opstarten portfolio
TIP
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: opstarten portfolio
Ik ben geen fan van overheids obligaties.
Ondanks ultralage rente hebben veel overheden hun begroting niet op orde.
Pensioentijdbom moet nog op volle toeren komen.
Een gedwongen verlenging, doorrollen op vervaldag aan lagere interest , of zelfs stopzetten van coupon betalingen, is iets wat overheden in verleden al hebben gedaan.
Idem met haircut.
Bij stijgende rentes ga je ook nog eens beperkte bid hebben op huidige bonds
Voor 1.5% p. a. laat ik dit aan mij voorbij gaan, te lage risico premie
Ondanks ultralage rente hebben veel overheden hun begroting niet op orde.
Pensioentijdbom moet nog op volle toeren komen.
Een gedwongen verlenging, doorrollen op vervaldag aan lagere interest , of zelfs stopzetten van coupon betalingen, is iets wat overheden in verleden al hebben gedaan.
Idem met haircut.
Bij stijgende rentes ga je ook nog eens beperkte bid hebben op huidige bonds
Voor 1.5% p. a. laat ik dit aan mij voorbij gaan, te lage risico premie
-
- Full Member
- Contacteer:
Mijn dochter (35jaar) is een zeer defensieve belegger. Termijnrekeningen, tak 21 en spaarboekje. Om de inflatie te kunnen kloppen dacht ik aan Allianz Immo Invest tak 23. In dit fonds beleg je in alle Belgische GVV. Zou dit iets voor haar zijn? Ik denk niet dat ze individuele GVV zal kopen.
Beleg dat geld eens in holdings. Er zijn er genoeg die 10% gemiddeld winst (slechte beursjaren inbegrepen) opbrengen.Bahamontes schreef: ↑8 maart 2019, 16:36 Mijn dochter (35jaar) is een zeer defensieve belegger. Termijnrekeningen, tak 21 en spaarboekje. Om de inflatie te kunnen kloppen dacht ik aan Allianz Immo Invest tak 23. In dit fonds beleg je in alle Belgische GVV. Zou dit iets voor haar zijn? Ik denk niet dat ze individuele GVV zal kopen.
@laeka: Is het nu een goed moment om Belgische holdings aan te kopen. Of maakt de aankoopdatum niet veel uit? Tips? Bedankt
Welke zou je aanraden voor de defensieve belegger? De Belgische klassiekers Sofina, GBL, Brederode of zijn er buitenlandse alternatieven?laeka schreef: ↑8 maart 2019, 17:01Beleg dat geld eens in holdings. Er zijn er genoeg die 10% gemiddeld winst (slechte beursjaren inbegrepen) opbrengen.Bahamontes schreef: ↑8 maart 2019, 16:36 Mijn dochter (35jaar) is een zeer defensieve belegger. Termijnrekeningen, tak 21 en spaarboekje. Om de inflatie te kunnen kloppen dacht ik aan Allianz Immo Invest tak 23. In dit fonds beleg je in alle Belgische GVV. Zou dit iets voor haar zijn? Ik denk niet dat ze individuele GVV zal kopen.
Binnen België kunnen ook GIMV en Belreca interessant zijn voor de eerder defensieve belegger. Los van holdings kunnen ook 'obligatie-achtige' aandelen zoals TINC, Elia en Fluxys de moeite zijn.
GVVs zijn zeker een goed idee. Stel je wel de vraag of zo'n Tak23 qua kosten de interessantste manier is om in vastgoed te beleggen. Je kan ook in GVV's investeren via een ETF of fonds.
Besef wel dat holdings en GVVs aandelen zijn en blijven, met alle risico's die daarbij horen. In een zeer defensieve portefeuille steek je best maar een klein percentage van je geld daarin.
GVVs zijn zeker een goed idee. Stel je wel de vraag of zo'n Tak23 qua kosten de interessantste manier is om in vastgoed te beleggen. Je kan ook in GVV's investeren via een ETF of fonds.
Besef wel dat holdings en GVVs aandelen zijn en blijven, met alle risico's die daarbij horen. In een zeer defensieve portefeuille steek je best maar een klein percentage van je geld daarin.
Ik zou GBL vervangen door Ackermans & van Haaren. Als je liever een holding wilt puur voor dividend zou ik GIMV nemen want hoger dividendrendement dan GBL.
GBL is één van de laatste Belgische holdings waar ik geld in zou steken.
Als defensieve belegger zou ik wel nog niet teveel geld in aandelen steken. Neem bijvoorbeeld nu 3 holdings voor een kleiner bedrag en wacht dan een beurscrash af (ben ik ook van plan voor AvK en Brederode).Na de crash kun je meer investeren en misschien ook een paar gvv en Elia in opnemen.
Dan heb ik mijn huiswerk toch niet zo slecht gemaakt.
Ik ben een beginnende belegger en van plan om het rustig en defensief aan te pakken. Mijn eerste drie aandelenpakketjes zijn van GIMV, Brederode en Belreca. Buy and hold tot in de eeuwigheid, is het hoopvolle idee. Er wordt elke 3 maanden aangekocht, maakt niet uit wat de beurs doet. Volgende op de lijst is Sofina.
Ackermans & Van Haaren? Met baggerwerken valt zeker veel te verdienen, maar het lijkt mij een onzekere, cyclische bedrijfstak. Idem met private banking. Of ben ik nu te negatief?

Ackermans & Van Haaren? Met baggerwerken valt zeker veel te verdienen, maar het lijkt mij een onzekere, cyclische bedrijfstak. Idem met private banking. Of ben ik nu te negatief?
Zet dan het stabiele deel op een spaarrekeningflip01 schreef: ↑8 maart 2019, 15:11 Ik weet niet hoe jullie tegenwoordig staan voor het aankopen van (gov) bonds in een portefeuille ?
Ik lees hier zowat verschillende meningen en kan er niet zo goed aan uit. De govt bonds zorgen voor de stabiliteit , maar cash op de spaarrekening is dit zeker ook ? Ik zie hier de meerwaarde van die bonds niet van in ...
Buiten het aangehaalde BELRECA staan Belgische holdings peperduur maar in Belreca is bijna nooit handel.
Er zijn in het buitenland genoeg alternatieven zie hiervoor het onderwerp holdings.
Met méér dan veertig jaar ervaring in de financiële sector wil ik hier echt benadrukken dat de door de
leden gegeven adviezen een "grote onderscheiding" verdienen !
leden gegeven adviezen een "grote onderscheiding" verdienen !
Voor de volledigheid melden dat Jardine en Camellia apart worden besproken!
Door de klimaatverandering gaan baggerraars meer werk krijgen. Bij private banking is bank Delen stevig bezig.
GBL ben ik absoluut geen fan van,al zeker niet voor lange termijn. Dan zou ik nog vlugger Tubize,GIMV of Bois sauvage nemen. Mijn bedenking bij GIMV is wel dat ze alleen in Europa zitten.
Ik vind Sofina,AvK en Brederode de best geleide Belgische holdings. Maar zoals ik al zei zou ik als beginnende belegger niet of weinig investeren. Wat Leaka zegt is gewoon waar,ze staan duur. Je begin redelijk laat met beleggen. Niet vergeten dat de vorige beurscrash al 10 jaar geleden was, de volgende komt alleen maar dichterbij! Daarom dat ik ook afwacht met een aankoopvan AvK of Bredrode. Sofina heb ik in port,met een gemiddelde aankoop van 90 euro kan ik niet klagen

Over buitenlandse holdings luister je beter naar Laeka. Ik volg alleen Wendel.
Nog een leuk weetje over AvK. De holding is in 1984 naar de beurs gegaan voor nog geen 2 euro/aandeel. Dus buy en hold kan dus wel mooie resultaten opleveren zonder zelf veel moeite te doen(met de juiste aandelen).
Vanwaar al die afkeer tegenover GBL?
Even een bloemlezing van vorig jaar...van hun deelnemingen
Imerys hun topaandeel zakte van 85 naar 44 euro (winstwaarschuwing) Dat is al gene kattepis he!
Gea Group (2 winstwaarschuwingen) zakte van 40 euro naar 18 euro
Parq Reunidos (vorig jaar winstwaarschuwing)
Ontex ( gingen niet in op het bod van 27.5 euro al ne keer gezien waar ze nu staan)
Umicore (ook al heel veel moeten inleveren he sinds hun top)
Blijft nog over SGS (ook nog niet teveel potten gebroken)
Adidas (enige lichtpunt) en ook nog Pernod Ricard.
Volgens mij zit dat bestuur te slapen als er vergaderingen zijn. Vorig jaar mij laten vangen door de hoge kortingen van Pargesa ( veel grotere korting dan GBL ) om in te stappen maar inmiddels van de recente opleving geprofiteerd om alles te verkopen!