Wanneer winst/verlies nemen?
TIP
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Wanneer winst/verlies nemen?
Wanneer jullie een beleggingsfonds/aandeel kopen, wanneer nemen jullie jullie winst (na hoeveel percentage)? En vanaf welk percentage verkopen jullie om geen aanzienlijke verliezen te lijden (in percentage uitgedrukt)?
Re: Wanneer winst/verlies nemen?
Is compleet verkeerd om op basis van gerealiseerde winst of geleden verlies te beoordelen.
Het enige criterium dat je moet gebruiken is of je denkt (op basis van de informatie waarover je beschikt) of het aandeel/fonds al dan niet nog toekomstperspectief heeft en of jij vindt dat er sprake is van over- of juist onderwaardering.
Een voorbeeld: Als jij denkt dat emerging markets plots te vermijden zijn, wel dan verkoop je. Ongeacht of je winst of verlies hebt door die operatie. AAls jij daarentegen denkt dat EM juist de toekomst zijn, dan houdt je vast aan je EM fonds. Of je reeds op winst staat of nog met een verlies zit speelt geen enkele rol. In het eerste geval zul je je winst nog vergroten, in het andere zul je je verlies kleiner maken.. indien je gelijk had uiteraard.
Het is niet UW aankoopmoment dat bepaalt of een aandeel/fonds het goed gaat doen of niet.
Het enige criterium dat je moet gebruiken is of je denkt (op basis van de informatie waarover je beschikt) of het aandeel/fonds al dan niet nog toekomstperspectief heeft en of jij vindt dat er sprake is van over- of juist onderwaardering.
Een voorbeeld: Als jij denkt dat emerging markets plots te vermijden zijn, wel dan verkoop je. Ongeacht of je winst of verlies hebt door die operatie. AAls jij daarentegen denkt dat EM juist de toekomst zijn, dan houdt je vast aan je EM fonds. Of je reeds op winst staat of nog met een verlies zit speelt geen enkele rol. In het eerste geval zul je je winst nog vergroten, in het andere zul je je verlies kleiner maken.. indien je gelijk had uiteraard.
Het is niet UW aankoopmoment dat bepaalt of een aandeel/fonds het goed gaat doen of niet.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik ben een buy and holder. Ik ben nu fondsen aan het inkopen voor de lange termijn, verwachting tien jaar. Daarna zien we wel.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
De vraag is in hoeverre kan je de toekomst voorspellen van een aandeel/beleggingsfonds?
Uit studies behalen financiële goeroes nog geen 50% als ze de richting van de beurs (proberen) te voorspellen...
Uit studies behalen financiële goeroes nog geen 50% als ze de richting van de beurs (proberen) te voorspellen...
Aandelen waarderen als particulier vind ik zelf onbegonnen werk. En dus koop ik alleen fondsen waarvan ik denk dat ze goed zijn op lange termijn (+ 10 jaar). 100% zeker ben je uiteraard niet, maar als je met die onzekerheid niet kunt leven dan hoor je niet te beleggen.costaadeje schreef:De vraag is in hoeverre kan je de toekomst voorspellen van een aandeel/beleggingsfonds?
Bron? 50% waarvan? Gaat dit over 1 enkel aandeel, of over een hele index? Op welke termijn spreken we? Ik kan ermee akkoord gaan dat niemand de beurs exact en consistent kan voorspellen. Dat hoeft ook helemaal niet. Als je op lange termijn maar met de grote trends mee bent. Het is toch niet de doelstelling van beleggen om op korte termijn rijk te worden? Beleggen heeft met duurzaamheid te maken.costaadeje schreef:Uit studies behalen financiële goeroes nog geen 50% als ze de richting van de beurs (proberen) te voorspellen...
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik verkoop een aandeel als ik 20% winst heb, behalve als ik er in geloof dat het nog duidelijk gaat stijgen. Dat is voor een deel subjectief. Je kan dan ook een stop-loss instellen.
Voor aandelen met verlies heb ik geen vaste regel. 't Is moeilijk om met verlies te verkopen... .
Voor aandelen met verlies heb ik geen vaste regel. 't Is moeilijk om met verlies te verkopen... .
-
- Sr. Member
- Contacteer:
De studie is gebeurd voor de voorspelling van de beursindex in de VS van het jaar 70 tot 2004...Telkens bleken de voorspellingen achterop te hinken ten opzichte van de realiteit...maar op lange termijn beleggen, zou volgens analisten altijd leiden tot winst, daarvoor zijn er ook studies gedaan..
Ik wou hier alleen duidelijk maken dat "niemand" de beurs kan voorspellen, ook beursgoeroes niet die bij het begin van het jaar met allerhande voorspellingen voor het komende jaar komen aandraven. Bijna altijd blijkt dat als je één jaar later hun inschattingen met de werkelijkheid vergelijkt, je merkt dat ze bijna allemaal gefaald hebben...
Ik wou hier alleen duidelijk maken dat "niemand" de beurs kan voorspellen, ook beursgoeroes niet die bij het begin van het jaar met allerhande voorspellingen voor het komende jaar komen aandraven. Bijna altijd blijkt dat als je één jaar later hun inschattingen met de werkelijkheid vergelijkt, je merkt dat ze bijna allemaal gefaald hebben...
Da's dus belggersfou nummer 1 he. Weigeren om verlies te nemen staat gelijk met een groot risico nemen. Het is eigenaardig dat je die lijn niet doortrekt naar aandelen die winst opleveren.Raoul van Buffelen schreef:(...)Voor aandelen met verlies heb ik geen vaste regel. 't Is moeilijk om met verlies te verkopen... .
Tuurlijk kan niemand consequent de beurs voorspellen. Hoeft ook helemaal niet. En je mag nooit blindelings vertrouwen op wat 1 persoon voorspelt. Maar je kunt wel kjken naar algemene tendenzen waar de meeste economen het eens zijn.costaadeje schreef:(...)Ik wou hier alleen duidelijk maken dat "niemand" de beurs kan voorspellen, ook beursgoeroes niet die bij het begin van het jaar met allerhande voorspellingen voor het komende jaar komen aandraven.
Het alternatief, namelijk verkopen op basis van geleden verlies of gerealiseerd winst zadelt je met een enorm probleem op: wat doe je met het vrijgekomen geld? Op basis waarvan ga je je volgende aankoop selecteren? Als je hierop het antwoord weet, dan weet je toch meteen ook op basis waarvan je best beslist om te houden/verkopen/bijkopen?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik vind het toch altijd een moeilijke oefening hoor...beleg je nu beter in aandelen van de opkomende markten, Europese aandelen, goudmijnaandelen, Amerikaanse aandelen? Of ga je voor een mengeling van dit alles???
-
- VIP member
- Contacteer:
Koop maandelijks verschillende fondsen, verkopen doe ik alleen bij -15% van de hoogste notering van de positie. Verder blijf ik blij bijkopen en genieten van de mooie dingen in de wereld. Zie ik dat een Fonds na één/twee jaar niet presteert als ik in mijn achterhoofd had zitten zoek ik naar een beter alternatief om mijn geld maandelijks in te storten.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Winst neem je als je iets beters ziet. Een ander aandeel, of cash, als je denkt dat de markt zal dalen. Kijk nooit naar historische rendementen, want dan gaan altijd de beste buiten.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
-15% van de hoogste historische notering van het koers van het aandeel of -15% van je gemiddelde aankoopkoers?Henkie1984 schreef:Koop maandelijks verschillende fondsen, verkopen doe ik alleen bij -15% van de hoogste notering van de positie. Verder blijf ik blij bijkopen en genieten van de mooie dingen in de wereld. Zie ik dat een Fonds na één/twee jaar niet presteert als ik in mijn achterhoofd had zitten zoek ik naar een beter alternatief om mijn geld maandelijks in te storten.
-
- VIP member
- Contacteer:
-15% van mijn (hoogste) historisch ongerealiseerd rendement.costaadeje schreef: -15% van de hoogste historische notering van het koers van het aandeel of -15% van je gemiddelde aankoopkoers?
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik volg Yaris. Buy&hold op lange termijn voor mijn fondsen.