Minder klachten over aanvullende pensioenen

Het aantal vragen of klachten dat de FSMA, de toezichthouder op de verzekeringssector, over aanvullende pensioenen krijgt, is vorig jaar voor het eerst sinds 2014 nog eens gedaald. Er waren vooral minder vragen en klachten over het moment waarop de verzekering uitbetaald moet worden.
In 2014 ontving de FSMA 157 vragen of klachten over aanvullende pensioenen. Nadien steeg dat aantal stelselmatig tot 416 in 2020. Vorig jaar was er voor het eerst sinds jaren nog eens een terugval en wel tot 317.
De daling betekent niet noodzakelijk dat de consument minder reden tot klagen heeft. Een deel ervan kan ook worden verklaard door extra informatie die de FSMA op haar website geeft. Ze verwijst in haar vragenrubriek nu expliciet naar de klachtendiensten van de verschillende verzekeringsondernemingen, waarvan ze ook de contactgegevens publiceert.
De meeste vragen en klachten hebben intussen nog altijd betrekking op de uitbetaling van het aanvullend pensioen bij pensionering. Consumenten richten zich vooral tot de FSMA om geïnformeerd te worden over de uitbetalingsprocedure en het belastingtarief dat van toepassing is in geval van uitbetaling. Wie zorgt voor de uitbetaling? Welke informatie moet de pensioeninstelling die verantwoordelijk is voor de uitbetaling van het aanvullend pensioen geven en wanneer? Hoe wordt het aanvullend pensioen belast?
Minder klachten of vragen zijn er over het moment waarop het aanvullend pensioen wordt uitbetaald. Sinds 2016 is dat uniform gekoppeld aan het moment waarop het wettelijk pensioen van de betrokkene effectief ingaat.
De vragen bij de FSMA komen vooral van consumenten, maar ook professionelen kunnen bij de instelling terecht.
- Kent u het verschil tussen een termijnrekening, pensioensparen en een spaarverzekering?
- Regering schaft premietaks op Pensioenovereenkomst voor Zelfstandigen af
- Al voor 258 miljoen euro ingetekend op staatsbons
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.