tesla
TIP
Re: tesla
Enkele jaren geleden of meer dan 10 jaar geleden? Want er is wel een wereldsgroot verschil tussen de FCF's van beide bedrijven.Naick schreef: ↑6 november 2017, 21:19 Tesla is een veelbelovend aandeel en zeer toekomstgericht. Maar door een aantal risicofactoren zal ik er niet in beleggen:
- de huidige waardering is zeer hoog tov wat ze al bereikt hebben. Er moeten hoge verwachtingen ingelost worden om de huidige koers te rechtvaardigen.
- de markt groeit, maar er komt ook meer concurrentie
- Elon Musk heeft een goede visie, maar Tesla is daarom nog niet in staat om alles operationeel te brengen (getuige de problemen met model 3 nu).
Nu goed, hetzelfde zou ik enkele jaren geleden over Apple ook gedacht hebben en kijk waar we nu staan.
https://electrek.co/2018/01/23/tesla-gi ... 1-million/
In Australië gaan ze nog wel heel wat powerpacks mogen installeren verwacht ik
In Australië gaan ze nog wel heel wat powerpacks mogen installeren verwacht ik
71% aandelen, 19% obligaties, 10% cash
Volgens De Tijd vandaag:
Musk mag zich verheugen in bonus van $56Mia ... over 10 jaar.
Dit indien de waarde van Tesla dan $650Mia haalt.
Ik zou dus maar mijn best doen.
Musk mag zich verheugen in bonus van $56Mia ... over 10 jaar.
Dit indien de waarde van Tesla dan $650Mia haalt.
Ik zou dus maar mijn best doen.
Ik vraag me af hoe ze zelfrijdende wagens gaan implementeren. Ik bedoel... moet je dan binnen 15 jaar verplicht zoiets kopen of zullen er altijd wagens zijn die je zelf moet besturen?
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
-
argov
- Full Member

- Contacteer:
Als het voor iedereen zou verplicht worden (wat niet zal gebeuren) kunnen zelfrijdende wagens nu al perfect rijden (moeten dan nog enkel letten op fietsers en voetgangers, wat nu al in o.a. Volvo's zit). Goed voorbeeld is het zelf-rijdend buske van de UGent, kunt ge soms eens tegenkomen in de autovrije zones in het centrum van Gent. Communicatie tussen voertuigen kan in principe via een mesh netwerk (technologie van in de jaren stillekes). Het probleem zit hem net in het feit dat er ook niet-zelfrijdende wagens rijden, met chauffeurs die trager reageren en niet perfect zijn.
Waarschijnlijk kan dit onder gecontroleerde omstandigheden. Zoiets loslaten op de Belgische wegen is om ongelukken vragen. Zelf ben ik optimistisch over de mogelijkheden maar pessimistisch over de praktische toepassing.
Een voorbeeld: zelf heb ik een wagen die verkeersborden herkent (met name snelheidsborden). De volgende situatie meegemaakt aan de afrit van een autostrade waar aan het begin van de afslag een bord 90Km staat. De wagen interpreteert dat bord en besluit dat ik van dan af slechts 90Km mag rijden op de autostrade. Levensgevaarlijk!
Het bord is in mijn ogen slecht geplaatst, maar zo zijn er honderden in België. En wat met de borden die de aannemer van wegenwerken slordig vergeet weg te nemen? Ik denk dat we nog goed zijn voor Jaren verkeersopvoeding van alle betroken partijen.
In de VS rijden ze op de openbare weg. We denken dan altijd aan Californië (denk de Waymo-auto's van Google) met zijn relatief aangename weertje en brede, rechte wegen. Er is echter een minstens even belangrijke proeftuin voor autonome wagens: Pittsburgh. Die stad is gekozen als proeflocatie omdat het geldt als een van de meer uitdagende steden in de VS om in rond te rijden (en omdat het een paar uitstekende universiteiten heeft uiteraard).
Heuvelachtig, slechter weer dan hier en een naar Amerikaanse normen erg oud stadscentrum met veel smalle straatjes en historisch gegroeide eigenaardige verkeerssituaties. Autonome Fords, Volvos en co doen het er desondanks goed.
Ik denk niet dat je de vrij primitieve hulpsystemen die auto's nu al een tijdje hebben kan vergelijken met wat echt zelfrijdende auto's doen. Die zullen ten allen tijde meerdere datastromen gebruiken en niet blind afgaan op één input zoals een tijdelijk verkeersbord.
Heuvelachtig, slechter weer dan hier en een naar Amerikaanse normen erg oud stadscentrum met veel smalle straatjes en historisch gegroeide eigenaardige verkeerssituaties. Autonome Fords, Volvos en co doen het er desondanks goed.
Ik denk niet dat je de vrij primitieve hulpsystemen die auto's nu al een tijdje hebben kan vergelijken met wat echt zelfrijdende auto's doen. Die zullen ten allen tijde meerdere datastromen gebruiken en niet blind afgaan op één input zoals een tijdelijk verkeersbord.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
In de luchtvaart is een automatische piloot al veel langer in gebruik en ondanks dat ze zelfs op automatische piloot (of zelfs RC) zouden kunnen landen, is het nog steeds de piloot die het toestel aan de grond moet zetten. Raar toch?
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Joris Melkert, faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek:
"Moderne verkeersvliegtuigen kunnen volledig automatisch landen. Dat wordt ook regelmatig gedaan. Landen met behulp van de boordcomputer geeft goede landingen. Het voordeel van automatisch landen is dat de landingen onder gelijke omstandigheden precies gelijk zijn. Ook handmatig landen gebeurt regelmatig omdat piloten altijd in staat moeten zijn zelf een goede landing uit te voeren.
Het meest gebruikte navigatiesysteem is het Instrument Landing System (ILS).
In de meest basale vorm is dit een soort klokje met daarop twee bewegende wijzers. De ene is horizontaal en kan op en neer bewegen. De andere is verticaal en kan naar links en naar rechts bewegen. Als vlieger moet je ervoor zorgen dat beide wijzers elkaar in het midden van het klokje kruisen. Dan zit je tijdens de nadering steeds op de juiste hoogte en niet te veel links of rechts van de baan. Het ILS brengt je zo naar de kop van de landingsbaan toe.
Vlak bij de baan wordt een nauwkeurige meting van de hoogte erg belangrijk. Dat wordt gedaan door een radiohoogtemeter. Die kan aangeven wanneer je er bijna bent en ervoor zorgen dat je tijdig het vliegtuig 'afvangt'. Dat wil zeggen dat je niet te hard op de baan terechtkomt. Staan de wielen eenmaal op de baan, dan wordt er geremd. Op de bovenkant van de vleugel worden dan ook de spoilers uitgeslagen om zo veel mogelijk weerstand te maken. Dat zorgt ervoor dat je zo snel mogelijk tot stilstand komt."
Heeft u ook een vraag op wetenschappelijk gebied, dan kunt u deze sturen naar wetenschap@telegraaf.nl.
"Moderne verkeersvliegtuigen kunnen volledig automatisch landen. Dat wordt ook regelmatig gedaan. Landen met behulp van de boordcomputer geeft goede landingen. Het voordeel van automatisch landen is dat de landingen onder gelijke omstandigheden precies gelijk zijn. Ook handmatig landen gebeurt regelmatig omdat piloten altijd in staat moeten zijn zelf een goede landing uit te voeren.
Het meest gebruikte navigatiesysteem is het Instrument Landing System (ILS).
In de meest basale vorm is dit een soort klokje met daarop twee bewegende wijzers. De ene is horizontaal en kan op en neer bewegen. De andere is verticaal en kan naar links en naar rechts bewegen. Als vlieger moet je ervoor zorgen dat beide wijzers elkaar in het midden van het klokje kruisen. Dan zit je tijdens de nadering steeds op de juiste hoogte en niet te veel links of rechts van de baan. Het ILS brengt je zo naar de kop van de landingsbaan toe.
Vlak bij de baan wordt een nauwkeurige meting van de hoogte erg belangrijk. Dat wordt gedaan door een radiohoogtemeter. Die kan aangeven wanneer je er bijna bent en ervoor zorgen dat je tijdig het vliegtuig 'afvangt'. Dat wil zeggen dat je niet te hard op de baan terechtkomt. Staan de wielen eenmaal op de baan, dan wordt er geremd. Op de bovenkant van de vleugel worden dan ook de spoilers uitgeslagen om zo veel mogelijk weerstand te maken. Dat zorgt ervoor dat je zo snel mogelijk tot stilstand komt."
Heeft u ook een vraag op wetenschappelijk gebied, dan kunt u deze sturen naar wetenschap@telegraaf.nl.
Volgens wat ik eens op een AMA reddit heb gelezen zijn de landingen ook automatisch.Spruitekop schreef: ↑24 januari 2018, 22:46 In de luchtvaart is een automatische piloot al veel langer in gebruik en ondanks dat ze zelfs op automatische piloot (of zelfs RC) zouden kunnen landen, is het nog steeds de piloot die het toestel aan de grond moet zetten. Raar toch?
Na 20 automatische landingen moet de piloot nog eens manueel landen of zo iets.
Dat soort data zal de auto niet enkel "visueel" verkrijgen maar ook ter beschikking hebben via een database. Ook vandaag al hebben navigatie toestelletjes een database met snelheidsbeperkingen, inrichting van de weg, enz... ter beschikking. Die database kan up to date gehouden worden door de info die auto's ter plaatse registreren, denk aan file detectie, wegomlegging, verandering aan infrastructuur, enz... Eigenlijk is het stuk "hardware" het kennen en herkennen van de weg en verkeersregels het eenvoudigst te automatiseren, het correct inschatten en anticiperen op menselijk gedrag is een heel pak moeilijker. Men gaat ook veel kritischer zijn tov een zelfrijdende auto dan tov een mens, indien een zelfrijdende auto een ongeval met dodelijk slachtoffer veroorzaakt gaat men dat veel erger vinden dat de vele doden die gewoonlijk in het verkeer vallen.Belca2 schreef: ↑24 januari 2018, 18:56 Een voorbeeld: zelf heb ik een wagen die verkeersborden herkent (met name snelheidsborden). De volgende situatie meegemaakt aan de afrit van een autostrade waar aan het begin van de afslag een bord 90Km staat. De wagen interpreteert dat bord en besluit dat ik van dan af slechts 90Km mag rijden op de autostrade. Levensgevaarlijk!
-
Woz
OT
Wat ik mij eigenlijk afvraag: zou AI de reden zijn waarom de beurzen het de laatste tijd zo goed doen?
Wordt er door diverse bedrijven geïnvesteerd in AI software (of zullen ze dat doen)?
Dit kunnen financiële en tech bedrijven zijn maar evengoed 'klassieke' productiebedrijven die een grote boost kunnen krijgen in hun efficiëntie door AI toe te passen.
Wat ik mij eigenlijk afvraag: zou AI de reden zijn waarom de beurzen het de laatste tijd zo goed doen?
Wordt er door diverse bedrijven geïnvesteerd in AI software (of zullen ze dat doen)?
Dit kunnen financiële en tech bedrijven zijn maar evengoed 'klassieke' productiebedrijven die een grote boost kunnen krijgen in hun efficiëntie door AI toe te passen.
Concurrentie op komst
https://seekingalpha.com/article/414190 ... -12-months
Juli 2018: Jaguar iPace
Oktober 2018: Nissan LEAF 368 km range versie
November 2018: Hyundai Kona EV
November 2018: Kia Niro EV
Januari 2019: Audi eTron
En verder in 2019 komen er nog een heel pak volledige elektrische wagens op de markt.
https://seekingalpha.com/article/414190 ... -12-months
Juli 2018: Jaguar iPace
Oktober 2018: Nissan LEAF 368 km range versie
November 2018: Hyundai Kona EV
November 2018: Kia Niro EV
Januari 2019: Audi eTron
En verder in 2019 komen er nog een heel pak volledige elektrische wagens op de markt.
Angst van de mens voor de machine is van alle tijden. In het begin van de Industriële Revolutie vernielden arbeiders de machines die hun werk afpakten, nu vallen boze burgers zelfrijdende auto's aan.
Ze cruisen vanaf volgende maand als een soort spookauto’s over de wegen van de Amerikaanse staat Californië: zonder stuur, zonder pedalen en zonder menselijke chauffeur. Als dat maar goed afloopt. Want blijkbaar wekken zelfrijdende auto’s bij steeds meer gewone Californiërs angst en agressie op.
Bij twee van de zes gerapporteerde ongelukken met zelfrijdende auto’s in Californië dit jaar ging het om botsingen met mensen. En, zo ziet het ernaar uit, waren het botsingen met opzet. Ze zouden veroorzaakt zijn door boze Californiërs, meldt de krant The Guardian.