Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
TIP
Re: Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
Een "grapje" van Van Peteghem enkele jaren geleden
We mogen beleggen in aandelen nooit ontmoedigen.
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 41263.html
"Vraag : en wat met de koppels die officieel samenwonen ?" ( = wettelijk samenwonen, niet feitelijk samenwonen )
Heb onlangs ergens gelezen, ik dacht bij een vragenuurtje van de tijd of zo.
Enkel een HUWELIJK onder gemeenschap van goederen telt ( van discriminatie gesproken )
Enkel een HUWELIJK onder gemeenschap van goederen telt ( van discriminatie gesproken )
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik zie het probleem deze keer niet: in de andere gevallen nemen beide partners aparte effectenrekeningen met voor beiden apart 10000 (15000) vrijstelling.
Had de formule niet zelf kunnen bedenken maar het resultaat klopt. Als je nu 70.000 euro KBC verkoopt en weer aankoopt moet je voor 80.800 (70.000+10000+ 800 taks en makelaar) verkopen om het eruit te halen en dat is + 11 procent.Philippe1 schreef: ↑Vandaag 13:13 Definities:
- originele portefeuillewaarde K0 in EUR
- makelaarskost: MAK% in %
- TOB: TOB% in %
- meerwaardetaks: MWT% in %
- vrijstelling meerwaardetaks : VRIJ in EUR
- meeropbrengst van portefeuille: REND% in %
De formule voor het break-even punt van verkoop & aankoop van de portefeuille t.o.v. het betalen van de meerwaardetaks is:
REND% = (2*K0*(MAK%+TOB%)+VRIJ*MWT%) / (K0*(MWT%-2*MAK%-2*TOB%))
Voorbeeld1 (single persoon)
KO = 500000 EUR
MAK% = 0.08%
TOB% = 0.35%
MWT% = 10%
VRIJ = 10000 EUR
Uw REND% moet groter zijn dan 11.60% om meer te verdienen met het verkopen en terug aankopen t.o.v. het betalen van de meerwaardetaks.
Voorbeeld2 (gehuwd koppel dat in trackers belegt)
KO = 500000 EUR
MAK% = 0.08%
TOB% = 0.12%
MWT% = 10%
VRIJ = 20000 EUR
Uw REND% moet groter zijn dan 8.33% om meer te verdienen met het verkopen en terug aankopen t.o.v. het betalen van de meerwaardetaks.
Wel, nu hebben ze een incentive erbij om u aan te moedigen om in aandelen te beleggen. Komaan Paul, koop er nog wat, je kunt het!!!!paul schreef: ↑Vandaag 13:42 Een "grapje" van Van Peteghem enkele jaren geleden
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Dat lijkt me logisch. Als de effectenrekening op 1 van de partners zijn/haar naam staat kan er van gemeenschappelijkheid nooit sprake zijn, tenzij je in gemeenschap van goederen gehuwd bent. Een stelsel dat in deze tijd bijna niet meer voorkomt.paul schreef: ↑Vandaag 13:45 "Vraag : en wat met de koppels die officieel samenwonen ?" ( = wettelijk samenwonen, niet feitelijk samenwonen )
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Ah ja? Wat als 1 van de partners een erfenis ontvangen heeft? Moet die dan de helft doorstorten, via een schenking aan de partner? En dus schenkingsrechten betalen? Bovendien zou zoiets verregaande juridische gevolgen hebben.spaarfreakje schreef: ↑Vandaag 14:02 Ik zie het probleem deze keer niet: in de andere gevallen nemen beide partners aparte effectenrekeningen met voor beiden apart 10000 (15000) vrijstelling.
Kom, kom, ik vind het behalve BDW 2 complete idioten, maar fysiek geweld is nergens voor nodig. Wil je ze afh van je kieskring of hun partij afstraffen? Prima, maar doe dat in het kieshokje.
Heel erg bedankt om de formule te willen opstellen en hier te delen, mooi werk!
Maar. Jij bekijkt verkoop & aankoop van de portefeuille t.o.v. het betalen van de meerwaardetaks. Aangezien je de taks enkel moet betalen ALS je verkoopt, is de juiste vergelijking: verkoop & aankoop van de portefeuille t.o.v. niets doen. Indien je niets doet, heb je het volgend jaar een grotere portefeuille en gaat je portefeuille dankzij samengestelde interest sneller aangroeien. Het effect hiervan kan vele malen groter zijn dan de 10% die je later moet betalen op een veel grotere winst.
Je zou dit eigenlijk aan de hand van monte carlo simulaties kunnen uitrekenen.
Wie spreekt er over fysiek geweld? Paul bedoelt uiteraard dat ze dan gezellig kunnen verbroederen, samen drinken, cocaine snuiven en prostituees bezoeken.
Wie zegt dat de meerwaardetaks in dit land in 2027 en later nog maar 10% is?!patrick4 schreef: ↑Vandaag 14:46Heel erg bedankt om de formule te willen opstellen en hier te delen, mooi werk!
Maar. Jij bekijkt verkoop & aankoop van de portefeuille t.o.v. het betalen van de meerwaardetaks. Aangezien je de taks enkel moet betalen ALS je verkoopt, is de juiste vergelijking: verkoop & aankoop van de portefeuille t.o.v. niets doen. Indien je niets doet, heb je het volgend jaar een grotere portefeuille en gaat je portefeuille dankzij samengestelde interest sneller aangroeien. Het effect hiervan kan vele malen groter zijn dan de 10% die je later moet betalen op een veel grotere winst.
Je zou dit eigenlijk aan de hand van monte carlo simulaties kunnen uitrekenen.

Goed punt. Niemand.
Nog een idee, als je je kind(eren) iets wil toesteken doe het dan via aandelen.....
De vrijstellingen zijn per persoon, voor de "eigen" transacties.Ayhrual schreef: ↑Vandaag 13:41 Kan iemand van jullie mij hier meer duidelijkheid geven aub ?
Koppel kan tot 30.000 euro meerwaarde vrijstellen
Koppels zullen jaarlijks tot 20.000 euro - en om de vijf jaar tot 30.000 euro - meerwaarde kunnen boeken op hun aandelen, zonder erop belast te worden. De voetvrijstelling van 10.000 euro en om de vijf jaar tot 15.000 euro - indien ze niet wordt uitgeput - zal namelijk gelden per belastingplichtige en niet per gezin.
Vraag : die 20.000 begrijp ik wel maar wat betreft 30.000, ben niet zeker goed te begrijpen wanneer en hoe met de "om de vijf jaar" ?
Er blijkt wel een onderscheid tussen koppels die getrouwd zijn met gemeenschap van goederen en koppels met scheiding van goederen. Wanneer een van de partners op zijn of haar effectenrekening een meerwaarde tot 30.000 euro boekt, zal die gespreid kunnen worden over beiden als er gemeenschap van goederen is. In dit geval ontsnapt het koppel aan de meerwaardebelasting. De effectenrekening hoeft niet op beide namen te staan, het huwelijksstelsel en de aangifte tellen. Als het koppel echter getrouwd is met scheiding van goederen zal de effectenrekening die op naam van één van de partners staat slechts aanleiding geven tot één vrijstelling.
Vraag : en wat met de koppels die officieel samenwonen ?
Op een gemeenschappelijke effectenrekeningen kunnen alle genoemde rekeninghouders een vrijstelling inbrengen.
Afhankelijk van het huwelijkscontract, zal een effectenrekeninge met een naam, toch gemeenschappelijk zijn.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.