Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Maandelijks sparen Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Maandelijks sparen
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Advies gevraagd ivm portefeuille voor aanvullen wettelijk pensioen

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
90 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
LaCucaracha
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer LaCucaracha
Verstuur privébericht

Advies gevraagd ivm portefeuille voor aanvullen wettelijk pensioen

• Citeer

Bericht door LaCucaracha » 13 februari 2019, 19:38

Situatie:

mijn vader (zelfstandige) is vorig jaar 65 geworden en ontvangt zijn wettelijk pensioen ( al werkt hij nog steeds). N.a.v. zijn pensionering heeft hij ook zijn 2e pijler kapitalen ontvangen. Hij plant volgend jaar ( rond zijn 67e) volledig te stoppen. Mijn moeder is huisvrouw.

Wat is het probleem?
Zolang mijn vader nog werkt is er geen probleem, maar van zodra de inkomstenstroom ophoudt en mijn ouders terugvallen op het wettelijk pensioen van mijn vader (dat met 1900 € nog best meevalt, rekening houdend met het feit dat hij het overgrote deel van zijn carrière zelfstandige was), zal dit niet voldoende zijn om in hun levensstandaard te voorzien.
Door een "aversie" van de beurs ( ingestapt in 1999 en door de crash van 2000/2001 pas na 8 jaar hun kapitaal hebben teruggezien, vlak voor de crash van 2008 nota bene) en geen zin in rompslomp met huurders (+ het feit dat vastgoed gewoon te duur is nu om nog een mooi rendement te kunnen halen) staat quasi hun volledige vermogen (op de gezinswoning na) gewoon op een spaarboekje, niets op te brengen...

Indien we dus willen vermijden dat mijn ouders hun kapitaal opeten ( wat zonde zou zijn, vermits er meer dan genoeg is om van van de opbrengsten te kunnen leven), moeten er dus extra inkomsten gevonden worden.

Om die reden zou ik een beperkt gedeelte van +- 15% van hun volledige vermogen in aandelen (in de ruime zin) investeren (dit om hun nachtrust niet te zeer aan te tasten:p). Indien dit kapitaal een opbrengst genereert van 3 a 4% netto. Dit zou reeds voldoende moeten zijn om het "deficit" tussen het wettelijk pensioen en hun maandelijkse uitgaven aan te vullen.
Vermits ze nog ruim voldoende cash overhouden, moet de nadruk niet liggen op dividenduitkering.
De beleggingshorizon is lang genoeg, vermits mijn ouders dit kapitaal in principe nooit meer nodig zullen hebben en de portefeuille dus nooit gedwongen verkocht zal moeten worden ( ook bij overlijden zal er nog genoeg cash zijn voor de successierechten). Al is het niet de bedoeling om in al te speculatieve zaken te gaan beleggen ( turbo’s en consoorten zijn volledig uit den boze, idem voor biotech, etc)

Hoe zou ik te werk gaan:

Eerst was mijn idee om te wachten op een echte beurscrash ( genre 2008), maar ik geloof hoe langer hoe minder in het timen van de markt...
Ik zou danook op een periode van een 3 tal jaar via maandelijkse aankopen het volledige kapitaal beleggen.

Ik zou dit kapitaal beleggen in volgende aandelen:

- een stuk in holdings (zijn hier buitenlandse aanraders)?
- een stuk in vastgoedbevaks (zijn hier buitenlandse aanraders?)
- een stuk in ETF’s ( IWDA , alsook ETF’s die een selectie van zeer kwalitatieve bedrijven tracken bvb. Dividend Kings, S&P 500 etc)
- een stuk in Belgische en buitenlandse aandelen van hoogwaardige bedrijven met liefst een vrij schuldenvrije balans
- Een stuk in flexibele fondsen ( eventueel via modelportefeuille MeDirect)
- Een stuk in vermogensbeheer bij een online bank ( Medirect, Keytrade)

En het is hier dat ik graag jullie advies zou hebben:

- wat denken jullie van bovenstaande selectie van categorieên?
- welke verdeling tussen bovenstaande aandelen stellen jullie voor?
- hebben jullie van elke categorie aanraders?

Hartelijk dank!!

Cydox
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Cydox
Verstuur privébericht

Re: Advies gevraagd ivm portefeuille voor aanvullen wettelijk pensioen

• Citeer

Bericht door Cydox » 13 februari 2019, 20:20

Je opzet is om 15% van hun vermogen in te zetten op aandelen.

Als de rest op spaarboekjes staat die pakweg 0,3% oplevert, heb je in totaliteit 0,71% p.a. (met 3% winst vanuit het 15%vermogen). En 0,85% als we rekenen met 4% winst uit dat vermogen.
Zelfs als je uitgaat van een spaarboekintrest van 0,85% en 4% winst uit de aandelen, bekom je slechts 1,32% in totaliteit, waarmee het langzaam zal leiden aan inflatie enerzijds, en mogelijks voor de rest zal dienen als aanvulling voor je ouders.

Dat lijkt me een vrij complex plan met veel onderdelen voor zo'n mager eind resultaat. Volgens ik het zie, heb je de luxe van een groot kapitaal, maar neem je onnodig de risico's van aandelen, als is het met een beperkte hoeveelheid ervan.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
LaCucaracha
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer LaCucaracha
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door LaCucaracha » 13 februari 2019, 20:27

Cydox schreef: ↑13 februari 2019, 20:20 Je opzet is om 15% van hun vermogen in te zetten op aandelen.

Als de rest op spaarboekjes staat die pakweg 0,3% oplevert, heb je in totaliteit 0,71% p.a. (met 3% winst vanuit het 15%vermogen). En 0,85% als we rekenen met 4% winst uit dat vermogen.
Zelfs als je uitgaat van een spaarboekintrest van 0,85% en 4% winst uit de aandelen, bekom je slechts 1,32% in totaliteit, waarmee het langzaam zal leiden aan inflatie enerzijds, en mogelijks voor de rest zal dienen als aanvulling voor je ouders.

Dat lijkt me een vrij complex plan met veel onderdelen voor zo'n mager eind resultaat. Volgens ik het zie, heb je de luxe van een groot kapitaal, maar neem je onnodig de risico's van aandelen, als is het met een beperkte hoeveelheid ervan.
En wat is je suggestie dan?

Wimble
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Wimble
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Wimble » 13 februari 2019, 20:40

Als ik het goed begrijp is er een totaal vermogen van 2mlj. euro waarvan je 300k wilt beleggen in aandelen om 1.000€/mnd aangroei te hebben.

Dan zou ik ze adviseren om eerst wat te schenken om bij een overlijden niet in de hoogste schijf te vallen.

Ik zou ook denken aan een gecontroleerde vermogensoverdracht in een Tak-product naar de kleinkinderen toe. Dit kan vrij van successierechten, 10k per grootouder per kleinkind.

Voor de rest zou ik geen individuele aandelen nemen maar ETF’s (IWDA + CSPX + ZPRS + EMIM).

En zolang ze nog goed zijn veel reizen, lekker gaan eten ...

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 14 februari 2019, 13:13

LaCucaracha schreef: ↑13 februari 2019, 19:38 Om die reden zou ik een beperkt gedeelte van +- 15% van hun volledige vermogen in aandelen (in de ruime zin) investeren
....
Indien dit kapitaal een opbrengst genereert van 3 a 4% netto.
Deze verwachting is misschien te hoog.
Zoals anderen reeds voor-rekenden zal je met zo'n beperkte inleg de inflatie niet bijhouden.
LaCucaracha schreef: ↑13 februari 2019, 19:38 Eerst was mijn idee om te wachten op een echte beurscrash ( genre 2008), maar ik geloof hoe langer hoe minder in het timen van de markt...
Goed idee, er zijn meerdere beleggers die het laatste decennium de verdrievoudiging van de aandelenmarkt gemist hebben omdat ze wachten op de volgende beurscrash om in te stappen.

Een fonds als IWDA bezit een stukje van de 1600 grootste aandelen van de ontwikkelde markten; wat he b je meer nodig? Waarom begin je hier niet mee?

Indien je aan lange horizon (20-30 jaar) hebt kan je misschien WSML toevoegen voor een iets hoger verwacht rendement in ruil voor een grotere volatileit.
Indien je avontuurlijk kan je uit principiele redden ook EMIM (Emerging Markets) toevoegen

Dan zou je "alle" aandelen bezitten in %-ages die de consensus zijn van alle beleggers wereldwijd.

Bijkomende beleggingen vergroten enkel het gewicht van enkele aandelen. Waarom zou je dat doen? Weet jij iets meer dan de consensus van alle beleggers.
Sommige van de opties die je naar voor brengt hebben hoge jaarlijkse kosten (bvb 2%/jaar). Als je daar voor gaat betall je die kosten zeker, zonder enige guarantee van een hoger rendement.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

LaCucaracha
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer LaCucaracha
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door LaCucaracha » 15 februari 2019, 08:58

Nog ideeën?

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 15 februari 2019, 09:45

Wat is hun situatie met pensioensparen en lange termijnsparen? Welke contracten hebben ze en tot wanneer lopen ze? Wat is hun huidig en toekomstig. Belastingspercentage?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

laeka
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer laeka
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door laeka » 15 februari 2019, 14:15

LaCucaracha schreef: ↑13 februari 2019, 19:38

- een stuk in ETF’s ( IWDA , alsook ETF’s die een selectie van zeer kwalitatieve bedrijven tracken bvb. Dividend Kings, S&P 500 etc)
- een stuk in Belgische en buitenlandse aandelen van hoogwaardige bedrijven met liefst een vrij schuldenvrije balans

Wat een hutsepot is me dat zeg. Allez… als je een vijftal goede holdings koopt dan zit je toch genoeg gespreid en je houd een deel cash achter de hand om eventueel bij te kopen.
En als jezelf niet goed op de hoogte bent kies dan voor British Empire (belegt zelf in ondergewaardeerde holdings wereldwijd. Brengt zo een slordige 12% gemiddeld per jaar op (beurscrashes inbegrepen)!

LaCucaracha
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer LaCucaracha
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door LaCucaracha » 15 februari 2019, 17:02

B7H4long schreef: ↑15 februari 2019, 09:45 Wat is hun situatie met pensioensparen en lange termijnsparen? Welke contracten hebben ze en tot wanneer lopen ze? Wat is hun huidig en toekomstig. Belastingspercentage?
Vader zijn pensioensparen is al uitbetaald, van moeder ook (had nog contract tot 60) en heeft op haar 60e een nieuw contract onderschreven tot 65... Lange termijnsparen had enkel mijn vader ( mijn moeder heeft geen beroepsinkomsten) en was een overlijdensdekking. Liep tot eind vorig jaar en is dus ondertussen ook stopgezet...

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 15 februari 2019, 17:17

Spijtig. Indien deze nog liepen konden dit excellente plannen zijn om op korte termijn een hoog rendement te halen door de belastingsteruggave.

woete
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer woete
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door woete » 16 februari 2019, 22:54

LaCucaracha schreef: ↑13 februari 2019, 19:38 ... Indien we dus willen vermijden dat mijn ouders hun kapitaal opeten ( wat zonde zou zijn, vermits er meer dan genoeg is om van van de opbrengsten te kunnen leven), moeten er dus extra inkomsten gevonden worden.
Om die reden zou ik een beperkt gedeelte van +- 15% van hun volledige vermogen in aandelen (in de ruime zin) investeren (dit om hun nachtrust niet te zeer aan te tasten:p). Indien dit kapitaal een opbrengst genereert van 3 a 4% netto. Dit zou reeds voldoende moeten zijn om het "deficit" tussen het wettelijk pensioen en hun maandelijkse uitgaven aan te vullen.
Vermits ze nog ruim voldoende cash overhouden, moet de nadruk niet liggen op dividenduitkering.
...
Hi Cucaracha,
Kun je even verduidelijken? Je zoekt extra inkomsten. Waar haal je die uit in jouw voorgestelde plan? Uit de intresten van het spaarboekje dan? Want je spreekt wel over een verwacht rendement op de 15% beleggingen, maar tegelijk lees ik dat je niet voor dividenduitkering zou gaan. Toch reken je op dat deel om het deficit aan te vullen. Dat doe je dan door deelbewijzen te verkopen?

Om te leven van de opbrengsten van je beleggingen tijdens je pensioen kun je juist beter voor dividenduitkering kiezen. Dat herinner ik me toch van DW (zie aldaar ;) ).

platin
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer platin
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door platin » 16 februari 2019, 22:59

LaCucaracha schreef: ↑13 februari 2019, 19:38 Situatie:

mijn vader (zelfstandige) is vorig jaar 65 geworden en ontvangt zijn wettelijk pensioen ( al werkt hij nog steeds). N.a.v. zijn pensionering heeft hij ook zijn 2e pijler kapitalen ontvangen. Hij plant volgend jaar ( rond zijn 67e) volledig te stoppen. Mijn moeder is huisvrouw.

Wat is het probleem?
Zolang mijn vader nog werkt is er geen probleem, maar van zodra de inkomstenstroom ophoudt en mijn ouders terugvallen op het wettelijk pensioen van mijn vader (dat met 1900 € nog best meevalt, rekening houdend met het feit dat hij het overgrote deel van zijn carrière zelfstandige was), zal dit niet voldoende zijn om in hun levensstandaard te voorzien.
Door een "aversie" van de beurs ( ingestapt in 1999 en door de crash van 2000/2001 pas na 8 jaar hun kapitaal hebben teruggezien, vlak voor de crash van 2008 nota bene) en geen zin in rompslomp met huurders (+ het feit dat vastgoed gewoon te duur is nu om nog een mooi rendement te kunnen halen) staat quasi hun volledige vermogen (op de gezinswoning na) gewoon op een spaarboekje, niets op te brengen...

Indien we dus willen vermijden dat mijn ouders hun kapitaal opeten ( wat zonde zou zijn, vermits er meer dan genoeg is om van van de opbrengsten te kunnen leven), moeten er dus extra inkomsten gevonden worden.

De beleggingshorizon is lang genoeg, vermits mijn ouders dit kapitaal in principe nooit meer nodig zullen hebben en de portefeuille dus nooit gedwongen verkocht zal moeten worden ( ook bij overlijden zal er nog genoeg cash zijn voor de successierechten). Al is het niet de bedoeling om in al te speculatieve zaken te gaan beleggen ( turbo’s en consoorten zijn volledig uit den boze, idem voor biotech, etc)

Hoe zou ik te werk gaan:

Eerst was mijn idee om te wachten op een echte beurscrash ( genre 2008), maar ik geloof hoe langer hoe minder in het timen van de markt...
Ik zou danook op een periode van een 3 tal jaar via maandelijkse aankopen het volledige kapitaal beleggen.

En het is hier dat ik graag jullie advies zou hebben:

- wat denken jullie van bovenstaande selectie van categorieên?
- welke verdeling tussen bovenstaande aandelen stellen jullie voor?
- hebben jullie van elke categorie aanraders?

Hartelijk dank!!
Nen goeie boekhouder , mits die mens te betalen , en probleem is solved.
Of is black het probleem ?
Estate Guru believer.

woete
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer woete
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door woete » 16 februari 2019, 23:18

Ook, hoe kwam je op de verdeling 85%spaarrekening 15% aandelen?

Om hun risicomogelijkheid te helpen inschatten, helpt het misschien om hun financiële behoeften en mogelijkheden eens in categorieën op te delen.

Bereken eens met hen:
1. Courante maanduitgaven. Gewone maandelijkse en jaarlijkse uitgaven incl reizen etc
2. Voorzienbare grote kosten. Bv voor aanpassingen aan het huis, aanleg tuin, nieuwe auto, schenkingen,...
3. Onvoorziene grote kosten, bv bij ernstige ziekte, overlijden van 1 partner (waarbij de helft mogelijk al naar de kinderen gaat??) - > een voorzichtige benadering hier is 12 x categorie 1. Nog conservatiever kan ook, neem dan een factor 24 of 36.

Het geld voor categorie 1 gaat naar een zichtrekening, categorie 2 op een spaarrekening met hoge basisrente en categorie 3 een spaarrekening met hoge totaalrente.

Hoeveel % van het financiële vermogen zit dan in de categorieën 1 tem 3?
Hoeveel blijft er over?
Hebben ze, met het zicht op die "vakjes" en het afdekken van hun financiële behoeften, nu misschien meer bereidheid om het geld dat ze misschien nooit nodig gaan hebben, meer risico te laten nemen in de verwachting van meer rendement?

Wimble
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Wimble
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Wimble » 17 februari 2019, 08:59

platin schreef: ↑16 februari 2019, 22:59
Nen goeie boekhouder , mits die mens te betalen , en probleem is solved.
Of is black het probleem ?
Een boekhouder? Wat kent die ervan?? Is gelijk met kanker bij een huisdokter gaan.

Eerst eens een deftige successieplanning laten uitvoeren bij een goeie private banker. Kijk eens welke er recent als beste private bank is uitverkozen, laat u voor een paar 100€ een plan opstellen en ge ziet dan nog altijd wat je er bij welke bank wanneer mee doet.

dw
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer dw
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door dw » 17 februari 2019, 09:57

woete schreef: ↑16 februari 2019, 22:54 Om te leven van de opbrengsten van je beleggingen tijdens je pensioen kun je juist beter voor dividenduitkering kiezen. Dat herinner ik me toch van DW (zie aldaar ;) ).
Fijn dat je mijn oude posts even oprakelt ;)

Ik denk echter dat de TS zich niet veel zorgen zal moeten maken over sequence of return-risico. Slechts 15 % van het totale vermogen zou in aandelen gestoken worden, wat betekent dat er in slechte beurstijden jarenlang kan geteerd worden op het 'veilige' kapitaal (spaargeld, uitgekeerd pensioensparen,...).

Sequence of returns-risico speelt vooral voor wie na zijn pensioen nog steeds een relatief groot percentage aandelen of andere risicobeleggingen wilt aanhouden. In dit specifieke geval denk ik dus niet dat dividendbeleggen speciaal beter of slechter is.

Mijn persoonlijke mening sluit aan bij wat anderen hier al zeiden: met 15 % aandelen en 85 % spaargeld ga je maar een zeer beperkte meeropbrengst genereren, én het voorgestelde beleggingsplan van de TS is nodeloos complex. Ook de opmerking dat het niet slecht zou zijn om hier zeker successieplanning in overweging te nemen bij het uitwerken van een plan lijkt me belangrijk. Eventueel kan al iets geschonken worden, en indien het om een groter vermogen gaat kan je ook naar instrumenten zoals Tak-producten kijken.

Als de TS toch de voorgestelde kapitaalallocatie wilt aanhouden, zou ik voor een simpeler mandje aan instrumenten gaan. Voorstellen:

- Een ETF gericht op kwaliteitsvolle dividendaandelen in combinatie met een vastgoed-ETF voor een simpele inkomensgerichte strategie
- Puur IWDA voor een simpele kapitaliserende strategie
- Naar eigen smaak eventueel enkele holdings of losse aandelen als aanvulling op een van bovenstaande, maar dat is niet noodzakelijk.

Als ik zelf zou mogen kiezen zou ik het echter anders aanpakken:

1) Een hoger percentage aandelen, met focus op dividend. Dit zou het 'aanvullende inkomen' bieden dat de ouders nodig hebben.
2) Een eerste cashbuffer (of eventueel kortlopende obligaties, indien gewenst) voor noodgevallen
3) Een tweede cashbuffer voor 'foliekes'
4) Een 'overtollige' restsom die op voorhand wordt verdeeld onder de erfgenamen

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

90 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy