dilemma: kosten vs gemoedsrust
TIP
Re: dilemma: kosten vs gemoedsrust
borgie schreef: ↑7 mei 2021, 17:36 Waar haal je die extra kosten vandaan?
Bij Binck is het €9,75 transactiekost voor Amsterdam of Xetra (Duitsland) voor bedragen tot €5000. En uiteraard ook de TOB maar die is voor alle brokers hetzelfde. En dat is het...
Geen idee hoe je aan die €3,58 komt, of €15 om voor €1000 IWDA te kopen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ah ok, dat stukje. Dat betaal je niet. Dat is een schatting hoeveel de aankoop jou “kost” per jaar. Maar dat zit verrekend in de koers dus je gaat dat nooit rechtstreeks betalen.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Ok, Binck dus steeds €9,75.
€9,75x3 = €29,25, als je dan driemaandelijks zou kopen zit je toch al snel aan €117 kosten per jaar, tweemaandelijks zelfs €178,5.
Dan is DeGiro wel een mooie en de beste optie lijkt me.
Hoe zit het trouwens met het volgende :
Het uitlenen van effecten is niet ongewoon in de financiële wereld en wordt gebruikt om geld te verdienen bij dalende koersen (“shorten”). Het gebeurt meestal met aandelen, maar kan in theorie ook met ETF’s of fondsen (hoewel DeGiro hier erg vaag over is)
-
anonymous
Dit kun je vermijden door een custody account te nemen. Daar lenen ze je effecten niet uit. Ze rekenen dan wel kosten aan om je dividend in cash uit te keren maar bij een acc etf is dit niet van toepassing.
-
anonymous
Het is 1 keer 2.5 euro per jaar per beurs uitgezonderd voor Brussel en Amsterdam dacht ik. Dus als je 20 lijnen hebt maar allemaal op NYSE bijvoorbeeld dan is het 2.5 euro per jaar.
Dankjewel voor het antwoord. Hebben ze nog andere (kleine) kosten ivm etf's waar je niet direct aan zou denken?
-
anonymous
Ik heb eigenlijk nog maar 10 dagen geleden mijn eerste ETF gekocht (op Xetra). Het enige dat er werd afgehouden is de TOB, dus geen transactiekosten.
De 2.5€ wordt de eerstvolgende maand na de aankoop afgehouden.
De 2.5€ wordt de eerstvolgende maand na de aankoop afgehouden.
Ik heb hun site eens beter bekeken.
Ze vernoemen 'bied – laat spreadkosten' wat blijkbaar ook mogelijk is bij etf's.
Bij keytrade zie ik dat nooit vermeld staan bij aan-of verkoop.Ook niet bij andere banken waar ik vroeger belegde.
Komt dit veel voor bij etf's?
Ze vernoemen 'bied – laat spreadkosten' wat blijkbaar ook mogelijk is bij etf's.
Bij keytrade zie ik dat nooit vermeld staan bij aan-of verkoop.Ook niet bij andere banken waar ik vroeger belegde.
Komt dit veel voor bij etf's?
-
anonymous
Ik kijk eigenlijk zelden naar de spreadkosten gezien ik koop voor de lange termijn, dan is dat niet zo van belang. Als je natuurlijk veel koopt en verkoopt kunnen de spreadkosten aantikken.
Ik zet sowieso altijd een limietorder zodat ik koop voor de prijs die ik wil betalen.
Ik zet sowieso altijd een limietorder zodat ik koop voor de prijs die ik wil betalen.
En straks kom je te weten dat je bij een 'verkoop-limiet-order' soms toch meer krijgt dan je vraagt.

Nu je het zegt. Jaren geleden viel het mij eens op dat ik meer had gekregen dan mijn limietorder, bij een verkoop.
Ik werk trouwens altijd met limietorders
Edit: ook al eens gehad dat ik minder moest betalen dan mijn limitorder. Dus altijd in mijn voordeel
Ik werk trouwens altijd met limietorders
Edit: ook al eens gehad dat ik minder moest betalen dan mijn limitorder. Dus altijd in mijn voordeel
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Dat komt volgens mij gewoon omdat Keytrade je order op een beurs plaatst zonder spread volgens hun "best execution" policy.
Daarvoor vragen ze een transactie kost, die andere "goedkopere" brokers niet of minder aanrekenen en compenseren met een spread.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 14 mei 2021, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer: