Kleine nieuwbouw of toch ouder huis kopen?
TIP
Re: Kleine nieuwbouw of toch ouder huis kopen?
Geen foute beslissingen ik heb immers meer levenservaring gekregen.TNTim schreef: ↑7 september 2017, 19:36 @MP1980
Het is niet omdat jij foute beslissingen genomen hebt tijdens uw verbouwing, dat alle verbouwingen sowieso duurder tov nieuwbouw. Mijn ervaring is trouwens net het omgekeerde
Wat je zegt ivm eindejaarspremies en vakantiegeld die je moet leggen bij een verbouwing, die moet je bij een nieuwbouw meteen leggen.
Maar die typische discussies van mensen die maar blijven beweren dat ze van hun woning van 50 jaar oud en ouder qua comfort niks of nog minder moeten inboeten dan iemand met een nieuwbouw woning omdat ze hun spouwmuren hebben laten volspuiten of hun zolder geïsoleerd hebben de andere kant nog niet gezien vrees ik.
Ik heb het nu beide meegemaakt en raadt iedereen af om een ouder huis te kopen tenzij je minstens 150k betaald om via een deftige aannemer uw verbouwingswerken tegoei te doen en dan is 150k nog krap.
Om het tegoei te doen moet ge al zowat heel uw huis strippen incluis vloeren uitbreken want die liggen 9/10 ook in de losse chape/papzand gaat ge dat in fases doen?
Dan zit ge ook aan dik 350.000 dus waarom een oud huis kopen?
Ieder zijn ding i rest my case ;-)
Levenservaring? Ik doe dit al tussen 1987 en 2014.
Hoeveel meer ervaring moet je nog hebben?
Het wordt met de jaren nog gemakkelijker en goedkoper.
Moesten we in de jaren 80 nog styrodur platen leggen, beton gieten, chape draaien in de betonmolen, met kruiwagens rondrijden en gladstrijken gaat dat nu veel goedkoper in één dag. Je laat gewoon een aannemer komen die eerst de
PUR spuit op de welfsels of betonplaat en dezelfde dag nog de chape binnenspuit. Binnen de 12 uur zijn ze weg en is de
vloer geïsoleerd en in de chape gelegd. Wat is het verschil met nieuwbouw? (6% BTW tov 21% daar ben ik al zeker van).
Daar kan ik mijn handen niet meer voor vuil maken noch geld mee uitsparen.
Nog nooit een pand met verlies of tegen kostprijs moeten verkopen.
Nog nooit overbodig geld moeten uitgeven aan bankintresten.
Nog nooit jaren aan een stuk gebonden geweest aan een hoop stenen omdat er nog een hypotheek op rustte.
Moesten we in de jaren 80 nog styrodur platen leggen, beton gieten, chape draaien in de betonmolen, met kruiwagens rondrijden en gladstrijken gaat dat nu veel goedkoper in één dag. Je laat gewoon een aannemer komen die eerst de
PUR spuit op de welfsels of betonplaat en dezelfde dag nog de chape binnenspuit. Binnen de 12 uur zijn ze weg en is de
vloer geïsoleerd en in de chape gelegd. Wat is het verschil met nieuwbouw? (6% BTW tov 21% daar ben ik al zeker van).
Nog nooit jaren aan een stuk gebonden geweest aan een hoop stenen omdat er nog een hypotheek op rustte.
Omdat ik voor dat budget geen ruim stuk grond kan kopen + nieuwbouw + inrichting naar mijn smaak + 21% BTW + bijna het dubbel terug te betalen aan de bank.Dan zit ge ook aan dik 350.000 dus waarom een oud huis kopen?
Aan de leeftijd dat u aangeeft aan uw aankopen/verkopen zegt al genoeg toen kon je nog een huis kopen voor 50000 en minder dus om zo rijk te worden en u constant te verbeteren is geen vergelijking met wat de jeugd nu moet doen/betalen en zeker niet fair.Cronos schreef: ↑7 september 2017, 20:39 Levenservaring? Ik doe dit al tussen 1987 en 2014.
Omdat ik voor dat budget geen ruim stuk grond kan kopen + nieuwbouw + inrichting naar mijn smaak + 21% BTW + bijna het dubbel terug te betalen aan de bank.Dan zit ge ook aan dik 350.000 dus waarom een oud huis kopen?
Niet dat ik het u niet gun hoor jaloezie ken ik niet.
Wil de " oudere " gouden generatie die goedkoop een huis kon kopen met een lening van 350 euro op 15 of 20 jaar wel eens uitdagen om vanaf nul zonder hulp nu iets uit de grond te stampen.( het zal niet meevallen) dan mogen de rentevoeten indertijd nog 8% of meer bedragen.
"Nog nooit een pand met verlies of tegen kostprijs moeten verkopen."Cronos schreef: ↑7 september 2017, 20:39 Levenservaring? Ik doe dit al tussen 1987 en 2014.
Periode midden jaren '80 tot 2008 moet letterlijk zowat de gouden periode zijn voor Belgisch vastgoed, en al zeker 2000 tot 2008, het is dan niet echt moeilijk geweest iets te verkopen met meerwaarde. Bij een renovatie nu zal je in veel gevallen je huis niet tegen kostprijs kunnen verkopen. Of da tnu nieuwbouw is of renovatie.
"Nog nooit overbodig geld moeten uitgeven aan bankintresten."
Rare uitspraak, waarom is dat bij een renovatie niet nodig, en bij een nieuwbouw wel?
"Nog nooit jaren aan een stuk gebonden geweest aan een hoop stenen omdat er nog een hypotheek op rustte."
Dit is niet relevant, want bij nieuwbouw hoeft dat ook niet zo te zijn. Hypotheek overzetten of laten schappen is een eenvoudige notarishandeling.
Cijfers zijn cijfers en hebben niets met leeftijd te maken.MP1980 schreef: ↑7 september 2017, 21:12 Aan de leeftijd dat u aangeeft aan uw aankopen/verkopen zegt al genoeg toen kon je nog een huis kopen voor 50000 en minder dus om zo rijk te worden en u constant te verbeteren is geen vergelijking met wat de jeugd nu moet doen/betalen en zeker niet fair.
Niet dat ik het u niet gun hoor jaloezie ken ik niet.
Wil de " oudere " gouden generatie die goedkoop een huis kon kopen met een lening van 350 euro op 15 of 20 jaar wel eens uitdagen om vanaf nul zonder hulp nu iets uit de grond te stampen.( het zal niet meevallen) dan mogen de rentevoeten indertijd nog 8% of meer bedragen.
De laatste renovatie betreft de periode 2011-2014, zo lang is dat nu ook weer niet geleden.
(uitgedrukt in euro's kan je me zelfs niet "rijk" noemen, dat laat ik voor jouw rekening).
Mijn zoon, die me al verslagen heeft wat betreft investering/leeftijd, is 27. Uw argument vroeger/jeugd gaat dus ook niet op. (startkapitaal heeft hij niet meegekregen wel een opvoeding en gebruik van de ouderlijke woning zolang het hem uitkwam maar dat is iets wat iedere ouder, ongeacht zijn inkomen, kan bieden).
U doet precies of de "oudere generatie" uitgaven had gerekend aan de "tijd van toen" en een inkomen vergelijkbaar met nu. Meestal is daar wel een evenwicht in te vinden.
Het is meestal de persoon en zijn ingesteldheid die het verschil maakt. Niet de externe omstandigheden.
Trouwens niet nieuws onder de zon. Wij konden in onze jeugdjaren over dezelfde dingen zagen als de jeugd van nu.

Omdat je, uitzonderingen niet te na gesproken, bij een renovatie meester bent over de spreiding van je uitgaven en niet gebonden aan de timing en uitgaven gebonden aan de nieuwbouw. Met wat planning spaar je bij de aankoop van een bestaande woning al onmiddellijk huurgelden uit die je volledige kan investeren in je eigen (toekomstig) project.Galactic schreef: ↑8 september 2017, 08:29
"Nog nooit overbodig geld moeten uitgeven aan bankintresten."
Rare uitspraak, waarom is dat bij een renovatie niet nodig, en bij een nieuwbouw wel?
"Nog nooit jaren aan een stuk gebonden geweest aan een hoop stenen omdat er nog een hypotheek op rustte."
Dit is niet relevant, want bij nieuwbouw hoeft dat ook niet zo te zijn. Hypotheek overzetten of laten schappen is een eenvoudige notarishandeling.
Uiteraard zijn er hier ook uitzonderingen op.
Het is aan TS alle verkregen info te ordenen en te overwegen wat in zijn situatie het beste is.
Maar het is gewoon een wiskundig gegeven: hoe minder je zelf moet investeren (alleen al aan belastingen) hoe gemakkelijker het is om na verloop van tijd dit door te verkopen met winst (of minder verlies). Een stuk grond blijft een stuk grond (en wordt bovendien altijd zeldzamer) en goede stenen blijven stenen (of ze nu 5 jaar of 300 jaar oud zijn) en al de rest is te vervangen (bij renovatie aan 6% en bij nieuwbouw te plaatsen aan 21%, maar het blijven deuren, ramen, chape,verwarming,.... van dezelfde kwaliteit).
Zoals ik eerder al zei, voor mij mag de nieuwbouwmarkt floreren en boomen als nooit tevoren. Het is gemakkelijker werken in een niche dan in de spotlights.

De locatie is toch ook niet onbelangrijk vind ik. Waar wij wonen betaal je makkelijk 250-300€/meter voor bouwgrond. En nee, dit is niet Latem, Knokke of Vlaams Brabant, maar stedelijk gebied West-Vlaanderen. Indien wij een lapje grond zouden kopen van 6 are, wat toch niet overdreven groot is, dan betalen wij voor de grond +/- 200.000€. Kostprijs nieuwbouwhuis is ongeveer 300k zonder BTW. Dus alles bij elkaar geteld zit je aan +/- 550.000€ voor een nieuwbouwwoning. Anderzijds kun je hier ook oudere huizen (jaren '70-'80) kopen voor +/-250.000€ en renovatieprijs van 150.000€. Dan betaal je in totaal 400.000€ voor een gerenoveerd huis. Dit is een verschil van 150.000€. Het is dan een persoonlijke kwestie om uit te maken in hoeverre je 150.000€ veel of weinig vindt om al dan niet voor nieuwbouw te kiezen. 

In het zuiden van de provincie Antwerpen zijn de grondprijzen gelijkaardig hoor. In Vlaams-Brabant liggen ze, op goede locaties, al hoger. Beschikbare open bouwgronden evolueren zelfs in een recordtempo naar 3-4 are waar nu dezelfde prijzen voor gevraagd worden dan voor een stuk dat enkele jaren geleden dubbel zo groot was.
Volgende stap is iedereen in kotjes van 70m² op elkaar stapelen in centrumsteden. Er zullen best mensen zijn die daar perfect gelukkig zijn. Maar ik gok er toch liever op dat er altijd mensen zullen zijn die bemiddeld genoeg zijn om nog te willen investeren in wonen in een vrije open omgeving.
In vastgoed is er trouwens maar één startadagio: locatie, locatie, locatie.
Al het overige kan later nog rechtgezet worden.
Ik ben ook in de situatie dat 150.000 euro het verschil kan maken in een onbezorgde pensioengerechtigde leeftijd en dingen te moeten laten.
Ik begrijp dan ook de redenering (van sommigen) niet dat het vroeger toch allemaal zo voor de hand liggend was en de jeugd het nu zoveel moeilijker heeft (maar op een paar 10.000(0) euro meer en/of u jaren te begraven in een hypotheek zou het dan weer niet steken?).
Een hypotheek kan idd afgekocht worden. Het geld moet er dan wel liggen.
Volgende stap is iedereen in kotjes van 70m² op elkaar stapelen in centrumsteden. Er zullen best mensen zijn die daar perfect gelukkig zijn. Maar ik gok er toch liever op dat er altijd mensen zullen zijn die bemiddeld genoeg zijn om nog te willen investeren in wonen in een vrije open omgeving.
In vastgoed is er trouwens maar één startadagio: locatie, locatie, locatie.
Al het overige kan later nog rechtgezet worden.
Ik ben ook in de situatie dat 150.000 euro het verschil kan maken in een onbezorgde pensioengerechtigde leeftijd en dingen te moeten laten.
Ik begrijp dan ook de redenering (van sommigen) niet dat het vroeger toch allemaal zo voor de hand liggend was en de jeugd het nu zoveel moeilijker heeft (maar op een paar 10.000(0) euro meer en/of u jaren te begraven in een hypotheek zou het dan weer niet steken?).
Een hypotheek kan idd afgekocht worden. Het geld moet er dan wel liggen.
Ik ben nog veraf van mijn pensioenleeftijd, Cronos. Maar 150.000€ vind ik ook een te groot verschil om voor nieuwbouw te kiezen. Men zegt wel dat de rentevoeten laag staan en dat je makkelijk kan lenen zonder veel interesten, maar het kapitaal moet toch ook afbetaald worden hé
.
Zelfs voor gewone villahuizen van de jaren 1990-2000 vragen ze hier snel 400.000-450.000€, exclusief je 10-11% kosten. Sowieso zijn er dan nog altijd zaken die je wil verbeteren, want gloednieuw is het niet. Dan zit je ook snel boven de 500.000€. Het is dan ook begrijpelijk dat er veel jongeren eerder renoveren dan nieuwbouw bouwen. En dit gaat niet over principes of zo, maar simpelweg door de kostprijs!

Zelfs voor gewone villahuizen van de jaren 1990-2000 vragen ze hier snel 400.000-450.000€, exclusief je 10-11% kosten. Sowieso zijn er dan nog altijd zaken die je wil verbeteren, want gloednieuw is het niet. Dan zit je ook snel boven de 500.000€. Het is dan ook begrijpelijk dat er veel jongeren eerder renoveren dan nieuwbouw bouwen. En dit gaat niet over principes of zo, maar simpelweg door de kostprijs!

Dat is dan toch een goedkope villa? Hier vragen ze voor een doorsnee villagrond van pakweg 15 are vanaf 250.000 tot ...
Die villa van 400.000 (-250.000 grondaandeel) kost dan uiteindelijk maar 150.000 euro. Daarvoor krijg je vaak +300m² aan oerdegelijke ruwbouw, en een dak, vloeren, deuren,... die nog laaang niet versleten zijn. Keuken, badkamer,.. waar je ook mee verder kan, en kan vervangen wanneer het budget het toelaat. Omheining, opritten, terras, tuinaanleg, tuinhuis,.... er dikwijls nog quasi gratis erbij...
verloren met arco, teruggewonnen met barco.
Met villa bedoel ik een alleenstaand huis met 3-4 slaapkamers, gebouwd in de jaren 90-2000
De klassieke bouw met schuin dak waardoor de ruimte op eerste verdiep serieus wordt beperkt. Stel dat je die villa van 450.000€ wil kopen, dan betaal je toch ook al 500.000€ incl. kosten
En als je later keuken en badkamer wil vervangen mag je er nog eens een kleine 40.000€ tegenaan gooien

En als je later keuken en badkamer wil vervangen mag je er nog eens een kleine 40.000€ tegenaan gooien

Ik ben even snel door de antwoorden gelopen, aangezien we recent in dezelfde situatie verkeerden.
Omdat we zelf en de naaste familie niet over bijzonder veel tijd en kennis beschikken om te renoveren, hebben wij voor nieuwbouw gekozen. Wij geraken er met het budget dat je zelf voor ogen hebt, en krijgen hiervoor +- 160m², met oprit en een tuin van +- 20m diep (6 breed).
Wij vermoeden dat we duurder zullen uitkomen dan bij de renovatie van een gelijkaardige (rij-)woning, maar we doen zelf geen werken (sleutel-op-de-deur). Bovendien is alles naar huidige normen (E-peil <30!), waardoor we bij Triodos ook een erg goed tarief hebben ontvangen (1,75%). We zitten in een verkeersluwe straat, vlak aan een erg groene omgeving. Bovendien hebben we wat schrik van renovatie gezien verschillende vrienden toch onaangename verrassingen tegengekomen zijn. Wij zijn dan ook van mening dat je best 100% stript. Stel dat de elektriciteit 15-20 jaar oud is, die is perfect voor nu, maar zal die voor de komende 25 jaar nog goed zijn? En aangepast aan je huidige noden? Food for thought, wij maakten onze keuze.
Wel merk ik graag op dat indien je voor nieuwbouw zou gaan en het BTW-tarief jou "in het been bijt", er verschillende steden zijn waar je een oude woning volledig mag afbreken en heropbouwen aan 6%. Zo heb je enerzijds het voordeel van nieuwbouw, anderzijds het voordelige(re) BTW-tarief.
Omdat we zelf en de naaste familie niet over bijzonder veel tijd en kennis beschikken om te renoveren, hebben wij voor nieuwbouw gekozen. Wij geraken er met het budget dat je zelf voor ogen hebt, en krijgen hiervoor +- 160m², met oprit en een tuin van +- 20m diep (6 breed).
Wij vermoeden dat we duurder zullen uitkomen dan bij de renovatie van een gelijkaardige (rij-)woning, maar we doen zelf geen werken (sleutel-op-de-deur). Bovendien is alles naar huidige normen (E-peil <30!), waardoor we bij Triodos ook een erg goed tarief hebben ontvangen (1,75%). We zitten in een verkeersluwe straat, vlak aan een erg groene omgeving. Bovendien hebben we wat schrik van renovatie gezien verschillende vrienden toch onaangename verrassingen tegengekomen zijn. Wij zijn dan ook van mening dat je best 100% stript. Stel dat de elektriciteit 15-20 jaar oud is, die is perfect voor nu, maar zal die voor de komende 25 jaar nog goed zijn? En aangepast aan je huidige noden? Food for thought, wij maakten onze keuze.
Wel merk ik graag op dat indien je voor nieuwbouw zou gaan en het BTW-tarief jou "in het been bijt", er verschillende steden zijn waar je een oude woning volledig mag afbreken en heropbouwen aan 6%. Zo heb je enerzijds het voordeel van nieuwbouw, anderzijds het voordelige(re) BTW-tarief.
Ik begrijp je visie Grun. Ik snap ook waarom jullie voor nieuwbouw kiezen.
Mbt de elektriciteit. Als die 15 jaar gelden goed was zal die over 25 jaar ook nog wel goed zijn. Ok je moet misschien de kast en zekeringen eens vervangen, maar dat ga jij ook hebben natuurlijk.
Ik begrijp je uiteraard wel volledig dat je kiest voor nieuwbouw.
Woon je al in je woning?
Zijn er niet teveel meerwerken geweest bij de SOD?
Ik hoor vaak verhalen dat mensen 10duizende euros moeten bijbetalen omdat ze een fatsoenlijke keuken, vloeren, ... willen.
Een extra stopcontact dat niet op plan staat : 100 euro
enzoverder.
Mbt de elektriciteit. Als die 15 jaar gelden goed was zal die over 25 jaar ook nog wel goed zijn. Ok je moet misschien de kast en zekeringen eens vervangen, maar dat ga jij ook hebben natuurlijk.
Ik begrijp je uiteraard wel volledig dat je kiest voor nieuwbouw.
Woon je al in je woning?
Zijn er niet teveel meerwerken geweest bij de SOD?
Ik hoor vaak verhalen dat mensen 10duizende euros moeten bijbetalen omdat ze een fatsoenlijke keuken, vloeren, ... willen.
Een extra stopcontact dat niet op plan staat : 100 euro
enzoverder.