28 % van de Belgen heeft geen spaargeld
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: 28 % van de Belgen heeft geen spaargeld
Ha, ja. Maar die 10% met het minste spaargeld, zal niet veel effect hebben op die 262 miljard

Ze is niet hoog zoals ze dat kennen in rusland, turkije en dergelijke. Maar vandaag waren hieromtrent cijfers, 2,7 en 1,6%.
Goed voor de economie, jammer voor de reële rente van m'n spaarboek.
14/08/2018 10:37:43
Oplopende inflatie
(ABM FN) De inflatie is in België in juli iets opgelopen. Dit bleek dinsdag uit cijfers van het Belgische statistiekbureau.
In juli stegen de consumentenprijzen op jaarbasis met 2,2 procent. In juni was dit 2,1 procent.
Volgens de Europese geharmoniseerde consumptieprijsindex lag de inflatie afgelopen jaar op 2,7 procent. In juni was dit 2,6 procent. De kerninflatie daalde echter van 1,7 procent in juni naar 1,6 procent in juli.
Het verschil in inflatie tussen de twee rekenmethodes is grotendeels te wijten aan het grotere gewicht van energiedragers in de geharmoniseerde methode en het niet gebruiken van een voortschrijdend gemiddelde voor huisbrandolie in de geharmoniseerde berekening.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Nee daar zit wat in. Maar tis kiezen tussen risico en veiligheid. Alles heeft zen prijs en ben er nog steeds niet aan uit.
Als je 1,5% per jaar verliest aan inflatie, heb je over 40 jaar bij je pensioen nog 50% van je oorspronkelijke bedrag over. Dat is ook een risico.
Als aandelen appreciëren aan gemiddeld 5% per jaar na inflatie (zoals ze hebben gedaan over de laatste 100 jaar), heb je over 40 jaar 700% van je oorspronkelijke bedrag.
Als aandelen appreciëren aan gemiddeld 5% per jaar na inflatie (zoals ze hebben gedaan over de laatste 100 jaar), heb je over 40 jaar 700% van je oorspronkelijke bedrag.
Dat is nu echt wel redeneren zoals die statisticus die verdronken is in een rivier die gemiddeld 1 meter diep is.ignition schreef: ↑14 augustus 2018, 18:55 Als je 1,5% per jaar verliest aan inflatie, heb je over 40 jaar bij je pensioen nog 50% van je oorspronkelijke bedrag over. Dat is ook een risico.
De bel20 heeft bijvoorbeeld de laatste 15 jaar nog geen 30% opgebracht. Veel minder dan de inflatie.
En de Japanners zijn na 30 jaar nog niet eens aan het niveau van toen gekomen, dus zelfs zonder rekening te houden met inflatie.
En dan hebben we het nog niet eens over Fortis, Dexia, Lerhout & Hauspie, Parmalat, en honderden andere bedrijven.
De banken schermen graag met dergelijke statistieken omdat ze weten dat de financieel-analfabeten de grote meerderheid van de bevolking uitmaken.
Zo kunnen ze hun aandelenfondsen verkopen zoals ze vroeger Fortis, Dexia, Arco ... verkochten. Goede opbrengst en op termijn geen enkel risico.
Bij de jaarlijkse enquete van De Standaard en Rabobank over de financiele kennis van de Vlamingen is de gemiddelde score 3 op 10. En het doelpubliek bestaat dus uit mensen die bovengemiddelde interesse (helaas blijkbaar geen kennis) in de materie hebben. En de vragen zijn van het bovenmenselijke kaliber: als de rentevoeten stijgen en al de rest blijft gelijk; wat gebeurt dan met de waarde van een obligatie.
Keep on dreaming met je opbrengst van 5% per jaar.
Ik heb het hier over breed gespreide indexfondsen die in aandelen over de hele wereld beleggen. Geen Bel20 of Japan... En zeker geen individuele aandelen.NielsDW schreef: ↑14 augustus 2018, 19:35 Dat is nu echt wel redeneren zoals die statisticus die verdronken is in een rivier die gemiddeld 1 meter diep is.
De bel20 heeft bijvoorbeeld de laatste 15 jaar nog geen 30% opgebracht. Veel minder dan de inflatie.
En de Japanners zijn na 30 jaar nog niet eens aan het niveau van toen gekomen, dus zelfs zonder rekening te houden met inflatie.
En dan hebben we het nog niet eens over Fortis, Dexia, Lerhout & Hauspie, Parmalat, en honderden andere bedrijven.
Zo'n analfabeet ben ik ook weer niet hoorNielsDW schreef: ↑14 augustus 2018, 19:35 De banken schermen graag met dergelijke statistieken omdat ze weten dat de financieel-analfabeten de grote meerderheid van de bevolking uitmaken.
Zo kunnen ze hun aandelenfondsen verkopen zoals ze vroeger Fortis, Dexia, Arco ... verkochten. Goede opbrengst en op termijn geen enkel risico.
Bij de jaarlijkse enquete van De Standaard en Rabobank over de financiele kennis van de Vlamingen is de gemiddelde score 3 op 10. En het doelpubliek bestaat dus uit mensen die bovengemiddelde interesse (helaas blijkbaar geen kennis) in de materie hebben. En de vragen zijn van het bovenmenselijke kaliber: als de rentevoeten stijgen en al de rest blijft gelijk; wat gebeurt dan met de waarde van een obligatie.

@ignition: je behoort tot de minderheid van de niet-analfabeten. De banken zijn vooral geinteresseerd in wie al altijd in spaarboekjes en kasbons en Tak21 belegd heeft en waarvan alles de voorbije jaren op termijn gekomen is.
Kijk maar eens naar de vragen hier op het forum: ik wil starten met beleggen. Wat moet ik doen?
Veel mensen gaan naar de bank en worden overtuigd om fondsen te kopen. Goed voor de bank: instapkosten, bewaarloon en elk jaar 0,8% retrocessie van de fondsen. En als het minder gaat: ja maar mevrouw, mijnheer, je moet dat op termijn bekijken. Zeker 7 a 10 jaar bijhouden. De verkoper heeft zijn commissie en zit na een paar jaar in een ander kantoor of een andere bank.
Kijk maar eens naar de vragen hier op het forum: ik wil starten met beleggen. Wat moet ik doen?
Veel mensen gaan naar de bank en worden overtuigd om fondsen te kopen. Goed voor de bank: instapkosten, bewaarloon en elk jaar 0,8% retrocessie van de fondsen. En als het minder gaat: ja maar mevrouw, mijnheer, je moet dat op termijn bekijken. Zeker 7 a 10 jaar bijhouden. De verkoper heeft zijn commissie en zit na een paar jaar in een ander kantoor of een andere bank.
Daar kan ik niets tegen inbrengen. De meeste banken en financiele adviseurs zijn inderdaad haaien die vooral hun eigen zakken willen vullen. Een paar hebben skill en zijn hun geld waard. Jammer genoeg is dit een hele kleine minderheid en is het verschil tussen skill en luck niet altijd duidelijk.
De Bel 20 is dan ook niet de index waar ik aan denk als men over breed gediversifieerde index spreken.NielsDW schreef: ↑14 augustus 2018, 19:35 ...
...
ivm met Japan: De Japanners zelf hebben er minder van ondervonden dan de grafieken laten vermoeden.
Lees bvb a-short-study-of-the-recent-japanese-crisis/ en het vervolg
The inflation was indeed very mild (less than 1% a year over the time period).
The total market skyrocketed in the 80s, then fell very hard (more than 50% from the peak in Dec-89), stayed low for 15 years, seemed close to recovery in the mid 2000, then fell again hard (50% again) with the financial crisis in 2008, and is only catching up by now (hopefully) some 30 years later. [...]
Finally, bonds displayed a very steady trajectory during the whole time, providing welcome stability, and actually better returns than most stocks (except small value).
Conclusion
...
A purely domestic investor would have been wise to buffer his/her stock investment with a solid allocation to bonds.
The wiser move though would have been to diversify between domestic stocks and international stocks (and optionally to use a small tilt towards Small Value). Under such circumstances, a conservative (60/40) or a fairly aggressive (80/20) diversified stock exposure would have allowed to navigate the crisis, even when retiring near the height of the bubble while using a naive constant withdrawal method.
ivm rendement van aandelen
Niemand weet wat de toekomst zal brengen.
Persoonlijk maak ik geen voorspellingen over het rendement in de toekomst, en ben ik er ook niet afhankelijk van.
Ik neem gewoon aan wat de markt me geeft.
De voorbije tien jaar met een wereldwijde brede gediversifeerd indexfonds had je:
1 Maand 2,35
3 Maand 5,22
6 Maand 12,8
YTD 7,81
1 Jaar 16,03
3 Jaar geannualiseerd 8,16
5 Jaar geannualiseerd 12,2
10 Jaar geannualiseerd 9,63
en dit is inbegrepen de correctie van het eerste kwartaal.
Je kon dit nog een beetje opkrikken door het toevoegen van een small cap fonds.
Wat de toekomst brengt weet niemand, 5% lijkt zeker niet onmogelijk voor een horizon van aandelen.
Blijkbaar zou Belgie volgens de parameters beschreven in het artikel een Safe Witdrawal Rate van 4,5% gehad hebben.
See referenties in deze post over Investing in the world
Laatst gewijzigd door B7H4long op 15 augustus 2018, 06:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Waarom zou die rijker zijn dan de leerkracht met een miljoen op de bank en een goed pensioen? De leerkracht heeft de twee.
De leerkracht heeft (net zoals de hierboven aangehaalde ambtenaar want een leerkracht is ook een ambtenaar) zelfs meer gemoedsrust, zelfs met minder op de bank. De zelfstandige zijn spaargeld is onderhevig aan risico (afhankelijk waarin hij het belegd heeft). Staat het op een gewone spaarrekening heeft hij door de inflatie zelfs ieder jaar minder netto te besteden.
Dan liever een leerkracht/ambtenaar met een -zoals eerder aangehaald- geïndexeerd redelijk pensioen- met 500.000 € spaargeld dan zelfstandige met een prutspensioen en het dubbele aan spaargeld. De zelfstandige zijn kapitaal wordt langzaam opgesoupeerd (of heel vlug als er iets mis gaat met zijn beleggingen). De leerkracht krijgt iedere maand kapitaal bij dat af en toe nog eens wordt aangepast aan de gezondheidsindex. Op je "oude dag" telt gemoedsrust ook goed door.

Hangt gewoon van je instelling af en in welke levensfase je je bevindt.
Ik heb relatief veel spaargeld en nul beleggingsportefeuille (gewoon omdat mijn lange termijn horizon waarschijnlijk veel korter is dan de jouwe? ).
Ze krijgen een deel van mijn geld -in afwachting tot ik een betere bestemming er voor vind- dus idd gratis. Maar het blijft vooralsnog mijn geld. Met een beleggingsportefeuille weet ik dat zo zeker nog niet. Die kan - naar het schijnt- af en toe eens 'verdampen'.

Nog een kanttekening hierbij: statistisch gezien staat tegenover iedere winnaar op de beurs een even grote verliezer. De praatjes (vooral van de instellingen die er baat bij hebben dat veilig kapitaal zo veel mogelijk verschuift naar risicovol kapitaal) dat op de beurs en bij beleggingen voor iedereen de groei oneindig is en onontkoombaar geloof ik niet. Alleen al uit pure logica. Uiteraard wordt dat nog versterkt doordat je alleen de winnaars aan het woord hoort en de verliezers zelden naar buiten komen. En da tis geen verwijt naar ignition. Ik wil best geloven dat hij zo'n successen boekt. We horen er dan ook over.

Een paar jaar? Bij KBC is het een tijd de trend geweest (hoe het de laatste jaren is weet ik niet want ik ben er vertrokken) om je om de 3-6 maand een andere consulent toe te wijzen. Willen of niet.