Contact

Ook jongeren worden slachtoffer van phishing

Ook jongeren worden slachtoffer van phishing
Tom Dejonghe

Misschien leeft bij u het idee dat vooral ouderen in de valstrikken van phishing lopen, maar ook jongeren blijken er vatbaar voor. Hoe hengelen oplichters naar waardevolle gegevens van elke generatie? En hoe raakt u niet in hun netten verstrikt?

Jongeren zijn zelfs kwetsbaarder voor phishing. Uit een studie van de bankenfederatie Febelfin en het onderzoeksbureau Indiville uit 2024 blijkt dat 10% van de 16- tot 30-jarigen ooit al slachtoffer van phishing was, tegenover 7% bij de 31- tot 79-jarigen.

Phishing blijft ook een veelgebruikte manier om mensen op te lichten. Safeonweb.be kreeg in 2024 liefst 25.900 verdachte berichten per dag doorgestuurd. Om maar te zeggen, phishing blijft populair en iedere generatie valt er wel eens aan ten prooi. Hoe dan, en wat kan u eraan doen?

Sociale media, smishing en phishing via mail

Een domein waar phishing almaar vaker voorkomt, volgens Safeonweb.be, en waar ongetwijfeld zowel jongeren als ouderen in de netten van oplichters belanden, zijn de sociale media. U deelt uw ongenoegen over een bedrijf op Facebook. Oplichters lezen mee en reageren op uw post met een account die van het bedrijf lijkt te zijn. Om u snel te helpen, moet u op een link klikken, waarna u uw betaalgegevens moet achterlaten.

Hoe u zich daartegen beschermt? Door altijd waakzaam te blijven. Is de afzender wel wie hij of zij beweerd te zijn? Check dat bijvoorbeeld door naar het bedrijf te bellen. Klik ook nooit zomaar op een link in een bericht naar een app of website en geef zeker nooit de geheime code van uw bankkaart door.

Hetzelfde geldt als u te maken krijgt met smishing: phishing via sms of apps als WhatsApp. U krijgt een bericht met een waarschuwing (‘Betaal nu of we blokkeren uw rekening’) of een aanbieding. U moet enkel op de link klikken of een nummer bellen. Via sms is de kans misschien groter dat u daar als oudere intrapt, maar via andere wegen ook als jongere. En dan is er nog phishing via e-mails: de afzender lijkt te vertrouwen, maar de mail bevat een link waarmee u kwaadaardige software installeert of op een nagemaakte webpagina terechtkomt, die vraagt gegevens achter te laten.

Valse bankmedewerkers en vishing

Een phishingtechniek waar volgens Febelfin veel ouderen voor vallen, zijn valse bankmedewerkers en consoorten. Iemand belt u op, doet zich voor als medewerker van de bank - maar ook de politie of Card Stop - overtuigt u dat er fraude is vastgesteld op uw rekening en vraagt of hij mag langskomen, om dit zo snel mogelijk op te lossen. Het einddoel is duidelijk: zo veel mogelijk stelen, zowel uw bankkaart met pincode, als andere waardevolle zaken, allemaal om ze ‘veilig’ te stellen.

Andere oplichters komen niet langs, maar proberen u via de telefoon (‘vishing’) te overtuigen om geld over te schrijven of gegevens te delen. U krijgt een telefoontje van de ‘helpdesk’ van Microsoft, omdat u een ‘probleem’ hebt met uw computer. Als oplossing laten ze u een applicatie downloaden of naar een site surfen, waarmee ze toegang krijgen tot uw pc. Uiteindelijk vragen ze u te betalen om het ‘probleem’ op te lossen.

Echte bankbedienden vragen eenvoudigweg nooit of ze mogen langskomen en nemen zeker nooit waardevolle zaken mee in ‘bewaring’. En als een zogenaamde medewerker van een helpdesk u belt, zit er maar één ding op: meteen ophangen.

Tot zelfs oplichters in videogames

Jongeren dreigen dan weer in de val te lopen in online videogames. Met valse beloftes zoals exclusieve items proberen oplichters er gegevens van gamers te bekomen. Ze vragen bijvoorbeeld om een enquête in te vullen, in ruil voor gratis gamemunten, maar in werkelijkheid verkopen of misbruiken ze de ingevoerde informatie voor phishing. Als een aanbod te mooi is om waar te zijn, is het dat (meestal) ook.

Lees ook:

Andere tips over zichtrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen