Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

groei en dividend aandelen

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
666 berichten
  • Pagina 37 van 45
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • …
  • 45
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
troglodytes
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer troglodytes
Verstuur privébericht

Re: groei en dividend aandelen

• Citeer

Bericht door troglodytes » 18 januari 2020, 13:12

Zijn dan alleen de dividend aandelen gecrasht op de Japanse beurs ?
Natuurlijk niet. Maar jij had uw gecrashte dividend-aandelen intussen met veel verlies moeten verkopen. Een wereldwijd gespreide index-investor (gesteld dat die toen al bestond) had helemaal niets moeten verkopen en zou vandaag exact dezelfde deelbewijzen hebben als toen. De inhoud van een MSCI World tracker verandert automatisch mee met de bewegingen in de wereldmarkten. Daar hoef je als investeerder niets voor te doen.

Kevke2
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Kevke2
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Kevke2 » 18 januari 2020, 13:14

troglodytes schreef: ↑18 januari 2020, 13:04 Kevke: toets uw theorie eens aan het brein van Ben Felix, daarna moogt ge gaan :-)

"The Irrelevance of Dividends"
https://www.youtube.com/watch?v=f5j9v9dfinQ
Bekijk jij dit dan eens ;)

https://beursbrink.com/blog/dividend-aa ... euille-is/

sjarel123
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer sjarel123
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door sjarel123 » 18 januari 2020, 13:16

BRT schreef: ↑18 januari 2020, 13:10
sjarel123 schreef: ↑18 januari 2020, 09:11

Natuurlijk hield ik geen rekening met schommelende waarderingen, je kan dat in een voorbeeld moeilijk weergeven bij een waardering die elk jaar anders is. Ik wilde alleen maar tonen wat uitkeren van winst als dividend voor een negatief effect heeft op de werkelijke prestaties van het bedrijf, A) omwille van de fiscale gevolgen en B) omwille van dat wanneer je een dividend ontvangt de werkelijke return van het bedrijf wordt aangetast door de betaalde boekwaarde.

Maar goed, ik zal waardering proberen mee te nemen in het voorbeeld om het kracht bij te zetten. Ik hoop dat mijn berekeningen nog overeind blijven want het wordt iets complexer. Als ik ergens de mist inga hoor ik het graag, want ik beschouw dit als belangrijke berekeningen.

De waardering zal in het voordeel spelen van het dividendaandeel. En niet zo’n klein beetje.

Bedrijf A is het dividendaandeel dat 100% van zijn winst uitkeert als dividend. Het bedrijf groeit niet. Laten we zeggen dat je na aftrek van alle belastingen 2,5% dividend overhoudt. Dit dividend herinvesteer je jaarlijks, en dit 20 jaar lang. Je belegging van € 10.000 zal na 20 jaar € 16.386 waard zijn. Echter, je hebt een knap staaltje market timing laten zien. Laten we zeggen dat je het aandeel aan 10x de winst hebt aangeschaft en bij verkoop betaalt de markt 20x de winst. Mooie deal. Je resultaat zal dus verdubbeld worden. € 32.772. Een meerwaarde van 228%, ofwel een geannualiseerd rendement van 6%.

Bedrijf B is het aandeel dat een deel van haar winst kan herinvesteren. Ze genereert een rendement op kapitaal van 20%. De helft daarvan gaat naar de aandeelhouder in de vorm van dividend. De andere helft gaat de business in aan hetzelfde rendement op kapitaal. 20 jaar lang. 10% winst wordt bij 7x boekwaarde 1,42% dividendrendement, die je herinvesteert. De andere 10% blijft behouden omdat deze niet wordt uitgekeerd. Je compound rate wordt in dit geval 10% + 1,42% = 11,42%
Na twintig jaar zal je € 10.000 €86.948 waard zijn. Maar toen je je aandelen kocht waren deze hoog geprijsd. Je hebt bij aanschaf 20x de winst betaald. Toen je ze verkocht kreeg je er helaas maar 10x de winst voor terug. Je eindresultaat is gehalveerd. € 43.474. een meerwaarde van 335% of een geannualiseerd rendement van 7,6%.

Je eindresultaat bij bedrijf B zal, zelfs na de halvering van de waardering tegenover een verdubbeling van de waardering van bedrijf A, hoger liggen. (!)
En indien je toch graag dividend wil verkoop dan het equivalent van wat je jaarlijks aan dividend wil ontvangen aan aandelen zoals B7H4long al zei. Dit zal je meer opbrengen dan de winst van het bedrijf te ontvangen in de vorm van dividend.
Dit geeft aan dat de kost van een aandeel ondergeschikt is aan de kwaliteit van een aandeel. Groei boven value.

Waarom blijven de fondsbeheerders dan 'preachen' dat kost o zo belangrijk is voor de lange termijn belegger ?

Oprechte vraag.
Dit ligt aan de fondsbeheerder. Er zijn er enkele die kwaliteit en groei boven value plaatsen. De waardering van het aandeel is van ondergeschikt belang, de kwaliteit en groei komen eerst. Dit is ook mijn visie. Op de superlange termijn zal de waardering zelfs verwaarloosbaar zijn. Op de korte termijn is de waardering belangrijker.

Kevke2
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Kevke2
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Kevke2 » 18 januari 2020, 13:18

troglodytes schreef: ↑18 januari 2020, 13:12
Zijn dan alleen de dividend aandelen gecrasht op de Japanse beurs ?
Natuurlijk niet. Maar jij had uw gecrashte dividend-aandelen intussen met veel verlies moeten verkopen. Een wereldwijd gespreide index-investor (gesteld dat die toen al bestond) had helemaal niets moeten verkopen en zou vandaag exact dezelfde deelbewijzen hebben als toen. De inhoud van een MSCI World tracker verandert automatisch mee met de bewegingen in de wereldmarkten. Daar hoef je als investeerder niets voor te doen.
Ah oké op die manier , ik koop eigenlijk gespreid jaarlijks nieuwe aandelen niet 1x juist voor een crash 😃

troglodytes
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer troglodytes
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door troglodytes » 18 januari 2020, 13:20

Kevke2 schreef: ↑18 januari 2020, 13:18 Ah oké op die manier , ik koop eigenlijk gespreid jaarlijks nieuwe aandelen niet 1x juist voor een crash 😃
Dan zijt ge op dat gebied al heel goed bezig :-)

troglodytes
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer troglodytes
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door troglodytes » 18 januari 2020, 13:24

Kevke2 schreef: ↑18 januari 2020, 13:14 Bekijk jij dit dan eens ;)
Goed, maar heb je er rekening mee gehouden dat het een Nederlands artikel is? Daar betalen ze geen roerende voorheffing, net als in de States. Ik denk niet dat een Belg hetzelfde hoera-artikel zou schrijven: 30%, mensen, dertig procent.

CORRECTIE: In Nederland betalen ze 15% Sorry!
Laatst gewijzigd door troglodytes op 18 januari 2020, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.

GreenDean
Hero Member
Hero Member

• Citeer

Bericht door GreenDean » 18 januari 2020, 13:34

Het wordt inderdaad heel complex als je met meerdere factoren rekening wil houden. Maar we kunnen proberen, en zodoende tot een degelijke waardebepaling komen, wat van primordiaal belang is.

Een aantal scenario's:

Als je begin jaren '80 je geld had gezet op een bedrijf dat (enkel) VHS-videobanden produceerde of een keten van videotheken (zie bv. superclub), had je kunnen redeneren dat het goed is dat alle winst geherinvesteerd wordt. Meer productiecapaciteit of meer videotheken genereren meer inkomsten. Helaas, pindakaas, door de digitalisering verdween VHS van de markt. Wat gebeurt er met een bedrijf in zo'n situatie als het zich niet (meestal zeer duur) heroriënteert? Ofwel liquideert het, goed voor de aandeelhouders als de winst van de afgelopen jaren in de reserves is blijven zitten, slecht voor de aandeelhouders als alle winst geherinvesteerd werd in afschrijfbare activa. Ofwel blijft het aanmodderen, wat meestal het geval is, omdat het met personeel zit en blijft hopen op een heropleving van de markt. Met als gevolg het opsouperen van de aanwezige reserves, meestal gepaard gaande met steeds meer schulden en het waardeloos worden van de aanwezige activa. De aandeelhouder die zo rigoureus had ingezet op de cumulatieve groei blijft met niets achter.

Zoals ik al aanhaalde, ben ik niet goed in het herkennen van goede producten met een sterk groeipotentieel in de markt, laat staan dat ik hun houdbaarheidsdatum bij benadering zou kunnen inschatten. Dat is een bal die ik met quasi zekerheid mis sla. Sommige mensen kunnen dit wel zeer goed, ik ken zo iemand die het klaarspeelt aandelen te kopen en x20 te verkopen, en dus op tijd uit te stappen. Voor mij is dit niet weggelegd en daarom waag ik me daar niet aan. Belangrijke regel bij beleggen: doe niets wat je niet begrijpt.

Een tweede scenario, een stabiel bedrijf dat je goedkoop op de kop hebt weten te tikken pakweg 25 jaar geleden. Laten we zeggen dat je zelfs minder dan de boekwaarde betaald hebt. Dit bedrijf doet het goed, genereert een stabiele winst van 10% op zijn boekwaarde en keert een stabiel dividend uit van 5% op bw. In feite is je aankoopprijs in dit scenario op minder dan 15 terugbetaald door het bruto dividend. Maar wat zeker is, is dat je procentueel dividend op je aankoopprijs met de jaren stijgt. Dit goed herbeleggen heeft een cumulatief en diversifiërend effect.

Derde scenario, een bedrijf met de nodige stock-splits, reverse stock-splits, uitgifte nieuwe aandelen, uitgifte van warrants, inkoop eigen aandelen etc. Bij iedere verkrijging van rechten kies je eieren voor je geld en verkoopt deze rechten (niet dat zo'n zaken noodzakelijk negatief moeten zijn, er kunnen redenen zijn die dit verantwoorden), en je komt in een situatie (ook weer na ettelijke jaren) dat je meer cash hebt opgestreken dan je voor je aandelen ooit betaald hebt. Een dividend van zo'n aandeel heeft een oneindige procentuele opbrengst, als je dit goed herbelegt heb je in feit een oneindige procentuele opbrengst in het kwadraat. ;D
Ik heb er trouwens zo eentje in mijn portefeuille, dat ik graag zie als een gratis aandeel met een dividend van 4% op marktwaarde, waar ik ook nog eens af en toe wanneer het hoog noteert een dure call op schrijf. Veel beter dan dit wordt het niet, tenzij je het talent hebt die 10- of 20-bagger's te vinden.

Kiezen voor dividendaandelen (ook al is het fiscale plaatje in België op dit moment negatief) is een strategie zoals een ander, en hoort, wat mij betreft, thuis in het verantwoord samenstellen van een stevige (in de zin van tegen een flinke stoot kunnen) portefeuille die je gezond kan houden tot de dag dat je op pensioen gaat, en erna als je dat zou willen.
Laatst gewijzigd door GreenDean op 18 januari 2020, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.

Kevke2
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Kevke2
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Kevke2 » 18 januari 2020, 13:38

troglodytes schreef: ↑18 januari 2020, 13:24
Kevke2 schreef: ↑18 januari 2020, 13:14 Bekijk jij dit dan eens ;)
Goed, maar heb je er rekening mee gehouden dat het een Nederlands artikel is? Daar betalen ze geen roerende voorheffing, net als in de States. Ik denk niet dat een Belg hetzelfde hoera-artikel zou schrijven: 30%, mensen, dertig procent.
Haha , ben je zeker dat ze daar geen rv betalen in nederland ?(15%) en zoals eerder gezegd tot 20k -25k mag je gerust dividend aandelen nemen is een positief verhaal voor je Port , en trouwens als je toch zoveel kapitaal hebt kan je toch bvb gaan wonen in Nederland ? Juist de grens over *gratis tip 😋

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » 18 januari 2020, 13:40

troglodytes schreef: ↑18 januari 2020, 13:24 Goed, maar heb je er rekening mee gehouden dat het een Nederlands artikel is? Daar betalen ze geen roerende voorheffing, net als in de States.
Waar haal je de illusie dat ze in Nederland en de VS geen tax op dividenden hebben? In Nederland is het 15%, in de VS is het gelijk aan de income tax en daar betalen ze ook nog eens een capital gain tax. Voor zolang het nog duurt, zitten we in België zeker niet slecht als belegger, RV op dividenden ja maar geen meerwaarde belasting.

sjarel123
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer sjarel123
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door sjarel123 » 18 januari 2020, 13:44

GreenDean schreef: ↑18 januari 2020, 13:34
Het wordt inderdaad heel complex als je met meerdere factoren rekening wil houden. Maar we kunnen proberen, en zodoende tot een degelijke waardebepaling komen, wat van primordiaal belang is.

Een aantal scenario's:

Als je begin jaren '80 je geld had gezet op een bedrijf dat (enkel) VHS-videobanden produceerde of een keten van videotheken (zie bv. superclub), had je kunnen redeneren dat het goed is dat alle winst geherinvesteerd wordt. Meer productiecapaciteit of meer videotheken genereren meer inkomsten. Helaas, pindakaas, door de digitalisering verdween VHS van de markt. Wat gebeurt er met een bedrijf in zo'n situatie als het zich niet (meestal zeer duur) heroriënteert? Ofwel liquideert het, goed voor de aandeelhouders als de winst van de afgelopen jaren in de reserves is blijven zitten, slecht voor de aandeelhouders als alle winst geherinvesteerd werd in afschrijfbare activa. Ofwel blijft het aanmodderen, wat meestal het geval is, omdat het met personeel zit en blijft hopen op een heropleving van de markt. Met als gevolg het opsouperen van de aanwezige reserves, meestal gepaard gaande met steeds meer schulden en het waardeloos worden van de aanwezige activa. De aandeelhouder die zo rigoureus had ingezet op de cumulatieve groei blijft met niets achter.

Zoals ik al aanhaalde, ben ik niet goed in het herkennen van goede producten met een sterk groeipotentieel in de markt, laat staan dat ik hun houdbaarheidsdatum bij benadering zou kunnen inschatten. Dat is een bal die ik met quasi zekerheid mis sla. Sommige mensen kunnen dit wel zeer goed, ik ken zo iemand die het klaarspeelt aandelen te kopen en x20 te verkopen, en dus op tijd uit te stappen. Voor mij is dit niet weggelegd en daarom waag ik me daar niet aan. Belangrijke regel bij beleggen: doe niets wat je niet begrijpt.

Een tweede scenario, een stabiel bedrijf dat je goedkoop op de kop hebt weten te tikken pakweg 25 jaar geleden. Laten we zeggen dat je zelfs minder dan de boekwaarde betaald hebt. Dit bedrijf doet het goed, genereert een stabiele winst van 10% op zijn boekwaarde en keert een stabiel dividend uit van 5% op bw. In feite is je aankoopprijs in dit scenario op minder dan 15 terugbetaald door het bruto dividend. Maar wat zeker is, is dat je procentueel dividend op je aankoopprijs met de jaren stijgt. Dit goed herbeleggen heeft een cumulatief en diversifiërend effect.

Derde scenario, een bedrijf met de nodige stock-splits, reverse stock-splits, uitgifte nieuwe aandelen, uitgifte van warrants, inkoop eigen aandelen etc. Bij iedere verkrijging van rechten kies je eieren voor je geld en verkoopt deze rechten (niet dat zo'n zaken noodzakelijk negatief moeten zijn, er kunnen redenen die dit verantwoorden), en je komt in een situatie (ook weer na ettelijke jaren) dat je meer cash hebt opgestreken dan je voor je aandelen ooit betaald hebt. Een dividend van zo'n aandeel heeft een oneindige procentuele opbrengst, als je dit goed herbelegd heb je in feit een oneindige procentuele opbrengst in het kwadraat. ;D
Ik heb er trouwens zo eentje in mijn portefeuille, dat ik graag zie als een gratis aandeel met een dividend van 4% op marktwaarde, waar ik ook nog eens af en toe wanneer het hoog noteert een dure call op schrijf. Veel beter dan dit wordt het niet, tenzij je het talent hebt die 10- of 20-bagger's te vinden.

Kiezen voor dividendaandelen (ook al is het fiscale plaatje in België op dit moment negatief) is een strategie zoals een ander, en hoort, wat mij betreft, thuis in het verantwoord samenstellen van een stevige (in de zin van tegen een flinke stoot kunnen) portefeuille die je gezond kan houden tot de dag dat je op pensioen gaat, en erna als je dat zou willen.
Dan nog, en mijn excuses dat ik erover doordraaf, is het interessanter een deel van je kapitaal jaarlijks te verkopen. En dit ten tijde dat het VHS bedrijf uit je voorbeeld nog goed presteert. Keer jezelf belastingvrij een dividend uit dat niet wordt gevierendeeld door de boekwaarde en laat de koers verder stijgen. Dit heb je dan in je zak. Je resultaat in termen van dividend zal hetzelfde zijn, maar de koers zal hoger oplopen dan het zuivere dividendaandeel. Je totale return zal hoger zijn.

Enfin, meningen mogen verschillen, daar is niets mis mee. Blijkbaar hebben mensen een verschillende visie hieromtrent.

anonymous9

• Citeer

Bericht door anonymous9 » 18 januari 2020, 13:46

Tegenover de meerwaardebelasting daar staat dan wel dat men minwaarden ook mag aftrekken.

sjarel123
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer sjarel123
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door sjarel123 » 18 januari 2020, 13:47

Kevke2 schreef: ↑18 januari 2020, 13:38
troglodytes schreef: ↑18 januari 2020, 13:24

Haha , ben je zeker dat ze daar geen rv betalen in nederland ?(15%) en zoals eerder gezegd tot 20k -25k mag je gerust dividend aandelen nemen is een positief verhaal voor je Port , en trouwens als je toch zoveel kapitaal hebt kan je toch bvb gaan wonen in Nederland ? Juist de grens over *gratis tip 😋
In Nederland kent men een vermogensbelasting waarbij je wordt belast op een fictief rendement die je jaarlijks zou genereren op je vermogen. Dus momenteel zit je beter in Belgie, de vraag is hoe lang nog.

GreenDean
Hero Member
Hero Member

• Citeer

Bericht door GreenDean » 18 januari 2020, 14:06

sjarel123 schreef: ↑18 januari 2020, 13:44 Dan nog, en mijn excuses dat ik erover doordraaf, is het interessanter een deel van je kapitaal jaarlijks te verkopen. En dit ten tijde dat het VHS bedrijf uit je voorbeeld nog goed presteert. Keer jezelf belastingvrij een dividend uit dat niet wordt gevierendeeld door de boekwaarde en laat de koers verder stijgen. Dit heb je dan in je zak. Je resultaat in termen van dividend zal hetzelfde zijn, maar de koers zal hoger oplopen dan het zuivere dividendaandeel. Je totale return zal hoger zijn.

Enfin, meningen mogen verschillen, daar is niets mis mee. Blijkbaar hebben mensen een verschillende visie hieromtrent.
Geen probleem. Natuurlijk is het beter gewoon een deel te verkopen als het hoog genoeg noteert. Wat als de markt een goed aandeel niet wil volgen en het ver onder zijn boekwaarde noteert? Zou je dan ook een deel verkopen om een deel gegenereerde winst veilig te stellen?
Als ik een aandeel koop wil ik dat tot in de eeuwigheid bijhouden, op voorwaarde dat de bedrijfsvoering goed blijft. Ik wil ook tussentijds een verzekeringspremie voor het risico van mijn cash om te zetten in dat aandeel. Jammer genoeg is die risicopremie zeer zwaar belast, wat zeer slecht voor de economie is trouwens, want bij de moeder-dochter richtlijn is ze vrijgesteld, kwestie van de economie niet helemaal dood te knijpen.

Dat mensen een verschillende visie hebben is hier wel overduidelijk. Maar dat is op zich ook een goede zaak, niet iedereen is hetzelfde. Je hebt waardebeleggers, speculanten en weet ik wat nog allemaal ertussen.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.

sjarel123
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer sjarel123
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door sjarel123 » 18 januari 2020, 14:14

@greendean

De aandelen die ik volg hebben allemaal een hoog rendement op kapitaal (en nog een hoop andere kenmerken van kwaliteit) en zullen bijgevolg helaas nooit onder de boekwaarde noteren.

Beewee
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Beewee
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Beewee » 18 januari 2020, 14:18

sjarel123 schreef: ↑18 januari 2020, 13:44
Dan nog, en mijn excuses dat ik erover doordraaf, is het interessanter een deel van je kapitaal jaarlijks te verkopen. En dit ten tijde dat het VHS bedrijf uit je voorbeeld nog goed presteert. Keer jezelf belastingvrij een dividend uit dat niet wordt gevierendeeld door de boekwaarde en laat de koers verder stijgen. Dit heb je dan in je zak. Je resultaat in termen van dividend zal hetzelfde zijn, maar de koers zal hoger oplopen dan het zuivere dividendaandeel. Je totale return zal hoger zijn.
Maar klinkt dit niet als het proberen timen van de markt? Hoe kan je zeker zijn dat je kan verkopen met winst na een jaar?

Zolang je niet verkoopt, verdien je ook niets met je aandelen. Wanneer je enkel aandelen koopt met de bedoeling om ze nadien te verkopen met winst, moet je hier wel zeker van zijn wat onmogelijk is. Na een correctie ben je misschien een jaar earnings kwijtgespeeld. Je kan dan wel opnieuw een jaar wachten tot wanneer het bedrijf zich heeft hersteld en dan ben je al snel verschillende jaren kwijt. Of je verkoopt met verlies.

Bedrijven die op de vorige pagina zijn vernoemd zijn bedrijven die hun dividenden nooit hebben verlaagd in decennia, ook niet tijdens crashes of een verliezende markt. Sommigen hebben zelfs hun dividenden verhoogt tijdens zo een periode. Na een paar jaar hebben deze bedrijven opnieuw hun pre-crash waarde bereikt en uiteindelijk overstegen. En al die tijd werden de dividenden uitgekeerd. Indien je dan alsnog zou hebben verkocht, heb je niet alleen winst gemaakt maar je zou ook jaren dividenden hebben gekregen.

Nu, ik geef toe dat ik zelf steeds 10% geld opzij heb staan dat exclusief wordt gebruikt om te kopen/verkopen met (hopelijk) winst binnen 3-6 maanden. Maar dat is gewoon speculeren. De rest wordt gebruikt om op lange termijn vast te leggen in de oer-bedrijven die dividend uitbetalen en een paar kapitaliserende ETF's.

En mij lijkt het dat de belastingen op dividenden niet echt zo dramatisch zijn. Deze zijn nooit meer dan het dividend, je houdt altijd over. Belastingen zijn er voor iedereen, zelfs voor de Amerikanen.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

666 berichten
  • Pagina 37 van 45
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • …
  • 45
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy