Test-Aankoop vraagt bijsturing hypotheekwet

0
Reageer
Test-Aankoop vraagt bijsturing hypotheekwet

De nieuwe hypotheekwet werkt niet. De consument krijgt bij zijn zoektocht naar de meest geschikte woonlening vaak misleidende informatie, besluit Test-Aankoop na mystery shopping bij Argenta, Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC. De consumentenorganisatie vraagt minister van consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) om de wet bij te sturen.

Om de aanbiedingen van woonleningen van de diverse banken te kunnen vergelijken, voerde de wetgever het jaarlijks kostenpercentage (JKP) en het ESIS-document in. In het JKP moesten de banken naast het tarief van de lening ook de kostprijs van de schuldsaldoverzekering, de zichtrekening, de dossierkosten, de schattingskosten van de waarborg en de waarborgkosten zoals de hypotheek verwerken. Dit zou moeten vermijden dat banken een goedkoop tarief kunnen geven door andere producten duurder te maken.

het ESIS-document is een gestandaardiseerd informatieblad, waarin de banken alle essentiële kenmerken van de lening moeten opnemen, dus onder meer het JKP, de maandelijkse afbetaling, de verzekeringen die eventueel verplicht zijn en hoeveel de premies bedragen.

Uit een test bij de voornaamste vijf kredietverstrekkers in ons land bleek de realiteit echter zeer teleurstellend. Zo kan de consument niet altijd vertrouwen op het JKP dat hij krijgt. In de steekproef die Test-Aankoop deed, maakten bijna alle loketbedienden zich er bij het eerste contact al te makkelijk van af. Zo maakte een bank zonder verpinken een simulatie van een premie van een 38-jarige voor een schuldsaldoverzekering, terwijl een 48-jarige man om een krediet vroeg. Diezelfde bank nam bovendien voor de woningverzekering voor alle woningen van de proefpersonen exact dezelfde premie hoewel de ene woning de andere niet is.

Volgens Test-Aankoop is het een haalbare kaart om voor de meeste consumenten een JKP te geven dat de werkelijkheid zoveel mogelijk benadert. Zo volstaat het voor een schuldsaldoverzekering vaak om de leeftijd te kennen, te weten of de betrokkene rookt en welke het leenbedrag en de leenduur is. Toch moest de consumentenorganisatie vaststellen dat heel wat banken hier nattevingerwerk doen. Hello bank!, waar men online een simulatie kan uitvoeren, bewijst dat het anders kan.

Ook het gestandaardiseerde informatieblad werd in de steekproef geen enkele keer meteen bij het eerste bezoek meegegeven. Een kredietgever met dure nevenproducten heeft er nu eenmaal geen baat bij dat de consument van meet af aan makkelijk kan vergelijken met de concurrentie.

Test-Aankoop vraagt minister Peeters dan ook om de wet bij te sturen.

Spaargids.be biedt u alvast de mogelijkheid om de goedkoopste lening en schuldsaldoverzekering op te zoeken.

Lees meer:
- Jaarlijks kostenpercentage kan u misleiden 
- Kies ik voor een vaste of een variabele rente 
- Belfius vraagt klanten niet te communiceren over negatieve rente op woonlening

Vindt u het artikel interessant? Geef uw score
(0 stemmen, gemiddeld 0 van de 5)


Categorie: Algemeen nieuws over lenen