Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

DIY Pensioensparen met ETF's

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
58 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
WhenDoYouRetire
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer WhenDoYouRetire
Verstuur privébericht

Re: DIY Pensioensparen met ETF's

• Citeer

Bericht door WhenDoYouRetire » 12 juni 2017, 16:06

B7H4long schreef: ↑12 juni 2017, 14:52
WhenDoYouRetire schreef: ↑12 juni 2017, 11:41

Het gaat hem om de lange termijn he.
Correct, maar geld dat je denkt nodig te hebben voor je 60ste verjaardag hoort niet thuis in Pensionsparen zetten

Die 30% is een magere troost als je 40 jaar niet aan uw geld kan zonder fikse boete en aan een relatief laag rendement.
Ik dacht altijd dat het rendement van het pensioensparen gemiddeld is binnen hun categorie. Zie bvb Argenta Arpe Pensioensparen)

Die pensioenfondsen van nu zijn gebonden aan negatief rentende obligaties door wettelijke verplichtingen...
Vele obligatiefondsen hebben nog steeds een positief total return, zij het niet veel. Obligaties, zelfs met dit laag rendement spelen de belangrijke functie van stabiliteit en in een beleggings portfolio.

Ik ben ervan overtuighd dat het moglijk is om een goede beleggingsportefeuille te bouwen waarvan pensioensparen, rekening houdend met al zijn beperkingen deel van uitmaakt.
Als je kijkt naar hun 5 jaar rendement is dat niet slecht, maar het underperformt de All-world index toch met meer dan 5% op jaarbasis. Op 10 jaar zit je met 3% geannualizeerd. De crisis was er voor iedereen maar het herstel was toch veel sterker bij s&p500, all-world...

Ik heb het niet over een laag rendement, maar sommigen zelfs met negatief rendement. Ik wil gerust 100 miljard euro lenen aan rentevoet -1%. Dan betaal ik jaarlijks een bedragje terug en houd ik een miljard euro over zonder werken. Die wettelijke verplichting van negatieve obligaties is gewoon afzetterij van de staat om aan geld te geraken. Ik zie niet in hoe negatieve obligaties stabiliteit bieden in een portfolio.
https://whendoyouretire.wordpress.com/
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.

reteiP
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer reteiP
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door reteiP » 12 juni 2017, 16:25

@ Kevva

Je krijgt 30% belastingsvoordeel. Dat klopt. Doorgaans moet je daar 1 à 2 jaar op wachten afhankelijk van de timing van je stortingen. Stort je je pensioensparen in het begin van het jaar dan moet je wel langer wachten op de belastingsafrekening maar toch is dit een betere strategie omdat je van de return doorheen het jaar ook meteen kan profiteren.

Maar je wordt ook belast op je pensioensparen ifv een "virtueel rendement van 4,75%" op jaarbasis (een bijkomende reden om liever vroeg in het jaar te storten)

Stel dat iemand 38 jaar lang €940 per jaar stort dan is het verzamelde kapitaal:
€ 90.370 bij 4,5% prestatie van het fonds
€ 95.632 bij 4,75% prestatie van het fonds
€ 101.247 bij 5% prestatie van het fonds

Maar de 8% belasting is altijd € 7651, wat bij een slecht presterend fonds gaat doorwegen! (maar als het fonds beter presteert krijg je die meerwaarden onbelast)
Het belastingsvoordeel bedroeg 38 keer 30% van € 940 of € 10.716
Dus je netto voordeel tov de overheid bedraagt € 3065 wat 'slechts' 8,6% is tov uw gestort kapitaal en dus bijlange geen 30%.

De voornaamste winst komt maw niet van het belastingsvoordeel, maar van het compounding effect.
Uitzondering hierop zijn de stortingen in de laatste jaren voordat je 65 wordt, dan is de korting van de belastingen doorslaggevend.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » 12 juni 2017, 18:11

WhenDoYouRetire schreef: ↑12 juni 2017, 16:06 Ik heb het niet over een laag rendement, maar sommigen zelfs met negatief rendement. Ik wil gerust 100 miljard euro lenen aan rentevoet -1%. Dan betaal ik jaarlijks een bedragje terug en houd ik een miljard euro over zonder werken. Die wettelijke verplichting van negatieve obligaties is gewoon afzetterij van de staat om aan geld te geraken.
Waar heb je het in godsnaam over? Voor zover ik weet is er geen wettelijke verplichting om bonds met negatieve rente op te nemen in pensioenfondsen, mocht dat wel zo zijn gelieve daarvan een link te posten. In elk geval, in het jaarverslag van het BNP balanced pensioenfonds is geen enkele negatief rentende bond te bespeuren. En hoe de staat op die manier aan geld moet geraken in mij ook een raadsel, het maakt voor de staat niks uit of een pensioenspaarfonds goed of slecht presteert, de inkomsten liggen immers vast op een fictief rendement van 4,75%.

WhenDoYouRetire
Full Member
Full Member
Contacteer:
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door WhenDoYouRetire » 12 juni 2017, 18:16

vortex schreef: ↑12 juni 2017, 18:11

Waar heb je het in godsnaam over? Voor zover ik weet is er geen wettelijke verplichting om bonds met negatieve rente op te nemen in pensioenfondsen, mocht dat wel zo zijn gelieve daarvan een link te posten. In elk geval, in het jaarverslag van het BNP balanced pensioenfonds is geen enkele negatief rentende bond te bespeuren. En hoe de staat op die manier aan geld moet geraken in mij ook een raadsel, het maakt voor de staat niks uit of een pensioenspaarfonds goed of slecht presteert, de inkomsten liggen immers vast op een fictief rendement van 4,75%.
Er zijn verplichtingen die zeggen dat een bepaald percentage in obligaties moet zitten, onderverdeeld in staat en bedrijfsobligaties. Als uw staatsobligatie negatief rentend is, zoals NL er al een paar heeft uitgegeven, hebt ge dus prijs. De staat geraakt aan geld door het uitgeven van deze obligaties en door het verplichten van pensioenfondsen om een bepaald percentage te beleggen in obligaties. Ik kan mij namelijk niet inbeelden dat veel particulieren staan te springen om dergelijke obligaties te kopen.

WhenDoYouRetire
Full Member
Full Member
Contacteer:
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door WhenDoYouRetire » 12 juni 2017, 18:26

https://fd.nl/beurs/1159176/waanzinnig-negatieve-rente
https://www.test-aankoop.be/invest/bele ... ieve-rente
http://www.nu.nl/z24/4215643/4-redenen- ... kopen.html

Voila.

Om u nog wat werk te besparen: het kernstuk
U spreekt met pensioenfondsen en hoort dat deze worden gedwongen het grootste deel van hun reserves in dit soort leningen te beleggen. Waarom zo weinig in aandelen? Die zijn op langere termijn veruit superieur aan obligaties. En als je met 0% rendement moet beginnen, is de uitkomst zonneklaar: met aandelen is op lange termijn 5% tot 7% vrijwel gegarandeerd. Daarnaast zijn aandelen door hun lange “duration” als het ware geschapen als belegging voor pensioenfondsen. “Waarom in hemelsnaam?” vraagt u. “Mag niet van de toezichthouders”, is het antwoord.
Als je hierover nadenkt, is het de waanzin ten top: het afdwingen van beleggen in lange obligaties met gegarandeerd verlies (en nog groter als de rente weer gaat stijgen).’ Ik onderschrijf de woorden van mijn oud-collega Kees Molenaar, in het verleden uiterst succesvol aandelenbelegger bij Delta Lloyd en Orange Fund, uiteraard van ganser harte. Het algemeen uitgedragen begrip dat een belegging in staatsschuld zekerheid biedt, is dringend aan nuancering toe.
-K. Molenaar,

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » 12 juni 2017, 18:32

De verplichting om een percentage bonds te hebben is niet gelijk aan de verplichting om negatief rentende bonds te hebben, net zo min dat er een verplichting is om Nederlandse of Duitse bonds op te nemen in een pensioenfonds. Fondsmanagers van pensioenfondsen doen echt wel hun best om binnen eigen risico beheersing en het wettelijk kader een behoorlijke prestatie neer te zetten, bonds met negatieve rente zie ik die mannen nog niet meteen kopen. Het tegendeel mag aangetoond worden.

Wie die negatief rentende bonds dan wel koopt? Iedere bank of instelling die daarmee beter af is dan geld tegen negatieve rente bij de ECB te zetten.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 12 juni 2017, 19:16

Hallo WhenDoYouRetire,

je haalt een hele reeks goed onderwerpen aan. Laat me proberen om je te antwoorden
WhenDoYouRetire schreef: ↑12 juni 2017, 16:06
B7H4long schreef: ↑12 juni 2017, 14:52
Als je kijkt naar hun 5 jaar rendement is dat niet slecht, maar het underperformt de All-world index toch met meer dan 5% op jaarbasis. Op 10 jaar zit je met 3% geannualizeerd. De crisis was er voor iedereen maar het herstel was toch veel sterker bij s&p500, all-world...correct, belangrijk natuurlijk is dat verschillende assetklassen een verschillend rendement hebben. Als ik bvb Arpe Pensioensparen vergelijk met zijn collegas in de mixfondsen met 30% obligaties en 70% europese aandelen (zie link hierboven) dan heeft Arpe ongeveer zoals zijn index gepresteerd, en veel beter dan zijn collegas in dezelfde categorie.

Een pensioenfonds vergelijken met een all-world fonds is een appels en peren vergelijking.

Ik heb het niet over een laag rendement, maar sommigen zelfs met negatief rendement. Ik twijfel eraan dat de obligatiefondsen die ter vergelijken zijn met de fondsen die in aan pensioenspaarfonds zitten verlies hebben geleden op middenlange termijn. Kijk bevoorbeeld naar iShares € Aggregate Bond UCITS ETF EUR (Dist) (EUR) | IEAG
Ik wil gerust 100 miljard euro lenen aan rentevoet -1%. Dan betaal ik jaarlijks een bedragje terug en houd ik een miljard euro over zonder werken. Veel hangt af van je kredietwaardigheid en de alternatieven, als ik geld heb en jij bent diegene die me de minst negatieve rente geeft , dan zal ik jou misschien mijn geld geven als ik bij de meeste garantie heb dat ik mijn geld terugkrijg.
Die wettelijke verplichting van negatieve obligaties is gewoon afzetterij van de staat om aan geld te geraken.Er is geen verplichting van de staat aan de fonden om negatieve bonds te kopen. Maar sommige fondsen zullen dit misschien doen voor de redenen hierboven beschreven
Ik zie niet in hoe negatieve obligaties stabiliteit bieden in een portfolio.
Bekijk de grafieken van een 100% aandeelfonds en een 70/30 fonds en een 50/50 fonds over de periode 2007-2009. Zowel aandelen als boligaties waren negatief. De fondsen met de meeste obligaties waren het meest stabiel.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 12 juni 2017, 20:18

Hello retieP,
reteiP schreef: ↑12 juni 2017, 16:25 @ Kevva

Je krijgt 30% belastingsvoordeel. Dat klopt. Doorgaans moet je daar 1 à 2 jaar op wachten afhankelijk van de timing van je stortingen. ok dus vanaf het derde jaar betaal je netto 658Euro
Stort je je pensioensparen in het begin van het jaar dan moet je wel langer wachten op de belastingsafrekening maar toch is dit een betere strategie omdat je van de return doorheen het jaar ook meteen kan profiteren.

Maar je wordt ook belast op je pensioensparen ifv een "virtueel rendement van 4,75%" op jaarbasis (een bijkomende reden om liever vroeg in het jaar te storten)
correct

Stel dat iemand 38 jaar lang €940 per jaar stort dan is het verzamelde kapitaal:
€ 90.370 bij 4,5% prestatie van het fonds
€ 95.632 bij 4,75% prestatie van het fonds
€ 101.247 bij 5% prestatie van het fonds
correct, als ik nu hetzelfde netto bedrag beleg buiten het pensioensparen (2x940 + 36x 658) heb je de volgende eindresultaten : respectievelijk 66072, 70012 en 74221.

Maar de 8% belasting is altijd € 7651, wat bij een slecht presterend fonds gaat doorwegen! (maar als het fonds beter presteert krijg je die meerwaarden onbelast)
Het belastingsvoordeel bedroeg 38 keer 30% van € 940 of € 10.716
Dus je netto voordeel tov de overheid bedraagt € 3065 wat 'slechts' 8,6% is tov uw gestort kapitaal en dus bijlange geen 30%.Dit gaat ervan uit dat het pensioensparen direct op de 60ste verjaardag word afgehaald

Vergelijking:
Pensioensparen : 82719 87980 93594
Zelf beleggen: 66072, 70012 en 74221 -- hierbij mag je nog 2x 282 Euro bijtellen.
Dit is toch wel een mooi verschil in het voordeel van pensioensparen.

Maar dit is niet volledig correct. Pensioenfondsen zijn duur. Hun JKP is hoger dan bvb in ETF beleggen.
Als ik de prestatie van het zelf beleggen met 1% verhoog krijg ik een prestatie van 84090 89229 94722

Dus voor een looptijd van 38 jaar met de bovenstaande rendement kan men beter zelf beleggen.
Het verschil is -1371 -1247 -1126

De looptijd en het rendement zijn belangrijk in deze berekening:
bij een looptijd van 30 jaar is er winst voor het pensioensparen 1738 1922 2112
bij een looptijd van 25 jaar is er nog meer winst voor het pensioensparen 5683 5829 5980

bij lager rendement van de beleggingen wordt het pensioensparen nog minder intressant, omdat de impact van de belasting van de fictieve 4.75% rente meer impact heeft.

Conclusie: als ik mijn berekeningen correct uitgevoerd heb.
pensioensparen heeft meer voordeel bij hogere rendementen
pensioensparen heeft meer voordeel voor kortere perioden van sparen

Al bij al een verrassend conclusie voor mij. Gelukkig ben ik laat met pensioensparen begonnen en zou dus winst moeten maken.

De voornaamste winst komt maw niet van het belastingsvoordeel, maar van het compounding effect.

Uitzondering hierop zijn de stortingen in de laatste jaren voordat je 65 wordt, dan is de korting van de belastingen doorslaggevend.
En deze 5 jaar is er inderdaad een groot voordeel van Pensioensparen : @4.75% zou er meer dan 1400 euro winst zijn voor pensioensparen voor 5 jaar x658 euro sparen
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

WhenDoYouRetire
Full Member
Full Member
Contacteer:
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door WhenDoYouRetire » 12 juni 2017, 23:02

B7H4long schreef: ↑12 juni 2017, 19:16 Hallo WhenDoYouRetire,

je haalt een hele reeks goed onderwerpen aan. Laat me proberen om je te antwoorden
WhenDoYouRetire schreef: ↑12 juni 2017, 16:06

Als je kijkt naar hun 5 jaar rendement is dat niet slecht, maar het underperformt de All-world index toch met meer dan 5% op jaarbasis. Op 10 jaar zit je met 3% geannualizeerd. De crisis was er voor iedereen maar het herstel was toch veel sterker bij s&p500, all-world...correct, belangrijk natuurlijk is dat verschillende assetklassen een verschillend rendement hebben. Als ik bvb Arpe Pensioensparen vergelijk met zijn collegas in de mixfondsen met 30% obligaties en 70% europese aandelen (zie link hierboven) dan heeft Arpe ongeveer zoals zijn index gepresteerd, en veel beter dan zijn collegas in dezelfde categorie.

Een pensioenfonds vergelijken met een all-world fonds is een appels en peren vergelijking.

Ik heb het niet over een laag rendement, maar sommigen zelfs met negatief rendement. Ik twijfel eraan dat de obligatiefondsen die ter vergelijken zijn met de fondsen die in aan pensioenspaarfonds zitten verlies hebben geleden op middenlange termijn. Kijk bevoorbeeld naar iShares € Aggregate Bond UCITS ETF EUR (Dist) (EUR) | IEAG
Ik wil gerust 100 miljard euro lenen aan rentevoet -1%. Dan betaal ik jaarlijks een bedragje terug en houd ik een miljard euro over zonder werken. Veel hangt af van je kredietwaardigheid en de alternatieven, als ik geld heb en jij bent diegene die me de minst negatieve rente geeft , dan zal ik jou misschien mijn geld geven als ik bij de meeste garantie heb dat ik mijn geld terugkrijg.
Die wettelijke verplichting van negatieve obligaties is gewoon afzetterij van de staat om aan geld te geraken.Er is geen verplichting van de staat aan de fonden om negatieve bonds te kopen. Maar sommige fondsen zullen dit misschien doen voor de redenen hierboven beschreven
Ik zie niet in hoe negatieve obligaties stabiliteit bieden in een portfolio.
Bekijk de grafieken van een 100% aandeelfonds en een 70/30 fonds en een 50/50 fonds over de periode 2007-2009. Zowel aandelen als boligaties waren negatief. De fondsen met de meeste obligaties waren het meest stabiel.
Ik heb zelf de pensioenfondsen nog niet uitgebreid met elkaar vergeleken omdat ik er niet in geloof. Voor mensen die er wel in geloven kan Arpe zoals je vermeld een goede keuze zijn. Echter nam ik het all-world fonds als voorbeeld omdat dit een perfect gemakkelijke DIY is.

Er is inderdaad geen expliciete verplichting, maar praktisch gezien zijn er limieten. Als veel sterke eurolanden zo'n staatsobligaties uitgeven, zijn er weinig alternatieven om binnen het risicoprofiel van het fonds te blijven en de cash moet ergens naartoe.

Ik ga akkoord met de stelling dat in slechte tijden obligaties stabiliteit bieden. In de veronderstelling dat je DIY pensioensparen gelijk behandelt als pensioensparen met een bankfonds is dit echter van ondergeschikt belang omdat je ook pas na 35-40 jaar afhaalt en dan het beste rendement wilt op lange termijn.

reteiP
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer reteiP
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door reteiP » 13 juni 2017, 08:34

Btw, wie in excel het resultaat van een periodieke belegging wil bepalen kan dit met volgende formule:

=FV(H146;H144;(-1*H145);0)

H144 = aantal jaren/periodes
H145 = geïnvesteerd bedrag per jaar/periode
H146 = opgebracht rendement per jaar/periode

Voor 40 jaar 940 euro aan 5% zou dit € 113.551,79 moeten uitkomen.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash

netwerken
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer netwerken
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door netwerken » 13 juni 2017, 10:17

fiscaal-pensioensparen-met-etf-s-t22427.html

yvinho
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer yvinho
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door yvinho » 24 oktober 2018, 14:43

Punt is natuurlijk dat mensen die zelf aan pensioensparen doen (niet fisccaal, zoals mezelf) nooit zullen beleggen in dezelfde fondsen als de pensioenspaarfondsen.

De opbrengst van pensioenspaarfondsen is zeer mager en de hoge jaarlijkse kosten kan je bij zelf beleggen in fondsen vermijden. Ik heb hiervan ooit eens een studie zien passeren en samenvattend kon je besluiten als je zelf belegt in fondsen als pensioenspaarpotje en als , afh. leeftijd, uw fondsen 1,1 à 1,3% beter presteren op jaarbasis t.o.v. pensioenspaarfondsen, het gespaarde bedrag overeenkomst met het bedrag met fiscaal voordeel.

Die 1,1 à 1,3% presteer ik alleen al beter door zonder kosten in fondsen te handelen...
Voor mij is de rekening snel gemaakt.

Diegene die de vergelijking maken met zelfde fondsen om DIY of fiscaal te sparen slaan de bal volgens mij helemaal verkeerd en redeneren kort door de bocht.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 24 oktober 2018, 15:20

Pensioenspaarfondsen zijn aktieve mixfondsen en hebben dan ook de nadelen van de aktieve fondsen.
Als aktief fonds presteerden de goede pensioenspaarfondsen niet slecht in hun categorie van mixfondsen offensief of mixfondsen flexibel. Je had al goed moeten kiezen in je aktief mixfonds om beter te doen dan het pensioensparen.

Waar staan de studies met de getallen die jij aanhaald?

(Als belegger in passieve indexfondsen ben ik er natuurlijk van overtuigd dat het vermijden van aktieve fondsen, en hun kosten, voordelig is. maar zelfs dan kan de fiscale stimulans voordelig zijn).

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

58 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy