Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Voor een Dacia die in 2002 8.000 euro kostte krijg je ook nog wel 500 euro. Ze zijn zeker vergelijkbaar , het zijn tenslotte maar vervoersmiddelen. Niks meer en niks minder.
- VincentVega
- Hero Member

- Berichten: 964
- Lid geworden op: 21 jan 2022
Re: Rijden met EV vs ICE
Mits goed onderhandelen kan je nog 599,99 euro krijgen voor zo’n Dacia.
Schoonheid en lelijkheid liggen dichter bij elkaar dan je denkt
Re: Rijden met EV vs ICE
Een minder fraai beeld van de Spring in dit artikel:
https://www.ad.nl/auto/waarom-je-de-goe ... ~a2d7717d/
https://www.ad.nl/auto/waarom-je-de-goe ... ~a2d7717d/
Re: Rijden met EV vs ICE
Reken je dan het verbruik van de auto, of de echte energiekost die je nodig hebt om de auto op te laden?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Re: Rijden met EV vs ICE
Het tegendeel is waar. De aanschaf van een Dacia is aantrekkelijk, de afschrijving onbetaalbaar. Als je goedkoop wilt autorijden moet je dus een auto kopen die al afgeschreven is; een tweedehandswagen dus.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Re: Rijden met EV vs ICE
Van 8.000 euro naar pakweg 500 euro na 20 jaar ofwel 375 euro per jaar lijkt me best wel een schappelijke afschrijving voor het toen goedkoopste Dacia model.
Bij een hogere prijs voor oud ijzer krijg je er misschien ook wel 600 euro voor. 3,5 euro/100 km is de totale kost. Verbruik 10,5 kwh/100 km + 25% laadverlies en dergelijke.
Extra dik thermopan ondergoed dragen in plaats van de verwarming aan te zetten in de auto doet ook veel aan het verbruik
Bij een hogere prijs voor oud ijzer krijg je er misschien ook wel 600 euro voor. 3,5 euro/100 km is de totale kost. Verbruik 10,5 kwh/100 km + 25% laadverlies en dergelijke.
Extra dik thermopan ondergoed dragen in plaats van de verwarming aan te zetten in de auto doet ook veel aan het verbruik
Re: Rijden met EV vs ICE
China won the electric car race. Up next: freight trucks
En Europa? Wij gaan terug meer stinkers toelaten...
En Europa? Wij gaan terug meer stinkers toelaten...
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
- VincentVega
- Hero Member

- Berichten: 964
- Lid geworden op: 21 jan 2022
Re: Rijden met EV vs ICE
Uit hetzelfde artikel (dat gaat over EV vrachtwagens trouwens):Spaarplan schreef: ↑14 december 2025, 05:39 China won the electric car race. Up next: freight trucks
En Europa? Wij gaan terug meer stinkers toelaten...![]()
* Fewer than 1% of heavy-duty trucks are electric in India, the U.S., and Europe, compared with 22% in China.
* High upfront costs, a lack of charging infrastructure, and fragmented ownership make electrification of trucks difficult.
Re: Rijden met EV vs ICE
Maw, selectief lezen. 
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
- VincentVega
- Hero Member

- Berichten: 964
- Lid geworden op: 21 jan 2022
Re: Rijden met EV vs ICE
Neen, een aanvulling om jouw (bewuste ?) selectieve voorstelling een beetje beter te kaderen.
De waarheid heeft ook zijn plaats …
Schoonheid en lelijkheid liggen dichter bij elkaar dan je denkt
Re: Rijden met EV vs ICE
De goedkoopste versie is vandaag 15000 euro.
De kostprijs om het metaal te sorteren ligt een pak hoger dan de metaalprijs, vooral omdat er helemaal niet zoveel metaal in zo'n auto zit. Het zijn vooral kunststoffen.
Het meest waardevolle aan een afgeschreven EV is uiteraard de batterij. Zelfs een versleten batterij is in zijn grondstoffen best not waardevol, want dit kan economisch rendabel gerecycleerd worden. In een Dacia Spring zit natuurlijk niet zoveel batterij in.
Dat is een heel mooie score.
Ik heb zelf geen EV, maar wel een elektrische speed pedelec die ik gebruik als alternatief voor de auto. Het verbruik hiervan is meer dan 10 keer lager dan de zuinigste EV, en je krijgt warm van de beweging. Wie goedkoop wilt rijden moet zich op 2 wielen verplaatsen.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik heb ook een e bike en die verbruikt 0,5 kwh/100 km.
Re: Rijden met EV vs ICE
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
- VincentVega
- Hero Member

- Berichten: 964
- Lid geworden op: 21 jan 2022
Re: Rijden met EV vs ICE
“We”, is dat een bekentenis dat je voor China werkt, beste China lover?
LOL
Eventjes een reality check (zoals je ook nodig had met de sluiting van kerncentrales door Tinne)
EU schrapt verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035, zegt invloedrijke EVP-fractieleider Manfred Weber
De Europese Commissie gaat het verbod vanaf 2035 op wagens met een brandstofmotor schrappen. Dat stelt Manfred Weber, de invloedrijke fractieleider van de Europese Volkspartij (EVP) in het Europees Parlement, in een interview. Als dat gebeurt, dan halen hij en de auto-industrie in zijn thuisland Duitsland hun slag thuis.
Welk lot wacht het Europese verbod op brandstofmotoren in nieuwe wagens vanaf 2035? Eigenlijk had de Europese Commissie daar deze week klaarheid over moeten scheppen, na maanden van intensief lobbywerk van de autoindustrie tegen het verbod.
In de agenda van de Commissie stond het afgelopen woensdag met rood omcirkeld. Dan zou de Commissie een nieuw voorstel doen. Die aankondiging werd op het laatste moment een week uitgesteld, naar volgende dinsdag.
Manfred Weber, de fractieleider van de EVP, zegt nu in de Duitse tabloid Bild al te weten wat dinsdag aangekondigd zal worden. Het verbod wordt geschrapt, zegt hij. Autoconstructeurs zullen de CO2-uitstoot van hun vloot tegen 2035 moeten terugdringen met 90 procent in plaats van 100 procent.
"Er komt ook geen 100 procent-doelstelling vanaf 2040", zegt hij. "Dat betekent dat het technologieverbod op verbrandingsmotoren van tafel is. Alle motoren die momenteel in Duitsland gemaakt worden, kunnen daardoor nog steeds geproduceerd en verkocht worden."
Al moet dat met een korrel zout genomen worden. Een 90 procent-doelstelling zou inhouden dat slechts een fractie van de verkochte wagens nog een benzine- of dieselmotor mag hebben.
Volgens Weber is dat niettemin een belangrijk signaal "voor de hele autoindustrie, dat tienduizenden industriële jobs veilig stelt".
Eindelijk een beetje realisme. Net zoals de sluiting van kerncentrales tegen 2025 niet haalbaar was, was de Europese doelstelling inzake EV’s er eentje die onrealistisch was. Het kan niet de bedoeling zijn om onder het mom van “goed voor het milieu” je eigen industrie kapot te maken, zeker niet als ook nog eens het elektriciteitsnetwerk niet klaar is om al die EV’s van elektriciteit te voorzien.
Welk ander continent of land had zo’n doelstelling? Zelfs China had niet zo’n doelstelling (maar het bejubelde ” groene China” neemt wel meer milieuonvriendelijke maatregelen, zoals de bouw van kolencentrales, en legt de lat inzake CO2 vrij laag in vergelijking met Europa).
Eventjes een reality check (zoals je ook nodig had met de sluiting van kerncentrales door Tinne)
EU schrapt verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035, zegt invloedrijke EVP-fractieleider Manfred Weber
De Europese Commissie gaat het verbod vanaf 2035 op wagens met een brandstofmotor schrappen. Dat stelt Manfred Weber, de invloedrijke fractieleider van de Europese Volkspartij (EVP) in het Europees Parlement, in een interview. Als dat gebeurt, dan halen hij en de auto-industrie in zijn thuisland Duitsland hun slag thuis.
Welk lot wacht het Europese verbod op brandstofmotoren in nieuwe wagens vanaf 2035? Eigenlijk had de Europese Commissie daar deze week klaarheid over moeten scheppen, na maanden van intensief lobbywerk van de autoindustrie tegen het verbod.
In de agenda van de Commissie stond het afgelopen woensdag met rood omcirkeld. Dan zou de Commissie een nieuw voorstel doen. Die aankondiging werd op het laatste moment een week uitgesteld, naar volgende dinsdag.
Manfred Weber, de fractieleider van de EVP, zegt nu in de Duitse tabloid Bild al te weten wat dinsdag aangekondigd zal worden. Het verbod wordt geschrapt, zegt hij. Autoconstructeurs zullen de CO2-uitstoot van hun vloot tegen 2035 moeten terugdringen met 90 procent in plaats van 100 procent.
"Er komt ook geen 100 procent-doelstelling vanaf 2040", zegt hij. "Dat betekent dat het technologieverbod op verbrandingsmotoren van tafel is. Alle motoren die momenteel in Duitsland gemaakt worden, kunnen daardoor nog steeds geproduceerd en verkocht worden."
Al moet dat met een korrel zout genomen worden. Een 90 procent-doelstelling zou inhouden dat slechts een fractie van de verkochte wagens nog een benzine- of dieselmotor mag hebben.
Volgens Weber is dat niettemin een belangrijk signaal "voor de hele autoindustrie, dat tienduizenden industriële jobs veilig stelt".
Eindelijk een beetje realisme. Net zoals de sluiting van kerncentrales tegen 2025 niet haalbaar was, was de Europese doelstelling inzake EV’s er eentje die onrealistisch was. Het kan niet de bedoeling zijn om onder het mom van “goed voor het milieu” je eigen industrie kapot te maken, zeker niet als ook nog eens het elektriciteitsnetwerk niet klaar is om al die EV’s van elektriciteit te voorzien.
Welk ander continent of land had zo’n doelstelling? Zelfs China had niet zo’n doelstelling (maar het bejubelde ” groene China” neemt wel meer milieuonvriendelijke maatregelen, zoals de bouw van kolencentrales, en legt de lat inzake CO2 vrij laag in vergelijking met Europa).
Schoonheid en lelijkheid liggen dichter bij elkaar dan je denkt
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik denk dat "we" op de EVs slaat. Een foto erbij met elektrische wagens. Maar laten we eerlijk zijn: in een land met heel veel firmawagens en een verplichting om elektrisch te rijden, is het marktaandeel van elektrische auto's klein. De transitie naar elektrisch rijden gebeurt traag. Maar ze gebeurt wel.VincentVega schreef: ↑16 december 2025, 07:41 “We”, is dat een bekentenis dat je voor China werkt, beste China lover?![]()
Tesla heeft recent een goedkopere versie van de Model 3 op de markt gebracht voor 36.990 euro, om maar te illustreren dat elektrische auto's goedkoper worden.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
