termijn rekeningen/kasbons
TIP
-
Orakel van Brakel
- Hero Member

- Berichten: 764
- Lid geworden op: 16 jan 2010
- Contacteer:
Re: termijn rekeningen/kasbons
Als je inflatie wilt bijhouden, neem dan een lening met vaste rentevoet en koop vastgoed.
Zelf lig ik niet wakker van inflatie. Ik leef vrij zuinig, dus zoveel duurder wordt mijn leven niet door die inflatie. Ik merk er amper iets van. Ik verkies ook liever de zekerheid van een termijn rekening nu. 20 jaar geleden was dat anders, maar met ouder worden, slaap ik liever wat geruster. Ik heb geen 40j meer om mijn geld te zien groeien. Ik wil er de komende jaren al van genieten. Ik heb nog een kleine positie op de beurs, al de rest zit in termijn rekeningen.
Zelf lig ik niet wakker van inflatie. Ik leef vrij zuinig, dus zoveel duurder wordt mijn leven niet door die inflatie. Ik merk er amper iets van. Ik verkies ook liever de zekerheid van een termijn rekening nu. 20 jaar geleden was dat anders, maar met ouder worden, slaap ik liever wat geruster. Ik heb geen 40j meer om mijn geld te zien groeien. Ik wil er de komende jaren al van genieten. Ik heb nog een kleine positie op de beurs, al de rest zit in termijn rekeningen.
-
Matroos1958
- Full Member

- Berichten: 121
- Lid geworden op: 04 dec 2017
- Contacteer:
-
huisjetuintjefiets
- Verbannen Gebruiker

- Berichten: 1642
- Lid geworden op: 20 mar 2022
Re: termijn rekeningen/kasbons
Met een termijnrekening (vb bij Deutsche Bank) heb je gedurende 1 jaar 2,5% netto. Daarna weet je het niet.Matroos1958 schreef: ↑19 september 2023, 16:49 liever 2,5% procent op mijn 450K netto en rustig slapen dan mss 3,5% te hebben als alles meevalt en slapeloze nachten hebben.
Met de juiste obligaties heb je 3% netto voor de termijn die je wilt: 1 jaar, 2 jaar, 3 jaar, 5 jaar, 7 jaar, 10 jaar. En zo goed als geen risico (als Belgie of Europa of de Wereldbank ontploft, dan zal er wel meer de dieperik ingaan)
-
Matroos1958
- Full Member

- Berichten: 121
- Lid geworden op: 04 dec 2017
- Contacteer:
Re: termijn rekeningen/kasbons
Waarom nemen de mensen dan niet allemaal obligaties ipv termijnrekeningen?huisjetuintjefiets schreef: ↑19 september 2023, 19:27Met een termijnrekening (vb bij Deutsche Bank) heb je gedurende 1 jaar 2,5% netto. Daarna weet je het niet.Matroos1958 schreef: ↑19 september 2023, 16:49 liever 2,5% procent op mijn 450K netto en rustig slapen dan mss 3,5% te hebben als alles meevalt en slapeloze nachten hebben.
Met de juiste obligaties heb je 3% netto voor de termijn die je wilt: 1 jaar, 2 jaar, 3 jaar, 5 jaar, 7 jaar, 10 jaar. En zo goed als geen risico (als Belgie of Europa of de Wereldbank ontploft, dan zal er wel meer de dieperik ingaan)
Re: termijn rekeningen/kasbons
Waarschijnlijk omdat ze die niet kennen, tenzij die plots veel in de media komen. De staatsbon was ook een obligatie.Matroos1958 schreef: ↑19 september 2023, 20:14Waarom nemen de mensen dan niet allemaal obligaties ipv termijnrekeningen?huisjetuintjefiets schreef: ↑19 september 2023, 19:27
Met een termijnrekening (vb bij Deutsche Bank) heb je gedurende 1 jaar 2,5% netto. Daarna weet je het niet.
Met de juiste obligaties heb je 3% netto voor de termijn die je wilt: 1 jaar, 2 jaar, 3 jaar, 5 jaar, 7 jaar, 10 jaar. En zo goed als geen risico (als Belgie of Europa of de Wereldbank ontploft, dan zal er wel meer de dieperik ingaan)
-
huisjetuintjefiets
- Verbannen Gebruiker

- Berichten: 1642
- Lid geworden op: 20 mar 2022
Re: termijn rekeningen/kasbons
Klopt.pmu schreef: ↑19 september 2023, 20:20Waarschijnlijk omdat ze die niet kennen, tenzij die plots veel in de media komen. De staatsbon was ook een obligatie.Matroos1958 schreef: ↑19 september 2023, 20:14
Waarom nemen de mensen dan niet allemaal obligaties ipv termijnrekeningen?
@Matroos1958: En dit heeft vooral te maken met het feit dat de rentevoeten van obligaties gedurende vele jaren heel laag waren, tot 0% en zelfs negatief. Nu zijn ze weer 3% en hoger. Maar het lijkt alsof men "verleerd" heeft om in obligaties te beleggen.
Maar met de gepaste keuze van obligaties, dat wil zeggen: op de secundaire markt obligaties kopen met heel lage coupon (liefst 0%) en uitgifteprijs heel dicht bij 100 (liefst 100 of daarboven), betaal je geen roerende voorheffing of zeer weinig, zodat bruto=netto.
Heel weinigen snappen dit concept (het is nochtans niet moeilijker dan ik het hier schrijf) en daarom gaan de politici dit achterpoortje in de fiscale wetgeving nooit sluiten. Of ze gaan het zo klunzig doen, dat ze 10 andere achterpoortjes openen
Hier enkele suggesties:
EU 2020-2025 Eur 0% EU000A284451
Mercedes Benz 2019-2024 Eur 0% DE000A2YNZV0
BMW 2019-2027 eur 0,375% XS2055728054
Vw 2021-2024 eur 0% XS2343821794
Vw 2021-2030 eur 0,375% XS2374594823
Belgie 20-27 eur 0%, (BE0000351602)
Belgie 21-31 eur 0% (BE0000352618)
Deutsche post 20-26 eur 0,375% XS2177122541
Deutsche Telekom 2019-2027 eur 0,5% XS20247115794
EU 2021-2028 eur 0% EU000A3KWCF4
RWE 2021-2028 eur 0,5% XS2412044567
En deze (rendementen zijn van mei)
XS2322254249, Goldman Sachs, 1%, 2033. Zal ongeveer 4% netto zijn
-XS2327420977, E.ON, 0,6%, 2032, ongeveer 3,3% netto
- DE000A289QR9, Mercedes, 0,75%, 2030, ongeveer 3% netto
- XS2280845145, BMW, 0,2%, 2033, ongeveer 3,2%
Wil je de komende 27 jaar gerust zijn, dan heb je deze
DE000A289LA6, Berlijn, 0,35%, 2050
In dollar deze:
Usa 2020-2023 USD 0,125% (die moet je niet meer kopen
Astrazeneca 2020-2027 usd 0,7%
Alphabet 2020-2027:usd 0,8%
Visa 2020-2027 usd 0,75%
Usa 20-27 usd 0,375%
EUropean Investment Bank 2020-2030 usd 0,75%
International Finance Corp 2030 usd 0,75%
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 19 september 2023, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Berichten: 1739
- Lid geworden op: 22 dec 2008
- Contacteer:
Re: termijn rekeningen/kasbons
1) Lenen om vastgoed te kopen is een voorrecht van de actieve bevolking... (leningen worden gegeven op weddes).Orakel van Brakel schreef: ↑19 september 2023, 19:10 Als je inflatie wilt bijhouden, neem dan een lening met vaste rentevoet en koop vastgoed.
Zelf lig ik niet wakker van inflatie.
...
En dus zie je dat er een enorme transfer gaande is van de gepensioneerden richting de actieve bevolking (want zij kunnen potverteren met het spaargeld van de gepensioneerden).
Waarom er daar bovenop nog een tax-shift moet komen van arbeid naar kapitaal is me een raadsel.
De huidige generatie 65+ betaalt dan 2x
Vroeger op hun inkomen en nu nog eens op datzelfde inkomen als opgebouwd kapitaal
De jongere generatie wil meer overhouden van hun huidig inkomen en in de toekomst zelfs geen erfbelasting meer betalen. Ze willen alles gewoon 'krijgen' (kindercrèches inbegrepen).
2) Enkel wie op een of andere manier gedrogeerd is, ligt niet wakker van inflatie...
Re: termijn rekeningen/kasbons
Hoewel het niet enorm moeilijk is om obligaties te kopen en begrijpen, is het voor de gemiddelde persoon wel behoorlijk complex. Zelf heeft het ook even geduurd vooraleer ik alle aspecten goed begreep.huisjetuintjefiets schreef: ↑19 september 2023, 20:35 Heel weinigen snappen dit concept (het is nochtans niet moeilijker dan ik het hier schrijf)
-
Matroos1958
- Full Member

- Berichten: 121
- Lid geworden op: 04 dec 2017
- Contacteer:
Re: termijn rekeningen/kasbons
Idd, ik snap er ook niet veel vanpmu schreef: ↑19 september 2023, 21:00Hoewel het niet enorm moeilijk is om obligaties te kopen en begrijpen, is het voor de gemiddelde persoon wel behoorlijk complex. Zelf heeft het ook even geduurd vooraleer ik alle aspecten goed begreep.huisjetuintjefiets schreef: ↑19 september 2023, 20:35 Heel weinigen snappen dit concept (het is nochtans niet moeilijker dan ik het hier schrijf)
-
huisjetuintjefiets
- Verbannen Gebruiker

- Berichten: 1642
- Lid geworden op: 20 mar 2022
Re: termijn rekeningen/kasbons
Ja inderdaad, obligaties zijn veel complexer dan aandelen. Het vergt tijd en inspanning.pmu schreef: ↑19 september 2023, 21:00Hoewel het niet enorm moeilijk is om obligaties te kopen en begrijpen, is het voor de gemiddelde persoon wel behoorlijk complex. Zelf heeft het ook even geduurd vooraleer ik alle aspecten goed begreep.huisjetuintjefiets schreef: ↑19 september 2023, 20:35 Heel weinigen snappen dit concept (het is nochtans niet moeilijker dan ik het hier schrijf)
Wie niets snapt van aandelen, kan gemakkelijk aandelen kopen (dikwijls tot hun scha en schande
-
Matroos1958
- Full Member

- Berichten: 121
- Lid geworden op: 04 dec 2017
- Contacteer:
Re: termijn rekeningen/kasbons
Kan de bank hierin dan niet helpen?huisjetuintjefiets schreef: ↑19 september 2023, 21:08Ja inderdaad, obligaties zijn veel complexer dan aandelen. Het vergt tijd en inspanning.
Wie niets snapt van aandelen, kan gemakkelijk aandelen kopen (dikwijls tot hun scha en schande). Wie niets snapt van obligaties kan geen obligatie kopen.
-
huisjetuintjefiets
- Verbannen Gebruiker

- Berichten: 1642
- Lid geworden op: 20 mar 2022
Re: termijn rekeningen/kasbons
Banken willen vooral hun eigen fondsen verkopen: ze verdienen dan 1,5% of meer per jaar. Gemakkelijk verdiend voor hen (jij betaalt).
Voor obligaties moet je bij brokers zijn (Bolero, of IB, of anderen). Of bij Deutsche Bank of Saxo. Je kunt dan wel selecteren tussen obligaties die ze aanbieden, maar het blijft jouw keuze.
Er zijn ook veel meer obligaties dan aandelen. Waar een groot bedrijf 1 aandeel heeft, hebben ze tientallen of honderden obligaties in omloop. Daar bovenop de obligaties van landen (ook tientallen of honderden per land) en supranationale instellingen.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 19 september 2023, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Matroos1958
- Full Member

- Berichten: 121
- Lid geworden op: 04 dec 2017
- Contacteer:
Re: termijn rekeningen/kasbons
Bedankthuisjetuintjefiets schreef: ↑19 september 2023, 21:20Banken willen vooral hun eigen fondsen verkopen: ze verdienen dan 1,5% of meer per jaar. Gemakkelijk verdiend voor hen (jij betaalt).
Voor obligaties moet je bij brokers zijn (Bolero, of IB, of anderen). Of bij Deutsche Bank of Saxo. Je kunt dan wel selecteren tussen obligaties, maar het blijft jouw keuze.
-
Orakel van Brakel
- Hero Member

- Berichten: 764
- Lid geworden op: 16 jan 2010
- Contacteer:
Re: termijn rekeningen/kasbons
Waar geven ze momenteel goeie tarieven op korte termijn? Niet ING, BNP of DB want daar zit ik al met te veel geld.
Re: termijn rekeningen/kasbons
Eens horen bij Belfius, hun tarieven zijn ook dikwijls bij de betere op de markt.
