ETF / trackers portefeuille opstarten - (medirect)
TIP
Re: ETF / trackers portefeuille opstarten - (medirect)
Natuurlijk kan ik dat toegeven. Ik zeg enkel dat een eenvoudige indextracker een goeie oplossing is voor het overgrote deel van de beleggers, klein en groot.Surya schreef: ↑14 januari 2026, 20:06 @Bae1
Wat je schrijft is helemaal waar en jij laat ten minste wat ruimte voor nuance.
Wat het tot een religie maakt (en waar ik mee lach) is dat iemand als JustSpike niet kan toegeven dat er ook andere wegen bestaan die minstens even succesvol kunnen zijn. Die zijn weliswaar niet even gemakkelijk en goedkoop maar die kunnen beter renderen (ook systematisch).
Jij hoeft je daar niet specifiek door aangesproken voelen. Wil jij een andere strategie volgen en bewijzen dat je tot die minderheid behoort die consequent de index kan kloppen? Be my guest! Het is jouw geld, en ik wens je oprecht alle succes toe.
Ik neem alles terug en claim het tegenovergestelde.
Dat is juist. Is daarom alles wat op het internet staat foutief? Leer het internet te gebruiken zou ik zeggen.
Prima. Laat eens horen wat jouw ervaring is, en leg eens uit hoe jij die "andere weg" ziet, en waarom je dat een verdedigbare optie vindt voor beginners.
Ik ben dan misschien geen beginner, maar ook ik leer nog graag bij. Start gerust een apart draadje waarin je je stratgie en je portefeuille deelt. Ik denk dat je op heel veel interesse zal kunnen rekenen.
Nee, want je leest enkel de conclusies. Je moet het waarom begrijpen.
Wel, als ik op die vraag mag antwoorden? Twee dingen:
- je profiel is gloednieuw (wat inderdaad misleidend kan zijn)
- de zaken die je schrijft. Het zijn eigenlijk zeer typische beginnersfouten. Ik heb ze zelf immers ook allemaal gemaakt.
Weer zo'n algemeenheid dat altijd juist is maar waar niemand iets aan heeft...
Je eerste link met literatuur die je hebt doorgestuurd was AI slop (en de andere linken ben ik dus niet meer gaan bekijken).
Ik ben overtuigd van mijn gelijk omdat ik het in de praktijk kan waarmaken. Het is ook mijn bedoeling niet om afbreuk te doen aan jouw strategie of aan die van anderen. Ze kunnen perfect naast elkaar bestaan en dat is wat ik hier al de hele tijd probeer te zeggen. Jij en je sekte doen alsof hangmatbeleggen de enige juiste keuze is en dat is niet zo. Het is niet omdat het zo ergens gepubliceerd is, dat ik het voor waarheid moet aannemen. De flat earth theorie staat ook op websites en in boeken.
Ik heb geen enkele link doorgestuurd. Ik heb enkel wat lukrake titels van onderzoeken doorgegeven. De rest van het opzoekwerk moet je zelf leren doen.
Dus je bent overtuigd van je eigen gelijk, maar andere mensen die overtuigd zijn en beter bewijsmateriaal kunnen voorleggen moet je zo nodig gaan denigreren?
Verbeter mij als ik fout ben, maar voor zover ik weet heb ik nergens gezegd dat hangmatbeleggen de enige juiste keuze is (en mocht dat wel zo zijn dan neem ik dat graag terug). Integendeel zelfs, het is duidelijk niet voor iedereen weggelegd. Bij hangmatbeleggen komt de focus op jezelf te liggen, en het vermijden van gedragsmatige fouten. Je hebt er een zekere rationaliteit voor nodig. Het past slecht bij mensen die impulsief en op basis van hun intuitie handelen. Ook mensen die heel graag kwartaalverslagen, rapporten, balansen en resultatenrekeningen lezen komen niet aan hun trekken met (enkel) en indextracker.Surya schreef: ↑16 januari 2026, 10:44 Het is ook mijn bedoeling niet om afbreuk te doen aan jouw strategie of aan die van anderen. Ze kunnen perfect naast elkaar bestaan en dat is wat ik hier al de hele tijd probeer te zeggen. Jij en je sekte doen alsof hangmatbeleggen de enige juiste keuze is en dat is niet zo. Het is niet omdat het zo ergens gepubliceerd is, dat ik het voor waarheid moet aannemen. De flat earth theorie staat ook op websites en in boeken.
Overigens ken ik geen enkele 100% passieve belegger. Ik ben ZELF geen 100% passieve belegger. Ik heb wel in de basis in indextracker, maar deze is aangevuld met een aantal zaken die je niet in trackers aantreft: Belgisch vastgoed, private equity via holdings, microcaps etc.
Moest je dit meteen geschreven hebben, dan was al de vorige bladvulling niet nodig geweest want nu blijkt dat we toch ergens een raakpunt hebben...
Awel ja, het is dus mijn fout?
Enfin, dan willen we nu graag jouw beleggingsstrategie horen. We luisteren.
Iedereen die graag de belegingsstrategie van Surya wilt horen.
Dat is gek, want via de zoekfunctie kan ik eenvoudig alle posts raadplegen die jij gechreven hebt. Dat zijn er niet zoveel (35 stuks) waardoor het makkelijk browsen is. Niets van jouw posts dat enigeszins op een plan of een strategie lijkt. In je oudste posts suggereer je de aankoop van land-specifieke ETFs en thematische ETFs. Dat is geen plan, maar een beginnersfout. Waarom thematische en landspecifieke ETFs een slecht idee zijn wordt prima uitgelegd door Ben Felix - zie YouTube. Maar, opgepast! De man gebruikt externe bronnen, vaak whitepapers, en doet aan bronvermelding! Hij heeft zijn kennis dus "uit de boekskes" zoals jij dat noemt.
Mijn strategie staat in grote lijnen omschreven in een reply aan mr.parmentier. Met het feit dat jij niet de intellectuele capaciteit blijkt te hebben om die terug te vinden, moet je nu niet bepaald komen adverteren. Heb je ze wel gevonden en noem je dat graag een beginnersfout, is dat voor mij ook goed. No worriesJustSpike schreef: ↑16 januari 2026, 12:19Dat is gek, want via de zoekfunctie kan ik eenvoudig alle posts raadplegen die jij gechreven hebt. Dat zijn er niet zoveel (35 stuks) waardoor het makkelijk browsen is. Niets van jouw posts dat enigeszins op een plan of een strategie lijkt. In je oudste posts suggereer je de aankoop van land-specifieke ETFs en thematische ETFs. Dat is geen plan, maar een beginnersfout. Waarom thematische en landspecifieke ETFs een slecht idee zijn wordt prima uitgelegd door Ben Felix - zie YouTube. Maar, opgepast! De man gebruikt externe bronnen, vaak whitepapers, en doet aan bronvermelding! Hij heeft zijn kennis dus "uit de boekskes" zoals jij dat noemt.
btw, ik geen enkele landspecifieke ETF.
Ik doe mijn ding, blijf jij jouw ding maar doen en dan kunnen we er hier eindelijk mee ophouden. Je hebt al toegegeven dat je fout zit en dat hangmatten niet de enige valabele manier van beleggen is. Ik hoef veder van jou geen feedback over mijn beleggingsstrategie, ik heb me ook niet negatief uitgesproken over die van jou.
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Enerzijds zeg je dat het veel tijd, energie en leergeld gekost heeft om de gemiddelde wereld ETF te verslaan, en anderzijds stoort het je dat beginners een wereld ETF worden voorgeschoteld? Het is net daarom dat je beginners best een wereld ETF kunt voorschotelen: ze krijgen zonder veel kennis van zaken een goed basis-resultaat van waaruit ze ervaring met beleggen kunnen opbouwen. Nadien kunnen ze nog altijd individuele aandelen toevoegen en zelf vaststellen hoe moeilijk het is hun ETF te verslaan. Dat is veel beter dan andersom: jaren lang leergeld te betalen om dan pas in de buurt te komen van een simpele ETF.Surya schreef: ↑15 januari 2026, 13:37 Ik durf nu gerust zeggen dat ik met mijn strategie de gemiddelde wereld ETF (ook over een langere periode) kan verslaan. Het kost wel de nodige tijd en ik heb er lang over gedaan om de nodige ervaring op te bouwen.
Wat me hier vaak stoort is dat beginners met vragen meteen platgegooid worden met de 'wereld ETF's' alsof er niets anders bestaat of mag bestaan.
Wat ik wou zeggen is een beetje de mist ingegaan denk ik gezien de reacties. Ik vind de wereld ETF's zeker geen slechte optie (of advies) voor beginners maar ik reageerde vooral op enkelingen die blijven beweren (impliciet of expliciet) dat het de enige mogelijkheid is om succesvol te beleggen (anderen noemen dit hier terecht een religie).MeneerParmentier schreef: ↑20 januari 2026, 08:54 Enerzijds zeg je dat het veel tijd, energie en leergeld gekost heeft om de gemiddelde wereld ETF te verslaan, en anderzijds stoort het je dat beginners een wereld ETF worden voorgeschoteld? Het is net daarom dat je beginners best een wereld ETF kunt voorschotelen: ze krijgen zonder veel kennis van zaken een goed basis-resultaat van waaruit ze ervaring met beleggen kunnen opbouwen. Nadien kunnen ze nog altijd individuele aandelen toevoegen en zelf vaststellen hoe moeilijk het is hun ETF te verslaan. Dat is veel beter dan andersom: jaren lang leergeld te betalen om dan pas in de buurt te komen van een simpele ETF.
Met hoe jij het hier verwoord hebt, ben ik 100% akkoord. Je bouwt een stevige basis en daarnaast kan je experimenteren om bij de leren. Zo ben ik ook begonnen.
Ik heb oorspronkelijk gereageerd (een speciaal daarvoor een account aangemaakt) op de meest idiote en debiele stelling die ik ooit op een forum gelezen heb. Iemand deed de moeite om een beleggingsstrategie neer te schrijven waar ie over nadacht en kreeg als reactie "Waarom denk JIJ dat je het beter kan dan de gemeeschap van beleggers" (doelende op de hangmatbeleggers).