Tak21 nog de moeite ?
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
Re: Tak21 nog de moeite ?
Die van Yaris is inderdaad over 8 jaar minimum.
https://www.federale.be/docs/default-so ... 63b7fd7_13
@MoreOrless,
Zie het verschil niet goed in tussen die tak21 sparen en dat fiscaal langetermijnsparen ?
Die Vita invest lijkt me wel interessant.
Welke stel jij voor ?
P.S : als je dan bv kijkt bij Vita invest bij stress scenario
Scenario bij leven, investering 10.000 EUR
8 jaar en 1 maand Wat u kunt terugkrijgen na kosten € 9 763
Gemiddeld rendement per jaar -0,30%
4 jaar Wat u kunt terugkrijgen na kosten € 9 614
Gemiddeld rendement per jaar -0,98%
1 jaar Wat u kunt terugkrijgen na kosten € 9 701
Gemiddeld rendement per jaar -2,99%
Of bij gunstig.
8 jaar en 1 maand Wat u kunt terugkrijgen na kosten € 12 080
Gemiddeld rendement per jaar 2,39%
4 jaar Wat u kunt terugkrijgen na kosten € 10 694
Gemiddeld rendement per jaar 1,69%
1 jaar Wat u kunt terugkrijgen na kosten € 9 963
Gemiddeld rendement per jaar -0,37%
https://www.federale.be/docs/default-so ... 63b7fd7_13
@MoreOrless,
Zie het verschil niet goed in tussen die tak21 sparen en dat fiscaal langetermijnsparen ?
Die Vita invest lijkt me wel interessant.
Welke stel jij voor ?
P.S : als je dan bv kijkt bij Vita invest bij stress scenario
8 jaar en 1 maand Wat u kunt terugkrijgen na kosten € 9 763
Gemiddeld rendement per jaar -0,30%
4 jaar Wat u kunt terugkrijgen na kosten € 9 614
Gemiddeld rendement per jaar -0,98%
1 jaar Wat u kunt terugkrijgen na kosten € 9 701
Gemiddeld rendement per jaar -2,99%
Of bij gunstig.
8 jaar en 1 maand Wat u kunt terugkrijgen na kosten € 12 080
Gemiddeld rendement per jaar 2,39%
4 jaar Wat u kunt terugkrijgen na kosten € 10 694
Gemiddeld rendement per jaar 1,69%
1 jaar Wat u kunt terugkrijgen na kosten € 9 963
Gemiddeld rendement per jaar -0,37%
-
anonymous9
Voor alle duidelijkheid: Langetermijnsparen kan ook via een Tak 23 verzekering.
Bij Langetermijnsparen via een Tak 21 verzekering is er weinig verschil met een Tak 21 spaarverzekering, behalve dat het eerste ook fiscaal kan ingebracht worden. Men kan dan genieten van een belastingaftrek van 30% van de gespaarde som in dat jaar. Daardoor zijn er andere voorwaarden dan bij de Tak 21 spaarverzekering.
Die voorwaarden zijn dat het contract bij afsluiting voor het 55e levensjaar tot minimum de pensioenleeftijd loopt. Men wordt evenwel op zijn 60e op het contract getaxeerd aan 10%. Vanaf dan kan men het geld kosteloos vervroegd opvragen. Na het 55e levensjaar moet het contract nog minimum 10 jaar lopen en is die taxatie na die 10 jaar.
Een klassieke spaarverzekering tak 21 loopt minimum 8 jaar. Dan kan men belastingvrij uitstappen.
Beide verzekeringen hebben een gewaarborgd rendement (afhankelijk van de datum van storting) en een eventuele winstdeelname. Bij vele maatschappijen gaat het om dezelfde Tak 21 verzekering voor zowel het langetermijnsparen als de spaarverzekering, met beiden dan hun aparte voorwaarden.
Bij Langetermijnsparen via een Tak 21 verzekering is er weinig verschil met een Tak 21 spaarverzekering, behalve dat het eerste ook fiscaal kan ingebracht worden. Men kan dan genieten van een belastingaftrek van 30% van de gespaarde som in dat jaar. Daardoor zijn er andere voorwaarden dan bij de Tak 21 spaarverzekering.
Die voorwaarden zijn dat het contract bij afsluiting voor het 55e levensjaar tot minimum de pensioenleeftijd loopt. Men wordt evenwel op zijn 60e op het contract getaxeerd aan 10%. Vanaf dan kan men het geld kosteloos vervroegd opvragen. Na het 55e levensjaar moet het contract nog minimum 10 jaar lopen en is die taxatie na die 10 jaar.
Een klassieke spaarverzekering tak 21 loopt minimum 8 jaar. Dan kan men belastingvrij uitstappen.
Beide verzekeringen hebben een gewaarborgd rendement (afhankelijk van de datum van storting) en een eventuele winstdeelname. Bij vele maatschappijen gaat het om dezelfde Tak 21 verzekering voor zowel het langetermijnsparen als de spaarverzekering, met beiden dan hun aparte voorwaarden.
Ik veronderstel dat ik best af ben met die met het belastingsvoordeel dus de TAK21 via langetermijnsparen.
Ik zou trouwens niet weten waarom niet die met belastingsvoordeel te nemen.
Die Yaris noemt gaat inderdaad over minimum 8 jaar en is de gewone tak21 verzekering.(Federale Verzekering
Vita Invest Dynamic)
De andere hier op de site gaat wel over minimum 10 jaar maar noemt dan weer Federale Verzekering Vita Pensioen zonder fiscaliteit. Maar dat is dan weer een pensioenspaarverzekering veronderstel ik ?
Bij Federale Verzekering de TAK21 met belastingsvoordeel noemt dan weer Vita Flex 44 maar staat hier niet op de website.
https://www.federale.be/docs/default-so ... 65240d7_16
Welke stel jij voor ?
Ik zou trouwens niet weten waarom niet die met belastingsvoordeel te nemen.
Die Yaris noemt gaat inderdaad over minimum 8 jaar en is de gewone tak21 verzekering.(Federale Verzekering
Vita Invest Dynamic)
De andere hier op de site gaat wel over minimum 10 jaar maar noemt dan weer Federale Verzekering Vita Pensioen zonder fiscaliteit. Maar dat is dan weer een pensioenspaarverzekering veronderstel ik ?
Bij Federale Verzekering de TAK21 met belastingsvoordeel noemt dan weer Vita Flex 44 maar staat hier niet op de website.
https://www.federale.be/docs/default-so ... 65240d7_16
Welke stel jij voor ?
-
anonymous9
Als je voor Federale kiest, dan moet je deze hebben:
https://www.federale.be/nl/particuliere ... mijnsparen
Men kan bij deze Tak 21 van Federale zowel voor een pensioenspaarverzekering kiezen, als voor langetermijnsparen. Het betreft dezelfde verzekering, maar het fiscale stelsel is anders.
Een pensioenspaarverzekering is een verzekering in het kader van pensioensparen. Het is een alternatief voor een pensioenspaarfonds. Dat is een ander fiscaal stelsel dan een verzekering langetermijnsparen, maar dus het product - de verzekering - is hetzelfde. Bij de pensioenspaarverzekering is het maximum dat je fiscaal kan inbrengen €980 of €1260. Bij de verzekering langetermijnsparen maximaal €2350, afhankelijk van je netto belastbaar inkomen. Als dat netto belastbaar inkomen kleiner is dan €36227 , dan geldt de formule 6% van dat netto belastbaar inkomen + €176,40
https://www.federale.be/nl/particuliere ... mijnsparen
Men kan bij deze Tak 21 van Federale zowel voor een pensioenspaarverzekering kiezen, als voor langetermijnsparen. Het betreft dezelfde verzekering, maar het fiscale stelsel is anders.
Een pensioenspaarverzekering is een verzekering in het kader van pensioensparen. Het is een alternatief voor een pensioenspaarfonds. Dat is een ander fiscaal stelsel dan een verzekering langetermijnsparen, maar dus het product - de verzekering - is hetzelfde. Bij de pensioenspaarverzekering is het maximum dat je fiscaal kan inbrengen €980 of €1260. Bij de verzekering langetermijnsparen maximaal €2350, afhankelijk van je netto belastbaar inkomen. Als dat netto belastbaar inkomen kleiner is dan €36227 , dan geldt de formule 6% van dat netto belastbaar inkomen + €176,40
Laatst gewijzigd door anonymous9 op 7 oktober 2019, 07:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Alvast bedankt voor de uitgebreide informatie.
Heb intussen een offerte/voorstel aangevraagd.
Het grote verschil buiten het belastingsvoordeel :
Federale Verzekering Vita Invest Dynamic(Yaris) 0% gewaarborgd, 0% instapkosten.
Federale Verzekering Vita Pensioen 1,25% gewaarborgd, 2,5% instapkosten.
Als je zelf nog een goed voorstel hebt hoor ik het graag.
Heb intussen een offerte/voorstel aangevraagd.
Het grote verschil buiten het belastingsvoordeel :
Federale Verzekering Vita Invest Dynamic(Yaris) 0% gewaarborgd, 0% instapkosten.
Federale Verzekering Vita Pensioen 1,25% gewaarborgd, 2,5% instapkosten.
Als je zelf nog een goed voorstel hebt hoor ik het graag.
Vandaag al een voorstel gekregen.
Maandelijkse premie (inclusief taks en instapkosten) 195,83 EUR
Eenmalige premie (inclusief taks en instapkosten) 0,00 EUR
Verzekeringstaks 2 %
Instapkosten 2,5%
Maandelijkse premie (exclusief taks en instapkosten) 187,19 EUR
Eenmalige premie (exclusief taks en instapkosten) 0,00 EUR
Maandelijkse premie (inclusief taks en instapkosten) 195,83 EUR
Eenmalige premie (inclusief taks en instapkosten) 0,00 EUR
Verzekeringstaks 2 %
Instapkosten 2,5%
Maandelijkse premie (exclusief taks en instapkosten) 187,19 EUR
Eenmalige premie (exclusief taks en instapkosten) 0,00 EUR
-
anonymous
Dus je betaalt eigenlijk +/- 4.5% kosten voor een rendement van 1.25%.
Het zal dus een jaar of 4 duren vooraleer je terug break-even staat?
Het zal dus een jaar of 4 duren vooraleer je terug break-even staat?
Ik veronderstel dat het belastingvoordeel dit voor een stuk moet goedmaken.
En inderdaad die 2,5% instapkosten doen er zeker geen goed aan.
En dan is er nog Ag geen instapkosten gedurende ganse looptijd.
Wel fiscaal in te brengen lange termijn sparen.
dan nog keuze zuivere tak 21 of gemengde tak 21 - 23.
Via makelaars op dit forum geen instap kosten.
Estate Guru believer.
En dan zie je door de bomen het bos niet meer.
Jij enig voorstel platin wat momenteel het best is ?
AG heeft dan wel geen instapkosten maar het rendement is maar pover ook.
Keuzes maken is precies niet je favoriete bezigheid, karine? 
Je kunt op Spaargids de spaarverzekeringen sorteren, onder andere volgens rendement, als dat je kan helpen.
Je kunt op Spaargids de spaarverzekeringen sorteren, onder andere volgens rendement, als dat je kan helpen.
Je wordt ook overdonderd met die zaken. Voor een leek toch niet zo makkelijk dan.
Tak21 of tak23, fiscaal aftrekbaar, goed rendement, niet teveel kosten, enz.
Hier zijn een paar vragen die je moet beantwoorden:
- hoe lang kan je het geld missen? 8 jaar of tot je pensioen (met minimum van 10 jaar)
- doe je reeds aan pensioensparen? Dan kan je geen tweede doen.
- doe je reeds aan lange termijnsparen? Dan kan je geen tweede doen.
- is het een eenmalige belegging van een groot bedrag? Of is het om maandelijks/jaarlijks te beleggen?
- tak21 is een verzekeringscontract met extra voordelen. Ben je geïnteresseerd in de voordelen?
Er zijn 3 mogelijkheden gebaseerd op bovenstaande antwoorden.
1- zuivere tak21: geen maximumbedrag, minstens 8 jaar. Geen belastingsaftrek.
2- pensioensparen. Max 960/1240 per jaar, geld staat vast tot pensioen. Belastingsvermindering.
3- lange termijnsparen.maw 2360 per jaar. geld staat vast tot pensioen. Belastingsvermindering.
Welke van de drie is het dat je wil?
Informatie: de instapkosten zijn eenmalig en zorgen ervoor dat voor elke 100 euro dat je betaald zr maar 96-94 echt gespaard worden.
- hoe lang kan je het geld missen? 8 jaar of tot je pensioen (met minimum van 10 jaar)
- is het een eenmalige belegging van een groot bedrag? Of is het om maandelijks/jaarlijks te beleggen?
- tak21 is een verzekeringscontract met extra voordelen. Ben je geïnteresseerd in de voordelen?
2- pensioensparen. Max 960/1240 per jaar, geld staat vast tot pensioen. Belastingsvermindering.
3- lange termijnsparen.maw 2360 per jaar. geld staat vast tot pensioen. Belastingsvermindering.
Informatie: de instapkosten zijn eenmalig en zorgen ervoor dat voor elke 100 euro dat je betaald zr maar 96-94 echt gespaard worden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Als je reeds langetermijnsparen doet kan je toch zonder enig probleem nog bijkomend langetermijnsparen doen? Enkel qua belastingvoordeel zit je geplafonneerd vermoed ik?B7H4long schreef: ↑8 oktober 2019, 10:26 Hier zijn een paar vragen die je moet beantwoorden:
Betreffende het verschil tussen:
-Federale Verzekering Vita Invest Dynamic(Yaris) 0% gewaarborgd, 0% instapkosten.
-Federale Verzekering Vita Pensioen 1,25% gewaarborgd, 2,5% instapkosten (versie langetermijnsparen).
Kan je beide aftrekken van belasting als langetermijnsparen? Dit is bij de Dynamic niet als dusdanig vermeld.
In het essentiële infodocument van beide formules is het voorgestelde netto rendement (da's 'de toekomst' natuurlijk) niet echt veel verschillend, ondanks de kosten bij Vita pensioen/langetermijnsparen. Risiconiveau is 1 voor Vita Pensioen en 2 voor de Dynamic.
Ik snap best dat je Karine net als ik uiteindelijk door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik doe al pensioensparen (spaarverzekering, geen fonds) en onze hypotheeklening loopt af eind dit jaar, en wil daarom dus bijkomend gaan langetermijnsparen om nog verder belastingaftrek te kunnen genieten.
Wat zijn de getallen die daar staan? houden ze rekening met de instapkost en de initiële belasting?treenman schreef: ↑8 oktober 2019, 16:48 In het essentiële infodocument van beide formules is het voorgestelde netto rendement (da's 'de toekomst' natuurlijk) niet echt veel verschillend, ondanks de kosten bij Vita pensioen/langetermijnsparen. Risiconiveau is 1 voor Vita Pensioen en 2 voor de Dynamic.
Kan je de getallen hier posten + de links naar de documenten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.