De beperkingen van elektrisch rijden
Re: De beperkingen van elektrisch rijden
Ik heb niet heel het draadje gelezen, maar ik zie persoonlijk toch nog een belangrijke beperking aan electrisch rijden.
Ik woon in een stadswijk met rijhuizen waar slechts een extreem klein percentage van de huizen een garage heeft. Iedereen moet gewoon op straat parkeren. Bovendien is er een zeer grote parkeerdruk waardoor de kans quasi nihil is dat je voor je deur, laat staan in je eigen straat parkeerplaats vind. Dus met een oplaadkabel aan mijn huis ben ik 90% van de tijd niets, en dan nog kan ik die moeilijk gewoon over de stoep tot aan mijn wagen laten liggen.
Dus totdat het opladen van een electrische wagen niet kan in een gelijkaardige tijdspanne als gewoon tanken (pak dan nog een kwartier) en aan een 'e-tankstation', hoef ik zelfs niet de denken aan de eventuele mogelijkheid om over te schakelen op een electrische wagen. En aan mijn zonnepanelen hoef ik sowiezo al niet te denken als bron van electriciteit voor mijn wagen, op dat moment.
Ik woon in een stadswijk met rijhuizen waar slechts een extreem klein percentage van de huizen een garage heeft. Iedereen moet gewoon op straat parkeren. Bovendien is er een zeer grote parkeerdruk waardoor de kans quasi nihil is dat je voor je deur, laat staan in je eigen straat parkeerplaats vind. Dus met een oplaadkabel aan mijn huis ben ik 90% van de tijd niets, en dan nog kan ik die moeilijk gewoon over de stoep tot aan mijn wagen laten liggen.
Dus totdat het opladen van een electrische wagen niet kan in een gelijkaardige tijdspanne als gewoon tanken (pak dan nog een kwartier) en aan een 'e-tankstation', hoef ik zelfs niet de denken aan de eventuele mogelijkheid om over te schakelen op een electrische wagen. En aan mijn zonnepanelen hoef ik sowiezo al niet te denken als bron van electriciteit voor mijn wagen, op dat moment.
Re: De beperkingen van elektrisch rijden
Op dat punt is het krak hetzelfde als waterstofwagens. Ofwel produceer je de waterstof uit fossiele brandstoffen, maar dan kan je beter die fossiele brandstoffen rechtstreeks gebruiken, ofwel produceer je waterstof uit elektriciteit die uit hernieuwbare bronnen kan komen. Maar waarom je elektriciteit met grote verliezen zou willen omzetten in waterstof om het daarna terug om te zetten in elektriciteit in de waterstofwagen dat is mij een groot raadsel.ivob schreef:U bedoelt: deze hebben geen CO2 uitstoot op de plaats van opladen. Die uitstoot is heden (wat de toekomst brengt weten we niet) gewoon verplaatst naar elders of naar de gevaren (en toekomstige verwerkingskosten van kernenergie.
Re: De beperkingen van elektrisch rijden
Excuseer dat was mijn reactie niet.
Ik heb hier nergens waterstofwagens verdedigd (en ben dat ook niet van plan).
Mijn punt was dat e-cars ook een (verborgen) CO2 uitstoot hebben en dat een eigen PV installatie voor een auto geen praktisch bruikbare oplossing is.
Met de huidige technologie, kostprijs en comforteisen is het niet eens mogelijk met een PV installatie off grid te gaan voor een woning. Laat staan er bijkomend nog een e-wagen op te laten rijden (het jaar rond).
Er zal wel op termijn een toekomst inzitten.
Maar die is nu nog niet. En als de beleidsmensen in dit tempo blijven voortwerken (of tegenwerken) zal het nog heel lang duren voor er een bruikbaar ecologisch alternatief is dat voor een breed publiek kan ingezet worden.
Nu is een e-car meer een luxe nicheproduct (voor zij die moeten kiezen tussen een Porsche of een Tesla en in het laatste geval vooral naar de fiscale optimalisatie kijken en niet naar de milieu impact).
Als door een klein wonder morgen een e-car dezelfde bruikbare actieradius krijgt als een fossiele auto en niet tegen dezelfde voorwaarden kan aangeboden worden heeft men een nieuw probleem.
Waar gaat men plots alle die benodigde e-brandstof vandaan halen?
In een niche werkt dat. In een markt die voor iedereen toegankelijk is niet.
ps. Dat omzetten is blijkbaar nooit een probleem geweest.
Men zet nu geproduceerde gelijkstroom (via een fossiele bron of via PV) ook om in wisselstroom om na transport vervolgens via thuistransformatoren de wisselstroom terug in gelijkstroom om te zetten. Bijna alle huishoudtoestellen werken op gelijkstroom.
Dat stamt nog uit de tijd dat men gelijkstroom niet over afstanden kon transporteren. Maar dat is al een tijdje niet meer zo. Mensen zijn echter zo behoudsgezind dat ze liever gewoon verder doen met een verouderd oneconomisch systeem dan te vernieuwen. "Het zal hun tijd wel duren".
En dat duurt nu al een tijde zo.
Nu zal het niet anders gaan. De omschakeling zal pas op schaal gebeuren als het van moetens is.
Met of zonder onfris duwtje.
Ik heb hier nergens waterstofwagens verdedigd (en ben dat ook niet van plan).
Mijn punt was dat e-cars ook een (verborgen) CO2 uitstoot hebben en dat een eigen PV installatie voor een auto geen praktisch bruikbare oplossing is.
Met de huidige technologie, kostprijs en comforteisen is het niet eens mogelijk met een PV installatie off grid te gaan voor een woning. Laat staan er bijkomend nog een e-wagen op te laten rijden (het jaar rond).
Er zal wel op termijn een toekomst inzitten.
Maar die is nu nog niet. En als de beleidsmensen in dit tempo blijven voortwerken (of tegenwerken) zal het nog heel lang duren voor er een bruikbaar ecologisch alternatief is dat voor een breed publiek kan ingezet worden.
Nu is een e-car meer een luxe nicheproduct (voor zij die moeten kiezen tussen een Porsche of een Tesla en in het laatste geval vooral naar de fiscale optimalisatie kijken en niet naar de milieu impact).
Als door een klein wonder morgen een e-car dezelfde bruikbare actieradius krijgt als een fossiele auto en niet tegen dezelfde voorwaarden kan aangeboden worden heeft men een nieuw probleem.
Waar gaat men plots alle die benodigde e-brandstof vandaan halen?
In een niche werkt dat. In een markt die voor iedereen toegankelijk is niet.
ps. Dat omzetten is blijkbaar nooit een probleem geweest.

Men zet nu geproduceerde gelijkstroom (via een fossiele bron of via PV) ook om in wisselstroom om na transport vervolgens via thuistransformatoren de wisselstroom terug in gelijkstroom om te zetten. Bijna alle huishoudtoestellen werken op gelijkstroom.
Dat stamt nog uit de tijd dat men gelijkstroom niet over afstanden kon transporteren. Maar dat is al een tijdje niet meer zo. Mensen zijn echter zo behoudsgezind dat ze liever gewoon verder doen met een verouderd oneconomisch systeem dan te vernieuwen. "Het zal hun tijd wel duren".
En dat duurt nu al een tijde zo.
Nu zal het niet anders gaan. De omschakeling zal pas op schaal gebeuren als het van moetens is.
Met of zonder onfris duwtje.
Re: De beperkingen van elektrisch rijden
ach al dat gezever hier...geniet eens lekker van je auto.
Morgenvroeg de jag 4.2 V8 voltanken en gasse maar, genieten van het mooie weer
Morgenvroeg de jag 4.2 V8 voltanken en gasse maar, genieten van het mooie weer
Re: De beperkingen van elektrisch rijden
Met zo'n weer trek ik er liever op uit met de naked.
Heb onlangs nog een e-bike vergeleken met een fun-bike (fossiel dus).
Het extatische praatje van de e-verkoper was vlug doorprikt.
Zelfs als je geen rekening hield met de beperkte werkelijke actieradius van 140 km (300 km op de reklamefolder maar dan kan je net zo goed met de scooter gaan), de beperkte funfactor en prestaties en de minderwaardige onderdelen (remmen, banden,....) maar wel het fiscaal voordeel van de e-bike duurde het nog 18 jaar voor de meerprijs van de e-bike kon teruggewonnen worden op een hoogwaardige fossiele motorfiets (bv. Triumph Street Triple RS tov Zero S met extra accupack).
Iedere keer als er een "nieuwe" upgrade komt van een Zero S (veel andere keuze is er niet) maak ik de vergelijking.
En ze zijn er dus nog lang niet (voor wie een beetje kan rekenen en praktijkervaring heeft).
Heb onlangs nog een e-bike vergeleken met een fun-bike (fossiel dus).
Het extatische praatje van de e-verkoper was vlug doorprikt.
Zelfs als je geen rekening hield met de beperkte werkelijke actieradius van 140 km (300 km op de reklamefolder maar dan kan je net zo goed met de scooter gaan), de beperkte funfactor en prestaties en de minderwaardige onderdelen (remmen, banden,....) maar wel het fiscaal voordeel van de e-bike duurde het nog 18 jaar voor de meerprijs van de e-bike kon teruggewonnen worden op een hoogwaardige fossiele motorfiets (bv. Triumph Street Triple RS tov Zero S met extra accupack).
Iedere keer als er een "nieuwe" upgrade komt van een Zero S (veel andere keuze is er niet) maak ik de vergelijking.
En ze zijn er dus nog lang niet (voor wie een beetje kan rekenen en praktijkervaring heeft).