KEY-PLAN
TIP
Re: KEY-PLAN
Ik heb de fondsen in Morningstar ingegeven en geanalyseerd en vind het maar een mager beestje:
- bekijk je de geannualiseerde rendementen op 10 jaar dan is 11,15% het beste rendement en 3,90% het slechtste;
- het fonds van Triodos, dat 25% van de portefeuille inneemt, heeft een geannualiseerd rendement op 10 jaar van slechts 5,99%;
- het fonds van NN, dat 20% van de portefeuille inneemt, is nog te jong en heeft nog geen geannualiseerd rendement op 10 jaar, maar op 5 jaar is het slechts 2,29%.
Re: KEY-PLAN
'k Vind dat het nog lang geduurd heeft.
Eind maart, op de Beleggershappening van de VfB, had ik al vernomen dat Keyplan ging uitbreiden met duurzame fondsen.
'k Ben zelf niet zo'n fan van heel dat ESG-gedoe, maar ik kan wel begrijpen dat er mensen zijn die daar veel belang aan hechten.
Eind maart, op de Beleggershappening van de VfB, had ik al vernomen dat Keyplan ging uitbreiden met duurzame fondsen.
'k Ben zelf niet zo'n fan van heel dat ESG-gedoe, maar ik kan wel begrijpen dat er mensen zijn die daar veel belang aan hechten.
Re: KEY-PLAN
Uitbreiden zou ik het niet noemen. Ze hebben een aantal fondsen eruit gehaald en vervangen door anderen. Kan dat zomaar? Wat met de fondsen waarin men zat en die nu niet meer op de lijst staan? Ik bezit twee fondsen waaronder de sicav Merclin, die er niet meer instaat.
Sowieso, ben ik nooit erg onder de indruk geweest van hun aanbod en dan het feit dat er op een vast tijdstip wordt belegd, laat niet veel vrije keuze.
Ik zit er dan ook beperkt in en hou het liever bij eigen keuze fondsen. Momenteel blijf ik wat aan de kant want het is niet het beste moment om te beleggen...
Sowieso, ben ik nooit erg onder de indruk geweest van hun aanbod en dan het feit dat er op een vast tijdstip wordt belegd, laat niet veel vrije keuze.
Ik zit er dan ook beperkt in en hou het liever bij eigen keuze fondsen. Momenteel blijf ik wat aan de kant want het is niet het beste moment om te beleggen...
Re: KEY-PLAN
Waarom geven ze niet de volledige vrijheid? Je zou uit alle fondsen uit hun aanbod moeten kunnen kiezen en niet enkel uit de 40 fondsen die zij geselecteerd hebben.
Re: KEY-PLAN
Goed dat je het zegt !
Dan moet ik precies mijn fondsen eens gaan overlopen, want Merclin had ik tot hiertoe in mijn Keyplan.
Uit de mail blijkt ook niet wat er gebeurd met fondsen die ze niet meer aanbieden...
Dan moet ik precies mijn fondsen eens gaan overlopen, want Merclin had ik tot hiertoe in mijn Keyplan.
Uit de mail blijkt ook niet wat er gebeurd met fondsen die ze niet meer aanbieden...
Re: KEY-PLAN
Met beleggingsplannen niets dan last. Je weet waar je begint maar niet waar je eindigt.
Re: KEY-PLAN
Is er ergens een overzichtje van fondsen dat ze niet meer aanbieden?
Re: KEY-PLAN
Ik ben daarjuist eens door hun fondsen gegaan, en ik moet zeggen dat het een hele verbetering is.
Heel wat (top)fondsen die op mijn wishlist voor MeDirect stonden, maken nu deel uit van het Keyplan.
Ik heb ook telefonisch contact gehad met Keytrade, en de fondsen die je hebt kan je behouden. Je kan alleen niet meer bijkopen. Dat is bij mij voor 4 van de 7 fondsen het geval. Voor 1 is het echt jammer, maar ik ga voor de anderen probleemloos een goede of betere vervanger vinden.
Momenteel ziet het er ook naar uit dat ik de fondsen die ik nu heb, ga behouden. Alleen Merclin is nog een twijfelgeval. Bijkopen ga ik dan doen in de bestaande en enkele nieuwe fondsen. Over 8 maanden is mijn Keyplan 5 jaar.
Heel wat (top)fondsen die op mijn wishlist voor MeDirect stonden, maken nu deel uit van het Keyplan.
Ik heb ook telefonisch contact gehad met Keytrade, en de fondsen die je hebt kan je behouden. Je kan alleen niet meer bijkopen. Dat is bij mij voor 4 van de 7 fondsen het geval. Voor 1 is het echt jammer, maar ik ga voor de anderen probleemloos een goede of betere vervanger vinden.
Momenteel ziet het er ook naar uit dat ik de fondsen die ik nu heb, ga behouden. Alleen Merclin is nog een twijfelgeval. Bijkopen ga ik dan doen in de bestaande en enkele nieuwe fondsen. Over 8 maanden is mijn Keyplan 5 jaar.
Re: KEY-PLAN
Je kan niet meer bijkopen van de oude fondsen in het keyplan. Koop je dan nu automatisch van de nieuwe fondsen?
Re: KEY-PLAN
Als men effectief niet meer zou kunnen bijkopen van 'oude' fondsen, en men dus gedwongen wordt over te stappen, lijkt me dit een eenzijdige opzegging van aangegane overeenkomst. En lijkt het me dan niet meer dan normaal dat men het recht zou hebben om, zonder extra kosten, een keyplan op te zeggen. Maar ik vind hier nergens in de communicatie van Keytrade iets van terug. Slechte communicatie vanwege Keytrade met heel wat onduidelijkheid voor de klanten. Iemand die hier een klaardere kijk op heeft?
Re: KEY-PLAN
Er zijn verschillende opties.
Je kan de fondsen die je hebt behouden, en bijkopen in de nieuwe. Voor modelportefeuilles zal dat, denk ik, automatisch gaan. Zit je à-la-carte, zoals ik, dan moet je zelf wijzigen (mijn plan staat nu op pauze, er wordt morgen niets gekocht).
Als je wijzigt heb je 2 keuzes :
- zonder arbitrage : alles wat je hebt blijft behouden, bijkopen alleen in de nieuwe samenstelling
- met arbitrage : alles wat je op 0% zet wordt verkocht (deze maand uitzonderlijk de 10e ipv 15e !), en volgende maand gekocht in de nieuwe samenstelling. Beurstaksen zijn hier een gevolg van, kosten niet aangezien je keyplan behouden bent. Je gaat alleen over naar een andere samenstelling.
Ik ga nu niet halsoverkop beslissen, maar er rustig de tijd voor nemen. Vandaar dat ik het op pauze gezet heb. In de loop van deze maand ga ik kijken of er al dan niet fondsen verkocht worden (over Merclin twijfel ik) en welke fondsen toegevoegd gaan worden voor verdere aankopen.
Je kan de fondsen die je hebt behouden, en bijkopen in de nieuwe. Voor modelportefeuilles zal dat, denk ik, automatisch gaan. Zit je à-la-carte, zoals ik, dan moet je zelf wijzigen (mijn plan staat nu op pauze, er wordt morgen niets gekocht).
Als je wijzigt heb je 2 keuzes :
- zonder arbitrage : alles wat je hebt blijft behouden, bijkopen alleen in de nieuwe samenstelling
- met arbitrage : alles wat je op 0% zet wordt verkocht (deze maand uitzonderlijk de 10e ipv 15e !), en volgende maand gekocht in de nieuwe samenstelling. Beurstaksen zijn hier een gevolg van, kosten niet aangezien je keyplan behouden bent. Je gaat alleen over naar een andere samenstelling.
Ik ga nu niet halsoverkop beslissen, maar er rustig de tijd voor nemen. Vandaar dat ik het op pauze gezet heb. In de loop van deze maand ga ik kijken of er al dan niet fondsen verkocht worden (over Merclin twijfel ik) en welke fondsen toegevoegd gaan worden voor verdere aankopen.
Re: KEY-PLAN
Ik denk dat je de oude fondsen die reeds in je keyplan zitten, nog wel kan bijkopen? Kan toch bijna niet anders...?
Re: KEY-PLAN
Waarom zou dat? Voor alle fondsen die een bank verkoopt moet ze een overeenkomst hebben met de uitgever van het fonds. Wanneer de bank beslist om die overeenkomst te schrappen worden de betreffende fondsen niet meer verkocht, Keyplan of niet.
Re: KEY-PLAN
Volgens mij is het niet klaar en duidelijk of de oude fondsen nog kunnen gekocht worden. Nergens staat dit expliciet vermeld. Er staat alleen 'old fund' bij onder de parameters van je Keyplan.

