Zes op de tien beleggers voelen zich rijk met portefeuille van half miljoen.
TIP
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

Re: Zes op de tien beleggers voelen zich rijk met portefeuille van half miljoen.
Mijn ervaring is bijna het omgekeerde.
Als je als particulier wenst mee te hollen met de grote trend kom je altijd te laat en blijf je achter de feiten aanhollen.
Het is dus net de zaak om tegen de mainstream te durven ingaan. Dat geldt trouwens ook deels voor vastgoed. Het zijn niet de woningen die iedereen wil hebben waar de grote winsten te halen vallen. Eerder de woningen waar iedereen omheen loopt en waar slechts weinigen het potentieel van inzien.
Re: Zes op de tien beleggers voelen zich rijk met portefeuille van half miljoen.
Interessant, hoe heeft hij dat voor elkaar gekregen?David_DeWa schreef: ↑29 september 2021, 13:20 En er is er al eentje bij die voor zijn vijfendertigste effectief gestopt is met werken voor derden en nu al leeft van zijn spaarkapitaal. Anno 2021, niet in een ver en duister verleden waar volgens sommigen alles zoveel makkelijker was. Op die leeftijd dacht ik daar zelfs nog niet aan.
-
DoeMaarNormaal
- Newbie

- Contacteer:
Samengevat: David_Dewa heeft voor de leeftijd van 45 jaar 4 woningen verworven zonder één lening aan te gaan, en dat met een modaal loon (ander topic) en met nog genoeg geld over om andere beleggingen te doen.David_DeWa schreef: ↑29 september 2021, 13:20
Ik zal het voor jou nog even samenvatten:
Ik schreef voorheen al meermaals dat ik voor geen enkele aankoop van een vastgoed een hypothecaire lening heb afgesloten (...)
En er is er al eentje bij die voor zijn vijfendertigste effectief gestopt is met werken voor derden en nu al leeft van zijn spaarkapitaal. Anno 2021, niet in een ver en duister verleden waar volgens sommigen alles zoveel makkelijker was. Op die leeftijd dacht ik daar zelfs nog niet aan.
Vandaar dat ik schrijf, vanuit praktijkervaring, dat het er niet toe doet in welk jaar je geboren bent maar eerder welk traject je kiest om te volgen.
(...)ik heb mijn geld niet een heel leven laten doodbloeden op een spaarboekje. Dat was de keuze.
En als je alles goed gelezen had zou je ook meegekregen hebben dat ik niet uitsluitend in vastgoed heb belegd maar daarentegen een zeer gediversifieerde portefeuille heb willen uitbouwen. Vastgoed was daar maar een start en een deel van. (...)
Z'n kinderen bewijzen anno 2021 dat het zelfs nog straffer kan.
Zijn verhaal verbaast mij niet. Er is veel mogelijk als je prioriteiten stelt. Mensen waren vroeger ook met FIRE bezig. Enkel de naam is nieuw.
Prioriteiten stellen, werken, investeren en geen ongeluk heben. Met geluk heeft dat weinig te maken.
Prioriteiten stellen, werken, investeren en geen ongeluk heben. Met geluk heeft dat weinig te maken.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Hij heeft op vandaag 1 woning verworven als ik het goed begrijp.DoeMaarNormaal schreef: ↑29 september 2021, 18:45 Samengevat: David_Dewa heeft voor de leeftijd van 45 jaar 4 woningen verworven zonder één lening aan te gaan, en dat met een modaal loon (ander topic) en met nog genoeg geld over om andere beleggingen te doen.
Hij heeft doorheen de tijd 4 goedkope woningen gekocht, gerenoveerd en terug verkocht als ik het goed begrijp.
Allemaal niets straf aan, ook niet met een modaal loon. Wat hij er allemaal voor gelaten heeft, zegt hij er niet bij.
Het zijn vanaf het begin en doorheen de tijd zijn keuzes (naast andere factoren) die geleid hebben tot zijn resultaat op vandaag.
Wat hij probeert te zeggen, denk ik (en daar ben ik mee akkoord), is dat je wel degelijk een impact hebt door je eigen keuzes.
Ik ben wel akkoord dat de eigen keuzes niet de enige factoren zijn én dat niet iedereen dezelfde keuzes heeft.
Maar vaak is dat verschil in keuzes ook gewoon een gevolg van eerdere keuzes natuurlijk.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Los van de hele discussie rond 1 forumlid...
De titel van het artikel is "Zes op de tien beleggers voelen zich rijk met portefeuille van half miljoen."
Dat wil n.m.i. *niet* zeggen dat 60% van "de beleggers" een portefeuille heeft van meer dan 500.000 EUR.
Wellicht hebben ze een enquete gedaan onder beleggers om te polsen wat ze "genoeg vinden om rijk te zijn" met dit als resultaat.
Ik leid daar vooral uit af dat de overgrote meerderheid van "de beleggers" dus een portefeuille heeft met een waarde die een heel stuk minder dan 500.000 EUR is. Voor de rest staat dromen vrij, iets doen om die dromen te verwezenlijken ook.
De titel van het artikel is "Zes op de tien beleggers voelen zich rijk met portefeuille van half miljoen."
Dat wil n.m.i. *niet* zeggen dat 60% van "de beleggers" een portefeuille heeft van meer dan 500.000 EUR.
Wellicht hebben ze een enquete gedaan onder beleggers om te polsen wat ze "genoeg vinden om rijk te zijn" met dit als resultaat.
Ik leid daar vooral uit af dat de overgrote meerderheid van "de beleggers" dus een portefeuille heeft met een waarde die een heel stuk minder dan 500.000 EUR is. Voor de rest staat dromen vrij, iets doen om die dromen te verwezenlijken ook.
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

Toch niet goed begrepen dan.EarthNvstr1 schreef: ↑29 september 2021, 19:33Hij heeft op vandaag 1 woning verworven als ik het goed begrijp.DoeMaarNormaal schreef: ↑29 september 2021, 18:45 Samengevat: David_Dewa heeft voor de leeftijd van 45 jaar 4 woningen verworven zonder één lening aan te gaan, en dat met een modaal loon (ander topic) en met nog genoeg geld over om andere beleggingen te doen.
Hij heeft doorheen de tijd 4 goedkope woningen gekocht, gerenoveerd en terug verkocht als ik het goed begrijp.
Allemaal niets straf aan, ook niet met een modaal loon. Wat hij er allemaal voor gelaten heeft, zegt hij er niet bij.
Het zijn vanaf het begin en doorheen de tijd zijn keuzes (naast andere factoren) die geleid hebben tot zijn resultaat op vandaag.
Wat hij probeert te zeggen, denk ik (en daar ben ik mee akkoord), is dat je wel degelijk een impact hebt door je eigen keuzes.
Ik ben wel akkoord dat de eigen keuzes niet de enige factoren zijn én dat niet iedereen dezelfde keuzes heeft.
Maar vaak is dat verschil in keuzes ook gewoon een gevolg van eerdere keuzes natuurlijk.
In 2000 had ik gelijktijdig nog 4 woningen in portefeuille waarvan 2 buiten België. Een daarvan als eigen woning en een als eigen buitenverblijf. Vanaf 2009 vastgoed afgebouwd waarvan de opbrengst voor een deel werd belegd in, voor mij, redelijk veilige vastrentende' beleggingen en het overblijvende pand volledig te renoveren naar toekomstige standaarden en aangrenzende gronden zoveel mogelijk in eigen bezit te krijgen.
Uiteraard moet je er in het begin van alles voor laten en er heel wat eigen tijd Insteken. Maar na 10 jaar ben je daar doorheen. Met als resultaat dat je de rest van je leven redelijk zorgeloos kan leven en niet veel meer moet laten. War niet hetzelfde is dat je vanaf dan het geld onbekommerd door ramen en deuren kan of moet buitensmijten.o
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

Correctie, sommige van mijn kinderen. Niet allemaal. Ze hebben immers niet allemaal dezelfde keuzes gemaakt. Zo zie je ook maar dat bij eenzelfde uitgangspositie het resultaat verschillend kan zijn. De eigen gevolgde weg is dus belangrijker dan de vertrekpositie.DoeMaarNormaal schreef: ↑29 september 2021, 18:45Samengevat: David_Dewa heeft voor de leeftijd van 45 jaar 4 woningen verworven zonder één lening aan te gaan, en dat met een modaal loon (ander topic) en met nog genoeg geld over om andere beleggingen te doen.David_DeWa schreef: ↑29 september 2021, 13:20
Ik zal het voor jou nog even samenvatten:
Ik schreef voorheen al meermaals dat ik voor geen enkele aankoop van een vastgoed een hypothecaire lening heb afgesloten (...)
En er is er al eentje bij die voor zijn vijfendertigste effectief gestopt is met werken voor derden en nu al leeft van zijn spaarkapitaal. Anno 2021, niet in een ver en duister verleden waar volgens sommigen alles zoveel makkelijker was. Op die leeftijd dacht ik daar zelfs nog niet aan.
Vandaar dat ik schrijf, vanuit praktijkervaring, dat het er niet toe doet in welk jaar je geboren bent maar eerder welk traject je kiest om te volgen.
(...)ik heb mijn geld niet een heel leven laten doodbloeden op een spaarboekje. Dat was de keuze.
En als je alles goed gelezen had zou je ook meegekregen hebben dat ik niet uitsluitend in vastgoed heb belegd maar daarentegen een zeer gediversifieerde portefeuille heb willen uitbouwen. Vastgoed was daar maar een start en een deel van. (...)
Overigens ben ik uit louter fiscale overwegingen voor een pand, destijds al enkele jaren de eigen woning, een renovatielening aangegaan. Maar de som van het geleende bedrag werd voor 10 jaar, dezelfde periode als de lening, vastgezet aan bijna dezelfde rentevoet als de lening. Tegenwoordig zou ik kunnen lenen aan een lage rentevoet maar dezelfde som uitzetten aan bijna de viervoudige rentevoet. Als dat al niet gemakkelijker is dan vroeger weet ik het ook niet meer.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
De details zijn wellicht interessant voor wie iets wil ondernemen, maar maken echt niets uit in de onzinnige discussie die ontstaan is n.m.i. ...David_DeWa schreef: ↑29 september 2021, 20:01 Toch niet goed begrepen dan.
In 2000 had ik gelijktijdig nog 4 woningen in portefeuille waarvan 2 buiten België. Een daarvan als eigen woning en een als eigen buitenverblijf. Vanaf 2009 vastgoed afgebouwd waarvan de opbrengst voor een deel werd belegd in, voor mij, redelijk veilige vastrentende' beleggingen en het overblijvende pand volledig te renoveren naar toekomstige standaarden en aangrenzende gronden zoveel mogelijk in eigen bezit te krijgen.
Voor een groot stuk eigen keuzes, inderdaad.David_DeWa schreef: ↑29 september 2021, 20:01 Uiteraard moet je er in het begin van alles voor laten en er heel wat eigen tijd Insteken. Maar na 10 jaar ben je daar doorheen. Met als resultaat dat je de rest van je leven redelijk zorgeloos kan leven en niet veel meer moet laten. War niet hetzelfde is dat je vanaf dan het geld onbekommerd door ramen en deuren kan of moet buitensmijten.o
Maar je stelt het misschien toch wel een beetje té eenvoudig voor... niet iedereen beschikt over dezelfde mogelijkheden (in brede zin) om toch bepaalde andere forumleden enigszins bij te treden
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 29 september 2021, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

Volledig mee eens. Geluk dwing je meestal af. Ongeluk haal je in veel gevallen jezelf op de nek door eigen daden.
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

Geen probleem. Dan onthoud ik me verder van dit topic.EarthNvstr1 schreef: ↑29 september 2021, 20:14 De details zijn wellicht interessant voor wie iets wil ondernemen, maar maken echt niets uit in de onzinnige discussie die ontstaan is n.m.i. ...![]()
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Gewoon mijn mening dat het een onzinnige discussie is hé (naast off-topic). Doe gerust verder als je het zinvol en/of bevredigend vindt, ik lees in ieder geval de posts uit interesse hoe mensen denken over dingenDavid_DeWa schreef: ↑29 september 2021, 20:21Geen probleem. Dan onthoud ik me verder van dit topic.EarthNvstr1 schreef: ↑29 september 2021, 20:14 De details zijn wellicht interessant voor wie iets wil ondernemen, maar maken echt niets uit in de onzinnige discussie die ontstaan is n.m.i. ...![]()
Als men ervanuit gaat dat uw verhaal onrealistisch is voor "de normale mens" en met dat vooroordeel reageert, dan hebben de details n.m.i. weinig toegevoegde waarde
+1ignition schreef: ↑29 september 2021, 14:37Interessant, hoe heeft hij dat voor elkaar gekregen?David_DeWa schreef: ↑29 september 2021, 13:20 En er is er al eentje bij die voor zijn vijfendertigste effectief gestopt is met werken voor derden en nu al leeft van zijn spaarkapitaal. Anno 2021, niet in een ver en duister verleden waar volgens sommigen alles zoveel makkelijker was. Op die leeftijd dacht ik daar zelfs nog niet aan.
Ben oprecht benieuwd, geeft misschien inspiratie.
Ik hoorde vorig jaar voor het eerst 'YOLO' zijnde 'You Only Life Once'.
Dat was al een tijdje mijn levenskeuze. Ik ging vervroegd op pensioen en dat maakt een verschil zo'n 15000 euro per jaar, so what...°
We eten en kopen toch nog wat we willen en genieten met volle teugen.
We gaan heel graag op hotel in zonnige landen waar de lonen laag zijn en ik ben dan altijd verwonderd dat zoveel mensen voor wat geld zoveel voor u doen: kamer elke dag poetsen, beddengoed en handdoeken verversen, zwembad onderhouden, 's morgens en 's avonds buffetten voor je klaar zetten, cocktailtje aan de bar, Wifi, ...
Dan wandelen we er ook voorbij veel vakantieverblijven van (rijke) Belgen en hebben medelijden. Veel bezit geeft immers weer zorgen: kosten, veiligheid, taksen, paperassen, onderhoud,...). En ze moeten altijd naar dezelfde vakantieplaats.
Dat was al een tijdje mijn levenskeuze. Ik ging vervroegd op pensioen en dat maakt een verschil zo'n 15000 euro per jaar, so what...°
We eten en kopen toch nog wat we willen en genieten met volle teugen.
We gaan heel graag op hotel in zonnige landen waar de lonen laag zijn en ik ben dan altijd verwonderd dat zoveel mensen voor wat geld zoveel voor u doen: kamer elke dag poetsen, beddengoed en handdoeken verversen, zwembad onderhouden, 's morgens en 's avonds buffetten voor je klaar zetten, cocktailtje aan de bar, Wifi, ...
Dan wandelen we er ook voorbij veel vakantieverblijven van (rijke) Belgen en hebben medelijden. Veel bezit geeft immers weer zorgen: kosten, veiligheid, taksen, paperassen, onderhoud,...). En ze moeten altijd naar dezelfde vakantieplaats.