo snel mogelijk aan mijn centen kunnen
En als je dan enkel de roerende voorheffing moet betalen ( en geen uitstapkosten ) vind ik dat de interestpercentages die je krijgt niet zo heel ver afwijken van een termijnrekening
En een TAK 21 is natuurlijk niet bedoeld om zo snel mogelijk uit te stappen, maar moest er iets gebeuren wil ik wel zo snel mogelijk aan mijn centen kunnen
sanjuan schreef:It's your choice maar waarom de beste voorwaarden op het internet zoeken ? Kijk dan misschien in je directe omgeving....freetotax2005@yahoo.com schreef:Een makelaar die aan 0% werkt moet wel naast mijn deur wonen
En als je de financiële infofiche van credimo naaleest zijn er wel degelijk een rits voorwaarden
En dan die voorwaarden: ik zei toch al dat je (dat is mijn mening) geen tak21 moet overwegen als je niet kunt een periode van 3 jaar (en nog liefst 8 jaar) kunt overbruggen. Tak21 is een alternatief voor de grote sommen op spaarrekeningen, beter dan alle kasbons op 3 jaar, beter dan alle staatsbons, beter dan alle termijnbeleggingen enz. Dus misschien is tak21 het geknipte product ter spreiding van je geld op spaarrekeningen (met steeds dalende intrestvoeten)... Maar zoals al gezegd, iedereen moet maar zelf beslissen...
Behalve dan de Ethias First, als ik me niet vergis.frederik schreef:nog een nadeel: tak 21 heeft geen staatswaarborg !
"Is de bescherming tot € 100.000 ook van toepassing op de nieuwe FIRST ?
Ethias is lid geworden van het “Bijzonder Beschermingsfonds voor deposito’s en levensverzekeringen” (KB van 14/11/2008). De bescherming geboden door dit fonds is verworven voor al de producten van het FIRST-Gamma samen."
http://www.ethias.be/nl/faq/VIPR013/Par ... .htm#faq23" onclick="window.open(this.href);return false;
-
beleggertje
- Newbie

- Contacteer:
Als je op zoek bent naar veiligheid, neem dan een Luxemburgse Tak 21. Naast die veiligheid heb je eveneens geen uitstapkosten noch conjonctuurclausule (bij de meeste maatschappijen toch).
-
Hubert2725
- Newbie

- Contacteer:
Veiligheid: Is er staatswaarborg op TAK21 in Luxemburg?beleggertje schreef:Als je op zoek bent naar veiligheid, neem dan een Luxemburgse Tak 21. Naast die veiligheid heb je eveneens geen uitstapkosten noch conjonctuurclausule (bij de meeste maatschappijen toch).
-
Guest
Verleden jaar heb ik een tak21 gekocht bij BKCP (Expansion). Men vertelde mij dat dit product tot 70.000 euro wordt gedekt door de Franse overheid in geval van faillisement van de bank maar dit zou niet gelden voor de Belgische producten van tak21. Weet iemand hier meer over ?
-
beleggertje
- Newbie

- Contacteer:
Foutieve informatie over garantiefonds in belgië verwijderd door de webmaster
In Luxemburg is er een wettelijk mechanisme waardoor de tegoeden van de klant bij een externe depotbank zitten, waardoor de garantie hier niet beperkt is tot 100.000 EUR.
Het gaat hier om de fameuse veiligheidsdriehoek (Verzekeringsmaatschappij, Depotbank en CAA (=onze CBFA of de plaatselijke toezichthouder).
In Luxemburg is er een wettelijk mechanisme waardoor de tegoeden van de klant bij een externe depotbank zitten, waardoor de garantie hier niet beperkt is tot 100.000 EUR.
Het gaat hier om de fameuse veiligheidsdriehoek (Verzekeringsmaatschappij, Depotbank en CAA (=onze CBFA of de plaatselijke toezichthouder).
-
Hubert2725
- Newbie

- Contacteer:
Heb je hiervan een bron?beleggertje schreef:Foutieve informatie over garantiefonds in belgië verwijderd door de webmaster
Ik bedoel zowel het Luxemburgse deel als de 20K in Belgie.
Volgens mij is er nooit geen garantie tot 20K geweest in Belgie op verzekeringsproducten.
Wat Luxemburg betreft, als de verzekeringsmaatschappij reserves in vastegoed belegt, wat zit er dan bij de depotbank? En als dit vastgoed in waarde zakt, en het merendeel van de mensen vragen hun geld terug (vanwege paniek), wat dan? Zelfde vraag ivm Griekse/Ierse obligaties, stel de maatschappij moet deze met zware verliezen van de hand doen omdat de klanten hun geld opvragen? Is er staatswaarborg of niet, m.a.w. is er een wet die zegt dat in laatste instantie de overheid bijspringt, wat ook het tegoed is? Met Luxemburg moet men opletten, als de staat moet bijspringen voor een financiële instelling zal het rap gedaan zijn met zingen (trouwens, remember K).
Voor België: Vanaf 1 januari zullen alle verzekeraars verplicht moeten toetreden tot het bijzonder beschermingsfonds en zullen tak21 levensverzekerings ook gedekt zijn tot 100.000 euro
-
webmaster
ik heb wat teksten verwijderd -> het kan niet dat mensen foutieve informatie plaatsen over garantiefondsen.
ons laatste artikel over garantiefondsen vindt u hier
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... fonds.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ons laatste artikel over garantiefondsen vindt u hier
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... fonds.html" onclick="window.open(this.href);return false;