Zonnepanelen anno 2017?
Re: Zonnepanelen anno 2017?
Ik betaal maandelijks 35,1 bij een 0-verbruik (negatief eigenlijk)
*12 is dat 421 en oneffen, wat m'n prosumententarief zal dekken, en nog een of andere tax.
Gas 33,71 ... CV + warm water. (condensatieketel)
Deze winter eens zien of ik dat omlaag krijg.
*12 is dat 421 en oneffen, wat m'n prosumententarief zal dekken, en nog een of andere tax.
Gas 33,71 ... CV + warm water. (condensatieketel)
Deze winter eens zien of ik dat omlaag krijg.
Ik betaal iets van een 550,00 euro per jaar aan pronsumententax.
Mazoutverbruik van nog geen 1.000 liter. Heb 3 jaar geleden ingedaan aan 48 cent. Zou nu +60 cent zijn vrees ik, moest ik weer indoen.
Vraag me af of een nieuwbouwwoning het veel beter doet...
Mazoutverbruik van nog geen 1.000 liter. Heb 3 jaar geleden ingedaan aan 48 cent. Zou nu +60 cent zijn vrees ik, moest ik weer indoen.
Vraag me af of een nieuwbouwwoning het veel beter doet...
Met deze regeling worden kleinere installaties (die niet volledig verbruik dekken) weer relatief voordeliger.
Als je als extreem voorbeeld slechts 1 zonnepaneel zou leggen (met micro-omvormer) ga je dicht bij 100% direct verbruik zitten, en dus maximaal rendement/ROI hebben.
Correct gedimensioneerde installaties, die exact het eigen verbruik afdekken, gaan procentueel het minste direct verbruik hebben, en in deze regeling dus maximaal nettarieven betalen.
Terwijl 1 huis met 10 zonnepanelen of 10 huizen met 1 zonnepaneel (in dezelfde wijk en op dezelfde fase) voor het distributienet hetzelfde zijn, gaat de eerste situatie veel meer netvergoeding opleveren.
Als je als extreem voorbeeld slechts 1 zonnepaneel zou leggen (met micro-omvormer) ga je dicht bij 100% direct verbruik zitten, en dus maximaal rendement/ROI hebben.
Correct gedimensioneerde installaties, die exact het eigen verbruik afdekken, gaan procentueel het minste direct verbruik hebben, en in deze regeling dus maximaal nettarieven betalen.
Terwijl 1 huis met 10 zonnepanelen of 10 huizen met 1 zonnepaneel (in dezelfde wijk en op dezelfde fase) voor het distributienet hetzelfde zijn, gaat de eerste situatie veel meer netvergoeding opleveren.
hoezo? je zegt net zelf dat je dan alles zelf gaat verbruiken, onmiddellijk. Dat heeft dan toch geen invloed op het net?
Nu je stelling klopt wel pas als je je daarop gaat instellen. Ik ben nu op het werk thuis brandt er niets, behalve misschien een diepvries of koelkast en heel weinig sluimerverbruik heb ik volgens mij geen verbruik nu thuis...
De 10 huizen hebben een bepaalde belasting op het net (stroomafname). Waar die 10 panelen liggen, maakt voor het distributienet niet uit (we spreken wel lokaal: achter dezelfde transfo en op dezelfde fase), de netto afname/injectie van de wijk zal hetzelfde blijven en de stroom loopt hoogstens anders tussen de huizen onderling (verwaarloosbaar effect). Maar toch zal de opbrengst van nettarieven verschillend zijn omdat het direct verbruik dat de 10 individuele meters passeert anders is.
-
- Newbie
Inderdaad. Maar een WP, zeker eentje die volgens het principe van L/L of L/W werkt, zijn calorisch vermogen om te verwarmen is nogal sterk afhankelijk van de buitentemperatuur. Een conventionele CV ketel van het calorisch vermogen van zijn brandstof dat nogal constant is. De invloed van de buiten- op de binnentemperatuur buiten beschouwing gelaten want daar is vooral de isolatiewaarde en inplanting van de woning een doorslaggevende factor.
Als het temperatuur van de buitenlucht -10°C is of 25°C maakt voor een conventionele CV niet veel uit (bij een doorgedreven isolatienorm). Een WP heeft bij -10°C echter veel minder gratis calorieën ter beschikking dan bij +25°C. In het eerste geval zal dat eerder 1:1 zijn en in het tweede 1:5. Bij de huidige regeling maakt dat niet veel uit gezien je PV veel opwekt in de zomer die je dan 1:1 terug kan inzetten in de winter, wanneer je WP ze echt nodig heeft om te verwarmen. In de nieuwe voorgestelde VREG-regeling (of wat er nog voor moet doorgaan want Tommelein gaat weer in debat met de VREG) blijft daar niets van over. De overproductie in de zomer ben je nl. grotendeels verloren en moet je in de winter tegen 2/3 van de prijs terug inkopen van de DNB. Deze laatste passeert wel twee keer langs de kassa want je zomerstroom heeft hij aan 100% doorverkocht aan je buren zonder PV-installatie.
Gebruik je een WP uitsluitend voor koeling (wat enkele jaren geleden door de overheid nog bestraft werd door weigering van subsidies voor WP) wordt het dan weer wel interessant. Op het ogenblik dat je de meeste goedkope of gratis stroom ter beschikking hebt zal je ook het meeste koeling nodig hebben.
Maar dat was noch de bedoeling van het klimaatplan en al zeker niet van de meeste PV-bezitters met een WP.
-
- Newbie
De investering in WP hing er in het verleden vooral van af of je van scratch moest beginnen (nog gas laten doortrekken) of een renovatie in een bestaand gebouw aanging waar al een gasaansluiting voorzien was. In het eerste geval scheelde het niet heel veel in het tweede deed je het idd beter niet als je enige uitgangspunt eentje van economische aard was.vortex schreef: ↑26 augustus 2018, 09:40 Vanuit de overheid is er inderdaad nooit duidelijkheid of een betrouwbare toekomst visie geweest. Voor de wakkere burger was het van in den beginne duidelijk waarom ze met slimme meters zijn afgekomen, lees de postings daarover maar eens op dit forum. Ook diegene die investeren in een dure warmtepomp zouden beter eens de berekening maken, een CV ketel plus warmwater op gas kost nog niet de helft van een WP terwijl gas 4,5c€/kWh en elektriciteit 25c€/kWh kost, maw zelfs met een COP 5 (wat bij vriestemperaturen nooit haalbaar is) kom je niet uit de energiekost. Warmtepomp plus zonnepanelen dan maar, wel als je na 10 a 15 jaar de zonnepanelen hebt terug verdient heb je nog eens 10 a 15 jaar nodig om de meerkost van een WP terug te verdienen, pas daarna kan je aan profijt beginnen denken, tenminste als de installatie dan nog geen grote kosten heeft gehad. Intussen blijven hopen dat je het voordeel van een terugdraaiende teller niet kwijtspeelt of het is helemaal rampzalig.
Bij nieuwbouw moet je er nu al rekening mee houden dat de DNB's beslist hebben in sommige nieuwe verkavelingen geen gasaansluitingen meer te voorzien. De overheid mag dan al geen visie hebben, de DNB's duidelijk wel.

Wat je berekening betreft heb je gelijk wat de nieuwe voorstelling van de feiten betreft. Maar niet de situatie van enkele jaren terug in combinatie met een PV. En daar gaat het nu net om. In het aanvankelijke systeem koste je elektriciteit je nl. niets (als je PV productie je verbruik dekt). Juist door de terugdraaiende teller. Sedert de invoering van het prosumententarief en terugdraaiende teller zit je ongeveer aan een kostprijs (afhankelijk van je DNB regio en het max. nom. vermogen van je omvormer) van 10 cent/Kwh. Met een realistische SPF 3(COP is niet zo belangrijk omdat deze een positief vertekend beeld geeft) zit je dan zelfs voor je verbruik nog onder de gasprijs. Het is juist het afschaffen van de terugdraaiende teller bij PV welke dit hele model de nek omdraait.
En dan weten we nog niet eens wat de eventuele invoering van het capaciteitstarief zal teweeg brengen.
Of dat nu een goed model was of niet doet er eigenlijk niet toe (je hebt voor alles voor- en tegenstanders om allerlei redenen). Het gaat erom dat de regels om de haverklap wijzigen en ook van toepassing zijn op regels uit het nabije verleden. Dat nekt investeringen en ondergraaft het vertrouwen. Om met enige kans op succes te investeren moeten de regels nl. over een zekere termijn blijven gelden.
RagnarrsTriumph schreef: ↑27 augustus 2018, 18:16 Of dat nu een goed model was of niet doet er eigenlijk niet toe (je hebt voor alles voor- en tegenstanders om allerlei redenen). Het gaat erom dat de regels om de haverklap wijzigen en ook van toepassing zijn op regels uit het nabije verleden. Dat nekt investeringen en ondergraaft het vertrouwen. Om met enige kans op succes te investeren moeten de regels nl. over een zekere termijn blijven gelden.
+1
En de haverklappen volgen elkaar steeds sneller op.
Zelfs met terug draaiende teller, geen prosumenten tarief en dekkende PV productie is je elektriciteit niet gratis hé, je moet immers ook de installatiekost afbetalen. Het is natuurlijk wel zo dat de terugverdientijd van een PV installatie in de goeie jaren een pak korter was (soms zelfs maar 5 jaar) en dat de groene stroom certificaten daarna pure winst opleverden. In die context was een WP natuurlijk wel logisch. Dus ja het verandert gelijk de wind, helaas komt diegene die ingaat op een incentive van de overheid vaak bedrogen uit.RagnarrsTriumph schreef: ↑27 augustus 2018, 18:16
Wat je berekening betreft heb je gelijk wat de nieuwe voorstelling van de feiten betreft. Maar niet de situatie van enkele jaren terug in combinatie met een PV. En daar gaat het nu net om. In het aanvankelijke systeem koste je elektriciteit je nl. niets (als je PV productie je verbruik dekt). Juist door de terugdraaiende teller. Sedert de invoering van het prosumententarief en terugdraaiende teller zit je ongeveer aan een kostprijs (afhankelijk van je DNB regio en het max. nom. vermogen van je omvormer) van 10 cent/Kwh. Met een realistische SPF 3(COP is niet zo belangrijk omdat deze een positief vertekend beeld geeft) zit je dan zelfs voor je verbruik nog onder de gasprijs. Het is juist het afschaffen van de terugdraaiende teller bij PV welke dit hele model de nek omdraait.
Daar vrees ik ook voor, heb hier een driefasen aansluiting (3x400V+N 25A) en zal dus in x5 terecht komen, het voorstel belooft alvast niet veel goeds.RagnarrsTriumph schreef: ↑27 augustus 2018, 18:16 En dan weten we nog niet eens wat de eventuele invoering van het capaciteitstarief zal teweeg brengen.
-
- Newbie
Inderdaad. Alles hangt van het uitgangspunt af.vortex schreef: ↑27 augustus 2018, 19:25 Zelfs met terug draaiende teller, geen prosumenten tarief en dekkende PV productie is je elektriciteit niet gratis hé, je moet immers ook de installatiekost afbetalen. Het is natuurlijk wel zo dat de terugverdientijd van een PV installatie in de goeie jaren een pak korter was (soms zelfs maar 5 jaar) en dat de groene stroom certificaten daarna pure winst opleverden. In die context was een WP natuurlijk wel logisch. Dus ja het verandert gelijk de wind, helaas komt diegene die ingaat op een incentive van de overheid vaak bedrogen uit.
Wij hadden geen gasaansluiting en dan was de kostprijs voor de installatie van een WP of een nieuwe gasketel ongeveer gelijk.
Een nieuwe CV ketel op gas kostte niet beduidend meer dan een WP. De grootste kosten waren immers de werkuren, het leidingwerk en de aankoop en installatie van de verwarmingselementen. Deze waren voor beide keuzes gelijk.
We hadden wel al een PV-installatie en koken deed en doe ik ook al niet op gas. Dan lag de keuze voor een WP voor de hand.
De meerkost van een WP was vlug terugverdiend door de uitgespaarde kosten van een gasaansluiting, de vaste kosten van een extra aansluiting en de verbruikskosten die enkele jaren nul waren.
Ik denk dat de zonnepanelen al op vier jaar waren terugbetaald.
Net zo min als je zeker bent van de elektriciteitsprijs ben je zeker van de gasprijs. Meestal zijn het dezelfde DNB's die het aanbieden (dus geen keuzevrijheid, ook niet voor gas). De gasmeter wordt trouwens gelijktijdig met de elektriciteitsmeter vervangen door een digitale meter. Daarmee wordt het argument al doorprikt dat hij "niet meer gemaakt wordt". En dat de digitale meter niet meer kan terugdraaien en dat men daardoor op een andere manier aan 'compensatie' moet doen is ook flauwekul. Het is software. Iedere programmeur die naam waardig krijgt dat in een handomdraai voor elkaar.
Volgens mij draait het in de eerste plaats allemaal om big data, het nieuwe gouden kalf.