CM ledenbijdrage alweer de hoogte in
-
- Verbannen Gebruiker
Re: CM ledenbijdrage alweer de hoogte in
CM loopt wel het risico dat meer mensen bewust worden en besluiten er te vertrekken.
Het jaar erop moet CM dan zijn kosten weer verdelen over minder leden en waarschijnlijk de prijs weer verhogen.
Dan zijn ze hun eigen put aan het graven.
-
- Verbannen Gebruiker
De ledenbijdrage van het HZIV.ludo schreef: ↑15 december 2020, 10:47 Noem eens iets waar de prijs niet van stijgt..
Als je bij alles waar de prijs van omhoog gaat moet veranderen heb je op den duur er een dagjob aan.
Omdat de bakker - slager enz. enz. zijn produkt met 25 cent opslaat ga ik geen andere kiezen , die missschien 4 maand later ook zijn prijs met 25 cent laat stijgen...

Veranderen was een inspanning van enkele minuten.
Online aanvraag aan HZIV en HZIV doet de rest. Je moet zelfs je vorige ziekenfonds niet opzeggen.
Om het een beetje in perspectief te plaatsen: veranderen van ziekenkas kostte minder tijd dan hier antwoorden.

Als je alles maar op zijn beloop laat en iedere factuur zonder andere opties te overwegen maar blijft betalen loopt het uiteindelijk ook op. Daar wil ik dan wel wat tijd insteken.
Tijdens corona is er toch niet veel anders te doen.

Akkoord, maar mijn ziekenkas kost mij een dikke 200 euro per jaar. Trek daar van af wat ik terugkrijg dat ik bij de hulpkas niet zou krijgen, en het is bijna een nuloperatie.
Natuurlijk, mochten de 2 kinderen er niet zijn (sportclub, bril, schooluitstap etc), dan was de vergelijking misschien iets anders.
Ik zie wel dat ik een ziekenkas kan kiezen die 30 euro goedkoper is en toch dezelfde of iets meer voordelen geeft. Dus da´s in de kering misschien 50 euro per jaar goedkoper. Kan ik eens bekijken. Zonder dat het nu absoluut mijn topprioriteit voor eind 2020 wordt.
(Ik ben niet bij CM, terzijde)
Natuurlijk, mochten de 2 kinderen er niet zijn (sportclub, bril, schooluitstap etc), dan was de vergelijking misschien iets anders.
Ik zie wel dat ik een ziekenkas kan kiezen die 30 euro goedkoper is en toch dezelfde of iets meer voordelen geeft. Dus da´s in de kering misschien 50 euro per jaar goedkoper. Kan ik eens bekijken. Zonder dat het nu absoluut mijn topprioriteit voor eind 2020 wordt.
(Ik ben niet bij CM, terzijde)
Laatst gewijzigd door Fakkel op 15 december 2020, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik had het voornamelijk op het feit dat de meeste van hun voordelen draaien rond het gezin met kinderen en dit is zo bij praktisch elke mutualiteit waardoor alweer de alleenstaande eigenlijk de grootste kost draagt. Op zich wil ik gerust wel betalen voor de extra diensten van een mutualiteit, maar bij al die mutualiteiten draait ongeveer 60% van de voordelen waar ik geen enkel nut aan heb.David_DeWa schreef: ↑15 december 2020, 10:44 In het geval van een ziekenfonds gaat je redenering niet op.
Er is geen enkele reden dat dit waanzinnig duur moet zijn voor een alleenstaande.
Een aansluiting bij het HZIV is voor een alleenstaande even goedkoop als voor een gezin van tien personen.
Ook een allenstaande heeft voor zijn ziekenfonds de keuze om het niet waanzinnig duur te maken.
Indien je meer wil uitgeven is dat een eigen keuze. Maar de reden is niet dat je alleenstaande bent.
Doe het dan zoals een brand of autoverzekering en werk met opties. Je hebt het basis pakket waar basis dingen inzitten en een "extra" voor ouderen / jonge gezinnen.
Als men op een bepaalde partij stemt , die komen aan de macht.
Diezelfde partij gaat dan onder mom van besparingen de dotaties aan de ziekenfondsen beperken.
Diezelfde ziekenfondsen moeten dan hun leden bijdrage verhogen.
En ja wie is op het einde de pineut de kiezer die voor vermindering dotatie's heeft gestemd.
Wat we zelf doen , doen we beter.
Diezelfde partij gaat dan onder mom van besparingen de dotaties aan de ziekenfondsen beperken.
Diezelfde ziekenfondsen moeten dan hun leden bijdrage verhogen.
En ja wie is op het einde de pineut de kiezer die voor vermindering dotatie's heeft gestemd.
Wat we zelf doen , doen we beter.
Estate Guru believer.
-
- Verbannen Gebruiker
Volledig mee eens.
Maar dat basispakket kost eigenlijk nul euro want dat wordt gefinancierd door de overheid.
En de betaler van de overheid zijn wij. Voor dat basispakket heb je dus al eens betaald op een andere wijze.
HZIV biedt dat basispakket en niets meer.
De ziekenfondsbedrijven willen de doorsnee gebruiker waarschijnlijk niet slimmer maken en hen doen geloven dat een ziekenkas kost wat ze nu vragen en dat zij al die extra's er gratis bovenop doen als geschenkje voor de klanten.
De werkelijkheid is natuurlijk net het omgekeerde.
Eigenlijk zou iedere ziekenkas dus nul euro moeten vragen voor de basiszorg en daarboven duidelijk omschreven extra te betalen opties voorzien.
Met zo'n transparante werkwijze kan je wel geen mega luxe kantoren en vakantieparken aankopen en onderhouden.
David_DeWa schreef: ↑15 december 2020, 11:46Transparant zou zijn bijdrage op basis van brutto inkomen.
Estate Guru believer.
-
- Verbannen Gebruiker
Geen idee wat je daar eigenlijk mee wil zeggen.
Afhoudingen gebeuren al grotendeels volgens de hoogte van het bruto loon.
Die schalen zijn beschikbaar en op die wijze transparant.
Als je daarmee bedoelt dat ieder individueel bruto loon gekend moet zijn voor iedereen ben ik het daar niet mee eens.
Afhoudingen gebeuren al grotendeels volgens de hoogte van het bruto loon.
Die schalen zijn beschikbaar en op die wijze transparant.
Als je daarmee bedoelt dat ieder individueel bruto loon gekend moet zijn voor iedereen ben ik het daar niet mee eens.
Platin, de bijdrage is nu al berekend op je bruto inkomen. Je betaalt 13,07 % op je inkomen.
Eventuele uitkeringen zijn geplaffoneerd onder de noemer "solidariteit"
Waarom een ziekenfonds zich moet bezig houden met bvb vakanties begrijp ik helemaal niet.
Eventuele uitkeringen zijn geplaffoneerd onder de noemer "solidariteit"
Waarom een ziekenfonds zich moet bezig houden met bvb vakanties begrijp ik helemaal niet.
Ik ben 10j bij cm geweest en heb 1x een fitness bijdrage van 25 euro gehad.
Voor de rest ben ik die jaren nettobetaler geweest.
Moest ik ooit tandproblemen of oor of oogproblemen hebben zeg ik de HZIV wel op en ga ik terug naar de CM. Zo simpel en handig is het.
Voor de rest ben ik die jaren nettobetaler geweest.
Moest ik ooit tandproblemen of oor of oogproblemen hebben zeg ik de HZIV wel op en ga ik terug naar de CM. Zo simpel en handig is het.
-
- Verbannen Gebruiker
De veronderstelde voordelen worden dus eigenlijk nog kleiner.
De 25€ terugbetaling voor een sportabonnement was waarschijnlijk nog uit de tijd dat de CM bijdrage lager was.
Nu verhoogt CM de bijdrage maar is de tegemoetkoming voor een sportabonnement al gezakt tot 15 € per afgesloten liddmaatschap. Sluit je een gezinssportabo af kan je die 15€ ook maar één keer recupereren. Maar je mag wel meerdere keren bijdrage aan de CM betalen.
Pas op zou kunnen dat het maar 15 euro was hoor.
Weet dat het nog niet genoeg was om 1 maand te betalen... .
Nuja klagen helpt niet, dus doen we er iets aan. 10jaar te laat, maar beter nu dan 20j te laat
Heb alles eens herzien. Ook verzekeringen en dergelijke. Aan te raden!
Nuja klagen helpt niet, dus doen we er iets aan. 10jaar te laat, maar beter nu dan 20j te laat

CM is het beste ziekenfonds niets voor niets natuurlijk ,service is ook zeer goed .voodoo schreef: ↑15 december 2020, 13:14 Pas op zou kunnen dat het maar 15 euro was hoor.
Nuja klagen helpt niet, dus doen we er iets aan. 10jaar te laat, maar beter nu dan 20j te laat![]()
Net bijdrage €85,80 bij DeVoorzorg voor 2021 betaald, overgestapt van HZIV om ook DentaPlan te nemen en echt tevreden van service en voorwaarden. Naast orthodontie en terugbetaling lenzen niet veel nodig, maar in mijn geval worth it.
Mijn orthodontie, niet terugbetaald -> te oud (toen ik jong was nooit gedaan vanwege nalatigheid van ouder)
Mijn logopedie, niet terugbetaald -> te oud (toen ik jong was nooit gedaan vanwege nalatigheid van ouder)
Zijn beide dingen die toch al aanzienlijk wat geld kosten (€1700 voor orthodontie en was geen "schoonheidsingreep" maar broodnodig). Logopedie was iets van een €300 ofzo.
Best frustrerend om eerlijk te zijn.
Veel teveel focus op het gelukkig gezinnetje.
Mijn logopedie, niet terugbetaald -> te oud (toen ik jong was nooit gedaan vanwege nalatigheid van ouder)
Zijn beide dingen die toch al aanzienlijk wat geld kosten (€1700 voor orthodontie en was geen "schoonheidsingreep" maar broodnodig). Logopedie was iets van een €300 ofzo.
Best frustrerend om eerlijk te zijn.
Veel teveel focus op het gelukkig gezinnetje.