VREG simulator digitale meter: te weinig parameters
Re: VREG simulator digitale meter: te weinig parameters
Integendeel, die doet heel veel ter zake.witte merel schreef: ↑7 maart 2019, 22:55 Trouwens die parameter die je moet invullen (de helft van de tijd thuis, altijd thuis, .....) is toch een zinloze parameter voor het berekenen zelf van je toestand. Dit doet hier toch niks ter zake om je factuur te kunnen berekenen. Het zou je later wel kunnen helpen om je dagelijks verbruik beter te kunnen sturen, dat wel.
Maar die parameter moest hier in het berekenen niet bijgevoegd zijn. Is dit een voorbode van het natte vingerwerk ?
Je verbruikt per definitie meer als je thuis bent dan als je afwezig bent (tenzij je je kookvuur, radio, PC, verlichting en oven zou laten opstaan als je weg bent natuurlijk). Bijgevolg zal je percentage onmiddellijk eigenverbruik hoger liggen naarmate je overdag meer thuis bent, en daarmee dus ook het verwachte rendement van slimme meter versus domme.
Idealiter zou zijn dat je in die tool moest ingeven hoeveel je exact vebruikt op een gemiddelde dag waarop je thuis bent overdag versus afwezig, maar wie weet dat? De schatting die men in dat model gebruikt zal voor de meeste mensen wel redelijk zijn.
Beslissing is genomen, slimme meters komen er vanaf 1 juli 2019. Eigenaars van zonnepanelen mogen tot 15 jaar genieten van de terugdraaiende teller. Belangrijke nuance hierbij is dat die 15 jaar starten op de installatie datum, wie sinds 2010 zonnepanelen heeft zal in 2025 een aparte afrekening voor verbruik en injectie krijgen. Nu nog wachten op het injectie tarief... Benieuwd hoe lang deze regeling zal stand houden.
Je verbruik bij afwezigheid is vrij gemakkelijk te meten, schrijf uur en tellerstand bij vertrek en aankomst op en je weet wat het basis verbruik van je huis is. Praktisch zal dat de som zijn van alle verbruikers die continu in dienst zijn, bv ventilatie systeem, CV ketel, koelkasten diepvriezers, standby verbruik van bruin en witgoed, adapters allerhande, aquarium, vijver, enz...
Idealiter zou dit basis verbruik (of verbruik bij afwezigheid) laag moeten zijn, het is in elk geval een goeie oefening om eens na te gaan hoe groot het is en waar het zo al naar toe gaat.
Hallo,
Kan het dat ik het volgende gebruik? Baserend op de maand maart en dus niet op een volledig jaar maar wel berekend naar een heel jaar. Als alleenstaande:
615 m³ aardgas op jaarbasis(ik woon 9550 ik weet dus niet of ik laag of hoog calorisch gas heb)
1350 Kwh electricteit op jaarbasis
Dit zijn maar 2 weken maar ik heb 1 week verlof gehad en 1 week gewerkt dus vrij realistisch.
Ik heb de prijs van aardgas op 12,8 kwh per m³ berekend en de electricteit gewoon en allebei omgerekend naar sociaal tarief en zou op 51,52 euro per maand zitten.
Kan het dat ik het volgende gebruik? Baserend op de maand maart en dus niet op een volledig jaar maar wel berekend naar een heel jaar. Als alleenstaande:
615 m³ aardgas op jaarbasis(ik woon 9550 ik weet dus niet of ik laag of hoog calorisch gas heb)
Dit zijn maar 2 weken maar ik heb 1 week verlof gehad en 1 week gewerkt dus vrij realistisch.
Ik heb de prijs van aardgas op 12,8 kwh per m³ berekend en de electricteit gewoon en allebei omgerekend naar sociaal tarief en zou op 51,52 euro per maand zitten.
In een jaar zitten 365 dagen, waarvan 180? Stookdagen.
90 daarvan waarin je constant warmt en 90 waarin je dit niet doet.
Vergelijken op basis van 2 weken is ridicuul.
90 daarvan waarin je constant warmt en 90 waarin je dit niet doet.
Vergelijken op basis van 2 weken is ridicuul.
Tja dan heb ik toch een marge?
Want ik heb nu het stoken van 2 weken *26 gedaan dus zo kom je uit op maandelijks 48 m³(wat uiteraard teveel is maar er is een marge)
Ik ben gewoon iemand die graag voorbereid is. En aangezien mijn sociaal tarief niet automatisch direct in orde is door verhuis wou ik dat zo berekenen.
Daarnaast heeft het een week bijna constant aangestaan en een week op een schema.
Schema is:
19 graden met uren:
Maandag 17u - 21u
Dinsdag 8-21u
Woensdag 17u - 21u
Donderdag 10u-21u
Vrijdag 16u- 23u
Zaterdag en zondag 10u - 23u
En ik warm nooit constant tenzij ik thuis zit.
Wat een bedriegers toch. Daar komen ze nu mee af...
Wat als je er nog bijlegt? Ik kan eigenlijk nog gemakkelijk 10 panelen of meer bijleggen ..
Ok. Als je zo wil redeneren ook goed.boonpwnz schreef: ↑17 maart 2019, 16:10Tja dan heb ik toch een marge?
Want ik heb nu het stoken van 2 weken *26 gedaan dus zo kom je uit op maandelijks 48 m³(wat uiteraard teveel is maar er is een marge)
Ik ben gewoon iemand die graag voorbereid is. En aangezien mijn sociaal tarief niet automatisch direct in orde is door verhuis wou ik dat zo berekenen.
Daarnaast heeft het een week bijna constant aangestaan en een week op een schema.
Schema is:
19 graden met uren:
Maandag 17u - 21u
Dinsdag 8-21u
Woensdag 17u - 21u
Donderdag 10u-21u
Vrijdag 16u- 23u
Zaterdag en zondag 10u - 23u
En ik warm nooit constant tenzij ik thuis zit.
Je vroeg of dit je verbruik zou zijn, daarop mijn 1e
Reactie.
@ voodoo; Geen idee maar ik verwacht dat ze, eenmaal genoeg verbruik / injectie data van die slimme tellers gekend is, het eventuele profijt van een terugdraaiende teller gaan saboteren door het prosumententarief te verhogen. Met andere woorden over een paar jaar zul je geen voordeel meer hebben aan een terug draaiende teller.
Het enige waar ze op uit zijn is duidelijk: GELD, en liefst zoveel mogelijk...
Als ik de simulator waarheidsgetrouw invul, maar wel aanduid dat ik NOOOIT thuis ben dan komt die bedriegersboel me vertellen dat ik 45% onmiddellijke consumptie ga hebben.
Grootste knoeiboel die ik ooit al meegemaakt heb !
Eigenlijk zouden alle zonnepaneelbezitters gewoon moeten weigeren om zo'n nieuwe teller te laten plaatsen.
Als ik de simulator waarheidsgetrouw invul, maar wel aanduid dat ik NOOOIT thuis ben dan komt die bedriegersboel me vertellen dat ik 45% onmiddellijke consumptie ga hebben.
Grootste knoeiboel die ik ooit al meegemaakt heb !
Eigenlijk zouden alle zonnepaneelbezitters gewoon moeten weigeren om zo'n nieuwe teller te laten plaatsen.
Uw inschatting kan in de juiste grootte-orde liggen. Ik ben ook alleenwonend, op een appartement, en als ik mijn gas en elektriciteitsverbruik bekijk (berekend met 12,8kwh per m3 voor gas) kom ik op een verbruik van 464m3 voor gas per jaar en net geen 1000KwH voor elektriciteit. Heb wel geen vaatwas/wasmachine/droogkast/diepvriezer (alleen klein vriesvakje), wat de meeste mensen wel hebben, dus dat haalt mijn cijfers allicht wel wat naar beneden.boonpwnz schreef: ↑17 maart 2019, 15:22 Hallo,
Ja ik heb die dingen en genenzuinige pc ook.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Wees maar zeker dat ze na het plaatsen van die meter, één of twee jaar later met een andere manier van prijs berekenen zullen afkomen. Het zal stilaan gedaan zijn met vaste jaarprijzen, het zullen prijzen zijn die fluctueren naargelang wanneer jij afneemt. Daarbij zullen nog andere parameters gebruikt worden (uw capaciteit omvormer bv.). Ik vertrouw de VREG voor geen haar. Die belofte van 15 jaar (pas op, dit is een inperking in duur die men je afgenomen heeft) voordeel van terugdraaiende meter zal uiteindelijk een holle belofte worden.Geen idee maar ik verwacht dat ze, eenmaal genoeg verbruik / injectie data van die slimme tellers gekend is, het eventuele profijt van een terugdraaiende teller gaan saboteren door het prosumententarief te verhogen. Met andere woorden over een paar jaar zul je geen voordeel meer hebben aan een terug draaiende teller.
Schandalig dat men dan nu nog overal zonnepanelen promoot op basis van berekeningen met een terugdraaiende meter om klanten mooie winsten voor te spiegelen. Men heeft al medegedeeld dat voor zonnepaneelbezitters de tarifering binnen een paar jaar anders gebeurt. Als mijn omvormer het begeeft, dan koppel ik alles af. Wat voor dwaze beweringen dat mensen hun elektriciteitsprijzen later zelf in de hand zullen kunnen houden. Als de zon schijnt zou iedereen moeten wassen, koken, ..... zijn auto opladen ...enz. of dit alles programmeren. Dan zullen nog veel burn outs volgen, denk ik, een gezinssituatie (beiden uit werken, kinderen uit huis, ziek, alleenstaand, gepensioneerd, ....) verandert ook voortdurend. En om je voordeel te kunnen behouden zul je voortdurend zware kosten moeten maken (slimme toestellen ,batterij, ....).
Dit zeg ik al heel lang!
zonnepanelen-2018-t24150-45.html#p333328
zonnepanelen-2018-t24150-45.html#p333328
Hoe kan je dan ooit nog een elektriciteitsfactuur controleren als er bij manier van spreke elke minuut een ander tarief zal gelden? Ik ben dan wel benieuwd naar het format van deze nieuwe factuur. Dit zet dan toch ook mogelijks de deur van fraude/bedrog wagenwijd open want een particulier kan dit nooit meer uitpluizen ... Ik vraag mij echt af hoe die elektriciteitsproducenten hun tarieven (vrij?) zullen kunnen bepalen en hoe de controle erop zal zijn? Het is natuurlijk een gekende truc om alles zo ingewikkeld te maken dat de modale klant het niet meer kan volgen/begrijpen ... maar dan is de inhoud van zijn portemonnee wel in gevaar.