De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Dat gevoel heb ik dus ook. Ik zie niet in hoe we op korte termijn veel omhoog zullen gaan eerlijk gezegd. Goed nieuws lijkt sneller verteerd te zijn dan slecht nieuws; een trend die ik de afgelope jaren nooit gezien heb. In mijn ogen is dat geen goed teken.Yaris schreef:Na regen komt nog meer regen. Een crisis is nog niet opgelost of de volgende dient zich al aan.
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Eerst wachten op 17 september 
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Pfft ... Wie weet zegt Yellen dan : "We doen voorlopig niets, we wachten nog even af." Dan blijft de onzekerheid voortduren.
Zoveel volatiliteit, zoveel zenuwachtigheid, zoveel donkere wolken over de toekomst... Dat kan toch niet blijven duren? Ik denk dat de beurzen in 2015 nog een flink stuk naar beneden zullen gaan.
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Sta vandaag op YTD 5.52% en over het afgelopen jaar 8.13%, wat een drukte maken jullie allemaal 
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
@AJBS: dat het niet kan blijven duren is eigenlijk hoopgevend.
'k Zag dit weekend een filmpje op de website van de Tijd ('k Denk van Kanaal Z). Daarin werd gezegd dat zowel september als oktober nog heel volatiel zullen blijven.
De volatiliteit zal niet meer weggaan. De tijd van windstille beurzen en je aandelen gezapig zien stijgen is voorgoed voorbij.
Mijn eerdere posts in iets meer detail (zat toen op een smartphone...) :
- Macro-economie bepaalt grotendeels de trend van de internationale beurzen. Dagen waarop er grote events plaatsvinden, belangrijke rapporten gepubliceerd worden, grote ongerustheid of euforie heerst, zullen voor enige tijd de richting bepalen.
Wij zijn vrij recent geconfronteerd met angst rond mogelijke groeiproblemen in China (en bij uitbreiding E.M.'s en deels dan ook de Westerse beurzen), olie die rond een dieptepunt waggelt en onzekerheid over wat de Fed met de rates zal aanvangen (waar ja én nee een grote invloed kunnen hebben).
- Op iets dieper niveau heb je dan de landen- en sectorenindexen. Zij zullen grotendeels mee evolueren op die trend, maar afhankelijk van hun eigen sterkte of zwakte harder of minder hard beïnvloed worden.
- Op nog dieper niveau heb je individuele aandelen (of andere assets). Ook hier weer een onderlinge relativiteit. (je huiswerk goed maken op aandeelniveau heeft dus zeker meerwaarde : je valt meestal minder hard mee, of overstijgt een andere brede stijging)
De 3 belangrijkste issues hierboven zijn nog niet opgehelderd/opgelost.
- Zo komen er dit weekend belangrijke rapporten uit China (industriële productie, retail cijfers), dus kunnen we amper verwachten dat grote partijen vóór zo'n weekend offensieve posities zullen innemen. China zal pas weg-ebben tot daar meer positieve rapporten uitkomen, of de invloed op het Westen minimaal zou blijken.
- Olie : afwachten. Vanavond nog een rig count uit de US.
- FED : policy rond de rates wordt pas op 17 september kenbaar gemaakt, en eender welke beslissing zal danig effect hebben op internationale (en vooral Amerikaanse) markten. Ook hierdoor zullen dus geen agressieve posities meer ingenomen worden en zullen we tot donderdag hoogstwaarschijnlijk nog meer rangebound trading zien gebeuren.
Is dit nu het einde van de wereld, of het einde van de bull-markt ? Voor mij persoonlijk helemaal niet. Wie nog niet lang belegt, kent het fenomeen 'correctie' niet echt en vreest dus snel het ergste. Fundamenteel is het plaatje in het Westen nog steeds goed : Europa doet het beter en beter (en de ECB beloofde support), Amerika toont een groeiende economie (werkloosheidscijfers zijn de laagste in lange tijd). Japan heeft vandaag nog vrij goed gerapporteerd.
We mogen ook niet vergeten dat een correctie ook niet gegarandeerd een V-patroon neerzet, zoals de laatste kleine dips. Meestal wordt de bodem meer dan eens afgetast, of komt de rebound maar gradueel tot stand.
Tot slot: wat de rate-beslissing voor mij betreft, hebben we beter wél een kleine verhoging (.25%), met duidelijke communicatie over het ritme dat gevolgd zal worden, dan geen verhoging op basis van te grote internationale risico's. In het laatste geval blijven we voor langere tijd in turbulentie zitten.
Voor mij is het China-fenomeen maar een zondebok voor de echte grondreden : onzekerheid over de renteverhoging. Ik ben ervan overtuigd dat we ook zonder China tijdens deze periode in eenzelfde situatie waren aanbeland. China heeft immers maar een beperkte invloed op de Westerse economieën, en een groei die niet meer hoog boven 7% zit, daar wil ik nog altijd voor tekenen.
Carl
- Macro-economie bepaalt grotendeels de trend van de internationale beurzen. Dagen waarop er grote events plaatsvinden, belangrijke rapporten gepubliceerd worden, grote ongerustheid of euforie heerst, zullen voor enige tijd de richting bepalen.
Wij zijn vrij recent geconfronteerd met angst rond mogelijke groeiproblemen in China (en bij uitbreiding E.M.'s en deels dan ook de Westerse beurzen), olie die rond een dieptepunt waggelt en onzekerheid over wat de Fed met de rates zal aanvangen (waar ja én nee een grote invloed kunnen hebben).
- Op iets dieper niveau heb je dan de landen- en sectorenindexen. Zij zullen grotendeels mee evolueren op die trend, maar afhankelijk van hun eigen sterkte of zwakte harder of minder hard beïnvloed worden.
- Op nog dieper niveau heb je individuele aandelen (of andere assets). Ook hier weer een onderlinge relativiteit. (je huiswerk goed maken op aandeelniveau heeft dus zeker meerwaarde : je valt meestal minder hard mee, of overstijgt een andere brede stijging)
De 3 belangrijkste issues hierboven zijn nog niet opgehelderd/opgelost.
- Zo komen er dit weekend belangrijke rapporten uit China (industriële productie, retail cijfers), dus kunnen we amper verwachten dat grote partijen vóór zo'n weekend offensieve posities zullen innemen. China zal pas weg-ebben tot daar meer positieve rapporten uitkomen, of de invloed op het Westen minimaal zou blijken.
- Olie : afwachten. Vanavond nog een rig count uit de US.
- FED : policy rond de rates wordt pas op 17 september kenbaar gemaakt, en eender welke beslissing zal danig effect hebben op internationale (en vooral Amerikaanse) markten. Ook hierdoor zullen dus geen agressieve posities meer ingenomen worden en zullen we tot donderdag hoogstwaarschijnlijk nog meer rangebound trading zien gebeuren.
Is dit nu het einde van de wereld, of het einde van de bull-markt ? Voor mij persoonlijk helemaal niet. Wie nog niet lang belegt, kent het fenomeen 'correctie' niet echt en vreest dus snel het ergste. Fundamenteel is het plaatje in het Westen nog steeds goed : Europa doet het beter en beter (en de ECB beloofde support), Amerika toont een groeiende economie (werkloosheidscijfers zijn de laagste in lange tijd). Japan heeft vandaag nog vrij goed gerapporteerd.
We mogen ook niet vergeten dat een correctie ook niet gegarandeerd een V-patroon neerzet, zoals de laatste kleine dips. Meestal wordt de bodem meer dan eens afgetast, of komt de rebound maar gradueel tot stand.
Tot slot: wat de rate-beslissing voor mij betreft, hebben we beter wél een kleine verhoging (.25%), met duidelijke communicatie over het ritme dat gevolgd zal worden, dan geen verhoging op basis van te grote internationale risico's. In het laatste geval blijven we voor langere tijd in turbulentie zitten.
Voor mij is het China-fenomeen maar een zondebok voor de echte grondreden : onzekerheid over de renteverhoging. Ik ben ervan overtuigd dat we ook zonder China tijdens deze periode in eenzelfde situatie waren aanbeland. China heeft immers maar een beperkte invloed op de Westerse economieën, en een groei die niet meer hoog boven 7% zit, daar wil ik nog altijd voor tekenen.
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
- Autodelete
- Newbie

Op CNBC is men daar steeds bezig over "full employment" doch als ik de cijfers zie merk ik toch gans iets anders, de cijfers liggen op het niveau medio 2008. En de U.6 (wat het beste overeen komt met de Belgische werkloosheidscijfers) staan op 10.3% werklozen. Dat is wel één op tien, en dat met een sterk dalende participatiegraad.
Dit is wel hééééééél speciaal... kon zo uit de mond van Spruitekop gekomen zijn (die ons enkele weken geleden vaarwel heeft gezegd)...Autodelete schreef:Op CNBC is men daar steeds bezig over "full employment" doch als ik de cijfers zie merk ik toch gans iets anders, de cijfers liggen op het niveau medio 2008. En de U.6 (wat het beste overeen komt met de Belgische werkloosheidscijfers) staan op 10.3% werklozen. Dat is wel één op tien, en dat met een sterk dalende participatiegraad.
Nu je het zegt ... Hij zal misschien met vakantie zijn of in een dipje zitten. Zo een veelposter. Alhoewel, ik heb dat op een ander forum ook al gezien. Gebruikers die er niet weg te slaan waren en ineens voor altijd verdwenen.
Je kan zo bij Zerohedge beginnenYaris schreef:De volatiliteit zal niet meer weggaan. De tijd van windstille beurzen en je aandelen gezapig zien stijgen is voorgoed voorbij.
Ik heb het nog vaker gezien dat veelposters verdwijnen, maar een paar dagen/weken later opeens een andere heel actieve account opduikt met dezelfde schrijfstijl 
Wie zou de fabrikant zijn van al die rubberboten die in Griekenland aankomen ?