VREG simulator digitale meter: te weinig parameters
Re: VREG simulator digitale meter: te weinig parameters
kwartuurtarieveren bestaat al jaar en dag in de industrie. Elk kwartier een andere prijs.Ardennois schreef: ↑21 maart 2019, 09:18 Hoe kan je dan ooit nog een elektriciteitsfactuur controleren als er bij manier van spreke elke minuut een ander tarief zal gelden? Ik ben dan wel benieuwd naar het format van deze nieuwe factuur. Dit zet dan toch ook mogelijks de deur van fraude/bedrog wagenwijd open want een particulier kan dit nooit meer uitpluizen ... Ik vraag mij echt af hoe die elektriciteitsproducenten hun tarieven (vrij?) zullen kunnen bepalen en hoe de controle erop zal zijn? Het is natuurlijk een gekende truc om alles zo ingewikkeld te maken dat de modale klant het niet meer kan volgen/begrijpen ... maar dan is de inhoud van zijn portemonnee wel in gevaar.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
-
- Sr. Member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 30 jan 2010
- Contacteer:
Re: VREG simulator digitale meter: te weinig parameters
Ardennois schreef: ↑Vandaag 09:18
Hoe kan je dan ooit nog een elektriciteitsfactuur controleren als er bij manier van spreke elke minuut een ander tarief zal gelden? Ik ben dan wel benieuwd naar het format van deze nieuwe factuur. Dit zet dan toch ook mogelijks de deur van fraude/bedrog wagenwijd open want een particulier kan dit nooit meer uitpluizen ... Ik vraag mij echt af hoe die elektriciteitsproducenten hun tarieven (vrij?) zullen kunnen bepalen en hoe de controle erop zal zijn? Het is natuurlijk een gekende truc om alles zo ingewikkeld te maken dat de modale klant het niet meer kan volgen/begrijpen ... maar dan is de inhoud van zijn portemonnee wel in gevaar.
Inderdaad, heel juist. We evolueren naar een maatschappij waarbij banken, telecombedrijven, energiebedrijven,...
allemaal (wellicht bewust) systemen uitdokteren waarbij de particulier niks meer kan controleren of door moeilijke controle op de duur veel te veel betaalt. Banken houden beleggers voor ogen dat ze, door op een bepaalde manier te beleggen, een bepaald rendement zouden moeten behalen. Pas op als je op een bepaald moment dan je geld nodig hebt of als je nalaat te controleren. Telecombedrijven werken met ondoorzichtige packs waarbij ook zij na verloop van tijd de voorwaarden kunnen veranderen, oude packs schaft men af en je bent verplicht naar nieuwe over te stappen waarbij de voorwaarden soms minder interessant zijn. Energiebedrijven zien ook brood in digitale meters. Op termijn willen ze met variabele tarieven werken i.p.v. jaarlijkse, waarbij je dus geen vast tarief meer kan bedingen, en in de toekomst wellicht ook maandelijks kunnen afrekenen. Hoe gaan de belangen van de particulier hier nog in verdedigd worden ? Controle-organismen die men misschien in het leven zal roepen, zullen altijd meer aan de kant van deze mastodonten gaan staan dan aan de kant van de particuliere verbruiker.
Wie zegt dat je met een slimme meter beter je energie zal kunnen beheren ? Alleen als je slimme toestellen in huis haalt en dan nog. Wie heeft er de behoefte en de kans toe om alle verbruik op zonnige dagen (voor zonnepaneelbezitters) toe te spitsen. Je kan een elektrische wagen kopen, zegt men, maar als het mooi weer is ga je die wellicht dan niet aan de laadpaal laten staan. En voor koppels waarvan beiden uit werken gaan, die hebben wellicht andere dingen om het hoofd dan elke dag wasmachine, vaatwas, .....klaar te stomen voor zonnige tarieven.
Hoe kan je dan ooit nog een elektriciteitsfactuur controleren als er bij manier van spreke elke minuut een ander tarief zal gelden? Ik ben dan wel benieuwd naar het format van deze nieuwe factuur. Dit zet dan toch ook mogelijks de deur van fraude/bedrog wagenwijd open want een particulier kan dit nooit meer uitpluizen ... Ik vraag mij echt af hoe die elektriciteitsproducenten hun tarieven (vrij?) zullen kunnen bepalen en hoe de controle erop zal zijn? Het is natuurlijk een gekende truc om alles zo ingewikkeld te maken dat de modale klant het niet meer kan volgen/begrijpen ... maar dan is de inhoud van zijn portemonnee wel in gevaar.
Inderdaad, heel juist. We evolueren naar een maatschappij waarbij banken, telecombedrijven, energiebedrijven,...
allemaal (wellicht bewust) systemen uitdokteren waarbij de particulier niks meer kan controleren of door moeilijke controle op de duur veel te veel betaalt. Banken houden beleggers voor ogen dat ze, door op een bepaalde manier te beleggen, een bepaald rendement zouden moeten behalen. Pas op als je op een bepaald moment dan je geld nodig hebt of als je nalaat te controleren. Telecombedrijven werken met ondoorzichtige packs waarbij ook zij na verloop van tijd de voorwaarden kunnen veranderen, oude packs schaft men af en je bent verplicht naar nieuwe over te stappen waarbij de voorwaarden soms minder interessant zijn. Energiebedrijven zien ook brood in digitale meters. Op termijn willen ze met variabele tarieven werken i.p.v. jaarlijkse, waarbij je dus geen vast tarief meer kan bedingen, en in de toekomst wellicht ook maandelijks kunnen afrekenen. Hoe gaan de belangen van de particulier hier nog in verdedigd worden ? Controle-organismen die men misschien in het leven zal roepen, zullen altijd meer aan de kant van deze mastodonten gaan staan dan aan de kant van de particuliere verbruiker.
Wie zegt dat je met een slimme meter beter je energie zal kunnen beheren ? Alleen als je slimme toestellen in huis haalt en dan nog. Wie heeft er de behoefte en de kans toe om alle verbruik op zonnige dagen (voor zonnepaneelbezitters) toe te spitsen. Je kan een elektrische wagen kopen, zegt men, maar als het mooi weer is ga je die wellicht dan niet aan de laadpaal laten staan. En voor koppels waarvan beiden uit werken gaan, die hebben wellicht andere dingen om het hoofd dan elke dag wasmachine, vaatwas, .....klaar te stomen voor zonnige tarieven.
Re: VREG simulator digitale meter: te weinig parameters
Nagel op de kop, witte merel.
winnaars: de energie-mastodonten, nutsmaatschappijen en overheid (hoe hoger de factuur hoe meer BTW)
verliezer: de particulier
- Zowel fysiek met een duurdere factuur (uitrol/huur digitale meter en verbruik) en/of een investering/meerkost in "intelligente" toestellen
- Zowel mentaal met weer wat meer beslommeringen erbij om bij te houden/te anticiperen wanneer je best je toestellen aanschakelt.
Vooruitgang?? Ja, voor bovenstaande winnaars.
In een ver naïef verleden dacht ik dat de politici er waren om het leven van de modale man beter en aangenamer te maken, daar worden ze toch mooi en meer dan genoeg via onze belastingen voor betaald. Naïef dus!
winnaars: de energie-mastodonten, nutsmaatschappijen en overheid (hoe hoger de factuur hoe meer BTW)
verliezer: de particulier
- Zowel fysiek met een duurdere factuur (uitrol/huur digitale meter en verbruik) en/of een investering/meerkost in "intelligente" toestellen
- Zowel mentaal met weer wat meer beslommeringen erbij om bij te houden/te anticiperen wanneer je best je toestellen aanschakelt.
Vooruitgang?? Ja, voor bovenstaande winnaars.
In een ver naïef verleden dacht ik dat de politici er waren om het leven van de modale man beter en aangenamer te maken, daar worden ze toch mooi en meer dan genoeg via onze belastingen voor betaald. Naïef dus!
Re: VREG simulator digitale meter: te weinig parameters
Wie de digitale meter in huis haalt, krijgt voor zijn op het net geïnjecteerde elektriciteit 0 €!
Dus als de zon volop schijnt, draait je digitale teller niet meer terug en zal hij het teveel van opgewekte stroom als een kadooke aan de ... beschouwen.
Vanzelfsprekend vond ik hierover geen enkele FAQ noch bij Fluvius, noch bij de VREG, noch bij Vlaanderen.
Ik heb het dan maar rechtstreeks aan Ecopower gevraagd en die geven me nu gelijk over de zogenaamde “vergoeding injectie”:
"We zijn aan het bekijken hoe we dat in de toekomst op een zo duidelijk en transparant mogelijke manier kunnen gaan doen nu de digitale meter geleidelijk ingevoerd wordt in heel Vlaanderen.
Het is dus geen toeval dat u daarover nog geen info vindt bij VREG of Fluvius en vermoedelijk ook nog niet bij andere leveranciers.
We houden onze klanten en coöperanten zeker op de hoogte maar dat zal ten vroegste in het najaar zijn."
Dus als de zon volop schijnt, draait je digitale teller niet meer terug en zal hij het teveel van opgewekte stroom als een kadooke aan de ... beschouwen.
Vanzelfsprekend vond ik hierover geen enkele FAQ noch bij Fluvius, noch bij de VREG, noch bij Vlaanderen.
Ik heb het dan maar rechtstreeks aan Ecopower gevraagd en die geven me nu gelijk over de zogenaamde “vergoeding injectie”:
"We zijn aan het bekijken hoe we dat in de toekomst op een zo duidelijk en transparant mogelijke manier kunnen gaan doen nu de digitale meter geleidelijk ingevoerd wordt in heel Vlaanderen.
Het is dus geen toeval dat u daarover nog geen info vindt bij VREG of Fluvius en vermoedelijk ook nog niet bij andere leveranciers.
We houden onze klanten en coöperanten zeker op de hoogte maar dat zal ten vroegste in het najaar zijn."