De eenvoudige rekenkunde van actief beleggen
TIP
Re: De eenvoudige rekenkunde van actief beleggen
Om precies te zijn, deze thread gaat over de vergelijking ALLE PASSIEVE beleggers tov ALLE ACTIEVE beleggers in EEN "echte" markt.
De vergelijking is waarschijnlijk ook waar voor de meeste ETF-beleggers en de meeste stockpickers in de meeste markten, maar dat is het punt niet.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Om op je punt terug te komen: kan je hier eens naar kijken en je idee over geven aub ?
de-eenvoudige-rekenkunde-van-actief-bel ... ml#p572606
Kies je markt; vrij verhandelbare markt.EarthNvstr1 schreef: ↑18 februari 2023, 03:04Het oordeel van alle beleggers samen ?ignition schreef: ↑11 februari 2023, 11:55
Het is de neutrale positie, alle beleggers samen houden ongeveer die positie aan. Het is dus het oordeel van alle beleggers samen. (Hebben we dat niet juist de voorbije 5 pagina's proberen uit te leggen?) Om ervan af te wijken moet je dus een bepaald voordeel hebben, ergens een mispricing zien, extra informatie hebben die nog niet door iedereen geweten is. Daarbij is het ook gewoon efficient, goedkoop. Je moet er geen tijd insteken en je verslaat 80-90% van de actieve beleggers.
Dus een deel daarvan hun oordeel is dat enkel aandelen in een ETF interessant zijn om in te beleggen ?
Bovendien volgens free-float market cap, maar een groter bedrijf is toch niet per se een betere investering ?
Alle beleggers samen beleggen een totaal bedrag in die markt; in de vrij verhandelbare aandelen van die markt.
De actieve beleggers maken keuzes en bepalen de weging en de spreiding in die markt. Zij maken bedrijven groot of klein.
De passieve beleggers beleggen volgens de spreiding in die markt, ze bezitten eenzelfde % van de free-float van elk bedrijf in de markt, en halen elk het rendement van de markt. (=het gemiddeld rendement van elke cent in die markt belegd).
De actieve beleggers beleggen (samen) ook volgens de spreiding in die markt en halen ook gemiddeld het rendement van de markt.
Sommige actieve beleggers beslissen dat een bedrijf beleggingswaardig is en beleggen erin, andere actieve beleggers beslissen dat het bedrijf niet beleggingswaardig is, en beleggen er niet in.
Samen beslissen de actieve beleggers of een bedrif "groot" / "een grote market cap" / ... krijgt of niet.
De passieve beleggers maken geen oordeel of een groter bedrijf een betere belegging is of niet; ze volgen gewoon de beslissing van de actieve beleggers.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Jep, eindeloos dogma's aframmelen en opvolgen (die langs geen kanten kloppen) is veel eenvoudiger

Jou twee cents zijn evenveel waard dan het dogma dat index beleggen het minste kost.
The research, titled The hidden cost of corporate bond ETFs, found corporate bond ETFs listed in the US, on average, pay 48 basis points a year in “hidden costs” resulting from custom creation baskets.
En het verdien model van de AP's
En de kost van Additions and deletionsExample 1: ETF Share Creation
Assume that the ETF is trading in the market at $33.70. If the fair value of the ETF based on its underlying securities is $33.60, then an AP will step in to trade and buy the basket of securities at its fair value of $33.60 and simultaneously sell ETF shares in the open market at $33.70, gaining a $0.10 per share difference. In this transaction, the ETF is trading at a premium.
Example 2: ETF Share Redemption
The price of a hypothetical ETF is $30.10. If the fair value of the underlying stock is $30.20, then the AP market maker will step in and purchase ETF shares on the open market while at the same time selling stock on the exchange, hence gaining a $0.10 per share price difference. The process continues until no further arbitrage opportunity exists. Here, the ETF is trading at a discount.
In this study, we analyse the S&P 500, the most prominent market-cap-weighted index in the world, and estimate a hidden turnover cost of about 20 basis points per year.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hier ist ie weer met zijn onzin dogma'sB7H4long schreef: ↑19 februari 2023, 13:49
Alle beleggers samen beleggen een totaal bedrag in die markt; in de vrij verhandelbare aandelen van die markt.
De actieve beleggers maken keuzes en bepalen de weging en de spreiding in die markt. Zij maken bedrijven groot of klein.
De passieve beleggers beleggen volgens de spreiding in die markt, ze bezitten eenzelfde % van de free-float van elk bedrijf in de markt, en halen elk het rendement van de markt. (=het gemiddeld rendement van elke cent in die markt belegd).
De actieve beleggers beleggen (samen) ook volgens de spreiding in die markt en halen ook gemiddeld het rendement van de markt.

Nog een voorbeeldje
De actieve beleggers, noem ze Waren en buffet, bezitten de markt.
Op een goeie dag wil B7 en zijn schaapjes met bakken geld index beleggen.
De AP's moeten aandelen van Waren en Buffet kopen waardoor de index prijs met 10% stijgt.
De actieve beleggers Warren en Buffet maken op kap van B7 en zijn schaapjes 10% winst.

Kortom, index beleggers halen niet noodzakelijk hetzelfde rendement dan alle actieve beleggers samen. Meer nog door de massale instroom in ETF's hebben de actieve beleggers afgelopen tiental jaren goed hun zakken gevuld.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
En Warren en Buffer halen gemiddeld dus hetzelfde rendement als de index ? (nl. 10%)vortex schreef: ↑19 februari 2023, 14:31 Nog een voorbeeldje
De AP's moeten aandelen van Waren en Buffet kopen waardoor de index prijs met 10% stijgt.
De actieve beleggers Warren en Buffet maken op kap van B7 en zijn schaapjes 10% winst.![]()
Je probeert opnieuw deze thread te gebruiken om een andere discussie te houden.vortex schreef: ↑19 februari 2023, 14:31Hier ist ie weer met zijn onzin dogma'sB7H4long schreef: ↑19 februari 2023, 13:49
De actieve beleggers beleggen (samen) ook volgens de spreiding in die markt en halen ook gemiddeld het rendement van de markt.![]()
Nog een voorbeeldje
De actieve beleggers Warren en Buffet maken op kap van B7 en zijn schaapjes 10% winst.![]()
Kortom, index beleggers halen niet noodzakelijk hetzelfde rendement dan alle actieve beleggers samen. Meer nog door de massale instroom in ETF's hebben de actieve beleggers afgelopen tiental jaren goed hun zakken gevuld.
Op de eerste pagina staan de definities uit de paper waarover deze thread gaat.
Je kan altijd een andere thread starten over het onderwerp waar jij een discussie over wenst.
Maar niet de index beleggers die 10% hoger zijn ingestaptEarthNvstr1 schreef: ↑19 februari 2023, 14:47En Warren en Buffer halen gemiddeld dus hetzelfde rendement als de index ? (nl. 10%)vortex schreef: ↑19 februari 2023, 14:31 Nog een voorbeeldje

Och, zie dat maar als compensatie voor al die keren dat je het index evangelie verkondigt hebt in discussies waar dat totaal off-topic was.
BTW, deze discussie gaat over de eenvoudige rekenkunde van actief beleggen, uwen zever is dus ook hier off-topic

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Natuurlijk heeft in- en outflow een effect op de prijs, maar dat is hetzelfde als je jouw voorbeeld omdraait.vortex schreef: ↑19 februari 2023, 14:54Maar niet de index beleggers die 10% hoger zijn ingestaptEarthNvstr1 schreef: ↑19 februari 2023, 14:47
En Warren en Buffer halen gemiddeld dus hetzelfde rendement als de index ? (nl. 10%)![]()
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je beseft, hopelijk, dat de belegger die instapt een actieve belegger is.
En dus, samen met de belegger die verkoopt zullen ze het rendement van het aandeel verdelen (-min kosten en taksen)
Laatst gewijzigd door B7H4long op 19 februari 2023, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Klopt, maar netto zijn er de laatste tiental jaar miljarden via ETF's in de markt gestroomd, dat moet ongetwijfeld een prijs stijgend effect op de markt gehad hebben. Waarmee nog een dogma ontkracht is, index beleggers hebben wel degelijk invloed op de prijs / markt.EarthNvstr1 schreef: ↑19 februari 2023, 15:07Natuurlijk heeft in- en outflow een effect op de prijs, maar dat is hetzelfde als je jouw voorbeeld omdraait.