Rijden op aardgas (CNG)
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Kaartje.reteiP schreef:L-gas heb je in Antwerpen en Limburg (beetje langs de denkbeeldige as Charleroi-Tilburg). Tot in Genk heb je L-gas
In Antwerpen haven en linkeroever is het wel H-gas.
West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Henegouwen is allemaal H-gas (via Zeebrugge).
Bijkomend nadeel is dat je voor lange ritten (op reis) niet echt 'n zicht hebt op je actieradius. Als je met 'n diesel of benzine op stap bent heb je ongeveer 'n idee hoever je gaat komen met de aard van het parcours en de lading in rekening te brengen. Als je dan nog eens de parameter 'brandstof' in rekening moet brengen heb je d'er al helemaal geen zicht op. Op de site van autoscout stond dat de boordcomputer ook steeds paraplu sloeg wat de nog resterende actieradius betreft. En dan hebben ze daar maar één soort van CNG.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Ik heb hem bij Automobilhandel Von der Forst in Waldfeucht (tegen Aken) gekocht.(www-neuwagenkauf-com). Bestelling verloopt net zoals bij een gewone VW dealer , je kan zelf de gewenste opties kiezen. Invoeren zelf was niet moeilijk :
- wagen incl Duitse btw aan de Duitse garage betalen-
- exportplaten + Duitse verzekering halen bij Strassenverkehrsambt (+/- 150 euro)
- direct naar de Belgische douane 21% Belgische btw gaan betalen.
- van de douane krijg je dan een formulier waarmee je de wagen bij DIV kan laten inschrijven en een dag later heb je je nummerplaat.
- copy inschrijvingsbewijs naar de Duitse handelaar mailen waarna deze de Duitse btw terug op je rekening stort.
Boordcomputer duidt inderdaad +/- 10% te weinig aan maar dat was bij mijn vorige TDI ook al zo en dat kan je in de garage laten afstellen .
BIV is 42 euro en de jaarlijkse verkeersbelasting 225 euro.
- wagen incl Duitse btw aan de Duitse garage betalen-
- exportplaten + Duitse verzekering halen bij Strassenverkehrsambt (+/- 150 euro)
- direct naar de Belgische douane 21% Belgische btw gaan betalen.
- van de douane krijg je dan een formulier waarmee je de wagen bij DIV kan laten inschrijven en een dag later heb je je nummerplaat.
- copy inschrijvingsbewijs naar de Duitse handelaar mailen waarna deze de Duitse btw terug op je rekening stort.
Boordcomputer duidt inderdaad +/- 10% te weinig aan maar dat was bij mijn vorige TDI ook al zo en dat kan je in de garage laten afstellen .
BIV is 42 euro en de jaarlijkse verkeersbelasting 225 euro.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Je rijdt toch normaal max 300 à 400 km voor je eens stopt?Spruitekop schreef:Kaartje.reteiP schreef:L-gas heb je in Antwerpen en Limburg (beetje langs de denkbeeldige as Charleroi-Tilburg). Tot in Genk heb je L-gas
In Antwerpen haven en linkeroever is het wel H-gas.
West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Henegouwen is allemaal H-gas (via Zeebrugge).
Bijkomend nadeel is dat je voor lange ritten (op reis) niet echt 'n zicht hebt op je actieradius. Als je met 'n diesel of benzine op stap bent heb je ongeveer 'n idee hoever je gaat komen met de aard van het parcours en de lading in rekening te brengen. Als je dan nog eens de parameter 'brandstof' in rekening moet brengen heb je d'er al helemaal geen zicht op. Op de site van autoscout stond dat de boordcomputer ook steeds paraplu sloeg wat de nog resterende actieradius betreft. En dan hebben ze daar maar één soort van CNG.
Of je nu naar Spanje rijdt of Italië, je kan overal langs de snelweg wel CNG tanken om de ~200km.
Lijkt me momenteel een groter probleem voor de 100% elektrische wagens, die een kleiner bereik hebben + minder laadpunten + langere laadtijd. CNG met benzine zou ik me hoegenaamd geen zorgen maken.
edit: even gecheckt als je van bij mij thuis naar Milaan zou rijden passeer je ongeveer 25 tankstations met CNG, lijkt me ruim voldoende want je hebt er maar 1 nodig voor die afstand.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Zeker dat het niet excl. BTW was.Brembos schreef:- wagen incl Duitse btw aan de Duitse garage betalen
Waarom stop je? Toch niet zeggen dat je voor Parijs al stopt.reteiP schreef:Je rijdt toch normaal max 300 à 400 km voor je eens stopt?
Voor de zekerheid neem je d'er best 2, stel dat net het station dat je gepland hebt het niet doet (niet bereikbaar is door werken), je in de file terecht komt of je je misrekent hebt in de actieradius door de aard van de parcours... Met 'n eco-diesel hoef je voor die afstand NIET te stoppen.reteiP schreef:edit: even gecheckt als je van bij mij thuis naar Milaan zou rijden passeer je ongeveer 25 tankstations met CNG, lijkt me ruim voldoende want je hebt er maar 1 nodig voor die afstand.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Inclusief 19% Duitse btw. De Duitse handelaar moet aan de Duitse BTW kunnen bewijzen dat de auto voor export bestemd was en in een ander EU land wordt ingeschreven anders krijgt hij problemen. Daarom betaal je hem de Duitse btw als borg. De dag nadat ik hem een copy van het Belgische inschrijvingsbewijs bezorgde stond het bedrag al terug op mijn rekening.
Tijdens een vakantietrip naar Oostenrijk heb ik voor 95% op gas gereden. Elke 300-400 km een tankstop inplannen vlakbij de autobaan was geen probleem. Er zijn trouwens speciale online routeplanners voor CNG wagens. Zelfs wanneer je 2/3 op CNG en 1/3 op benzine rijdt ben je nog goedkoper af dan met diesel. Ik heb tot hiertoe 670 km met een volle tank op benzine gereden en heb nog 90 km actieradius over (gemiddeld +/- 6.5 l/100 km).
Tijdens een vakantietrip naar Oostenrijk heb ik voor 95% op gas gereden. Elke 300-400 km een tankstop inplannen vlakbij de autobaan was geen probleem. Er zijn trouwens speciale online routeplanners voor CNG wagens. Zelfs wanneer je 2/3 op CNG en 1/3 op benzine rijdt ben je nog goedkoper af dan met diesel. Ik heb tot hiertoe 670 km met een volle tank op benzine gereden en heb nog 90 km actieradius over (gemiddeld +/- 6.5 l/100 km).
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Alle respect voor wie de stap zet naar CNG.
Ik maak me de bedenking dat ik me hoegenaamd niet veilig zou voelen met een benzinetank waarmee ik slechts 50 km op benzine zou kunnen rijden, in geval er even geen CNG voorhanden is. Het alternatief waar je enkele honderden kilometers kan rijden (of zelfs een normale benzinetank) stelt me meer gerust. Ik heb geen idee welke merken ik dan moet bekijken.
Als ik hier even de rekening volg komt de brandstofkost van CNG op 0.04 Euro per km.
Realistisch gerekend voor mijn 10 jaar oud dieseltje : ik verbruik 5 liter per 100 km. Dat moet met een nieuwe diesel goedkoper kunnen. Ik tank aan 1.079 euro per liter op dit moment. Kostprijs per km is dan 0.054 cent per km.
Zonder andere afrondingen maakt dit dus een verschil van 1.4 cent per km.
Na 50.000 km zou ik 700 euro kunnen besparen voor brandstof.
BIV : eenmalig en een noodzakelijk kwaad. Reken ik maar half mee in gedachten.
Jaarlijkse wegenbelasting daarentegen is wel een kost waar ik rekening kan mee houden.
Ik vraag me af of de verbrandingstemperatuur bij CNG ook hoger is dan bij benzine zodat dit in de zomer en / of filerijden voor wat hogere temperatuur en meer inwendige slijtage zorgt.
Ik heb het gevoel dat de beproefde dieseltechnologie me momenteel nog altijd meest aanspreekt.
Het lijkt me (subjectief) minder erg om iets meer te betalen bij aankoop en daarna jaren goedkoper te tanken dan omgekeerd.
Benzine-auto voordeliger ? Zelfs met 15.000 km per jaar ben ik niet overtuigd.
Uiteraard te zien welke auto (model) je wil kopen en wat diesel over 3 of 10 jaar zal kosten aan de pomp.
Ik maak me de bedenking dat ik me hoegenaamd niet veilig zou voelen met een benzinetank waarmee ik slechts 50 km op benzine zou kunnen rijden, in geval er even geen CNG voorhanden is. Het alternatief waar je enkele honderden kilometers kan rijden (of zelfs een normale benzinetank) stelt me meer gerust. Ik heb geen idee welke merken ik dan moet bekijken.
Als ik hier even de rekening volg komt de brandstofkost van CNG op 0.04 Euro per km.
Realistisch gerekend voor mijn 10 jaar oud dieseltje : ik verbruik 5 liter per 100 km. Dat moet met een nieuwe diesel goedkoper kunnen. Ik tank aan 1.079 euro per liter op dit moment. Kostprijs per km is dan 0.054 cent per km.
Zonder andere afrondingen maakt dit dus een verschil van 1.4 cent per km.
Na 50.000 km zou ik 700 euro kunnen besparen voor brandstof.
BIV : eenmalig en een noodzakelijk kwaad. Reken ik maar half mee in gedachten.
Jaarlijkse wegenbelasting daarentegen is wel een kost waar ik rekening kan mee houden.
Ik vraag me af of de verbrandingstemperatuur bij CNG ook hoger is dan bij benzine zodat dit in de zomer en / of filerijden voor wat hogere temperatuur en meer inwendige slijtage zorgt.
Ik heb het gevoel dat de beproefde dieseltechnologie me momenteel nog altijd meest aanspreekt.
Het lijkt me (subjectief) minder erg om iets meer te betalen bij aankoop en daarna jaren goedkoper te tanken dan omgekeerd.
Benzine-auto voordeliger ? Zelfs met 15.000 km per jaar ben ik niet overtuigd.
Uiteraard te zien welke auto (model) je wil kopen en wat diesel over 3 of 10 jaar zal kosten aan de pomp.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Rekening houdende met de 2000 euro aardgaspremie zou een Belgische benzineversie me meer gekost hebben dan de Duitse CNG versie. Ik heb trouwens een 50 liter benzinetank in mijn Golf Variant en een totale actieradius (benzine + cng) van ongeveer1100 km. In mijn geval spreekt er dus niets tegen cng.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Vroeger, toen 's zondags nogal wat tankstations gesloten waren en zelfbediening dmv bancontact niet overal beschikbaar was, had ik al eens een jerrycan van 5 liter benzine mee. Nooit moeten aanspreken, maar het gaf toch een geruster gevoel dan toen ik eens met de naald van de benzinemeter diep in het rood op zoek was naar een tankstation waar ik kon tanken.haelewyn schreef:Ik maak me de bedenking dat ik me hoegenaamd niet veilig zou voelen met een benzinetank waarmee ik slechts 50 km op benzine zou kunnen rijden, in geval er even geen CNG voorhanden is.
Ik vrees dat er tegenwoordig nog weinig 'beproefd' is. Door steeds strengere milieueisen moeten steeds nieuwe technieken gebruikt worden. Geldt ook voor benzinemotoren, trouwens.Ik heb het gevoel dat de beproefde dieseltechnologie me momenteel nog altijd meest aanspreekt.
Dat subjectieve gevoel ken ik ook, maar als je voor jezelf de rekening maakt, moet je toch al een goed idee hebben?Het lijkt me (subjectief) minder erg om iets meer te betalen bij aankoop en daarna jaren goedkoper te tanken dan omgekeerd.
Benzine-auto voordeliger ? Zelfs met 15.000 km per jaar ben ik niet overtuigd. Uiteraard te zien welke auto (model) je wil kopen en wat diesel over 3 of 10 jaar zal kosten aan de pomp.
Zo heb ik het 5 jaar geleden ook gedaan. Benzine was voor mij de beste keuze.
Met de prijs over 3-10 jaar heb ik geen rekening gehouden; ja, er was toen al sprake dat brandstofprijs van diesel en benzine naar elkaar zouden toegroeien, maar met de politiek weet je nooit.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Het zou eerlijker zijn om een duitse benzineversie (ik ga er even van uit dat die ook goedkoper is dan een belgische) te vergelijken met een duitse cng versie.Brembos schreef:Rekening houdende met de 2000 euro aardgaspremie zou een Belgische benzineversie me meer gekost hebben dan de Duitse CNG versie.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Een Duitse benzineversie is ongeveer 2.000 euro goedkoper dan de CNG versie en dat komt overeen met de CNG premie die ik kreeg.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Bij mijn weten hebben alle VW,Seat,Skoda cng modellen een normale benzinetank + extra cng tanks. Je kan dus gecombineerd (cng+benzine) altijd verder rijden dan met enkel benzine. De actieradius gecombineerd is zelfs groter dan de meeste dieselmodellen.haelewyn schreef:Alle respect voor wie de stap zet naar CNG.
Ik maak me de bedenking dat ik me hoegenaamd niet veilig zou voelen met een benzinetank waarmee ik slechts 50 km op benzine zou kunnen rijden, in geval er even geen CNG voorhanden is. Het alternatief waar je enkele honderden kilometers kan rijden (of zelfs een normale benzinetank) stelt me meer gerust. Ik heb geen idee welke merken ik dan moet bekijken.
Ik ben er niet van overtuigd dat nieuwe diesel modellen veel minder zullen verbruiken dan 5 liter.haelewyn schreef:Als ik hier even de rekening volg komt de brandstofkost van CNG op 0.04 Euro per km.
Realistisch gerekend voor mijn 10 jaar oud dieseltje : ik verbruik 5 liter per 100 km. Dat moet met een nieuwe diesel goedkoper kunnen. Ik tank aan 1.079 euro per liter op dit moment. Kostprijs per km is dan 0.054 cent per km.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Ik dacht dat de premie maar 1000 euro was voor particulieren ?Brembos schreef:Een Duitse benzineversie is ongeveer 2.000 euro goedkoper dan de CNG versie en dat komt overeen met de CNG premie die ik kreeg.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Ik profiteerde nog van de CNG premie autosalon 2014 en die bedroeg toen 2000 euro.
-
- Full Member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 02 jul 2014
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
2000 euro in 2014Bartd schreef:Ik dacht dat de premie maar 1000 euro was voor particulieren ?Brembos schreef:Een Duitse benzineversie is ongeveer 2.000 euro goedkoper dan de CNG versie en dat komt overeen met de CNG premie die ik kreeg.
1000 euro in 2015
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Klopt de info dat een CNG om de 25.000 km op groot onderhoud moet en de dieselversie om de 60.000? (max 2 jaar)
Getande riem om de 210.000 km.
Info via Nederlandse websites, ik neem aan dat dit in B hetzelfde is?
Getande riem om de 210.000 km.
Info via Nederlandse websites, ik neem aan dat dit in B hetzelfde is?
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!