Benzine of diesel?
Re: Benzine of diesel?
Hier altijd diesel gereden, en sinds 6 jaar op Toyota hybride. Tot enorme tevredenheid rij ik 40.000 per jaar met dat systeem. Betrouwbaarheid top. Je leert rustiger rijden. Vlotheid in stad compenseert voor koppeltekort op snelweg. Net mijn 2de hybride besteld. Mijn rijgedrag is intussen zo aangepast dat ik het hybride rijden als automatisme ervaar. Moderne diesel rijdt beter, of beter nog, rijdt anders, dat is zo, zonder twijfel. Maar diesel heeft geen toekomst meer. Lage emissiezone Antwerpen is nog maar een begin . Vanaf 2020 niet meer naar Parijs ? Diesel wordt duurder dan benzine? Wat als ze rekeningrijden segmenteren volgens brandstof? Als ik binnen 6 jaar mijn wagen kwijt wil, wie koopt hem dan? Volkswagen gaf al officieel aan met diesel te stoppen. Ik heb net 6 garages bezocht op zoek naar benzine alternatief voor Toyota... Noppes. Viel dat tegen. Heb de indruk dat de autoverkopers een andere agenda hebben, want unaniem gaan ze voor diesel.
Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
Re: Benzine of diesel?
Aanvulling. Reeële verbruiken van honderden normale gebruikers kan je nagaan op spritmonitor.de. Dit haalt de discussie onderuit of die hybrides nu wel zo zuinig zijn. Ja. Ze verbruiken wel anderhalve tot twee liter meer dan fabrikanten opgeven, maar dat doen ze allemaal. In de ranking blijven ze op kop.
Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
Re: Benzine of diesel?
Nederlands broertje van die spritmonitor is 'verbruiksmonitor' op de website van Autoweek.nl
Have fun !
Have fun !
Re: Benzine of diesel?
Een goede installateur vinden voor lpg is inderdaad cruciaal. Ik heb het geluk dat ik op 7 km van mijn woonst een der beste installateurs van europa heb zitten. Ze komen zelfs uit nederland naar hem. Mijn Zafira 1.8 heeft momenteel 135000 km op lpg. Ik heb al duizenden euro s uitgespaard daardoor. En CNG is idd nog milieuvriendelijker maar voorlopig geen optie wegens te weinig tankmogelijkheid in mijn buurt en problemen om te tanken als je ermee naar het buitenland wil. Dus ik hou het voorlopig nog steeds op lpg. En waar jij allemaal nadelen ziet zie ik alleen maar voordelen. 135000 probleemloze kms aan gemiddeld 3.5 euro voor 100 km. Goedkoper kan met een gelijkwaardige wagen op diesel, benzine, cng of electriciteit niet.haelewyn schreef:Ik heb ooit met LPG gereden en dat was, ondanks dat het al +20 jaar op de markt was, ook altijd wel wat op vlak van betrouwbaarheid en wijziging van de reglementeringen. Erg weinig garages die echt verstand hebben van dergelijke installaties.. Allemaal nadelen.
Re: Benzine of diesel?
Ik rijd al jaren voor minder dan 5 euro per 100 km als we het over enkel het verbruik hebben aan de huidige prijzen.
Ik heb dus al 1.5 euro x 1350 verlies gedaan.. Als ik het goed zie begin jij bijna winst te maken.
Reken je ook de extra LPG taks, schouwingskosten, specifiek onderhoud (weinig) door ?
Als je er tevreden en een fan van bent, geen storingen hebt, bikkelharde geschikte kleppen in je motor, een goeie garage die er weg mee weet, etc.. Dan kan ik je je tevredenheid uiteraard gunnen. Ieder maakt de rekening voor zichzelf neem ik aan.
Persoonlijk voorkeur en zich er goed bij voelen doet ook veel.
Ik heb dat gevoel op dit moment niet met mijn hybride, zoals ik hiervoor al schreef EN ik ben duurder af in verbruik dan met mijn vorige auto.
Ik moet met die auto opnieuw leren rijden en er van genieten.
Ik heb dus al 1.5 euro x 1350 verlies gedaan.. Als ik het goed zie begin jij bijna winst te maken.
Reken je ook de extra LPG taks, schouwingskosten, specifiek onderhoud (weinig) door ?
Als je er tevreden en een fan van bent, geen storingen hebt, bikkelharde geschikte kleppen in je motor, een goeie garage die er weg mee weet, etc.. Dan kan ik je je tevredenheid uiteraard gunnen. Ieder maakt de rekening voor zichzelf neem ik aan.
Persoonlijk voorkeur en zich er goed bij voelen doet ook veel.
Ik heb dat gevoel op dit moment niet met mijn hybride, zoals ik hiervoor al schreef EN ik ben duurder af in verbruik dan met mijn vorige auto.
Ik moet met die auto opnieuw leren rijden en er van genieten.
Re: Benzine of diesel?
En met welke auto rij je ? Je moet bijvb een Renault Twingo qua verbruik niet vergelijken met een Opel Zafira met 7 zitplaatsen. Ik denk niet dat je veel Zafiras gaat vinden die zelfs op diesel minder dan 6 liter gaan verbruiken. Dat kost dan wel iets meer dan 5 euro per 100 km. Inbouw van de lpg tank was 2500 euro dat is ongeveer de meerprijs van een Zafira diesel tov een benzine. Klein onderhoud kost 140 euro, groot onderhoud 240 euro. Extra taks was 148 euro per jaar. Sedert 2016 krijg je 100 euro korting op je rijtaks dus is de extra taks nog 48 euro.
Winst maak ik al lang hoor en niet nu pas ongeveer, want als je wil vergelijken moet je gelijkwaardige wagens met elkaar vergelijken.
Winst maak ik al lang hoor en niet nu pas ongeveer, want als je wil vergelijken moet je gelijkwaardige wagens met elkaar vergelijken.
-
- Hero Member
- Berichten: 997
- Lid geworden op: 05 apr 2011
- Contacteer:
Re: Benzine of diesel?
100 euro korting op de rijtaks vanwege lpg? Zou alleszins tof zijn. Of welke reden zit er achter die korting?
Re: Benzine of diesel?
Auris TS (break) met rond de 130 pk.anonymous schreef: als je wil vergelijken moet je gelijkwaardige wagens met elkaar vergelijken.
Niet bepaald een klein Twingootje en qua vermogen ook geen 1.3 van VW uit 2000.
Jouw Zafira is ruimer in deze vergelijking en is een hoge auto.. Dat verbruikt iets meer.
Ik vind niet dat ik een mini met een E klasse heb vergeleken in dit voorbeeld.
Mijn rekening zegt dat je die 2.500 euro er nog niet uit hebt. Hybride was een ander verhaal dan het nu is, toen je je auto kocht. Als je het oneens bent... ok.
Als je maar 'je zin' hebt om mee te rijden. Het is namelijk niet leuk om elke dagen boterhammen met confituur te eten als je confituur niet lekker vindt.
@Bart : vroeger betaalde hij 148 euro taks (extra) voor de LPG maar daar is nu een korting op van 100 euro. Hij betaalt dus nog 48 euro taks extra per jaar omdat zijn auto een LPG installatie heeft.
Principe : de staat komt altijd langs voor zijn centen en altijd als eerste.
Re: Benzine of diesel?
Omdat lpg minder vervuilt krijg je sedert 2016 die korting.bartgo schreef:100 euro korting op de rijtaks vanwege lpg? Zou alleszins tof zijn. Of welke reden zit er achter die korting?
Re: Benzine of diesel?
Ik ben het inderdaad oneens. Een Zafira diesel (gelijkaardige wagens vergelijken) kostte toen ik mijn wagen kocht 2500 euro meer dan een benzinewagen. Qua aankoopprijs zitten we dus even.haelewyn schreef:Mijn rekening zegt dat je die 2.500 euro er nog niet uit hebt. Hybride was een ander verhaal dan het nu is, toen je je auto kocht. Als je het oneens bent... ok.
In die 7 jaar heb ik 135000 km gereden aan een gemiddelde lpg prijs van 0.35 euro per liter. Had ik 135000 km op diesel gereden aan laat ons zeggen een gemiddelde dieselprijs van 1.1 euro per liter dan scheelt dat een paar duizend euro in het voordeel van lpg. En de keuring is iets duurder (10 euro of zo) maar de eerste 4 jaar moet je al niet naar de keuring (wel eenmalig na inbouw). Na 4 jaar ga je naar de keuring en die is dan 2 jaar geldig. Na 6 jaar moet je elk jaar. Rijtaks 148 euro extra voor 6 jaar komt op 888 euro en dit jaar 48 euro. Maar sedert 2016 is de rijtaks voor diesel duurder geworden. Onderhoud is dezelfde prijs als voor gewone benzine (diesel is duurder). Ah ja en de verzekering is een pak goedkoper dan voor een diesel.
Ik wil je helemaal niet overtuigen hoor iedereen rijdt voor mijn part met wat ie wil maar er circuleren veel broodje aap verhalen over lpg vooral door mensen die eens op lpg gereden hebben toen de dieren nog spraken maar ondertussen is toch een en ander veranderd aan de techniek en betrouwbaarheid maar blijkbaar geloven ze dat hier in dit land niet. In andere landen wel want zowel in Nederland als in Italie kun je heel veel wagens af fabriek op lpg kopen (Opel, Fiat, Alfa, Dacia, Volvo, enz.) In Belgie wordt lpg enkel af fabriek ondersteund door Hyundai en Ssanyong en in mindere mate door Opel.
Maar mensen die lpg overwegen laten zich wel bang maken door die broodje aap verhalen.
Je kan trouwens uw hybride ook op lpg laten draaien. Dat is pas goedkoop rijden.
Ik heb ook al liggen kijken naar die hybrides maar die lijken me vooral interessant als je veel stadsverkeer doet en veel korte eindjes rijdt. Lijkt me niet zo interessant als je elke dag grote afstanden rijdt aan hoge gemiddelde snelheden.
Re: Benzine of diesel?
Dat is nu net het probleem.anonymous schreef:In andere landen wel want zowel in Nederland als in Italie kun je heel veel wagens af fabriek op lpg kopen (Opel, Fiat, Alfa, Dacia, Volvo, enz.) In Belgie wordt lpg enkel af fabriek ondersteund door Hyundai en Ssanyong en in mindere mate door Opel.
Je koopt hier een wagen bij partij a en lpg bij partij b. Bij problemen schuift a de verantwoordelijkheid door naar b, en omgekeerd.
Veel erkende lpg-installateurs zijn er precies ook niet echt (in mijn buurt, Leuvense):
http://www.goca.be/upload/documents_akc ... 8.2015.pdf
En vergeet ook de mazda 2 lpg miskleun niet ...
https://www.google.be/?gws_rd=ssl#q=mazda+2+lpg+kleppen
Gelukkig was deze versie er nog net niet toen ik een nieuwe wagen kocht, anders had ik misschien deze gekocht gehad...
Wat hyundai betreft:
https://www.google.be/?gws_rd=ssl#q=lpg ... be%2Fnl%2F geeft geen resultaten.
Klopt, of veel file-verkeer. Vandaar mijn interesse.Ik heb ook al liggen kijken naar die hybrides maar die lijken me vooral interessant als je veel stadsverkeer doet en veel korte eindjes rijdt. Lijkt me niet zo interessant als je elke dag grote afstanden rijdt aan hoge gemiddelde snelheden.
Re: Benzine of diesel?
Hyundai werkt via zijn dealers samen met een installateur in de buurt van de dealership. Voor Brugge is dat bijvb een installateur in Eernegem, voor Oostende en Veurne is dat een installateur in Gistel.
Ssanyong werkt samen met BRC. Voor beide merken blijft de fabrieksgarantie voor de volledige periode gelden.
En problemen zijn zeldzaam bij een goede installateur. De systemen van tegenwoordig zijn specifiek ontworpen per motortype en volledig computergestuurd. Na 7 jaar en 135000 km heb ik nog geen enkel defect of probleem aan mijn installatie gehad. Ik laat ook altijd voor de zekerheid een klepsmeersysteem installeren. Kost 150 euro extra.
Het klopt dat bepaalde motoren (met zachte kleppen) niet geschikt zijn om op lpg te draaien. Vandaar dat ik steeds met een lijstje te rade ga bij de installateur alvorens ik een bepaalde wagen koop. Ik heb altijd al zijn raad gevolgd (5 wagens op lpg) en ben nog nooit bedrogen uit gekomen. Mijn 520i van weleer heb ik verkocht met 240000 km op de teller en rijdt nu nog altijd vrolijk rond met meer dan 400000 km op lpg op de klok.
Ssanyong werkt samen met BRC. Voor beide merken blijft de fabrieksgarantie voor de volledige periode gelden.
En problemen zijn zeldzaam bij een goede installateur. De systemen van tegenwoordig zijn specifiek ontworpen per motortype en volledig computergestuurd. Na 7 jaar en 135000 km heb ik nog geen enkel defect of probleem aan mijn installatie gehad. Ik laat ook altijd voor de zekerheid een klepsmeersysteem installeren. Kost 150 euro extra.
Het klopt dat bepaalde motoren (met zachte kleppen) niet geschikt zijn om op lpg te draaien. Vandaar dat ik steeds met een lijstje te rade ga bij de installateur alvorens ik een bepaalde wagen koop. Ik heb altijd al zijn raad gevolgd (5 wagens op lpg) en ben nog nooit bedrogen uit gekomen. Mijn 520i van weleer heb ik verkocht met 240000 km op de teller en rijdt nu nog altijd vrolijk rond met meer dan 400000 km op lpg op de klok.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Benzine of diesel?
Ha, een streekgenootanonymous schreef:Eernegem, Gistel.

Wat ik hier nogal mis in de discussie is de vindingrijkheid van de modale Vlaming om de taksfolie van onze (r)overheid te omzeilen. Met benzine of gas valt er weinig te foefelen maar met diesel daarentegen...
Ik zou de dieselrijders geen eten willen geven die een tank thuis hebben waar in het beste geval "witte" mazout zonder BTW wordt getankt, in het slechtste gewone rode mazout. Voor de ingewijden zijn er zelfs tankstations waar je zo kan tanken...
En dan zwijg ik nog van de frietolierijders
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Benzine of diesel?
Hey, altijd leuk streekgenoten te vinden op fora.CarpeNoctem schreef:Ha, een streekgenootanonymous schreef:Eernegem, Gistel.![]()

Re: Benzine of diesel?
Dat is exact ook de uitleg die ik kreeg van Marc Pecqueur, toch wel een specialist in dit vakgebied.dw schreef:Euro 6 is gelijkaardig voor benzine en diesel, maar in de praktijk voldoen benzines bij benadering aan de norm en diesel in de verste verte niet. Dat is al jarenlang aangetoond door bedrijven, universiteiten en consumentenorganisaties (o.a. Emissions Analytics en ADAC). Je link is behoorlijk misleidend (of op zijn minst onwetenschappelijk) omdat ze geen onderscheid maakt tussen massa- en deeltjesgewogen partikeldistributies, en geen informatie geeft omtrent methodologie. Nu goed, dat doen populaire autosites eigenlijk nooit. Gebruik eens Google Scholar in plaats van Google en je bekomt heel andere resultaten.spicyalan schreef:Dieselwagen en benzinewagen moeten aan gelijkaardige normen (Euro 6) voldoen. Beide mogen respectievelijk maar 0.6 en 0.8 aan NOx uitstoten, en roet is gelijk op 0.005 PM. Een turbo benzine motor stoot 3x-14x zoveel roet uit dan toegestaan volgens de normen, en moet bijgevolg ook aan de roetfilter.
http://www.vmx.be/meer-fijn-stof-bij-be ... ij-diesels
Bussen en vrachtwagens worden op de weg getest, in reële omstandigheden. Personenwagens nog altijd niet, en het is duidelijk waarom: kleinere, goedkopere dieselwagens zouden de facto verdwijnen als de Euro 6 norm ook in het echt gehaald moet worden (de goed werkende systemen die je in bussen vindt zijn enkel realistisch voor grote, dure personenwagens door hun volume, prijs en gewicht). En laat compacte, betaalbare dieselwagens nu net een segment zijn waar Europese merken erg sterk in staan.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash