Vastgoed
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Re: Vastgoed stijgt steeds ???
Sommigen denken ook dat ze 'n pensioen gaan hebben tot overlijden... 

We zitten nog ver af van Griekse en Spaanse toestanden. Dat het overheidsapparaat zal moeten afslanken, is gekend, maar zal mi gebeuren door gepensioneerden niet te vervangen.patrick1 schreef:jeffer,
In Spanje, Portugal en Griekenland dachten tienduizenden overheidsambtenaren en gemeentepersoneel ook dat ze een job voor het leven hadden, tot, de overheids- en gemeentekassa leeg was, de regering de wet aanpaste, en de vastbenoemde ambtenaren voor het leven, buiten vlogen. Wij zullen, met vertraging, volgen.
Job zekerheid bestaat vandaag niet meer, wat vandaag zeker lijkt, is morgen op drijfzand gebouwd.
Jobzekerheid is veel minder dan vroeger, maar je begint wel zo bij de concurrentie.
Tiens, 100% van mijn kenissenkring heeft de laatste 3 jaar een 1ste woning gekocht, ook met bescheiden inkomens en zonder hulp ouders. Dus wil je bronnen wel eens zien.pattataolivia schreef:ALSTUBLIEFT STOP. De 75% huiseigenaars kochten toch hun woning Nu niet? Ze kochten toen er een onderwaardering/lichte overwaardering was. Sinds de overwaardering al te gek werd, is het % huiseigenaars beginnen dalen.
Natuurlijk kunnen 80% van de Belgen een huis kopen. Als ze eerst hun reeds bij onderwaardering/lichte overwaardering gekochte woning verkopen!!!
Toen er een onderwaardering was, waren de rentelasten ook een pak hoger.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Dat jobzekerheid niet meer bestaat weet ik al sinds ik mijn eerste fulltime job had in '98. So what. Voor iemand met verstand, durf en werklust zijn er altijd opties.
Akkoord, maar, niet met de mentaliteit van veel overheidsambtenaren,Oudere Jongere schreef:Dat jobzekerheid niet meer bestaat weet ik al sinds ik mijn eerste fulltime job had in '98. So what. Voor iemand met verstand, durf en werklust zijn er altijd opties.
Vergeet niet, bij hoge werkloosheid, is de baas weer baas, hij heeft keuze zat, er zijn kandidaten genoeg.
jeffer
Ook hier is bij veel gemeenten de kassa leeg, met dank aan Dexia, en je kan de gemeentebelastingen niet blijven opslaan, we spreken elkaar binnen enkele jaren.
-
- Sr. Member
http://www.vastgoedplatform.be/aantal-h ... or-crisis/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees de verslagen van de Fod Economie maar eens. Ik verzin mijn cijfers niet.
'United in diversity' - E.U.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Da's langzaam maar zeker aan het veranderen. Ik ken een aantal jonge abtenaren die toch sterk bezig zijn. Nog niet zoals in de privé, maar da's vaak eerder een managementprobleem (da's pas een drama bij de overheid) en een infrastructuurpobleem (informatisering bij de overheid zit vaak steeds jaren achterop - al is er een groot verschil tussen de verschillende ministeries. Maar er is nog een lange weg te gaan.patrick1 schreef:Akkoord, maar, niet met de mentaliteit van veel overheidsambtenaren
En daarbij: de "privé" gaat niet vrijuit. Een aantal jong-gepensionneerden in mijn kennissenkring hebben afscheid genomen met wat ik obscene pensioenbedragen en -premies vind: Een ex-KBC-er, Ex-Sidmar ... 't Is nog erger bij 2 ex-Eandis-mannen maar dat durf ik geen privé te noemen.
Als loonslaaf zeg ik: Het is de taak van de werknemer om hem een stap voor te zijn. Scholing en zelfontwikkeling, mss iets voor de vakbonden in plaats van staken.patrick1 schreef:Vergeet niet, bij hoge werkloosheid, is de baas weer baas, hij heeft keuze zat, er zijn kandidaten genoeg.
En mag ik vragen het D....-woord niet meer te laten vallen? Pff, ik kreeg bijkans een attakske toen ik Vanackere doodleuk "Aja, 't is maar normaal wat we doen, iedereen wist het toch" hoorde verkondigen. "Gansters zijn het, geen andere woorden voor", zoals mijn pa zegt.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Dus: trend naar rijhuizen en kleinere vrijstaande woningen. Da's precies de positie die wij innamen het voorbije decennium. Yeah!pattataolivia schreef:http://www.vastgoedplatform.be/aantal-h ... or-crisis/
Nergens kan ik dit lezen als "Gelijk wie nu een vastgoed koopt is gek". Maar eerlijkheidshalve: info van Century21 neem ik altijd met een mijntje zout.
edit: over welke info van FOC economie spreek je? Ik kon enkel de huidige verdeling van eigenaars/huurders vinden: http://www.kenniscentrumvlaamsesteden.b ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ik lees hier enkel in dat de huurprijzen gaan stijgen, de vastgoedprijzen van kleinere en middelgrote woningen gaan stabiliseren. Woningen van meer dan 300.000€ zouden 5% kunnen dalen in 2013. Fod Economie is als bron enkel goed voor cijfers uit het verleden.pattataolivia schreef:http://www.vastgoedplatform.be/aantal-h ... or-crisis/
-
- Sr. Member
Een mens mag geloven wie of wat hij wil. In Nederland geloofden mensen ook niet in een crash, en zie nu. Natuurlijk kan je altijd goede zaakjes doen, net zoals met aandelen. Maar deze discussie is nu eenmaal veralgemenend. Of moet het een discussie worden waarin elke kandidaat-koper zijn specifieke situatie wordt ontleed?
Ik heb zelf een 'goede zaak' gedaan met mijn huis, maar ik heb 40 procent beneden de marktprijs gekocht. Wat ik wil zeggen is: wie vlak voor de solden denkt een goede zaak te doen zou zich wel eens lelijk kunnen vergissen!
Ik heb zelf een 'goede zaak' gedaan met mijn huis, maar ik heb 40 procent beneden de marktprijs gekocht. Wat ik wil zeggen is: wie vlak voor de solden denkt een goede zaak te doen zou zich wel eens lelijk kunnen vergissen!
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Je kan hier tot treurens toe Nederland nog eens ten berde brengen, het is en blijft een andere situatie, véél te hoge subsidies, huurmarkt, etc...
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Da's weer zo'n statistiek die niets zegt zonder bijkomende info hé. Mogelijk zit daar een grote standaardafwijking (spreiding rond het gemiddelde) op: goed geisoleerde nieuwbouw op kleinere percelen gaat z'n waarde zeker houden. Maar gaan ze met die grote villa's van 30-40 jaar oud doen... daar verwacht ik een correctie van 25pct, en dan staan ze nog te duur. Maar de eigenaars verkopen die niet aan die prijzen, 't zal wachten zijn tot de erfgenamen dat in hun plaats doen.Spruitekop schreef:[Woningen van meer dan 300.000€ zouden 5% kunnen dalen in 2013.
Mensen klagen dat de prijs van woningen verdubeld zijn in 10 jaar tijd en dat mensen proberen te verdienen aan de verkoop van hun woning. Als men even de moeite doet om alles te berekenen verdiend men niets aan een verkoop van een woning.
vb: aankoopprijs in 2000 = 100000€
aankoopkosten: = 15000€
verzekering+taksen op 10 jaar= 6000€
intresten op lening van 100000€= 50000€
onderhoud + verbetering op 10j = 20000€
verkoopkosten (attesten + makelaar)= 6000€
totaal = 197000€
Als je verkoopt aan het dubbele van uw aankoopprijs (200 000€) heb je 3000€ over.
De belangerijkste reden van de stijging is eigenlijk de informatie dat nu via internet te vinden is, men kan veel gemakkelijker onze woningen gaan vergelijken met andere woningen dat te koop staan op het net, en met gevolg dat men zijn woning beter vindt dan de woning iets verder in de straat en dus meer gaan vragen.
vb: aankoopprijs in 2000 = 100000€
aankoopkosten: = 15000€
verzekering+taksen op 10 jaar= 6000€
intresten op lening van 100000€= 50000€
onderhoud + verbetering op 10j = 20000€
verkoopkosten (attesten + makelaar)= 6000€
totaal = 197000€
Als je verkoopt aan het dubbele van uw aankoopprijs (200 000€) heb je 3000€ over.
De belangerijkste reden van de stijging is eigenlijk de informatie dat nu via internet te vinden is, men kan veel gemakkelijker onze woningen gaan vergelijken met andere woningen dat te koop staan op het net, en met gevolg dat men zijn woning beter vindt dan de woning iets verder in de straat en dus meer gaan vragen.
KBC (for what it's worth) verwacht dat de prijzen in 2012-2013 alles bij elkaar zo’n 10% zullen dalen.
https://www.kbc.be/PBL/CC028?PLA=KBC-AL ... gWebSite=N" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.kbc.be/PBL/CC028?PLA=KBC-AL ... gWebSite=N" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Sr. Member
Een daling van 10% vind ik toch niet niets hoor. Op een huis van 350000€ is dat 35.000€. Ondertussen huren aan 9.000€ per jaar kom je aan 26.000€ winst, het uitsparen van de onroerende voorheffing niet meegerekend. Voor 26.000€ is het al de moeite om even te wachten.