ABN AMRO verkoopt spaarportefeuille Moneyou
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: ABN AMRO verkoopt spaarportefeuille Moneyou
Ben even op de website gaan kijken, omdat ik die zelf ook heb.
In het stappenplan kan je het volgende lezen :
3. Eind oktober 2019
Gedetailleerde informatie met praktische instructies over de overdracht
In het stappenplan kan je het volgende lezen :
3. Eind oktober 2019
Gedetailleerde informatie met praktische instructies over de overdracht
VRT NWS geeft meer info over volumes:
In marketing mag je niet vergeten wat het kost om 1 klant te onboarden (advertenties, helpdesk, onboarding platform, aanwezigheid op beurzen, de info sessies die ze geven,...), wat de klant zal opbrengen op welke termijn en hoe lang een klant gemiddeld klant blijft.
Gezien Keytrade ervaring heeft met een gelijkaardige overname (die van PSA) zullen ze ongetwijfeld weten of dit een positief verhaal is of niet.
Nu in België is het voor een bank zeer moeilijk om te groeien (Belg blijft zeer conservatief wat betreft zijn bank) en zijn zulke overnames de meest eenvoudige manier om snel mensen op jouw kanaal te krijgen.
Ik ben mij wel een beetje de vraag aan het stellen of Crelan wel zo slim was geweest om Keytrade te verkopen. Crelan heeft toch het imago met zich mee van oubollig te zijn (hoewel ze hieraan werken), terwijl Keytrade exact het tegenovergesteld is. Lijkt mij voor Crelan een perfecte match. Door de conservatieve houding van de Belg met zijn bank is Crelan hier een antwoord op terwijl Keytrade de dynamischer markt kan bedienen.
De overname van de portefeuille van Rabobank zal waarschijnlijk voor Keytrade een pak meer hebben gekost per nieuwe klant (ik herinner mij nog dat ik geld kreeg als ik rustig akkoord ging met de overname). De Rabobank klant was immers al "belegger" en bracht een pak meer op dan die "gewone" spaarders van PSA.
Een gewone spaarder overhalen te investeren in fondsen is een pak moeilijker dan eentje dat dit al doet.
- 2 miljard Euro (bij MoneYou)
- 43.000 klanten (bij MoneYou)
- 200.000 klanten had Keytrade toen ze verkocht werden door Crelan
- 300.000 klanten heeft Keytrade nu (na al portefeuille overnames van Rabobank en PSA en voor de overname van MoneYou)
In marketing mag je niet vergeten wat het kost om 1 klant te onboarden (advertenties, helpdesk, onboarding platform, aanwezigheid op beurzen, de info sessies die ze geven,...), wat de klant zal opbrengen op welke termijn en hoe lang een klant gemiddeld klant blijft.
Gezien Keytrade ervaring heeft met een gelijkaardige overname (die van PSA) zullen ze ongetwijfeld weten of dit een positief verhaal is of niet.
Nu in België is het voor een bank zeer moeilijk om te groeien (Belg blijft zeer conservatief wat betreft zijn bank) en zijn zulke overnames de meest eenvoudige manier om snel mensen op jouw kanaal te krijgen.
Ik ben mij wel een beetje de vraag aan het stellen of Crelan wel zo slim was geweest om Keytrade te verkopen. Crelan heeft toch het imago met zich mee van oubollig te zijn (hoewel ze hieraan werken), terwijl Keytrade exact het tegenovergesteld is. Lijkt mij voor Crelan een perfecte match. Door de conservatieve houding van de Belg met zijn bank is Crelan hier een antwoord op terwijl Keytrade de dynamischer markt kan bedienen.
De overname van de portefeuille van Rabobank zal waarschijnlijk voor Keytrade een pak meer hebben gekost per nieuwe klant (ik herinner mij nog dat ik geld kreeg als ik rustig akkoord ging met de overname). De Rabobank klant was immers al "belegger" en bracht een pak meer op dan die "gewone" spaarders van PSA.
Een gewone spaarder overhalen te investeren in fondsen is een pak moeilijker dan eentje dat dit al doet.
Laatst gewijzigd door SMGGM op 30 juli 2019, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb nooit begrepen dat Crelan van Keytrade af wou (te risicol dixit de CEO) terwijl Europabank (evenzeer een bank die weinig dynamisme uitstraalt en zich vooral profileert op consumentenkredieten) zogezegd wel in hun portfolio past. Dat ze nu nog eens in pole-position liggen om AXA Bank over te nemen en daar een onhoudbaar groot kantorennet bij krijgen is al helemaal te gek voor woorden.
De overname door Arkea bracht ook de fusie met Fortuneo mee: 150 000 klanten.SMGGM schreef: ↑30 juli 2019, 13:59 VRT NWS geeft meer info over volumes:Dus 100.000 klanten erbij sinds 2016 (overname door Arkéa Direct Bank).
- 2 miljard Euro (bij MoneYou)
- 43.000 klanten (bij MoneYou)
- 200.000 klanten had Keytrade toen ze verkocht werden door Crelan
- 300.000 klanten heeft Keytrade nu (na al portefeuille overnames van Rabobank en PSA en voor de overname van MoneYou)
Keytrade is dus 50 000 klanten kwijtgeraakt in plaats van 100 000 gewonnen.
Het zal niet Keytrade zijn dat AXA zal overnemen lijkt mij maar eerder Crédit Mutuel dat dit zal doen. Je wilt het imago van AXA en Keytrade niet met elkaar gaan mixen, want dan jaag je gewoon je klanten weg.
Natuurlijk een samenwerking kan natuurlijk wel, al lijkt mij dit zelfs al ver gaande want Keytrade kan zijn kostenstructuur aan door een internet bank te zijn. Als je klanten begint aan te trekken of te ondersteunen via een kantoor gaat je kost per klant de hoogte in en kan je moeilijk je huidig prijsbeleid blijven hanteren.
Als AXA door Keytrade (of Crédit Mutuel) zullen beide als aparte banken blijven bestaan (ironisch genoeg is dat dan dezelfde structuur als Crelan / Keytrade vroeger
).
AXA in Keytrade laten opnemen (of omgekeerd) zal je veel klanten kosten. Je kan moeilijk van alle AXA klanten verwachten dat ze alles digitaal plots doen (of omgekeerd).
Je moet rekenen, netto 100.000 klanten erbij door natuurlijke instroom van klanten, en de overnames.
En dan komen we weer tot mijn eerdere reactie. Je moet dan analyses uitvoeren hoeveel het kost om iemand klant te maken via elke bron en zien wat ze opbrengen op langere termijn. Zo kan je uiteindelijk weten welke instroom het best is.
Daarnaast ben je soms liever 10 klanten (die niets opbrengen) kwijt dan ze te behouden en er enkel geld aan te moeten verspillen (slapende klanten of die dat enkel je gratis diensten afnemen is als bedrijf een grote kost).
Natuurlijk een samenwerking kan natuurlijk wel, al lijkt mij dit zelfs al ver gaande want Keytrade kan zijn kostenstructuur aan door een internet bank te zijn. Als je klanten begint aan te trekken of te ondersteunen via een kantoor gaat je kost per klant de hoogte in en kan je moeilijk je huidig prijsbeleid blijven hanteren.
Als AXA door Keytrade (of Crédit Mutuel) zullen beide als aparte banken blijven bestaan (ironisch genoeg is dat dan dezelfde structuur als Crelan / Keytrade vroeger
AXA in Keytrade laten opnemen (of omgekeerd) zal je veel klanten kosten. Je kan moeilijk van alle AXA klanten verwachten dat ze alles digitaal plots doen (of omgekeerd).
Het is geen plus, plus, plus verhaal. Je hebt:
- Personen die bij beide klant zijn waardoor je klantenbestand niet groeit (wel de waarde van de klant natuurlijk)
- Slapende klanten (die geen enkele activiteit meer hebben met je maar nog steeds klant zijn) daar stop je de klantrelatie gewoon
- Gebruikers die zich verzetten tegen de overgang en hun klantrelatie stopzetten voordat ze overgaan
- Churn = klanten die nadien de klantrelatie stopzetten
Je moet rekenen, netto 100.000 klanten erbij door natuurlijke instroom van klanten, en de overnames.
En dan komen we weer tot mijn eerdere reactie. Je moet dan analyses uitvoeren hoeveel het kost om iemand klant te maken via elke bron en zien wat ze opbrengen op langere termijn. Zo kan je uiteindelijk weten welke instroom het best is.
Daarnaast ben je soms liever 10 klanten (die niets opbrengen) kwijt dan ze te behouden en er enkel geld aan te moeten verspillen (slapende klanten of die dat enkel je gratis diensten afnemen is als bedrijf een grote kost).
Euh, het is wel Crelan dat AXA Bank wil overnemen en niet Keytrade (Arkéa).
Volgens De Tijd wel:
https://www.tijd.be/ondernemen/banken/a ... 49310.html
AXA Bank
De beslissing betekent dat ABN AMRO in België op de particuliere markt alleen nog actief zal zijn met private banking. Voor Crédit Mutuel Arkéa is de stap een nieuwe versterking in ons land. De Franse groep kocht eerder Keytrade van Crelan en is mogelijk, net als Crelan, kandidaat om AXA Bank te kopen.
Dan heb je toch een deel van de berichtgeving daarover gemist:
Crelan in polepositie voor overname AXA Bank
Eerder raakte al bekend dat Crelan meebiedt en goede kaarten heeft, maar nu blijkt de Belgische coöperatieve bank zich ook in de polepositie te bevinden voor de miljoenendeal. Dat zeggen bronnen dicht bij het dossier.
Het blijft een verlies van 50.000 klanten. Als je alle overnames rekent, en kijkt wat ervan over blijft, dan zijn ze 50.000 klanten kwijtgeraakt.SMGGM schreef: ↑30 juli 2019, 14:51 Het zal niet Keytrade zijn dat AXA zal overnemen lijkt mij maar eerder Crédit Mutuel dat dit zal doen. Je wilt het imago van AXA en Keytrade niet met elkaar gaan mixen, want dan jaag je gewoon je klanten weg.
Als AXA door Keytrade (of Crédit Mutuel) zullen beide als aparte banken blijven bestaan (ironisch genoeg is dat dan dezelfde structuur als Crelan / Keytrade vroeger).
Het is geen plus, plus, plus verhaal. Je hebt:
Eigenlijk zijn ze er meer kwijtgeraakt want tegelijk hebben ze nieuwe klanten aangeworven, maar het saldo is toch -50 000.
Ik probeer al jaren van Keytrade weg te geraken. Ik was nochtans bij de eerste klanten toen het nog VMS was
en je bij elk beursorder de afrekening op brief op luxepapier kreeg (blauw, heel chic) maar de service is de laatste jaren abominabel. Misschien goed als bank maar absoluut niet als belegger.
Ik heb de voorbije jaren voor een deel mijn beleggingen en spaargeld overgebracht naar Kaupthing, Moneyou, Fortuneo, PSA, Rabobank. Alles is buiten mijn wil teruggekeerd naar Keytrade … Ik geraak er dus niet vanaf.
-
Jiraisking
- Hero Member

- Contacteer:
Klopt maar De Tijd zet vandaag alweer in zijn artikel dat de Franse moederbank interesse toont in Axa ... Niemand zegt hier iets verkeerd hoorDidymus schreef: ↑30 juli 2019, 15:07 Dan heb je toch een deel van de berichtgeving daarover gemist:
Eerder raakte al bekend dat Crelan meebiedt en goede kaarten heeft, maar nu blijkt de Belgische coöperatieve bank zich ook in de polepositie te bevinden voor de miljoenendeal. Dat zeggen bronnen dicht bij het dossier.
-
Jiraisking
- Hero Member

- Contacteer:
NTO, wat goochel jij toch met cijfers ... Ik heb nooit ergens gelezen dat Fortuneo 150k klanten had, lijkt mij ook belachelijk hoog aantal. Keytrade had er voor de fusie een goeie 200k ... Het enige cijfer dat we met zekerheid hebben is dat Keytrade er vandaag een goeie 300k heeft. Als je geen startpunt hebt, geen idee hebt hoeveel dubbele klanten er waren tussen fortuneo en keytrade, hoe kan je dan analyses maken?
Bij die 40k die erbij komen zullen er ook minstens 10k-15k dubbelen zitten, conclusie: niemand weet hoeveel klanten er zijn, net zoals bij alle andere banken dus
Bij die 40k die erbij komen zullen er ook minstens 10k-15k dubbelen zitten, conclusie: niemand weet hoeveel klanten er zijn, net zoals bij alle andere banken dus
SMGGM maakte vanuit het niets een analyse van de overname van AXA Bank door Keytrade (Arkéa) terwijl ik in het voorgaande bericht had over Crelan als overnemer, vandaar de opschudding.Jiraisking schreef: ↑30 juli 2019, 15:44Klopt maar De Tijd zet vandaag alweer in zijn artikel dat de Franse moederbank interesse toont in Axa ... Niemand zegt hier iets verkeerd hoor![]()
Is toch niet waar. Allé is niet moeilijk om te begrijpen. Stel bank A heeft 1000 klanten en bank B heeft 800. A neemt B over dus je zou eerst denken een totaal van 1800 klanten. Maar als A en B 100 gemeenschappelijke klanten hebben krijgt A dus 700 nieuwe klanten bij en geen 800. Dit maakt dus een totaal van 1700 en niet 1800 (en geen verlies van 100 klanten).NTO schreef: ↑30 juli 2019, 15:15 Het blijft een verlies van 50.000 klanten. Als je alle overnames rekent, en kijkt wat ervan over blijft, dan zijn ze 50.000 klanten kwijtgeraakt.
Eigenlijk zijn ze er meer kwijtgeraakt want tegelijk hebben ze nieuwe klanten aangeworven, maar het saldo is toch -50 000.
Dat de klantendienst (te) traag is gaan niet veel tegen spreken maar nu niet overdrijven. Veel liever bij KT dan bij het minder veilige degiro.
Correct, ik heb iets fout gelezen in je zin en dacht dat het ging over Keytrade dat AXA zou overnemen (wat in het artikel van De Tijd stond dat een mogelijkheid was).
Soit, lectuur voor iedereen
Neen, het is zeker niet moeilijk te begrijpen.Denfi schreef: ↑30 juli 2019, 16:00Is toch niet waar. Allé is niet moeilijk om te begrijpen. Stel bank A heeft 1000 klanten en bank B heeft 800. A neemt B over dus je zou eerst denken een totaal van 1800 klanten. Maar als A en B 100 gemeenschappelijke klanten hebben krijgt A dus 700 nieuwe klanten bij en geen 800. Dit maakt dus een totaal van 1700 en niet 1800 (en geen verlies van 100 klanten).NTO schreef: ↑30 juli 2019, 15:15 Het blijft een verlies van 50.000 klanten. Als je alle overnames rekent, en kijkt wat ervan over blijft, dan zijn ze 50.000 klanten kwijtgeraakt.
Dat de klantendienst (te) traag is gaan niet veel tegen spreken maar nu niet overdrijven. Veel liever bij KT dan bij het minder veilige degiro.
Van waar haal je de informatie dat KT en Fortuneo 150.000 klanten gemeenschappelijk hadden? Er zijn 11 miljoen Belgen. Keytrade had 300.000 klanten, dat is minder dan 3% procent. Fortuneo had er 150.000, dat is minder dan 1,5% percent.
En toch waren alle klanten van Fortuneo ook klant bij Keytrade? Ik wil je best geloven maar van waar haal je die informatie?