Tak21 nog de moeite ?
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
Re: Tak21 nog de moeite ?
Vita Dynamic 'die van Yaris': link door Karine gegeven in eerste post op pagina 2 van dit draadjeB7H4long schreef: ↑8 oktober 2019, 19:49Wat zijn de getallen die daar staan? houden ze rekening met de instapkost en de initiële belasting?treenman schreef: ↑8 oktober 2019, 16:48 In het essentiële infodocument van beide formules is het voorgestelde netto rendement (da's 'de toekomst' natuurlijk) niet echt veel verschillend, ondanks de kosten bij Vita pensioen/langetermijnsparen. Risiconiveau is 1 voor Vita Pensioen en 2 voor de Dynamic.
Kan je de getallen hier posten + de links naar de documenten.
Vita Pensioen: https://www.federale.be/docs/default-so ... fif)-1.pdf
EDIT: sorry 2e was foute link. Dit is de goeie: https://www.federale.be/docs/default-so ... c3b7fd7_24
Laatst gewijzigd door treenman op 9 oktober 2019, 08:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Dus in het gematigde=normale scenario krijg je na 8 jaar minder terug dan je hebt ingelegd.
Dan is een normaal spaarboekje beter, of ook een staatsbons met 0,55% brutto.
Dan is een normaal spaarboekje beter, of ook een staatsbons met 0,55% brutto.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
tja. En volgens het 'vergelijk tak21' hier op de website:
Vita pensioen netto 2.3% in 2018 (ik begrijp zelfs zonder de fiscale voordelen mee te rekenen), en 2.0% voor de Dynamic...
Vita pensioen netto 2.3% in 2018 (ik begrijp zelfs zonder de fiscale voordelen mee te rekenen), en 2.0% voor de Dynamic...
1.geen belastingaftrek is geen optieB7H4long schreef: ↑8 oktober 2019, 10:26 Hier zijn een paar vragen die je moet beantwoorden:
- hoe lang kan je het geld missen? 8 jaar of tot je pensioen (met minimum van 10 jaar)
- doe je reeds aan pensioensparen? Dan kan je geen tweede doen.
- doe je reeds aan lange termijnsparen? Dan kan je geen tweede doen.
- is het een eenmalige belegging van een groot bedrag? Of is het om maandelijks/jaarlijks te beleggen?
- tak21 is een verzekeringscontract met extra voordelen. Ben je geïnteresseerd in de voordelen?
Er zijn 3 mogelijkheden gebaseerd op bovenstaande antwoorden.
1- zuivere tak21: geen maximumbedrag, minstens 8 jaar. Geen belastingsaftrek.
2- pensioensparen. Max 960/1240 per jaar, geld staat vast tot pensioen. Belastingsvermindering.
3- lange termijnsparen.maw 2360 per jaar. geld staat vast tot pensioen. Belastingsvermindering.
Welke van de drie is het dat je wil?
Informatie: de instapkosten zijn eenmalig en zorgen ervoor dat voor elke 100 euro dat je betaald zr maar 96-94 echt gespaard worden.
2.pensioensparen doen we al
3. enig overblijvende optie dus tak21 met belastingsvoordeel
Ik zou zelfs nog eerder opteren voor een Tak23 met belastingvoordeel zijn, is zeker zo interessant op de lange termijn denk ik.(ben nu 46 jaar)
Tak23 is weer een ander verhaal.
Als je voor lange termijnsparen gaat ligt het geld vast voor 20 jaar. De combinatie belastingsvooedeel/eindbelasting zal je een winst opleveren van ongeveer 1% per jaar. De fondsen die je in je tak 23 kan krijgen kosten 1,5 a 2 percent duurder dan de goedkope fondsen fondsen van dezelfde categorie.
Dus per jaar verlies je 0,5 a 1%.
Vergelijk het met een atletiekwedstrijd van 20 ronden waar je in baan 5 moet blijven lopen.
Omdat je ook instapkosten van een paar percent moet betalen vertrek je ook een kwart ronde achter de anderen.
Merk op: in tak23 is er helemaal geen kapitaalbescherming.
Succes.
Als je voor lange termijnsparen gaat ligt het geld vast voor 20 jaar. De combinatie belastingsvooedeel/eindbelasting zal je een winst opleveren van ongeveer 1% per jaar. De fondsen die je in je tak 23 kan krijgen kosten 1,5 a 2 percent duurder dan de goedkope fondsen fondsen van dezelfde categorie.
Dus per jaar verlies je 0,5 a 1%.
Vergelijk het met een atletiekwedstrijd van 20 ronden waar je in baan 5 moet blijven lopen.
Omdat je ook instapkosten van een paar percent moet betalen vertrek je ook een kwart ronde achter de anderen.
Merk op: in tak23 is er helemaal geen kapitaalbescherming.
Succes.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik doe al jaren aan pensioensparen (max 960eur dit jaar) en aan langetermijnsparen tak21 (max 2360eur) tegelijk en allebei aftrekbaar. Het zijn trouwens andere vakjes in de belastingsbrief.
Ik heb meerdere tak21 verzekeringen doordat ik van de ene naar een betere ben geswitcht.
... (correctie na opmerking Lukske) Meerdere contracten mag je aangeven tot het max. bedrag. Dit geldt niet voor pensioensparen. (
/correctie Lukske)
De 1ste verzekering laat ik gewoon al 12 jaar staan zonder bijkomende stortingen.
Vroeger bracht een tak21 tot 4% of meer op, vandaag niet meer. Voor mij is het enkel rendabel doordat het aftrekbaar is, anders stop ik ermee.
Heb je de tak21 op je 60ste al 10 jaar dan word je 10% belast. De volgende jaren word je niet meer belast, dus ook niet meer op bijkomende stortingen die je nog steeds mag aftrekken.
Op de website mijnkapitaal of was het mijnportefeuille vergelijkt men ieder jaar de rendementen van een aantal pensioenspaarfondsen en bespreekt men ook rendement op langetermijn sparen . Misschien interessant.
Edit: correctie in verwijzijng naar andere site
Edit: correctie ivm meerdere contracten
Ik heb meerdere tak21 verzekeringen doordat ik van de ene naar een betere ben geswitcht.
... (correctie na opmerking Lukske) Meerdere contracten mag je aangeven tot het max. bedrag. Dit geldt niet voor pensioensparen. (

De 1ste verzekering laat ik gewoon al 12 jaar staan zonder bijkomende stortingen.
Vroeger bracht een tak21 tot 4% of meer op, vandaag niet meer. Voor mij is het enkel rendabel doordat het aftrekbaar is, anders stop ik ermee.
Heb je de tak21 op je 60ste al 10 jaar dan word je 10% belast. De volgende jaren word je niet meer belast, dus ook niet meer op bijkomende stortingen die je nog steeds mag aftrekken.
Op de website mijnkapitaal of was het mijnportefeuille vergelijkt men ieder jaar de rendementen van een aantal pensioenspaarfondsen en bespreekt men ook rendement op langetermijn sparen . Misschien interessant.
Edit: correctie in verwijzijng naar andere site
Edit: correctie ivm meerdere contracten
Laatst gewijzigd door iejoor op 9 oktober 2019, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
je mag wel de betaalde som van 2 verschillende levensverzekeringen optellen en invullen op een belastingbrief. Enkel voor pensioensparen mag dat niet;
heb dat vroeger eens gevraagd aan een bank en een verzekeraar maar heb dat niet op papier.....
heb dat vroeger eens gevraagd aan een bank en een verzekeraar maar heb dat niet op papier.....
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Inderdaad je hebt gelijk.
Voor pensioensparen kun je slechts 1 contract per jaar aangeven
https://financien.belgium.be/nl/particu ... nsparen#q6
voor langetermijnsparen vind ik nergens beperkingen
https://financien.belgium.be/nl/particu ... erzekering
Voor pensioensparen kun je slechts 1 contract per jaar aangeven
https://financien.belgium.be/nl/particu ... nsparen#q6
voor langetermijnsparen vind ik nergens beperkingen
https://financien.belgium.be/nl/particu ... erzekering
Als ik dit allemaal zo lees lijkt het me de moeite niet meer met al die kosten die erbij komen ondanks het belastingvoordeel.
Buiten het belastingvoordeel heb je ook nog de normale opbrengst van de spaarverzekering. Zoals reeds eerder geschreven, mijn niet-fiscale spaarverzekeringen brengen me gemiddeld 2,35% per jaar op.
Hoe verdeeld die 2,35% zich over de gelden die er al lang op staan (met hoge gegarandeerde rente) en het nieuwe geld (aan huidige rentepeil)?
Niet relevant want ik heb ze gekocht in 2012 en 2014.
Met Vita pensioen (in LT-spaarmodus) toch momenteel 1.25% netto gegarandeerd, en dan nog eens het belastingvoordeel. Nog altijd beter dan een spaarrekening aan 0.11%. Wat is het alternatief, met hetzelfde lage risico? Of mis ik iets?
Vergelijking met een gewoon spaarboekje is niet echt zinnig.
Zijn totaal verschillende producten.
Deze tak21:
Rentevoet enkel gegarandeerd voor het lopende jaar: 11 weken dus nog. Daarna?
Geld staat vast tot je 65ste en dan is er de eindbelasting van 10% op het totaal.
Instapkosten van 2,5% en taks van 2%. Je begint aan -4,5%.

Vanaf half 2012 zijn ze dan pijlsnel beginnen dalen tot 1,5% in 2014 (en daarna nog verder gedaald uiteraard).
Afhankelijk van maatschappij kan dat ietsje hoger of lager zijn, maar veel verschillen zijn er niet.