Holdings
TIP
Re: Holdings
Uitdaging: zoek een vraag of bericht waarop B7H4long nog niet gereageerd heeft.
Ja MAAR : in een fonds kan je maandelijks een relatief klein bedrag storten, bv 100 of 200 euro. Koop maar eens iedere maand voor 200€ Sofina...laeka schreef: ↑31 mei 2018, 15:31 Holdings presteren gemiddeld beter dan fondsen. Dit is al tot vervelens toe gemeld in diverse media.
Zoek maar een paar fondsen op die beter presteren dan een Ackermans Van Haaren of een Sofina. Prettige zoektocht!
In het begin van dit onderwerp ik dacht op blz 6 of 7 staat het ook vermeld in de tijd.
Bij fondsen betaal je altijd de 100% van de waarde bij holdings dikwijls maar 70% soms wat meer soms wat minder. Je moet dan wel een beetje zoeken.
De kosten van fondsen swingen soms de pan uit en zeker bij grootbanken! En vergeet niet de beurstaxen die ook hoger liggen.
Er vanuit gaande dat je bij een goedkope fondsenbroker zoals Medirect zit, zonder instapkosten. Maak dan de kosten berekening maar eens opnieuw. Iedere maand beurstax en brokerkosten op 200€ Sofina, versus iedere maand 200€ in fonds zonder instapkosten.
Inderdaad, Morningstar is totaal ongeschikt om holdings te analyseren. Het begint al met hun classificatie: een holding wordt per definitie als 'financiële dienstverlening' beschouwd, hoewel een holding als GBL uitsluitend in industriële bedrijven investeert. Gelukkig zijn holdings transparant en relatief beperkt in aantal en heb je dus geen Morningstar nodig om ze te analyserenB7H4long schreef: ↑1 juni 2018, 09:18 Het had inderdaad leuk geweest indien de auteur van de studie deze weg gevolgd had, en inderdaad de portefeuille geanalyseerd had op de onderliggende posities. Spijtig hij deed het niet.
Voor een ETF zulllen tools zoals M* altijd analysen op de onderliggende posities.
Opnieuw spijtig dat de auteur dit niet verder heeft uitgewerkt. Als dit zo'n groot voordeel was had hij kunnen argumenteren dat de premium bijgedragen heeft aan het resultaat van de portefeuille. Gemiste kans.
IK heb het moeilijk om de minwaarde die de holdingsstruktuur meebrengt als een voordeel te zien.
Had de auteur het van de beurs halen verder moeten uitwerken? Misschien. Maar hij merkt wel terecht op dat ze aan een premium van de beurs gehaald zijn; dat een probleem noemen toont toch wel een gebrek aan logisch denkvermogen.
Waarom is de korting van een holdingstructuur een voordeel? Vooral omdat men in feite investeert met een hefboom zonder de financieringskosten die dat normaal met zich meebrengt. Die hefboom uit zich in een aantrekkelijker dan normaal dividend in verhouding tot het risico van de portefeuille (voor QfG, GBL en de andere dividendbetalers), of kan bij accumulerende holdings benut worden door te verkopen wanneer de korting duidelijk onder haar historische gemiddelde ligt. Zelfs als je gelooft dat een actief beheerde portefeuille op lange termijn niet rendabeler is dan een passieve index, zal die hefboom op lange termijn toch voor een bescheiden meerwaarde zorgen.
Tot slot nog twee kleinere elementen: bij ontbinding/faillisement keert de holding de NAV uit, terwijl ze gekocht werd met een korting op die NAV. Daardoor zal, zelfs tijdens een relatief ernstige beurscrash, de NAV zelden ver dalen onder de initiële inleg, wat voor de 'bange' belegger een extra veiligheid vormt. Daarnaast helpt de holdingkorting met het timen van aankopen, voor wie dat wilt doen: zeker bij de minder liquide holdings fluctueert de korting, zelfs in periodes waarin de portefeuillesamenstelling niet ten gronde wijzigt. Door daarvan gebruik te maken en enkel te kopen wanneer de korting haar historische gemiddelde overschrijdt, kan men een aankoop enigszins timen zonder daarom aan market timing op de onderliggende portefeuille te moeten doen (wat, zoals je zelf al uitvoerig hebt aangetoond, een notoir moeilijke bezigheid is).
Holdingkortingen zijn een eigenaardigheid die in België meer uitgesproken is dan elders - vermoedelijk omdat de Belgische beurs er eentje is die te klein is om veel in het zicht van grote spelers te lopen. Het zou dom zijn om er geen gebruik van te maken als kleine belegger, imo.
Besef wel dat de holdingkorting nooit mag vergeleken worden tussen holdings, enkel tussen verschillende tijdspunten van dezelfde holding. Voor holdings met niet-beursgenoteerde participaties is de NAV immers geschat, en het is bekend dat holdings die hun NAV uiterst conservatief inschatten (GIMV dus) quasi zonder korting noteren terwijl optimistischere holdings wel met een korting noteren.
Elk kwartaal kopen doet op lange termijn niet noemenswaardig onder voor elke maand kopen qua risicobeperking. Dan koop je in jouw voorbeeld in schijfjes van € 600. Bij een relatief goedkope broker betekent dat 1-2 % transactiekosten, dus minder dan de jaarlijkse beheerskost van een doorsnee fondsnickname schreef: ↑1 juni 2018, 10:01 Ja MAAR : in een fonds kan je maandelijks een relatief klein bedrag storten, bv 100 of 200 euro. Koop maar eens iedere maand voor 200€ Sofina...
Er vanuit gaande dat je bij een goedkope fondsenbroker zoals Medirect zit, zonder instapkosten. Maak dan de kosten berekening maar eens opnieuw. Iedere maand beurstax en brokerkosten op 200€ Sofina, versus iedere maand 200€ in fonds zonder instapkosten.
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Heb er net 5 gekocht op de giro "free of charge" elk voor ~105€
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Uitgangspunt van het artikel van Sam Hollanders is dat actief beheerde fondsen slechter presteren dan de markt in haar geheel. Er is uitgebreid aangetoond dat dit op langere termijn inderdaad zeker het geval is en dat slechts zéér weinig beleggingsfondsen op lange termijn de index weten te verslaan.
Het artikel toont aan dat de zes of zeven gespreide Belgische holdings (zoals dw al aangaf, hoort Floridienne hier niet echt bij) gemiddeld aanmerkelijk beter presteerden dan de BEL20 en de Stoxx Europe 600 over de periode 2001-2018.
Drie van deze holdings (AvH, GBL en Sofina) maken deel uit van de BEL20 en voor hen bestaat er dus geen twijfel dat ze ruimschoots hun eigen index verslagen hebben.
Voor de andere holdings is het minder duidelijk.
Brederode (50% large caps, 50% private equity) heeft veel beter gepresteerd dan de BE20 en de Stoxx Europe 600, maar het is moeilijk om hier de juiste index voor te vinden.
Bois Sauvage (Belgian small cap?) heeft nog beter gepresteerd, maar ook niet eenvoudig om met de juiste index te vergelijken.
GIMV (European small caps?) heeft minder gepresteerd, maar heeft wel zeer genereus dividenden uitbetaald.
Conclusie: actief beheerde fondsen doen het op langere termijn vrijwel altijd slechter dan de index, terwijl de Belgische gespreide holdings het over het algemeen een stuk beter doen.
Het is waar dat dit een beetje appels met peren vergelijken is, maar wat mij betreft is het antwoord op deze vraag dus toch : jááá!!!
De hefboom zit hem dan in de schulden die de holding (mogelijk) heeft.
Is de korting dan de (e)valuatie door de belegger van het verschil tussen holding en onderliggende positie(s): betere dividend en daartegenover risico gelinkt met de hefboom, liquiditeit, governance, ...
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Sorry voor het storen he...
Vandaag nog een extra pakket Corporation financiera alba ingeslagen.
Van de week ben ik vrij rustig gebleven naar mijn doen met de Italiaanse toestanden.
Enkel Wendel (2 pakkketten) , nog een pakket Corporation financiera alba en Tramways de Rouen ingeslagen.
De Italiaanse holdings heb ik niet gedurfd maar er waren daar uitstekende zaken te doen!
Van de week ben ik vrij rustig gebleven naar mijn doen met de Italiaanse toestanden.
Enkel Wendel (2 pakkketten) , nog een pakket Corporation financiera alba en Tramways de Rouen ingeslagen.
De Italiaanse holdings heb ik niet gedurfd maar er waren daar uitstekende zaken te doen!
Goed werk Laeka! Back on topic en back to business. Twee vliegen in één klap!laeka schreef: ↑1 juni 2018, 15:18 Sorry voor het storen he...
Ik heb van de turbulentie geprofiteerd om Investor AB bij te kopen. Corp Fin Alba staat ook op mijn lijstje, maar is helaas niet veel gezakt de afgelopen dagen, terwijl de beurs in Spanje toch ook een behoorlijke klap gekregen heeft.
Diene Investor AB is natuurlijk een topholding (de grootste in Europa!). Heb daar enkele jaren geleden eens suf op gekeken maar niet ingestapt. Weet feitelijk ook niet waarom ik niet ingestapt ben.
Wel in bezit gehad via British Empire die een behoorlijke participatie had maar deze heb ik onlangs verkocht.
Maar ja ge kunt ook niet alles hebben he.
Koopadvies voor Wendel van HSBC. Koersdoel 139 euro.
Diene Investor AB is natuurlijk een topholding (de grootste in Europa!). Heb daar enkele jaren geleden eens suf op gekeken maar niet ingestapt. Weet feitelijk ook niet waarom ik niet ingestapt ben.
Op welke beurs koop je deze makkelijkst?
Op welke beurs koop je deze makkelijkst?
Ik kan enkel in Stockholm kopen via mijn broker de thuismarkt dus.