onderhandel met je notaris!
Re: onderhandel met je notaris!
Een fiscaal advocaat zal er ook wel ergens tussen zitten.
Ik ben maar hobby fiscalist, dat is door de jaren heen zo gegroeid omdat mijn boekhouders zulke oplichters waren. Nog nooit ene cent gekregen voor al die duizenden euro's die ik mensen al heb kunnen doen besparen doorheen de jaren. Maar ik zie dat als mijn klein maatschappelijk steentje, een beetje tegengewicht voor de almachtige fiscus wanneer die het zoveelste uit hun duim zuigen. Eigenlijk oneindig veel te weinig (0, niks, nada) voor gekregen als ik het goed bekijk. Als er mensen zijn die zich geroepen voelen dit onrecht te rechten, PM mij, dan stuur ik mijn rekeningnummer wel door.
Ik ben maar hobby fiscalist, dat is door de jaren heen zo gegroeid omdat mijn boekhouders zulke oplichters waren. Nog nooit ene cent gekregen voor al die duizenden euro's die ik mensen al heb kunnen doen besparen doorheen de jaren. Maar ik zie dat als mijn klein maatschappelijk steentje, een beetje tegengewicht voor de almachtige fiscus wanneer die het zoveelste uit hun duim zuigen. Eigenlijk oneindig veel te weinig (0, niks, nada) voor gekregen als ik het goed bekijk. Als er mensen zijn die zich geroepen voelen dit onrecht te rechten, PM mij, dan stuur ik mijn rekeningnummer wel door.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
- tzionblitz
- Newbie
Dacht dat in de UK een notaris een ambtenaar is die maar een paar percent verdient van wat de belgische notarissen " scheppen".
Een partij oprichten om het notariaat af te schaffen, denk wel die die persoon nogal wat stemmen zal halen
Met dit voorbeeld betaal je ook maar 1,25% ex btw... aan ereloon ' (150.000x1.25%=1875 euro.)
Een voorbeeld: je koopt een woning met een aankoopprijs van 150.000 euro. Het ereloon van de notaris zal dan als volgt berekend worden:
4,56% op de eerste schrijf tot 7.500 euro
2,85% op de schijf van 7.500 euro tot 17.500 euro
2,28% op de schijf van 17.500 euro tot 30.000 euro
1,71% op de schijf van 30.000 euro tot 45.495 euro
1,14% op de schijf van 45.495 euro tot 64.095 euro
0,57% op de schijf van 64.095 euro tot 250.095 euro
boven 250.095 euro 0.057 %
Je betaalt in het totaal 1.878,66 euro aan erelonen op je aankoop van 150.000 euro ex. 21% BTW.
Laatst gewijzigd door ludo op 3 augustus 2019, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
er komen nog wel wat aktekosten en opzoekingskosten bij ( gedeeltelijk verborgen ereloon )
heeft een notaris meer werk aan een villa van 5 miljoen dan aan een werkmanswoningkje van 150 000 ?
Waarom moet er dan meer ereloon betaald worden voor die villa ?
heeft een notaris meer werk aan een villa van 5 miljoen dan aan een werkmanswoningkje van 150 000 ?
Waarom moet er dan meer ereloon betaald worden voor die villa ?
Omdat zijn wettelijke aansprakelijkheid hoger ligt wanneer hij een fout maakt.
Waarom kost een testament opstellen maar 400 euro? De meeste oude mensen komen daarvoor 2 of 3x langs om gans hun verhaal te doen. Grof gezegd: daar heeft een notaris ook financieel gezien niks aan.
Je moet het gewoon in het geheel van transacties zien. Een huis kost misschien veel in vergelijking met een testament. Maar een huis is gemiddeld ook veel in waarde gestegen tov. 10 jaar geleden, omdat de gemiddelde belg verstokt is aan zijn stenen en liever 0.5% rendement haalt op een apt dan 10% op de beurs. De prijzen swingen de pan uit, zelf voor triestige gebouwen.
Wanneer er eens een serieuze correctie komt op de vastgoedmarkt (zal op een bepaald moment sowieso gebeuren) dan zullen de notarissen dat ook wel voelen (en dan werken ze dus, in euro gezien, voor minder).
Minder wakker liggen van wat anderen verdienen, Paul. Je gaat beter slapen 's nachts
Waarom kost een testament opstellen maar 400 euro? De meeste oude mensen komen daarvoor 2 of 3x langs om gans hun verhaal te doen. Grof gezegd: daar heeft een notaris ook financieel gezien niks aan.
Je moet het gewoon in het geheel van transacties zien. Een huis kost misschien veel in vergelijking met een testament. Maar een huis is gemiddeld ook veel in waarde gestegen tov. 10 jaar geleden, omdat de gemiddelde belg verstokt is aan zijn stenen en liever 0.5% rendement haalt op een apt dan 10% op de beurs. De prijzen swingen de pan uit, zelf voor triestige gebouwen.
Wanneer er eens een serieuze correctie komt op de vastgoedmarkt (zal op een bepaald moment sowieso gebeuren) dan zullen de notarissen dat ook wel voelen (en dan werken ze dus, in euro gezien, voor minder).
Minder wakker liggen van wat anderen verdienen, Paul. Je gaat beter slapen 's nachts

Waar ik mee wil zeggen dat fiscalist geen beschermd, gemonopoliseerd beroep is. Iedereen kan zich fiscalist (of IT'er) noemen, dan speelt de markt en je eigen bekwaamheid. Dat is bij die anderen en het notariaat niet het geval. Als een (niet zo bijster slim iemand, vul zelf maar in) zijn titel krijgt omdat hij de juiste mensen kent zit de klant met de gebakken peren en eventuele boetes die volgen waar hij nog eens boven marktprijs voor heeft moeten betalen.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
op de eerste tot 250.000 = 2448 euro
op de overige 4.750.000 = 2480 euro.
Een notaris zal meer verdienen als hij 34 aktes heeft van 150.000 euro ( 1875 x 34 =63.750 euro )
dan één villa van 5 miljoen want dat is maar 5155 euro.
Britse notarissen zijn zelfstandige juristen en verdienen over het algemeen vrij goed. Een normaal persoon komt er echter bijna nooit mee in aanraking.
Je hebt ze daar enkel nodig als je iets in het buitenland wilt gaan doen. Documenten, contracten, diploma's, vrachtbrieven en dergelijke meer die je buiten het VK wilt gebruiken moeten getekend worden door een erkend Brits notaris.
Voor binnenlandse aangelegenheden zoals de verkoop van een woning of het opstellen van een huwelijksakte heb je in het VK geen notaris nodig, enkel een getuige. En documenten voor rechtszaken en andere disputen moet je enkel laten tekenen door iemand die verklaringen op eed mag afnemen, zijnde zowat iedereen met een diploma rechten en zelfs bepaalde werknemers van immokantoren, verzekeringsmaatschappijen en dergelijke als ze de juiste bijscholing gevolgd hebben.
"voor binnenlandse aangelegenheden zoals de verkoop van een woning of het opstellen van een huwelijksakte heb je in het VK geen notaris nodig, enkel een getuige. "
lijkt mij spotgoedkoop daar dan de kosten om een huis te verkopen
lijkt mij spotgoedkoop daar dan de kosten om een huis te verkopen
Bwah, echt goedkoop is het niet hoor.
De meeste mensen nemen een advocaat onder de arm die nakijkt of er addertjes onder het gras zitten in verband met dingen als eigendomsrecht van de grond waarop een woning staat (in landen met gewoonterecht is dat soms nogal... ingewikkeld), welke bouwvergunningen er zijn afgeleverd door de gemeente voor die woning en dergelijke. Dat kost, heb ik me laten vertellen, ongeveer duizend pond.
Dan moet je een surveyor aanstellen die de woning inspecteert op grote structurele gebreken. Niet wettelijk verplicht, maar de meeste banken eisen het (zeker voor oudere woningen) als voorwaarde voor een lening. Kost ook iets van een vijfhonderd pond. Sommige banken bieden je aan om het gratis te doen, maar dat betaal je dan wel via een hogere rente.
Tot slot laten de meeste mensen de uiteindelijke verkoopsovereenkomst ook nog eens nalezen door de advocaat die de eerste checks heeft uitgevoerd. De advocaat kan de woning dan ook nog aangeven bij het kadaster en de formulieren voor de Stamp Duty (transactietaks) invullen. Daar rekent een advocaat nog een paar honderd pond voor.
Die taks is overigens heel complex. Afhankelijk van of het je eerste woning is of niet, de prijs van de woning en een resem andere factoren kan ze variëren van nul pond tot bijna een tiende van de aankoopprijs.
Merk op dat die advocaat veel dingen doet die hier gebeuren door een notaris. De advocaat is goedkoper dan een notaris hier, maar gratis werken doet hij ook niet. Het grootste voordeel is dat je in principe ook alles zelf kan regelen als je een beetje juridische kennis hebt, terwijl je hier verplicht bent om een notaris in te schakelen.
De meeste mensen nemen een advocaat onder de arm die nakijkt of er addertjes onder het gras zitten in verband met dingen als eigendomsrecht van de grond waarop een woning staat (in landen met gewoonterecht is dat soms nogal... ingewikkeld), welke bouwvergunningen er zijn afgeleverd door de gemeente voor die woning en dergelijke. Dat kost, heb ik me laten vertellen, ongeveer duizend pond.
Dan moet je een surveyor aanstellen die de woning inspecteert op grote structurele gebreken. Niet wettelijk verplicht, maar de meeste banken eisen het (zeker voor oudere woningen) als voorwaarde voor een lening. Kost ook iets van een vijfhonderd pond. Sommige banken bieden je aan om het gratis te doen, maar dat betaal je dan wel via een hogere rente.
Tot slot laten de meeste mensen de uiteindelijke verkoopsovereenkomst ook nog eens nalezen door de advocaat die de eerste checks heeft uitgevoerd. De advocaat kan de woning dan ook nog aangeven bij het kadaster en de formulieren voor de Stamp Duty (transactietaks) invullen. Daar rekent een advocaat nog een paar honderd pond voor.
Die taks is overigens heel complex. Afhankelijk van of het je eerste woning is of niet, de prijs van de woning en een resem andere factoren kan ze variëren van nul pond tot bijna een tiende van de aankoopprijs.
Merk op dat die advocaat veel dingen doet die hier gebeuren door een notaris. De advocaat is goedkoper dan een notaris hier, maar gratis werken doet hij ook niet. Het grootste voordeel is dat je in principe ook alles zelf kan regelen als je een beetje juridische kennis hebt, terwijl je hier verplicht bent om een notaris in te schakelen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Het stoort mij niet dat er zelfstandigen zijn die veel verdienen... wat mij wel stoort aan notarissen is dat de vrije markt niet kan spelen.ludo schreef: ↑3 augustus 2019, 00:27
@paul.... Als dat het enige is waarover je kan zeveren of kleingeestig kan doen laat het dan maar zo in't vervolg met je negatieve commentaar of subtiele opmerking..Is voor niks nodig en brengt geen enkele meerwaarde.
Als je dan zo slim denkt te zijn zoals je U voor doet, dan zou je met gemak een zin met een fout in feilloos moeten kunnen lezen. Alleen de analfabeten hebben het daar al wel eens moeilijk mee en kleine kindjes steken hun vingertje op als iemand een foutje van een ander opmerkt.
Wat is er mis met geld verdienen, wordt dan ook zelfstandige als het je stoort..
Als mijn loodgieter een condensatie boiler komt plaatsen op 4/5 uur tijd is enkel zijn loon ook rond de 3000 euro hoor. Vergis je daar maar niet in.
Denk dat je de uurlonen van een zelfstandige dik onderschat, die werken niet aan 12 of 15 euro per uur hoor.
En dan heb ik het nog niet over het uurloon van Advokaten - IT'ers - boekhouders - fiscalisten - deurwaarders - enz;
Vind je je loodgieter/advocaat/IT'er/boekhouder te duur en/of levert hij slecht werk? - > je gaat naar een andere (of je dreigt ermee om druk op je huidige te zetten).
Dat kan allemaal niet ibj een notaris, vermits hun tarieven qua ereloon vastliggen en ze prijsafspraken maken omtrent het kostenforfait...
@LaCucaracha ....Er is wel een vrije markt voor notarissen.
Enerzijds zijn de kosten wettelijk bepaalt,en is bij iedere notaris hetzelfde.
Wat betreft het kostenforfait kan er per notaris wel een klein verschil opzitten, maar het staat je vrij een notaris te kiezen welke je zelf wil, en dat moet zelfs niet in je eigen gemeente zijn.
Enerzijds zijn de kosten wettelijk bepaalt,en is bij iedere notaris hetzelfde.
Wat betreft het kostenforfait kan er per notaris wel een klein verschil opzitten, maar het staat je vrij een notaris te kiezen welke je zelf wil, en dat moet zelfs niet in je eigen gemeente zijn.
soms 600,00 euro verschil per notaris
Het zijn niet allemaal miljonairs die op spaargids zitten, en die voor die 600 euro vele uren moeten werken
https://www.businessinsider.nl/prijsver ... den-euros/
en toen werd het stil, bij de verdediger van het notariaat
Het zijn niet allemaal miljonairs die op spaargids zitten, en die voor die 600 euro vele uren moeten werken
https://www.businessinsider.nl/prijsver ... den-euros/
en toen werd het stil, bij de verdediger van het notariaat