Vastgoed
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Vastgoed stijgt steeds ???
Of er meer zwart geld in omloop is in de vastgoedsector kan men moeilijk vaststellen.Zwart is zwart he.
Het feit is als iets onbetaalbaar dreigt te worden mensen al wat meer risico durven/gaan nemen om toch iets te kunnen kopen.
Met de leningen zit men al aan het plafond.Wat blijft er dan nog over?
In tijden van crisis,waar de gewone burger altijd harder belast en getroffen word zal de "je m'en fous" gedachte meer en meer de bovenhand nemen.

Het feit is als iets onbetaalbaar dreigt te worden mensen al wat meer risico durven/gaan nemen om toch iets te kunnen kopen.
Met de leningen zit men al aan het plafond.Wat blijft er dan nog over?
In tijden van crisis,waar de gewone burger altijd harder belast en getroffen word zal de "je m'en fous" gedachte meer en meer de bovenhand nemen.
Klopt.Als je ziet wat er de laatste jaren is gebouwd van appartementen kan je niet anders dan vaststellen dat de top in dit segment langzaam bereikt is.sintorama schreef:Neem bvb appartementen: die zijn de laatste jaren relatief het snelst gestegen en zijn nu de grootste dalers. Wat op zich allemaal vrij logisch is. Mogelijk gat het hier ook helemaal niet om een ecte trendbreuk, daar is het nog te vroeg voor. Maar men kan dit moeilijk anders zien dan een uitstekende indicator.
Slecht nieuws voor diegene die geld verdienen met investeren in huizen en appartementen die dan verhuurd worden aan jonge koppels voor wie er één kopen net te duur is . Voor die jonge koppels,wordt een huis of appartement meer betaalbaar en hoeven ze niet te huren. De huurprijs zal ook zakken dus goed voor diegene die toch huren. Ik heb het meer voor die jonge mensen die willen bouwen, kopen of eventueel huren. Dus laat de prijs maar wat zakken. De rijkdom mag toch een beetje herverdeeld worden.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Oh, die huurhuizen worden wel opgevuld met de subsidies die minister Van Den Bossche uitdeelt aan al diegene die geen sociale woning gekregen hebben de laatste 5 jaar en het op de particuliere markt moeten gaan zoeken. 

Het werd in ieder geval tijd dat er een daling kwam. Terwijl zowat overal in Europa de immoprijzen dalen zouden ze hier gelijk blijven of stijgen... Typisch Belgische toestanden zouden dat zijn.
hier vind je de volledige analyse:
http://www.notaris.be/admin/files/asset ... r-2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
In feite verandert er heel weinig. De grote vraag is hoeveel mensen nu zullen over gaan van de 'nu snel kopen want de prijzen stijgen snel'-modus naar de 'laat ons maar eens kijken of ze niet nog wat zakken'-modus.
http://www.notaris.be/admin/files/asset ... r-2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
In feite verandert er heel weinig. De grote vraag is hoeveel mensen nu zullen over gaan van de 'nu snel kopen want de prijzen stijgen snel'-modus naar de 'laat ons maar eens kijken of ze niet nog wat zakken'-modus.
Welke uil gaat er nu nog kopen ? Overal in Europa zakken de huizenprijzen als een pudding in elkaar, bij ons is de daling ingezet.
Maar ja, ik wacht rustig af, ik heb cash en geduld, als er de helft af is, wie weet !
Maar ja, ik wacht rustig af, ik heb cash en geduld, als er de helft af is, wie weet !
-
- VIP member
- Contacteer:
Ondanks verwoede pogingen van de vastgoedsector om ons te doen geloven dat we op een eiland leefden, beginnen de prijzen bij ons nu toch ook te zakken in navolging van de ons omringende landen en de rest van de wereld.
Er kan imo veel lucht uit de ballon. Wat goes up, must come down...
Er kan imo veel lucht uit de ballon. Wat goes up, must come down...
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
volgens mij zijn de onderliggende redenen bij al die landen erg verschillend.
USA-SPA-GRI-IER: Schuldencrisis
NED: twijfel over het verder bestaan gunstig regime hypotheekaftrek
Bel + Ita: was stijgend, nu eerder stabiel in beide landen.
Volgens mij is de grootste factor in België: de prijs van de schaarse bouwgrond, en die zie ik niet onmiddellijk sterk dalen. Ik zie door de schuldencrisis de huisprijs wel wat dalen maar ik denk dat er zeker geen sprake gaat zijn van koopjes. Tenzij in de klasse die nu +400 +500K€ is.
In elke gemeente/stad worden initiatieven genomen om de leegstaande huizen te inventariseren, er is een schaarste op de markt, enerzijds door de bevolkingsaangroei (die nog gaat toenemen) en anderzijds het groeiende aantal één-ouder-gezinnen en meer alleenstaanden. Ik denk dat er op die manier toch 'n stevige "steunlijn" kan getrokken worden in de grafiek van de huisprijzen.
Volgens mij is de grootste factor in België: de prijs van de schaarse bouwgrond, en die zie ik niet onmiddellijk sterk dalen. Ik zie door de schuldencrisis de huisprijs wel wat dalen maar ik denk dat er zeker geen sprake gaat zijn van koopjes. Tenzij in de klasse die nu +400 +500K€ is.

In elke gemeente/stad worden initiatieven genomen om de leegstaande huizen te inventariseren, er is een schaarste op de markt, enerzijds door de bevolkingsaangroei (die nog gaat toenemen) en anderzijds het groeiende aantal één-ouder-gezinnen en meer alleenstaanden. Ik denk dat er op die manier toch 'n stevige "steunlijn" kan getrokken worden in de grafiek van de huisprijzen.
@ spruitekop
Denk je nu echt dat er in andere Europese landen waar de vastgoedprijzen in elkaar zakken als een pudding geen grondschaarste is ?
Onthou, éénmaal de mensen beginnen te denken, de prijzen gaan nog zakken, er geen kat meer koopt, en we zijn vertrokken, bergaf, en éénmaal het begint kan het snel gaan !
Denk je nu echt dat er in andere Europese landen waar de vastgoedprijzen in elkaar zakken als een pudding geen grondschaarste is ?
Onthou, éénmaal de mensen beginnen te denken, de prijzen gaan nog zakken, er geen kat meer koopt, en we zijn vertrokken, bergaf, en éénmaal het begint kan het snel gaan !
-
- VIP member
- Contacteer:
+ stijgende werkloosheid + stijgende inflatie die groter is dan de loonsstijgingen + beperken duurtijd hyp leningen (30 jaar wordt nu al geschrapt door BNP en ING las ik)/
De enige weg is zuidwaarts voor de vastgoedprijzen.
De enige weg is zuidwaarts voor de vastgoedprijzen.
In het luxesegment speelt de moeilijke situatie in Nederland zeker mee denk ik. De instroom van Nederlanders, die toch vooral uit speculatieve overwegingen woningen in België kochten, is tot stilstand gekomen hoorde ik van mensen die er zicht op hebben (gemeente). In België komen wonen was de ideale, rustig gelegen oplossing als je in steden als Maastricht, Eindhoven, Tilburg of Breda werkte als Nederlander maar de schrik zit er daar nu goed in...Spruitekop schreef:volgens mij zijn de onderliggende redenen bij al die landen erg verschillend.
Verder zijn het ook wel de één-ouder-gezinnen en alleenstaanden die tov hun inkomen procentueel gezien doorgaans hard getroffen worden door stijgende energie- en andere prijzen. Daarbovenop stijgt de belastingsdruk om de begroting te redden en dus daalt het te besteden inkomen...... en hopen op nog lagere rentevoeten dan we nu hebben zou belachelijk zijn.
En indien die bevolkingstoename voornamelijk uit (al dan niet legale) immigratie voortkomt betwijfel ik of dat de prijzen zal verhogen....
-
- VIP member
- Contacteer:
Stijgend aantal éénoudergezinnen: als de energieprijzen nog wat stijgen (en de rest van de levensduurte) en de economie nog wat meer zal slabakken, zou het wel eens kunnen zijn dat mensen minder snel zullen scheiden omdat het als alleenstaande niet meer leven is, maar overleven.
Bij elkaar blijven uit noodzaak, zoals het vroeger was.
Pak een modaal loon: 1500 euro plus maaltijdcheques en trek daar huur + EGW af en je kosten voor auto , kledij internet en voeding en verzkeringen enzovoort en het is overleven met de wetenschap dat je nooit eigenaar zal worden maar gedoemd bent te huren.
Leuk leven als alleenstaande
Bij elkaar blijven uit noodzaak, zoals het vroeger was.
Pak een modaal loon: 1500 euro plus maaltijdcheques en trek daar huur + EGW af en je kosten voor auto , kledij internet en voeding en verzkeringen enzovoort en het is overleven met de wetenschap dat je nooit eigenaar zal worden maar gedoemd bent te huren.
Leuk leven als alleenstaande
Laatst gewijzigd door Frisse Freddy op 17 april 2012, 21:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je denkt dat de vastgoedprijzen nog gaan stijgen, moet je zeker NU kopen ! Maar, kom binnen een jaar niet neuten als het dan 20 % goedkoper staat !
Enfin, overal in Europa zakken de prijzen in elkaar, maar hier, hier alleen, zouden ze nog stijgen.
Wie is nog zo naief om dat te geloven ?
Enfin, overal in Europa zakken de prijzen in elkaar, maar hier, hier alleen, zouden ze nog stijgen.
Wie is nog zo naief om dat te geloven ?
-
- VIP member
- Contacteer:
De vastgoedlobby poogt ons toch te doen geloven..