Brokers met minste kosten?
TIP
Re: Brokers met minste kosten?
zou er niet zomaar zeker van zijn dat bij een herinverstering van een dividend geen 30% rv moet betaald worden, ook al houden ze die 30% rv niet af in het buitenland
Vraag nr. 3-2666 van mevrouw Van dermeersch dd. 06.05.2005
Vr. en Antw., Senaat, 2005-2006, nr. 3-52, blz. 4530
VRAAG
Sommige beursgenoteerde bedrijven stellen hun aandeelhouders keuzedividenden voor.
De belegger kan dan kiezen voor een dividend in contanten of voor de uitbetaling in nieuwe aandelen.
Wanneer bijvoorbeeld een Nederlands bedrijf deze keuze aanbiedt, dan doet de Belgische belegger er best aan te kiezen voor de nieuwe aandelen. Hierop is immers geen Nederlandse bronheffing verschuldigd en op een cashdividend wel.
Op het keuzedividend is in principe wel Belgische roerende voorheffing verschuldigd, maar de wetgeving hieromtrent is zeer onduidelijk.
De situatie is momenteel dan ook verschillend van bank tot bank en dit komt de rechtszekerheid van de belegger absoluut niet ten goede.
1. Welke concrete wettekst dient in deze situatie van keuzedividenden toegepast te worden?
2. Hoe moeten de banken de Belgische roerende voorheffing hierop berekenen?
ANTWOORD (vice-eerste minister en minister van Financiën)
Overeenkomstig artikel 18, 1e lid, 1°, van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992 (WIB 92) omvatten dividenden alle voordelen toegekend door een vennootschap aan aandelen en winstbewijzen hoe ook genaamd, uit welken hoofde en op welke wijze ook verkregen.
Daarnaast wordt, overeenkomstig artikel 267, 1e en 3e lid, WIB 92, het uitreiken, ter vertegenwoordiging van inkomsten, van nieuwe aandelen, ten belope van de waarde van die aandelen, met betaalbaarstelling gelijkgesteld.
Voor de berekening van de roerende voorheffing bepaalt hetzelfde artikel 267, 3e lid, WIB 92, dat de in aanmerking te nemen waarde.van de aandelen niet lager mag zijn dan die welke zou bepaald zijn bij de laatste prijscourant door de Belgische regering gepubliceerd vóór de datum van toekenning of betaalbaarstelling; zijn de effecten in bedoelde prijscourant niet genoteerd, dan wordt de roerende voorheffing berekend op de verkoopwaarde van de effecten.
In geval van toekenning van dividenden van buitenlandse oorsprong, onder de vorm van effecten is het in aanmerking te nemen bedrag voor de berekening van de in te houden roerende voorheffing de waarde van het uitgekeerde effect op het ogenblik van de betaalbaarstelling van het inkomen, dit wil zeggen op de dag van de terbeschikkingstelling ervan aan de verkrijger
Vraag nr. 3-2666 van mevrouw Van dermeersch dd. 06.05.2005
Vr. en Antw., Senaat, 2005-2006, nr. 3-52, blz. 4530
VRAAG
Sommige beursgenoteerde bedrijven stellen hun aandeelhouders keuzedividenden voor.
De belegger kan dan kiezen voor een dividend in contanten of voor de uitbetaling in nieuwe aandelen.
Wanneer bijvoorbeeld een Nederlands bedrijf deze keuze aanbiedt, dan doet de Belgische belegger er best aan te kiezen voor de nieuwe aandelen. Hierop is immers geen Nederlandse bronheffing verschuldigd en op een cashdividend wel.
Op het keuzedividend is in principe wel Belgische roerende voorheffing verschuldigd, maar de wetgeving hieromtrent is zeer onduidelijk.
De situatie is momenteel dan ook verschillend van bank tot bank en dit komt de rechtszekerheid van de belegger absoluut niet ten goede.
1. Welke concrete wettekst dient in deze situatie van keuzedividenden toegepast te worden?
2. Hoe moeten de banken de Belgische roerende voorheffing hierop berekenen?
ANTWOORD (vice-eerste minister en minister van Financiën)
Overeenkomstig artikel 18, 1e lid, 1°, van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992 (WIB 92) omvatten dividenden alle voordelen toegekend door een vennootschap aan aandelen en winstbewijzen hoe ook genaamd, uit welken hoofde en op welke wijze ook verkregen.
Daarnaast wordt, overeenkomstig artikel 267, 1e en 3e lid, WIB 92, het uitreiken, ter vertegenwoordiging van inkomsten, van nieuwe aandelen, ten belope van de waarde van die aandelen, met betaalbaarstelling gelijkgesteld.
Voor de berekening van de roerende voorheffing bepaalt hetzelfde artikel 267, 3e lid, WIB 92, dat de in aanmerking te nemen waarde.van de aandelen niet lager mag zijn dan die welke zou bepaald zijn bij de laatste prijscourant door de Belgische regering gepubliceerd vóór de datum van toekenning of betaalbaarstelling; zijn de effecten in bedoelde prijscourant niet genoteerd, dan wordt de roerende voorheffing berekend op de verkoopwaarde van de effecten.
In geval van toekenning van dividenden van buitenlandse oorsprong, onder de vorm van effecten is het in aanmerking te nemen bedrag voor de berekening van de in te houden roerende voorheffing de waarde van het uitgekeerde effect op het ogenblik van de betaalbaarstelling van het inkomen, dit wil zeggen op de dag van de terbeschikkingstelling ervan aan de verkrijger
-
- Jr. Member
De waarde van een uitgekeerd of een omgewisseld dividend in aandelen, staat ook opgenomen in het jaarlijkse overzicht dat Degiro je geeft. Je geeft dus één bedrag aan in je aangifte, en je hoeft zelf niéts uit te rekenen. Ik doe het al enkele jaren en het is poepsimpel.
En als je geen dividend ontvangt moet je niks aangeven? Of moet je aangeven hoeveel je effectenrekening in waarde gestegen is? Of is dat enkel bij verkoop van stukken?Eloadaintavi schreef: ↑4 november 2017, 09:03 Jaarlijks krijg je een overzicht van ontvangen dividenden. Eén bedragje aangeven in je belastingsaaangifte is écht niet veel werk.
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Ja maar euhm... zoals ik al zei ik ben niet geïnteresseerd in uitkerende dividenden.
-
- Jr. Member
bestaat er dan een andere manier dan 'automatisch' ??
Wordt je belasting aangerekend vanaf 0 euro of werkt dit in schijven?Eloadaintavi schreef: ↑4 november 2017, 09:21 De waarde van een uitgekeerd of een omgewisseld dividend in aandelen, staat ook opgenomen in het jaarlijkse overzicht dat Degiro je geeft. Je geeft dus één bedrag aan in je aangifte, en je hoeft zelf niéts uit te rekenen. Ik doe het al enkele jaren en het is poepsimpel.
de giro zal die automatische inhouding gedaan hebben, omdat ze anders teveel belgische klanten gaan verliezen die het dan allemaal zelf moet uitrekenen enz.
Dan nog eens een keuze laten tussen automatisch of geen inhouding beurstaks lijkt mij meer dan een brug te ver.
Daarom dat ze "automatisch" inhouden
Dan nog eens een keuze laten tussen automatisch of geen inhouding beurstaks lijkt mij meer dan een brug te ver.
Daarom dat ze "automatisch" inhouden
Ha! Je hebt gelijk... ik ben hier aan het lezen en het nieuws aan het volgen. 2 dingen tegelijk zoals je ziet het lukt niet altijd goed. Maar ik moet zo nog weg dus ik probeer deze 2 tesamen gedaan te krijgen. Bedankt voor je info alvast Eloa.

Btw bij degiro krijg je 1 getal in het overzicht bij het jaarverslag zeg je. Bij welke nummer op je aangifte vul je dit in?

Laatst gewijzigd door Crusty op 4 november 2017, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Crusty schreef: ↑4 november 2017, 09:30Wordt je belasting aangerekend vanaf 0 euro of werkt dit in schijven?Eloadaintavi schreef: ↑4 november 2017, 09:21 De waarde van een uitgekeerd of een omgewisseld dividend in aandelen, staat ook opgenomen in het jaarlijkse overzicht dat Degiro je geeft. Je geeft dus één bedrag aan in je aangifte, en je hoeft zelf niéts uit te rekenen. Ik doe het al enkele jaren en het is poepsimpel.
één "beperkte" vlaktaks van 30% vanaf de eerste eurocent. Uiteraard kan die 30% nog verhoogd worden als ze weer eens geld tekort komen, is de laatste jaren al dikwijls verhoogd
Vanguard heeft geen accumulerende ETFs. Dus je zal RV betalen.Crusty schreef: ↑4 november 2017, 08:42 Mijn strategie om te beginnen ga ik aanpassen. Etf's kopen en het simpel houden. Langer termijn etf's (ik houd deze dus voor 5-10-15-20-25-30 jaar), alleen world, is dat mogelijk en de moeite? Want dan zijn er minder transactiekosten en toch voldoende gedifferentieerd?
Fysieke aandelen geen synthetische, met herinvestering van dividend om kosten te besparen. In Euro als aankoop currency.
Welke kunnen er aangeraden worden? Ik dacht persoonlijk dat vanguard wel een goede zou zijn, misschien zijn er betere. Ik dacht vanguard hier veel over terug te vinden is maar er zijn misschien grotere pareltjes.
In de US is dit een van de basis portefeuilles:Crusty schreef: ↑4 november 2017, 08:42 Ps: Ik lees op deze moment dat Vanguard Total Stock Market Index Fund en Vanguard Total Bond Market Index Fund een mooi duo KAN zijn. Echter is deze total stock samengesteld uit US bedrijven enzo... zijn er ook zo 2 die dit doen voor de hele wereld in procentuele balans naargelang hun grootheid op de wereldmarkt?
1/ aandelen: omdat de US 50-60% van de wereldmarkt is kunnen zij zich veroorloven om de rest van de wereled links te laten liggen. voor Belgen lijkt het beter om over de volledige wereld te differentieren
2/ obligaties: voor US beleggers geven deze USD-obligaties de stabiliteit waarvoor de beleggers die obligaties aanhouden. Voor EUROpeanen zou je voor een gelijkaardig effect naar EURO-overheids-olbigaties moeten gaan.
Merk op dat de fondsen die je aanhaalt in de US gedomicileerd zijn. Niet ideaal voor belgen. Beter zijn UCITS fondsen die de aandelen dividenden accumuleren. Typisch hebben de fondsen die in ierland gedomicileerd staan vele voordelen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Jr. Member
Ik persoonlijk kies steeds voor uitkerende etf's, ook bij Degiro. Die betalen per 3 of 6 maanden of jaarlijks. De dividenden laat ik op een hoopje komen tot er genoeg is voor nieuwe etf's. Voordeel : ik kies zélf welke ik bijkoop.
Dit lijkt een list van zeer speculatieve fondsen: commodity fondsen, leveraged fondsen, inverse fondsen. Enkel gebruiken als je zowel de markten als de fondsen volledig verstaat zou ik zeggen.reteiP schreef: ↑3 november 2017, 09:12 Actie BoleroDe volledige lijst:Van 1 november tot en met 31 december 2017 betaalt u geen makelaarsloon voor uw aankooporders tussen 1.000 en 70.000 euro in 122 ETF’s van ETF Securities
https://www.bolero.be/uploads/media/59f ... rities.pdf
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Full Member
Idioot was de omschrijving, de link was de argumentatie.Crusty schreef:Prachtige argumentatie... het idee idioot noemen.Incremental schreef: ↑1 november 2017, 11:51
Misschien moet je even kijken naar een "zonne energie fonds" om te zien hoe idioot jouw investerings methodiek is.
https://finance.yahoo.com/quote/TAN?p=TAN
Robotica, renewables and autonomous driving zijn dan misschien de hype.
Maar net zoals 3D video, Virtual reality, fuel cells, ... brengt het geen klop op.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
-
- Full Member
Zij hebben dit wel, sinds enkele jaren is er een europese tak van Vangaurd.B7H4long schreef: Vanguard heeft geen accumulerende ETFs. Dus je zal RV betalen.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk