Investeren in fondsen of in eerste woning?
TIP
Re: Investeren in fondsen of in eerste woning?
Lol, sommige mensen hier. Vastgoed dag van vandaag is zeker geen "sure thing". De beurs ook niet, maar m.i. toch de betere keuze wanneer je kijkt de komende tien jaar.
Huren wilt ook zeggen: geen KI te betalen, geen kosten, geen registratiebelasting te betalen bij aankoop, alsook geen notariskosten en geen hypotheekrecht op de lening e.d. Daarnaast kopen en verkopen sommige mensen vastgoed met de snelheid waarmee ze van broek verwisselen, en dan passeert de overheid steeds langs de kassa (registratiebelasting).
M.a.w. koop een huis omdat je het een leuk huis vindt, of omdat je er je kinderen wilt grootbrengen, maar niet als investering. Een eigen woning is sowieso niet echt een investering (vandaag, 20 tot 30 jaar geleden lag de situatie zeker anders). De tijden dat je een gebouw koopt en het 5 of 10 jaar later x3 gegaan is in waarde, die (tenzij je bij aankoop reeds _GOED_ onder de correcte waarde koopt) bestaan niet meer. Lees ook eens: http://www.jamesaltucher.com/2015/10/own-house/. US focused, maar ook hier relevant.
Vastgoed als investering daar geloof ik wel in, maar dat zijn dan panden waar je zelf niet in gaat wonen en waar je het rendement duidelijk kan berekenen. Of liquide vastgoedfondsen zonder de zever.
MAAR! (en dit is zeer belangrijk) -- het is al jaren feest op de beurs. Wanneer de crash komt, niemand zal het weten. Persoonlijk zou ik vandaag niet instappen in een index en een goeie correctie afwachten. Wel zou ik instappen in bepaalde interessante individuele aandelen.
Nog iets extra: moesten de mensen bij het gemiddeld bankkantoor effectief weten hoe ze geld moesten verdienen, ze zouden er niet zitten. Die willen je ook enkel een overpriced fonds of een lening aansmeren. Luister er dus niet te veel naar. Eigenlijk hetzelfde met ouders, tenzij ze goed geboerd hebben. Ga op zoek naar meningen en ervaringen van mensen die effectief weten hoe je geld moet verdienen.
Huren wilt ook zeggen: geen KI te betalen, geen kosten, geen registratiebelasting te betalen bij aankoop, alsook geen notariskosten en geen hypotheekrecht op de lening e.d. Daarnaast kopen en verkopen sommige mensen vastgoed met de snelheid waarmee ze van broek verwisselen, en dan passeert de overheid steeds langs de kassa (registratiebelasting).
M.a.w. koop een huis omdat je het een leuk huis vindt, of omdat je er je kinderen wilt grootbrengen, maar niet als investering. Een eigen woning is sowieso niet echt een investering (vandaag, 20 tot 30 jaar geleden lag de situatie zeker anders). De tijden dat je een gebouw koopt en het 5 of 10 jaar later x3 gegaan is in waarde, die (tenzij je bij aankoop reeds _GOED_ onder de correcte waarde koopt) bestaan niet meer. Lees ook eens: http://www.jamesaltucher.com/2015/10/own-house/. US focused, maar ook hier relevant.
Vastgoed als investering daar geloof ik wel in, maar dat zijn dan panden waar je zelf niet in gaat wonen en waar je het rendement duidelijk kan berekenen. Of liquide vastgoedfondsen zonder de zever.
MAAR! (en dit is zeer belangrijk) -- het is al jaren feest op de beurs. Wanneer de crash komt, niemand zal het weten. Persoonlijk zou ik vandaag niet instappen in een index en een goeie correctie afwachten. Wel zou ik instappen in bepaalde interessante individuele aandelen.
Nog iets extra: moesten de mensen bij het gemiddeld bankkantoor effectief weten hoe ze geld moesten verdienen, ze zouden er niet zitten. Die willen je ook enkel een overpriced fonds of een lening aansmeren. Luister er dus niet te veel naar. Eigenlijk hetzelfde met ouders, tenzij ze goed geboerd hebben. Ga op zoek naar meningen en ervaringen van mensen die effectief weten hoe je geld moet verdienen.
Laatst gewijzigd door Roo op 29 mei 2017, 13:36, 5 keer totaal gewijzigd.
Dat hangt er van af waar je aankoop moment ligt hé, we zitten nu op een all-time high, net zoals dat 17 jaar geleden het geval was (jun 2000 S&P500 1477 punten). Stel dat je toen gekocht had, dan had je tot nu toe een gemiddeld rendement van slechts 2,88%. De kans dat je daar over 23 jaar nog een gemiddelde van 11% van kunt maken lijkt mij bijzonder klein. Nu goed, heb al lang door dat je hier enkel bevestiging komt zoeken voor je eigen opinie, dus bij deze veel succes met je S&P500 tracker.Tjiftjaf schreef: ↑29 mei 2017, 12:36
Wat betreft de S&P500: https://www.google.com/finance?q=INDEXS ... eDUcmql-gM
Misschien zie ik niet goed, maar dat lijkt me toch een sterke stijgende trend![]()
Heb die post van James Altucher eerder al eens gelezen, superinteressant!Roo schreef: ↑29 mei 2017, 13:23 Lol, sommige mensen hier. Vastgoed dag van vandaag is zeker geen "sure thing". De beurs ook niet, maar m.i. toch de betere keuze wanneer je kijkt de komende tien jaar.
Wat betreft het komen van de crash: niemand weet wanneer die zal komen. Misschien dit jaar nog maar het kan even goed nog 5 of 10 jaar duren. Als er één ding is dat ik heb geleerd uit finance boeken is het dat je de markt niet kan timen. Het beste dat je zou kunnen doen is je investering te spreiden over de maanden.
Hoe weet jij dat we op een all-time high zitten? Heb de berekening trouwens gedaan, ik kom uit op een rendement van 6.15%. Lang niet slecht dus als dit het slechtste scenario denkbaar is en zeker niet ondenkbaar dat de lange-termijn rente toch nog richting de 11% zal gaan :-)vortex schreef: ↑29 mei 2017, 13:28Dat hangt er van af waar je aankoop moment ligt hé, we zitten nu op een all-time high, net zoals dat 17 jaar geleden het geval was (jun 2000 S&P500 1477 punten). Stel dat je toen gekocht had, dan had je tot nu toe een gemiddeld rendement van slechts 2,88%. De kans dat je daar over 23 jaar nog een gemiddelde van 11% van kunt maken lijkt mij bijzonder klein. Nu goed, heb al lang door dat je hier enkel bevestiging komt zoeken voor je eigen opinie, dus bij deze veel succes met je S&P500 tracker.Tjiftjaf schreef: ↑29 mei 2017, 12:36
Wat betreft de S&P500: https://www.google.com/finance?q=INDEXS ... eDUcmql-gM
Misschien zie ik niet goed, maar dat lijkt me toch een sterke stijgende trend![]()
De rente staat nog laag dus :
1) lenen om woning te kopen.
2) sparen voor wanneer beurzen terug kelderen en pas dan beginnen te beleggen. De beurzen zijn al een lange tijd aan het stijgen, gratis lunch is reeds een tijdje voorbij.
Huis kopen en sparen om later wanneer de beurzen terug laag staan in te stappen.
Maar of je veel kan doen met 25k eigen kapitaal om woning te kopen...
2) sparen voor wanneer beurzen terug kelderen en pas dan beginnen te beleggen. De beurzen zijn al een lange tijd aan het stijgen, gratis lunch is reeds een tijdje voorbij.
Huis kopen en sparen om later wanneer de beurzen terug laag staan in te stappen.
Maar of je veel kan doen met 25k eigen kapitaal om woning te kopen...
Door de lage rente is het idd verleidelijk om een lening aan te gaan. Echter, als ik eerst een huis koop zal ik geen spaargeld meer hebben om in de beurs in te stappen en zal ik die trein dus missen.nickname schreef: ↑29 mei 2017, 14:21 De rente staat nog laag dus :
Een lage rente heeft ook tot gevolg dat de prijzen van het vastgoed omhoog gaan. Jan met de pet kijkt niet zozeer naar de prijs van het goed dat ze kopen, enkel naar hoeveel ze kunnen afbetalen per maand. Lagere rente = ze betalen minder rente = ze betalen meer voor het pand. Je kan het niet zomaar eenzijdig bekijken allemaal.
Man die trein is al lang vertrokken, wacht op de volgende.Tjiftjaf schreef: ↑29 mei 2017, 14:26Door de lage rente is het idd verleidelijk om een lening aan te gaan. Echter, als ik eerst een huis koop zal ik geen spaargeld meer hebben om in de beurs in te stappen en zal ik die trein dus missen.nickname schreef: ↑29 mei 2017, 14:21 De rente staat nog laag dus :
Als je echt wil beleggen, begin dan alvast met een pensioenspaarfonds.
Elke maand een relatief klein bedrag in steken. Geld zit bij wijze van spreken vast tot aan pensioen.
Bovendien kan je het van belastingen aftrekken. Fiscale optimalisatie dus.
Maakt het verschil tussen jaarlijks belasting moeten betalen of terugkrijgen.
Het belastingsgeld dat je terugkrijgt via de hypolening kan je ook herbeleggen. Dat doe ik. Elke oktober een klein maandloon.
Er staat "we zitten NU op een all-time high", dat wil dus zeggen dat we nog nooit zo hoog gestaan hebben, sluit uiteraard niet uit dat het niet nog hoger kan. CAGR 1477 -> 2415 op 17 jaar is 2,93%.Tjiftjaf schreef: ↑29 mei 2017, 13:57
Hoe weet jij dat we op een all-time high zitten? Heb de berekening trouwens gedaan, ik kom uit op een rendement van 6.15%. Lang niet slecht dus als dit het slechtste scenario denkbaar is en zeker niet ondenkbaar dat de lange-termijn rente toch nog richting de 11% zal gaan :-)
Waarom niet beide en wanneer je spaart uw geld opsplitsen in het volgende?
- Eigen inbreng woning
- Index wereld
- Index Europa
- Index bedrijfsobligaties
- REITs ( vastgoed aandelen )
- Pensioensparen
- Misschien ook wat in een fonds
Ik ben ook van mening dat wat Roo zegt klopt. Wanneer de rente omlaag gaat, gaan de prijzen van vastgoed omhoog omdat mensen het maximum lenen wat ze kunnen lenen.
Op het moment is er een lage rente maar ook niet veel inflatie. Toen de rente veel hoger was, was de inflatie ook veel hoger. Dus beide situaties hebben hun voordeel en nadeel.
Als we straks terug naar een hoge rente gaan met hoge inflatie, en je hebt een afbetaling, dan is over een paar jaar uw maandelijks bedrag dat je afdaalt ook een pak minder ten opzichte van uw loon ( als uw loon mee stijgt met de inflatie ).
- Eigen inbreng woning
- Index wereld
- Index Europa
- Pensioensparen
Ik ben ook van mening dat wat Roo zegt klopt. Wanneer de rente omlaag gaat, gaan de prijzen van vastgoed omhoog omdat mensen het maximum lenen wat ze kunnen lenen.
Op het moment is er een lage rente maar ook niet veel inflatie. Toen de rente veel hoger was, was de inflatie ook veel hoger. Dus beide situaties hebben hun voordeel en nadeel.
Als we straks terug naar een hoge rente gaan met hoge inflatie, en je hebt een afbetaling, dan is over een paar jaar uw maandelijks bedrag dat je afdaalt ook een pak minder ten opzichte van uw loon ( als uw loon mee stijgt met de inflatie ).
Aangezien de toekomst nogal onzeker is, zeker als je het hebt over 40 jaar, zou ik zelf ook eerder naar het "oubollige", maar veilige advies neigen om het geld in een woning te investeren.
Als puntje bij paaltje komt, moet iedereen natuurlijk gewoon met zijn geld doen waar hij zich het beste bij voelt. In het geval van Tjiftjaf lijkt dit duidelijk een investering in de S&P500 te zijn, dus laat hem dat dan maar lekker doen en dan zal hij er vanzelf over een tijd wel achter komen of hij de juiste keuze gemaakt heeft. Hij is nog jong, dus wat dat betreft kan hij zich wel een gokje permiteren, al blijft gespreid instappen natuurlijk wel een goed idee.
Als puntje bij paaltje komt, moet iedereen natuurlijk gewoon met zijn geld doen waar hij zich het beste bij voelt. In het geval van Tjiftjaf lijkt dit duidelijk een investering in de S&P500 te zijn, dus laat hem dat dan maar lekker doen en dan zal hij er vanzelf over een tijd wel achter komen of hij de juiste keuze gemaakt heeft. Hij is nog jong, dus wat dat betreft kan hij zich wel een gokje permiteren, al blijft gespreid instappen natuurlijk wel een goed idee.
Met "slechts" 25k spaargeld had je dit beter gewoon in een relatief hoog renderende obligatielening gestoken en een crash afgewacht om terug in te stappen.
Het spaargeld dat je dan jaarlijks nog bijeen spaart kan je dan, zoals eerder aangehaald, in een pensioenspaarplan steken en in langetermijnsparen en het belastingvoordeel jaarlijks innen.
Het bedrag is te klein om in vastgoed te gaan en ook niet groot genoeg om voldoende aan portefeuillespreiding te doen.
Je had dus beter, tijdelijk, geraapt wat er te rapen was met een combinatie van simpele oplossingen.
Wanneer die komt weet idd niemand (en zoals ik eerder schreef, diegenen die het weten of kunnen sturen vind je niet hier en gaan het niet aan je neus komen hangen). Maar statistisch gezien lijken een paar serieuze crashes over een periode van 40 jaar (waar jij blijkbaar op mikt) bijna een zekerheid.
Een andere optie is ook nog in echte aandelen van echte bedrijven te investeren en die zelf op de voet op te volgen en indien nodig te switchen. Leer je voor hetzelfde geld nog het een en ander van bij.
Het spaargeld dat je dan jaarlijks nog bijeen spaart kan je dan, zoals eerder aangehaald, in een pensioenspaarplan steken en in langetermijnsparen en het belastingvoordeel jaarlijks innen.
Het bedrag is te klein om in vastgoed te gaan en ook niet groot genoeg om voldoende aan portefeuillespreiding te doen.
Je had dus beter, tijdelijk, geraapt wat er te rapen was met een combinatie van simpele oplossingen.
Wanneer die komt weet idd niemand (en zoals ik eerder schreef, diegenen die het weten of kunnen sturen vind je niet hier en gaan het niet aan je neus komen hangen). Maar statistisch gezien lijken een paar serieuze crashes over een periode van 40 jaar (waar jij blijkbaar op mikt) bijna een zekerheid.
Een andere optie is ook nog in echte aandelen van echte bedrijven te investeren en die zelf op de voet op te volgen en indien nodig te switchen. Leer je voor hetzelfde geld nog het een en ander van bij.
Laatst gewijzigd door ivob op 29 mei 2017, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit is eigenlijk de bedoeling. Niet al mijn spaargeld in mijn woning steken, maar ook in een zo gespreid mogelijk gamma aan indexen. Pensioensparen doe ik overigens al.Hilfje schreef: ↑29 mei 2017, 14:48 Waarom niet beide en wanneer je spaart uw geld opsplitsen in het volgende?
- Eigen inbreng woning
- Index wereld
- Index Europa
- Pensioensparen
Het is mij wel een raadsel hoe je die combinatie met 25K voor elkaar krijgt?Dit is eigenlijk de bedoeling. Niet al mijn spaargeld in mijn woning steken, maar ook in een zo gespreid mogelijk gamma aan indexen. Pensioensparen doe ik overigens al.
25K spreiden over index fondsen en lening aangaan voor woning na aantal jaar wanneer ik opnieuw wat vermogen heb. Ouders kunnen voor dit laatste overigens ook bijspringen.