Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
Cash in euro maakt wellicht niet uit, want dat blijft altijd dezelfde nominale waarde in euro.
Eventuele intresten op cash moet je aangeven onder intresten belastbaar aan 30%, dit is niet nieuw, was altijd al zo.
Cash in andere munten dan euro zouden wel voorwerp kunnen zijn van de meerwaardebelasting.
Met die foto bedoelen ze gewoon dat voor alles (elke "lijn" in je port zeg maar) de waarde eind 31/12/2025 als startwaarde gehanteerd wordt.
Alles verkopen en terug aankopen brengt dus inderdaad niets op. Historische meerwaarden tellen niet mee.
Een geval waar het eventueel wel nut zou kunnen hebben voor 1 "lijn" is bv.:
- je kocht in 2020 aan 20 euro
- waarde momenteel : 90 euro
- waarde eind 31/12/2025: 50 euro
- waarde in 2026 op moment van verkoop: 100 euro
=> meerwaarde 50 euro
Als je dat nu verkoopt en terug aankoopt (aan 90 euro dus), dan kan je 90 euro als startwaarde hanteren ipv 50 euro en is je meerwaarde dus slechts 10 ipv. 50
Natuurlijk wel de extra ver- en aankoopkosten (TK+TOB) in rekening nemen om af te wegen of het interessant is.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 3 juli 2025, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Wat ze zouden kunnen doen is zoals bv. in Spanje, een meerwaarde belasting bij verkoop. Daar kijken ze niet naar de verkoopprijs maar naar de aankoopprijs en geven ze die over het aantal jaren dat je er eigenaar van was een indexatie voor die welbepaalde regio.Moneyking schreef: ↑Gisteren 13:34Voor vastgoed is dat niet zo eenvoudig. Wat doe je met meerwaarde door renovatiewerken en eigen arbeid. Levenslang facturen bijhouden? Breng ze niet op ideeën.spaarfreakje schreef: ↑Gisteren 13:20 Een meerwaarde taks van 2,5% op alles zonder uitzonderingen. Ook op vastgoed en kunst (via de veilinghuizen bvb) zou veel makkelijker aanvaard worden door iedereen.
Ook logischer en eenvoudiger om te innen.
(@Conner: 2,5% lijkt op 25% dus ook aanvaardbaar voor wie aan het 'dubbele cijfers'-syndroom lijdt)
Op zich lijkt me dat nog redelijk, misschien niet het eerlijkste omdat het geen rekening houdt met de werkelijke verkoopprijs maar dit kan ook in je voordeel uitpakken; het is alvast éénvoudig dus zoiets zal er nooit komen ...
Op zich heeft deze wet ook een serieuze discriminatie, als niet-inwoner van het land moet je een pak minder betalen, maar daar ben ik niet rouwig om ...

Make Spaargids " Great Again ! "
Ik heb het gevoel dat er iets niet klopt. Als je NU verkoopt aan 90 euro en ongeveer NU terug aan 90 euro koopt, dan staat het aandeel op 31-12-2025 eveneens op 50 euro, en bedraagt de meerwaarde ook 50 euro in 2026.EarthNvstr1 schreef: ↑Gisteren 14:00Cash in euro maakt wellicht niet uit, want dat blijft altijd dezelfde nominale waarde in euro.
Eventuele intresten op cash moet je aangeven onder intresten belastbaar aan 30%, dit is niet nieuw, was altijd al zo.
Cash in andere munten dan euro zouden wel voorwerp kunnen zijn van de meerwaardebelasting.
Met die foto bedoelen ze gewoon dat voor alles (elke "lijn" in je port zeg maar) de waarde eind 31/12/2025 als startwaarde gehanteerd wordt.
Alles verkopen en terug aankopen brengt dus inderdaad niets op. Historische meerwaarden tellen niet mee.
Een geval waar het eventueel wel nut zou kunnen hebben voor 1 "lijn" is bv.:
=> meerwaarde 50 euro
Als je dat nu verkoopt en terug aankoopt (aan 90 euro dus), dan kan je 90 euro als startwaarde hanteren ipv 50 euro en is je meerwaarde dus slechts 10 ipv. 50
Natuurlijk wel de extra ver- en aankoopkosten (TK+TOB) in rekening nemen om af te wegen of het interessant is.
Bronbelasting dusKwakkie schreef: ↑Gisteren 09:22Bij buitenlandse aandelen houden ze geen Belgische RV in maar wel bij Belgische aandelen.EarthNvstr1 schreef: ↑Gisteren 09:15
Bronbelasting uiteraard. Maar geen Belgische RV bij mijn weten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Meerwaardepatrick4 schreef: ↑Gisteren 10:00Dat snap ik dus niet he. Hoe kun je nu NIET aan een meerwaarde van 10.000 EUR komen? Steek jij de kachel aan met je geld?
Stel, ik beleg 5.000 euro (dat zou toch haalbaar moeten zijn?) in een aandelen-ETF, gedurende 15 jaar. Na 15 jaar is dit bedrag aangegroeid tot 20.000 euro. Als je in 1 jaar verkoopt dan geniet je van een vrijstelling van 15.000 euro. Op de overige 5.000 eur (toevallig exact je startbedrag) betaal je dus 10% belastingen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Spaarfreakje blijft maar voorstellen lanceren om belastingen te heffen waar hij geen last van heeft.spaarfreakje schreef: ↑Gisteren 13:20 Een meerwaarde taks van 2,5% op alles zonder uitzonderingen. Ook op vastgoed en kunst (via de veilinghuizen bvb) zou veel makkelijker aanvaard worden door iedereen.
Ook logischer en eenvoudiger om te innen.
(@Conner: 2,5% lijkt op 25% dus ook aanvaardbaar voor wie aan het 'dubbele cijfers'-syndroom lijdt)
Heeft heel zijn leven van een uitkering geleefd, heeft geen huis, geen waardevolle voorwerpen.
Allemaal belasten !!!!
Hier pleit hij voor 77% belastingen (incl. sociale zekerheid en gemeente) voor wie werkt.
Het woord "werken" kent hij alleen van horen zeggen

Hoog tijd dat iemand die nooit gewerkt heeft, geen pensioen krijgt. Wie bewijst dat hij niets heeft, krijgt 250 euro per maand, en kost in inwoonst in een home van de staat, waar ze WCs moeten kuisen

Brengt direct 4 à 6 miljard per jaar op.
KleineSpaarder schreef: ↑2 juli 2025, 12:55Ja, dat principe hebben we ook in de persoonsbelasting. Een loonsverhoging van 100 kost de werkgever 100+25 euro die direct naar de staat gaat. De werknemer krijgt dus 100. Betaalt sociale zekerheid van bijna 13%. Blijft 87. Wordt belast aan 57% (incl. gemeentebelasting). Blijft 37 euro.
Dus 37 van de 125 krijgt de werknemer. De staat gaat lopen met 88. Dat is 70% !!!!
Een belastinggraad van 70%, maar jouw redenering is dat die persoon toch moet blij zijn, want hij heeft meer dan zonder de loonsverhoging.
Ik vind 70% niet normaal. Jij wel. Ok, dan hebben we een andere mening.
Nu, je bent niet alleen. Ook spaarfreakje vindt die 70% nog niet genoeg.
Hij heeft heel zijn leven van een uitkering genoten, en heeft nu hetzelfde pensioen als iemand die heel zijn leven gewerkt heeft![]()
Maar de belastingen voor wie werkt, zijn veel te laag![]()
In zijn voorstel van 60% belastingen (zonder gemeente en sociale lasten) blijft van de 125 nog 29 over. De staat gaat lopen met 96.
Dat is een belasting van 77%.
77% !!!!
Iemand die heel zijn leven op kosten van de staat geleefd heeft, en nog leeft, pleit schaamteloos voor 77% belastingen voor wie wel werkt.
Als verdediger van de beklaagde moet ik wel verklaren dat spaarfreakje het marginaal tarief van 72% (zonder sociale zekerheid en gemeentetaks) overdreven vindt. Spaarfreakje vindt 85% (inclusief gemeente en sociale lasten) belastingen dus overdreven. Oef !!!!!We zijn nog heel ver van het communisme verwijderd
![]()
spaarfreakje schreef: ↑30 juni 2025, 10:14 Ik wil laten zien dat een hoger marginaal tarief dan 50% noodzakelijk is.
Een schijf van 55% er terug bijvoegen, is een must.
Best ook nog een schijf van 60%.
De 72% schijf uit de jaren '80 is wel overdreven.
Laatst gewijzigd door KleineSpaarder op 3 juli 2025, 14:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het verschil zit in de aankoopwaarde ...paul schreef: ↑Gisteren 14:08Ik heb het gevoel dat er iets niet klopt. Als je NU verkoopt aan 90 euro en ongeveer NU terug aan 90 euro koopt, dan staat het aandeel op 31-12-2025 eveneens op 50 euro, en bedraagt de meerwaarde ook 50 euro in 2026.EarthNvstr1 schreef: ↑Gisteren 14:00 Een geval waar het eventueel wel nut zou kunnen hebben voor 1 "lijn" is bv.:
=> meerwaarde 50 euro
Als je alles verkocht hebt.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Je hebt gelijk.
Hij pleit ervoor om zo hoog mogelijk te kopen, en zo laag mogelijk te verkopen. Dan betaal je inderdaad geen taks

Een totaal nieuwe beleggingsstrategie

Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
Het is zo een ingewikkelde materie omdat ze al de andere taksen en belastingen laten bestaan, tob, reynders, 30% dividend, 0,12, 0,35, 1,32. En dan nog de taks op rek met 1 miljoen.
Ipv alles the schrappen en 1 meerwaardetaks in te stellen zonder vrijstelling.
Ipv alles the schrappen en 1 meerwaardetaks in te stellen zonder vrijstelling.
om nog maar van de speculanten te zwijgen, wie wat veel jongleert met opties ed.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
-
- Newbie
- Contacteer:
Met het schrijven van opties zou ik toch echt opletten. Ik kan me eigenlijk géén belastingambtenaar voorstellen die dat als ‘normaal beheer van een goede huisvader’ zou kwalificeren. Je riskeert er 33% belastingen mee … over je hele roerend inkomen. Maar ieder doet wat ie wil.
In dictatorships we are more fortunate then you in the west, in one respect: we believe NOTHING about what we read in newspapers, and NOTHING about what we see on television, because - unlike you - we KNOW it's all propaganda and lies. Charter77.
Ja, ik vind ook dat mijn berichten meerwaarde bieden. Misschien tijd om er een belasting op te heffen.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Een belasting op trollen op het forum zou ook wat geld opbrengen.