Peiling: Kerncentrales openhouden?
Re: Peiling: Kerncentrales openhouden?
Tja, Europa laat natuurlijk geen enkele gelegenheid om in eigen voet te schieten liggen

Re: Peiling: Kerncentrales openhouden?
Niet in België, veel te klein. Het risico is te hoog. We hebben eigenlijk in Europa geen kernenergie nodig maar het is ook waar dat we de kennis niet verloren mogen laten gaan... dus pakweg 1 a 2 procent stroom uit kerncentrales lijkt me nuttig. Kernfusie is de juiste weg, hier veilig 150 miljoen km vandaan...chesini schreef: ↑Vandaag 12:08Wat is volgens U het debacle ? Leg dat eens deftig uit aub.reteiP schreef: ↑Vandaag 11:39 Geen posts over het Tscjechische debacle hier?
Kiezen om verder te gaan met een Zuid-Koreaans Chinees consortium ipv het Europees Franse EDF.
Geloofwaardigheid van EDF om iets dat nog maar in de buurt komt van een vooropgesteld budget en timing is helemaal weg.
Belangrijk kruispunt voor kernenergie in Europa. Waardoor de EU zich ook gaat moeien natuurlijk.
Nu ja, als ze het contract een bepaalde richting uitduwen gaan ze dan ook verantwoordelijk zijn om de geldput op te vullen de komende jaren?
Er zijn nog maar heel weinig bedrijven die een kerncentrale kunnen implementeren: EDF Frankrijk, Westinghouse US, Zuid-Korea KHNP Korea Hydro & Nuclear Power (KHNP). Het contract tussen Tsjechië en KHNP staat nu on hold. Dat kan omdat EDF bezwaar heeft ingediend. Dat is niet onlogisch. Ik vraag mij nog steeds af waar het door U aangehaald debacle zit. Nu ja. Het gaat hier om vrij marginale vermogens dwz 1 of 2 of 4 Gigawatt terwijl Europa nu 300 Gigawatt aan windenergie geïnstalleerd heeft. Het gevecht kernenergie versus windenergie is een achterhoedegevecht mijn inziens. En ik zwijg dan nog over de zonne-energie. Dat is nog eens 300 Gigawatt. Maar we moeten correct zijn: kernenergie heeft een heel hoge beschikbaarheid en het pleit er voor om 10% van de productie obv van kernenergie aan te houden.

Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.