WDP
TIP
Re: WDP
stock.Groeiaandelenfavoriet2014 schreef: ↑11 maart 2019, 12:50 Kiezen jullie op dit moment nog voor stock dividend of toch cash?
KBC Securities heeft vandaag het advies voor WDP verhoogd van Houden naar Accumuleren en stelde eveneens het koersdoel opwaarts bij van 115,00 naar 140,00 euro. 

Altijd stockGroeiaandelenfavoriet2014 schreef: ↑11 maart 2019, 12:50 Kiezen jullie op dit moment nog voor stock dividend of toch cash?

Stockportfolio is: 59% WDP, 41% Deutsche Bank
Je krijgt ca 10-15% korting door stock te kiezen.
Als je de centen nodig hebt kan je altijd verkopen.
Ik heb dit aandeel al een jaar of 7, en bijna altijd vond men dat dit aandeel duur was.
Maar als je kijkt naar de inkomensstroom die behoorlijk stabiel is, en mooi groeit, dan is het helemaal niet duur geprijsd. Daarenboven zit er weinig grote schommeling in, dus iets echt voor de lange termijn, en een mooie buffer.
Belangrijkste cijfer voor mij is hun bezettingsgraad. Enkel als die begint te zakken, dan zal ik afscheid nemen.
Als je de centen nodig hebt kan je altijd verkopen.
Ik heb dit aandeel al een jaar of 7, en bijna altijd vond men dat dit aandeel duur was.
Maar als je kijkt naar de inkomensstroom die behoorlijk stabiel is, en mooi groeit, dan is het helemaal niet duur geprijsd. Daarenboven zit er weinig grote schommeling in, dus iets echt voor de lange termijn, en een mooie buffer.
Belangrijkste cijfer voor mij is hun bezettingsgraad. Enkel als die begint te zakken, dan zal ik afscheid nemen.
Hoe vaak wordt de bezettingsgraad bij GVV (of bij WDP) gepublieerd?
Heeft het zin om bij GVV's te kijken naar de koers/boekwaarde om na te gaan of zij met een korting noteren t.a.v. hun netto inventariswaarde? Of moet je daarvoor elders gaan zoeken?
Heeft het zin om bij GVV's te kijken naar de koers/boekwaarde om na te gaan of zij met een korting noteren t.a.v. hun netto inventariswaarde? Of moet je daarvoor elders gaan zoeken?
Om de drie maand bij de publicatie van de kwartaalcijfers
Een betere parameter is volgens mij de evolutie van het courant resultaat - zeg maar de winst die men hoofdzakelijk haalt uit de verhuuractiviteit. De GVVs publiceren die driemaandelijks onder de noemer: EPRA earnings. Dit vormt de basis van het uitkeerbaar resultaat, het bruto dividend. En over het algemeen zullen stijgende dividenden gepaard gaan met stijgende koersen. Waakzaamheid is geboden wanneer het courante resultaat daalt of de dividenden niet meer dekt. (cfr HOMI)
Thanks, Belca!
Vinden jullie dat iemand die reeds privé vrij veel vastgoed aanhoudt (in vergelijking met roerende goederen) beter niet in GVV's belegt? Betreft evenwel (bijna) allemaal residentieel vastgoed, dus bijv. een positie WDP lijkt me kunnen?
Vinden jullie dat iemand die reeds privé vrij veel vastgoed aanhoudt (in vergelijking met roerende goederen) beter niet in GVV's belegt? Betreft evenwel (bijna) allemaal residentieel vastgoed, dus bijv. een positie WDP lijkt me kunnen?
Voor mij zijn die perfect complimentair, maar dan zou ik idd het residentiele vastgoed wat proberen te vermijden. Hoewel er natuurlijk niets mis mee is: op lange termijn gaan residentiele huurprijzen alleen maar de hoogte in.
Dit lijkt voor Belgische beleggers geen ratio om rekening mee te houden, gezien het feit dat WDP zo'n beetje tegen 2x de NAV noteert.
Sterk vereenvoudigd zou ik het volgende voorbeeld willen geven:
Huis met waarde 200K wordt verhuurd voor 1k/maand. Brutohuuropbrengst 6%. Omdat het een mooi huis betreft met altijd schoon gelapte ramen, neem jij echter genoegen met een rendement van 3% en ben jij dus bereid 400K voor datzelfde huis te betalen. Zeker als je weet dat je er nog een mooie dakkapel op kunt zetten, liefst met zonnepanelen er op is dat natuurlijk geen geld.
Zelf zou ik liever het huis van de buren kopen (Intervest). Daar worden de ramen slechts 1x per week gelapt, maar dat huis kost dan ook slechts 250k

Kortom, hoe mooi het track record ook is, je kunt ook een beetje overdrijven.
In een andere deelsector van het vastgoed (die nu al dan niet terecht volledig wordt uitgekotst) zag je hetzelfde met Unibail; volledig verblind door een "nog altijd mooi" dividendrendement van toen rond de 4% hadden beleggers er in 2015 geen enkele moeite mee een zeer dikke premie op de NAV te betalen en €260 voor een aandeel neer te tellen. Zelfs converteerbare obligaties (zonder coupon!) vonden gretig aftrek. Inmiddels noteert een aandeel Unibail nog met moeite €145.
Uiteraard is dat appels met peren vergelijken, maar de moraal van mijn verhaal is: wordt nooit verliefd op een aandeel en probeer de zaken altijd objectief te blijven bekijken. Mijns inziens is WDP op dit niveau "priced for perfection" en dat maal 1.25 a 1.50x...
WEP keert nooit meer dan 70% uit, dus de dividendenstroom is veilig. Daarenboven gebruiken ze de cash die ze niet moeten uitkeren doordat mensen voor stockdividend kiezen voor nieuwe investeringen. Het is als het ware een kapitaalsverhoging zonder overdreven verwatering.Knorpot schreef: ↑12 maart 2019, 15:32Dit lijkt voor Belgische beleggers geen ratio om rekening mee te houden, gezien het feit dat WDP zo'n beetje tegen 2x de NAV noteert.
Sterk vereenvoudigd zou ik het volgende voorbeeld willen geven:
Huis met waarde 200K wordt verhuurd voor 1k/maand. Brutohuuropbrengst 6%. Omdat het een mooi huis betreft met altijd schoon gelapte ramen, neem jij echter genoegen met een rendement van 3% en ben jij dus bereid 400K voor datzelfde huis te betalen. Zeker als je weet dat je er nog een mooie dakkapel op kunt zetten, liefst met zonnepanelen er op is dat natuurlijk geen geld.
Zelf zou ik liever het huis van de buren kopen (Intervest). Daar worden de ramen slechts 1x per week gelapt, maar dat huis kost dan ook slechts 250k
Kortom, hoe mooi het track record ook is, je kunt ook een beetje overdrijven.
In een andere deelsector van het vastgoed (die nu al dan niet terecht volledig wordt uitgekotst) zag je hetzelfde met Unibail; volledig verblind door een "nog altijd mooi" dividendrendement van toen rond de 4% hadden beleggers er in 2015 geen enkele moeite mee een zeer dikke premie op de NAV te betalen en €260 voor een aandeel neer te tellen. Zelfs converteerbare obligaties (zonder coupon!) vonden gretig aftrek. Inmiddels noteert een aandeel Unibail nog met moeite €145.
Uiteraard is dat appels met peren vergelijken, maar de moraal van mijn verhaal is: wordt nooit verliefd op een aandeel en probeer de zaken altijd objectief te blijven bekijken. Mijns inziens is WDP op dit niveau "priced for perfection" en dat maal 1.25 a 1.50x...
Ik ben overtuigd dat WDP de boekwaarde laag houdt. Bij een verkoop kunnen ze dan extra winsten boeken, en ze hoeven geen correcties te doen als de markt wat daalt. Voor mij is dat een extra veiligheidsfactor. K/w is amper 10, dus niet overgewaardeerd.
Ben zeker niet verliefd, maar het is wel het best presterende aandeel in mijn portefeuille. Ze hebben hun 5 jaars strategie ‘gewoon’ in 4 jaar uitgevoerd.
Zeer goed geleid bedrijf!
Dan heb je de cijfers van 2018 toch niet gezien. Winst is helemaal in elkaar gestuikt, en QRF noteert nu aan K/w 140....
Dividend 0,8 en winst 0,11 per aandeel...
Niet gezond, of we weten niet goed wat er aan de hand is.
Dividend 0,8 en winst 0,11 per aandeel...
Niet gezond, of we weten niet goed wat er aan de hand is.