Hybride auto's
Re: Hybride auto's
Ik rij al 15 jaar op LPG en zal dat blijven doen, ondanks het feit dat de overheid nu massaal de mensen naar de elektriciteit en de CNG wil duwen. Het zal nog een hele tijd duren voor er voldoende CNG tankstations of oplaadpunten in dit land zullen zijn.
En nu is CNG nog relatief goedkoop, alhoewel duurder is dan LPG, maar als er meer en meer mensen CNG gaan rijden zal de overheid er meer geld willen uitslaan. Het is een beproefd recept van de overheid. Eerst met allerhande kortingen gaan zwaaien om dan de prijzen te verhogen. 10 jaar geleden werd ook iedereen richting diesel geduwd om dan gestaag de prijzen te laten opslaan.
En nu is CNG nog relatief goedkoop, alhoewel duurder is dan LPG, maar als er meer en meer mensen CNG gaan rijden zal de overheid er meer geld willen uitslaan. Het is een beproefd recept van de overheid. Eerst met allerhande kortingen gaan zwaaien om dan de prijzen te verhogen. 10 jaar geleden werd ook iedereen richting diesel geduwd om dan gestaag de prijzen te laten opslaan.
-
- Full Member
- Contacteer:
als cng-rijder vrees ik hier ook voor 

De overheid bant op elke mogelijke manier elektrisch verwarmen om volgende reden.
Van de primaire energie die gebruikt wordt om elektriciteit op te wekken komt uiteindelijk maar 30 a 40% van de energie tot bij de verbruiker. De rest is omzetverlies en transportverlies.
Nu begint men plots elektrische wagens te promoten. Is er nu plots een beter rendement ? Of is er echt geen visie?
Van de primaire energie die gebruikt wordt om elektriciteit op te wekken komt uiteindelijk maar 30 a 40% van de energie tot bij de verbruiker. De rest is omzetverlies en transportverlies.
Nu begint men plots elektrische wagens te promoten. Is er nu plots een beter rendement ? Of is er echt geen visie?
Ook stil als de motor draait..J Lawieck schreef:NoHedge schreef:
Zelf zie ik een hybride wel zitten:
- automaat
- stil bij lage snelheid (file, stadsverkeer)
- 'stil' als je stilstaat (m'n huidige wagen met benzinemotor heeft stop-start systeem, vind dat wel aangenaam)
Electrisch heeft dat ook, maar is momenteel toch vrij duur (oa huur batterij bij Renault/Nissan/...).
Voeg daar nog de zeer grote betrouwbaarheid bij van hybride, als je de Toyota Prius als voorbeeld neemt.
Dit jaar voor het salon uitzonderlijke kortingen (uitonderlijk KLEIN !!!!) van 5 procent bij Toyota en 5 jaar gratis onderhoud. 5 jaar bijstand en garantie heb je altijd bij Toyota.
Ik heb de indruk dat hybride relatief goedkoper wordt, vergeleken met andere motorisaties. Ik zie geen aanmoedigingspremies meer ervoor.. tenzij gratis verkeersbelasting voor 4 jaar ?
De inruilwaarde ligt hoger vermoed ik (over x jaar - weten we nog niet zeker, slechts bijna zeker),
Ik geef hier even een voorbeeld van catalogusprijs Auris 5-deurs met verschillende motorisaties (versie Dynamic) :
- 1,2 benzine turbo (nieuwe generatie) 116 pk 21.560 euro
- 1,33 benzine 99 pk 22.580 euro
- hybride 136 pk (beide motoren samen) 25.690 euro
- 1,4 diesel 90 pk 23.790 euro
- 1,6 diesel (nieuwe motorisatie - van BMW afkomstig) 112 pk 24.860 euro
Alle prijzen zijn voor manuele transmissie behalve voor hybride : die is er alleen in automaat.
Vergelijk de 1,6 diesel qua prijs met de hybride die een automaat heeft..
Verbruik benzine : 1.300 cc - > 7 liter , nieuwe turbomotor : nog onbekend, ik schat 6 liter realistisch
Verbruik diesel : 4.5 a 5 liter
Verbruik hybride : 5 a 5.5 liter (cijfers verbruiksmonitor Autoweek.nl)
Relatief weinig winst in verbruik. ik zie bv op de verbruiksmonitor maar erg weinig mensen die met minder dan 5 liter op een Auris toekomen. Hoe draait dat dan uit met je winstberekening ?
Aankoopprijs 1.6D en hybride, zijn net als de din PK, aan elkaar gewaagd (automaat meegerekend in hybride).
Aangezien de duurzaamheid erg hoog is bij hybride, onderhoudskost (denk ik) lager, verkeersbelasting lager voor de komende jaren, inruilwaarde hoger voor hybride, denk ik dat de hybride de rekening gaat winnen.
Nog één subjectief voordeel van hybride : ik heb er één keer een proefrit mee gedaan (Auris) en ik vond dat deze auto met automaat en alles erop en eraan HEEL aangenaam reed. Ik heb de indruk dat qua rijbelevenis geen enkele diesel of benzine op kan tegen de hybride.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Die Prius staat meer in de merkgarage dan in uw eigen garage. Om de haverklap is er een terugroepactie voor die Prius.haelewyn schreef:Ook stil als de motor draait..
Voeg daar nog de zeer grote betrouwbaarheid bij van hybride, als je de Toyota Prius als voorbeeld neemt.
Een Auris die meer dan één miljoen in oude Belgische frankskes kost en waar er op de achterbank enkel kinderen kunnen zitten (wegens te beperkte been- en hoofdruimte) en er in de kofferbak maar max. 2 bakken bier kunnen... vind ik héél veel geld.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Kans is groot dat ze dat van "Europa" moeten, net zoals bij de zonnepanelen.lowietje schreef:De overheid bant op elke mogelijke manier elektrisch verwarmen om volgende reden.
Misschien kunnen ze binnen 5 jaar een extra taks op de electrische wagens gaan heffen
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Als het van den Duits afhangt mag je met zo'n hybride wagen ook nog bijdragen om de kostprijs van de vluchtelingen te dragen.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
in belgie kunnen ze daar de speculatietaks voor gebruiken, die gaat "giga"veel opbrengen
Prius is één van de meest betrouwbare auto's op de wereld op dit moment. Totaal geen uitval en geen kosten aan dat ding.Spruitekop schreef:Die Prius staat meer in de merkgarage dan in uw eigen garage. Om de haverklap is er een terugroepactie voor die Prius.haelewyn schreef:Ook stil als de motor draait..
Een Auris die meer dan één miljoen in oude Belgische frankskes kost en waar er op de achterbank enkel kinderen kunnen zitten (wegens te beperkte been- en hoofdruimte) en er in de kofferbak maar max. 2 bakken bier kunnen... vind ik héél veel geld.
Rijden en zonder reparaties blijven rijden.
Terugroepacties : niet alleen toyota is daarmee geplaagd de laatste jaren.
Na met een Fiat of 5 gereden te hebben kan ik je zeggen dat er daar heel veel reden was voor terugroepacties maar dat die nooit werden gedaan. Als de boel uit elkaar valt en het is buiten garantie is het gewoon je eigen probleem. Als je er dan mee naar de garage gaat, komt je auto met wat ongeluk er buiten met meer problemen dan je bent binnen gegaan.
Eén terugroepactie geweten van Fiat (onder druk van de consumentenbond in NL) : de veren bij een bepaald model braken vaak af en zouden in de band durven projecteren hebben. Niet plezant als dat op autosnelweg gebeurt.. Oplossing van Fiat : ze hebben blikken schotels onder de veren geplaatst. Ze braken dan nog altijd even makkelijk af maar raakten hopelijk het schoteltje en niet meer de band.
Dan liever een Toyota. Heb er al een paar gehad en het is VEEL beter van kwaliteit.
Mijn huidige Toyota van 10 jaar oud heeft minder problemen dan een Fiat van 3 jaar oud.
Auris : wel degelijk een koffer die groot genoeg is en genoeg zitplaats. Je moet er eens één gaan bekijken.
Als de gewone Auris niet groot genoeg is kan je nog altijd de break nemen die dan weer meer plaats heeft voor bagage bv.
Alleen dat verbruik van een hybride is voor mij teleurstellend tov een benzine- of een diesel. En een pak meer dan aangekondigd altijd. Doch, zoals hierboven de rekening nuchter gemaakt, valt het nog goed mee.
Nadeel van Auris : redelijk krappe instap achteraan.
Ieder zijn meug zeker he, zeker met auto's !
Vroeger waren er mensen die zweerden bij een Lada Samara. Sommigen willen niets anders dan Peugeot of Renault en daar zijn ook genoeg tegenstanders of mensen met slechte ervaringen van te vinden.
ik heb deze week een fiat besteld op cng. 1000 premie autosalong geen tax en biv.pakken wa ge kunt krijgen is mijn slongs
Die hoop ik naar nul te brengen, wij hebben 2 wagens waarvan er 1 meestal stil staat. In onze geplande nieuwbouw zal ik ontkoppelde zonnepanelen voorzien (geen netvergoeding). De vrouw wisselt dan om de andere dag van elektrische wagen om naar haar werk te rijden. Indien nodig kan bijgeladen worden met netstroom.Spruitekop schreef:Ik mis in al die zaken vaak nog één ding: de factuur van de elektriciteit.
Met Tesla of andere batterij in huis ?
Dat hoeft in principe niet met een zonnebatterij, het is dan immers zo dat één wagen gans de dag (of toch zo goed als) kan opladen. Dan moet het op winterdagen als vandaag zelfs lukken de wagen vol te laden. Anderzijds moet ie ook niet vol zijn, zolang de dagelijkse vaste rit gemaakt kan worden is dat voldoende, desnoods check je 's avonds op de smartphone app en kan je zonder je te verplaatsen de wagen nog laten bijladen aan nachttarief.
Als je een hybride koopt of wil kopen, krijg je dan zo een curve, tabel, overzicht die je laat zien na hoeveel tijd of km je winst begint te maken?
Of is het enkel voor de groene gedachte, dat je die zware milieuvriendelijke batterijen mee sleurt elke dag?
Of is het enkel voor de groene gedachte, dat je die zware milieuvriendelijke batterijen mee sleurt elke dag?
@Jhn : Zoals ik eerder al schreef, denk ik dat de winst van een hybride wagen (ik vraag me ook af of die haalbaar is) te vinden is in andere dingen dan het verbruik, maar op dit moment (nog) niet in het verbruik zelf.
@NoHedge De zonnecellen die je gaat laten plaatsen : zijn die alleen bestemd om je autobatterij op te laden ?
Batterijen (genre homebattery van Tesla) zouden enkel als nut hebben dat je er ook andere dingen mee kan voeden, denk ik.
Bijvoorbeeld op dagen waar je je auto zo goed als niet gebruikt hebt.
Als je dat zou willen vertellen : wat is de kostprijs van de installatie om een autobatterij op te laden ?
Als je rekening houdt met de afschrijving van die installatie + evtl huur batterijen : kom je dan nog op winst uit ?
Ik denk wel eens aan een gesloten circuit-installatie zoals jij zal plaatsen om bv ook een auto mee op te laden (niet elke dag) en water mee te verwarmen. Maar ik geloof (nog niet nagerekend) dat de prijs, inclusief home battery te duur zou uitkomen om van winst te kunnen spreken binnen een redelijke termijn.
@NoHedge De zonnecellen die je gaat laten plaatsen : zijn die alleen bestemd om je autobatterij op te laden ?
Batterijen (genre homebattery van Tesla) zouden enkel als nut hebben dat je er ook andere dingen mee kan voeden, denk ik.
Bijvoorbeeld op dagen waar je je auto zo goed als niet gebruikt hebt.
Als je dat zou willen vertellen : wat is de kostprijs van de installatie om een autobatterij op te laden ?
Als je rekening houdt met de afschrijving van die installatie + evtl huur batterijen : kom je dan nog op winst uit ?
Ik denk wel eens aan een gesloten circuit-installatie zoals jij zal plaatsen om bv ook een auto mee op te laden (niet elke dag) en water mee te verwarmen. Maar ik geloof (nog niet nagerekend) dat de prijs, inclusief home battery te duur zou uitkomen om van winst te kunnen spreken binnen een redelijke termijn.