Investeren in Turkije
TIP
Re: Investeren in Turkije
http://www.morningstar.be/be/news/97948/Vuurwerk!.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Waar heb ik dit nog gehoord.
Waar heb ik dit nog gehoord.
Yaris schreef:Jhn, kijk eens verder terug dan 2012 bv. rendement in 2011: -37%.
Hier de grafiek:
weet ik, heb die meermaals bekeken.
het is niet omdat ik dit fonds aanhaal dat ik het ook koop of wil.
wou dit gewoon effe sharen met jullie

Laten we het dan anders bekijken, laten we naar die kijken die het slecht deden vorig jaar!Al Fonds schreef:Staat inderdaad op nr 1 in 2012 als je sorteert op het hoogste rendement.
Da's de reden om er nu niet in te beleggen: met jouw centen gaan ze de mensen uitbetalen die hun meerwaarden opnemen....
Je had daar vorig jaar moeten in beleggen !
zijn er daar mogelijks stijgers bij, regio's die op uitbarsten staan?
als grote winst in 2012 staat voor groot verlies in 2013, telt dat dan omgekeerd ook

ik weet het jullie hebben geen glazenbol!
Overigens, het is niet omdat Morningstar (en andere Rabobank's) de gewoonte hebben om rendementen per kalenderjaar of per kwartaal te publiceren, dat we als belegger ook zo moeten denken. Waarom zou een fonds zo ineens per 1.1 (of per begindatum van een nieuw kwartaal) andere resultaten gaan neerzetten dan daarvoor.
Ik vergelijk rendementen volgens de beleggingshorizon: dag x met dag x min 3 jaar (3 jaar is bij mij de beleggingshorizon).
HSBC Turkey is niet gestopt op 1.1.2013 met stijgen: +3% op enkele dagen (nog iets meer erbij en je hebt zoveel als op het beste spaarboekje op een jaar tijd, rekening houdend met de uitstaptaks van 1%).
En dat wil inderdaad niet zeggen dat dit nog een heel jaar, of x maanden, of x weken, of x dagen zal daargaan ...
HSBC Turkey is niet gestopt op 1.1.2013 met stijgen: +3% op enkele dagen (nog iets meer erbij en je hebt zoveel als op het beste spaarboekje op een jaar tijd, rekening houdend met de uitstaptaks van 1%).
En dat wil inderdaad niet zeggen dat dit nog een heel jaar, of x maanden, of x weken, of x dagen zal daargaan ...
- Excel: totaal niet van belang, maar het is Access.
- Koersen en rendementen: dat niet iedereen dat werk doet, kan ik begrijpen; de Jukebox Tunes zijn dan ook met plezier hier gepubliceerd voor wie er iets mee kan doen - wie het nutteloze informatie vindt, ook goed
- Morningstar: niet alleen voor de anderen belangrijk, ook voor mij hoor (ik heb een rechtstreekse link vanuit de Access applicatie naar het Morningstar fondsrapport voor elk fonds
- Fiscal cliff: als je de verdere stijging van HSBC Turkey vanaf begin 2013 zo wil verklaren, geen probleem voor mij hoor
- Koersen en rendementen: dat niet iedereen dat werk doet, kan ik begrijpen; de Jukebox Tunes zijn dan ook met plezier hier gepubliceerd voor wie er iets mee kan doen - wie het nutteloze informatie vindt, ook goed
- Morningstar: niet alleen voor de anderen belangrijk, ook voor mij hoor (ik heb een rechtstreekse link vanuit de Access applicatie naar het Morningstar fondsrapport voor elk fonds
- Fiscal cliff: als je de verdere stijging van HSBC Turkey vanaf begin 2013 zo wil verklaren, geen probleem voor mij hoor
Deze middag was ik de inhoud van mijn fondsen nog eens aan het bekijken.
Dit viel mij direct op: in mijn betere of zelfs beste fondsen zit al een flink stuk Turkije!
Heb hier een overzichtje gemaakt, vond ik tussen de top 10 posities:
- JPM Emerging Markets Equity Fund (EUR) A Acc: Turkiye Garanti Bankasi 2,74%
- Threadneedle Emerging Market Bond Retail Gross EUR Acc: 5% Turksebonds
- Fidelity Funds - Emerging Europe, Middle East & Africa Fund A-Acc-EUR: Turkiye Garanti Bankasi 3,16%
- Carmignac Portfolio - Emerging Patrimoine A EUR acc: bijna 10% Turksebonds
HSBC Global Investment Funds Turkey Equity A Acc: Turkiye Garanti Bankasi 9,76%
Turkiye Garanti Bankasi welke de 2de hoogste positie aanneemt in het HSBC fonds, vind ik terug in 2 bovenvermelde fondsen.
Je kan hier 2 kanten mee uit:
- je zit al op rozen want je bent al betrokken in Turkije via andere fondsen, dus laat je dit HSBC fonds
- de goede resultaten van die fondsen onderschrijven dat er in Turkije nog wel wat te rappen valt, dus je koopt het
leuke vondst, niet?
Dit viel mij direct op: in mijn betere of zelfs beste fondsen zit al een flink stuk Turkije!
Heb hier een overzichtje gemaakt, vond ik tussen de top 10 posities:
- JPM Emerging Markets Equity Fund (EUR) A Acc: Turkiye Garanti Bankasi 2,74%
- Threadneedle Emerging Market Bond Retail Gross EUR Acc: 5% Turksebonds
- Fidelity Funds - Emerging Europe, Middle East & Africa Fund A-Acc-EUR: Turkiye Garanti Bankasi 3,16%
- Carmignac Portfolio - Emerging Patrimoine A EUR acc: bijna 10% Turksebonds
HSBC Global Investment Funds Turkey Equity A Acc: Turkiye Garanti Bankasi 9,76%
Turkiye Garanti Bankasi welke de 2de hoogste positie aanneemt in het HSBC fonds, vind ik terug in 2 bovenvermelde fondsen.
Je kan hier 2 kanten mee uit:
- je zit al op rozen want je bent al betrokken in Turkije via andere fondsen, dus laat je dit HSBC fonds
- de goede resultaten van die fondsen onderschrijven dat er in Turkije nog wel wat te rappen valt, dus je koopt het
leuke vondst, niet?
Zo zie je maar dat die ( goede ) fondsbeheerders niet zitten te slapen.
Zit je in een tracker waar Turkije geen deel van uitmaakt, dan zie je zo'n dingen aan je neus voorbij gaan.
Zit je in een tracker waar Turkije geen deel van uitmaakt, dan zie je zo'n dingen aan je neus voorbij gaan.
@Al Fonds: inderdaad, dit is voor mij ook allemaal "leercurve".
Je leest iets, denkt er eens over na en dan kom je uit op iets waar je voorheen geen oog voor had. Dank aan iedereen!
Je leest iets, denkt er eens over na en dan kom je uit op iets waar je voorheen geen oog voor had. Dank aan iedereen!
Ik heb het op de vorige pagina reeds gezegd: je bent beter af met een breed Emerging Markets fonds. Het is dan aan de fondsbeheerder om uit te maken welke landen interessant zijn.
De doorsnee belegger heeft noch de tijd noch de middelen om uit te maken of bv. Turkije interessant is en of er nog toekomst in zit. Een goede beheerder zal ook tijdig uitstappen.
Als je enkele goede wereldwijde Fondsen hebt, is er geen enkele reden om nog zelf aan te vullen met fondsen uit specifieke landen. Want denk jij dat je dat beter kan dan een professionele fondsbeheerder, die daar iedere dag met tientallen experten aan werkt?
De doorsnee belegger heeft noch de tijd noch de middelen om uit te maken of bv. Turkije interessant is en of er nog toekomst in zit. Een goede beheerder zal ook tijdig uitstappen.
Als je enkele goede wereldwijde Fondsen hebt, is er geen enkele reden om nog zelf aan te vullen met fondsen uit specifieke landen. Want denk jij dat je dat beter kan dan een professionele fondsbeheerder, die daar iedere dag met tientallen experten aan werkt?
Laatst gewijzigd door robokat op 5 januari 2013, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Men is nooit te oud om iets te leren: als je 80 bent, kan je nog leren met ne stok ( wandel- ) gaan...Jhn schreef: dit is voor mij ook allemaal "leercurve".
Je leest iets, denkt er eens over na en dan kom je uit op iets waar je voorheen geen oog voor had.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
robokat schreef:Want denk jij dat je dat beter kan dan een professionele fondsbeheerder, die daar iedere dag met tientallen experten aan werkt?
Misschien heeft de gewone belegger misschien evenveel verstand van fondsen als 'n aap.

En het is deze laatste die het toch steeds wint van de experten?

-
- VIP member
- Contacteer:
Ah wel, lees A random walk down Wall Street eens van Burton Malkiel. Ik citeer :robokat schreef:Want denk jij dat je dat beter kan dan een professionele fondsbeheerder, die daar iedere dag met tientallen experten aan werkt?
"a blindfolded monkey throwing darts at a newspaper's financial pages could select a portfolio that would do just as well as one carefully selected by experts."
Die Dr Burton Malkiel is dr. Economie.
Hij heeft inderdaad dat boek geschreven.
Hij geeft nu lezingen als expert over beleggingen.
Wijsheid begint bij zelfkennis ( als hij experts op hetzelfde niveau zet als apen )
Lees nog eens goed die zin want er zijn er die komen vertellen dat in een test... ( er staat "could" )
Hij heeft inderdaad dat boek geschreven.
Hij geeft nu lezingen als expert over beleggingen.
Wijsheid begint bij zelfkennis ( als hij experts op hetzelfde niveau zet als apen )
Lees nog eens goed die zin want er zijn er die komen vertellen dat in een test... ( er staat "could" )
Héél juist !Yaris schreef:Beginnen we weer met persoonlijke aanvallen, ja? Dan stop ik met de discussie. De groeten nog.