Winst nemen
TIP
Re: Winst nemen
Ben geen gokker, lieve dame. Ik laat me zelfs niet verleiden een Subito te kopen, laat staan een Lotto-formulier in te dienen.karine schreef: ↑26 oktober 2019, 14:47Als ik 10 mensen tegenkom is er één aan het opscheppen hoe makkelijk het geld verdienen is op de beurs en staan de andere te klagen dat ze er geld mee verloren.
Was een Fagron geen goed aandeel dan ?? Juli 2015 koers van €40, okt 2019 koers van €17.
Ontex, toch mooi stabiel veilig aandeel ?? Feb 2016 koers van €35, okt 2019 koers van €15.
Ik wil maar zeggen voor de amateur belegger wanneer je verkeerd gokt met je aandelen het heel lang kan duren voor je je geld terug hebt en als je dan enkele van die missers hebt het snel fout kan gaan.
Tot mijn grootste spijt moet ik vermelden dat je er eentje uit de kudde bent.
Je verstaat het beurswezen van kop, noch teen. Let op de komma! Hopelijk zie je waar Abraham de mosterd haalt, want Nederlands is mijn moedertaal niet...
Je hebt gelijk, jij bent die ene uit die groep van 10.Zermatt schreef: ↑26 oktober 2019, 14:54 Ben geen gokker, lieve dame. Ik laat me zelfs niet verleiden een Subito te kopen, laat staan een Lotto-formulier in te dienen.
Je verstaat het beurswezen van kop, noch teen. Let op de komma! Hopelijk zie je waar Abraham de mosterd haalt, want Nederlands is mijn moedertaal niet...
Dat had ik al begrepen.
Hier ook nog het bewijs dat ik er maar eentje uit de kudde ben.

"Only when the tide goes out do you discover who has been swimming naked."
Je bent een kanjer, Karine!karine schreef: ↑26 oktober 2019, 15:07Je hebt gelijk, jij bent die ene uit die groep van 10.Zermatt schreef: ↑26 oktober 2019, 14:54 Ben geen gokker, lieve dame. Ik laat me zelfs niet verleiden een Subito te kopen, laat staan een Lotto-formulier in te dienen.
Dat had ik al begrepen.
Hier ook nog het bewijs dat ik er maar eentje uit de kudde ben.
![]()
Duuuh!
Maar aangezien je duidelijk een schouderklopje nodig hebt, gun ik je dat van harte!
Doe zo verder!
In die periode van 7,5 jaar is de BEL20 gestegen van 2230 punten naar 3752 punten. Dat is alvast iets van 7% per jaar als ik snel even de CAGR uit het hoofd doe. Voeg er het herbeleggen van dividenden aan bij en een klein gelukje zoals een overname in de portefeuille waardoor je overnight 30-40% maakt en die dan kunt hercompounden aan de voornoemde 7% en 10% is heus niet zo gek. Maar uiteraard, die afgelopen 7,5 jaar zijn niet zo heel erg representatief.karine schreef: ↑26 oktober 2019, 14:41Dat vind ik altijd zo grappig om te horen, rustig en al 7,5 jaar stabiel rendement van 10 a 12%.jonie schreef: ↑26 oktober 2019, 14:17 Daarom koop ik ook geen kieken aandelen, maar schildpad aandelen op de beurs, al 7.5 jaar stabiel rendement van 10 à 12% netto per jaar (incl. kosten, dividend, wisselkoers)
Ik zet wel enkele kleine kuikens bij de schildpadden, kwestie om wat leven in de brouwerij te houden…![]()
Eens kijken hoeveel professionele bankiers je achterna doen met 10 a 12% per jaar.
Ik heb eens een bankier(beleggingsadviseur van indertijd Fortis) gevraagd wat zijn gemiddelde rendement was na 25 jaar van persoonlijke beleggingen. Die man stond dan nog in rechtstreeks contact met de grotere jongens in Brussel die elkaar tips doorgaven en was er dus voltijds mee bezig. En hij kwam op een gemiddeld rendement van 10%.
Dus al jij stabiel 10-12% haalt mag je direct contact opnemen met mij.
@karine
Waarin zit jij belegd dat je aan een YTD van 70% komt? Dit lijkt me quasi onmogelijk tenzij je met leverage werkt of héél speculatief belegt.
Quality growth investor
spontaan zou ik denken aan een grote allocatie van portefeuille in Galapagos, AB inbev (gekocht in jan19 dan), Euronav, WDP, ... (om dicht bij huis te blijven). Kan uiteraard iets totaal anders zijn.
-
- Full Member
- Contacteer:
In ieder geval, dat kun je niet doen als je met een groot kapitaal belegd, zulk een rendement behalen in zo'n korte tijdspanne. Met een groot kapitaal ben je quasi verplicht voldoende te spreiden, ten eerste binnen de aandelencomponent en ten tweede over de assetclasses. Na 10j bullmarket op wallstreet doet je dat vanzelf wel als je die helemaal hebt meegepakt.
Ik hoef heus geen +70 % ytd te halen, met het jaarlijks globaal aandelenrendement over mijn aandelencomponent ben ik zeer tevreden.
Ik zou eerder zeggen, met een groot kapitaal heb je de luxe, dat je dat niet hoeft te doen.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
-
- Full Member
- Contacteer:
Over globaal aandelenrendement gesproken over 7,5 jaar.
De IWDA tracker in amsterdam is van april 2012 tot nu, exact 7,5 jaar, gestegen van 22,6 naar 53,6.
Dat is al 7,5 jaar een jaarlijks rendement van meer dan 12%.
Wat is daar dan zo bijzonder aan ? Gewoon een world tracker kopen en achterover leunen.
Wie de voorbije 7,5 jaar geen +12% haalde op zijn aandelen loopt gewoon achter op het aandelenrendement van de ontwikkelde markten en moet dringend zijn strategie herbekijken. Die kan er beter mee stoppen en een etf kopen, want passief beleggen, niks doen dus, doet beter.
De 'professionele bankiers' die maar 10% doen blijven dus serieus achter al lijkt die 2% maar weinig.
Op 100.000 euro over 7,5 jaar maakt dat maar liefst een verschil in winst van 29.573 euro.
Een bankier die de voorbije 7,5 jaar maar 10% haalde op de aandelencomponent komt met geen vinger aan mijn geld.
Naar het schijnt vinden die aandelenbeleggers het beleggen in aandelen leuker. Ik stel mij daar ook vragen bij.the_bishop schreef: ↑26 oktober 2019, 23:27Over globaal aandelenrendement gesproken over 7,5 jaar.
De IWDA tracker in amsterdam is van april 2012 tot nu, exact 7,5 jaar, gestegen van 22,6 naar 53,6.
Wat is daar dan zo bijzonder aan ? Gewoon een world tracker kopen en achterover leunen.
Wie de voorbije 7,5 jaar geen +12% haalde op zijn aandelen loopt gewoon achter op het aandelenrendement van de ontwikkelde markten en moet dringend zijn strategie herbekijken. Die kan er beter mee stoppen en een etf kopen, want passief beleggen, niks doen dus, doet beter.
De 'professionele bankiers' die maar 10% doen blijven dus serieus achter al lijkt die 2% maar weinig.
Op 100.000 euro over 7,5 jaar maakt dat maar liefst een verschil in winst van 29.573 euro.
Een bankier die de voorbije 7,5 jaar maar 10% haalde op de aandelencomponent komt met geen vinger aan mijn geld.
Als ik iets leuk wil doen ga ik potten pakken met maten.
Niet onnozel doen, he Wimble :-) Je bent een 'senior member' op een minuscuul Vlaams forum over geld en beleggen. Ik denk dat wij hier allemaal mogen zeggen dat we beleggen —in welke vorm dan ook— 'leuk vinden'. Voor zover ik weet, wordt hier niemand betaald om in het weekend draadjes op te volgen. ;-)
Je hebt ‘leuk’ en ‘leuker’, ik had het over ‘leuker’. Daarenboven vind ik beleggen niet leuk, wel interessant. De vraag hier is of je extra risico moet nemen omdat je iets leuker dan leuk vindt?frevdaele schreef: ↑27 oktober 2019, 06:54Niet onnozel doen, he Wimble :-) Je bent een 'senior member' op een minuscuul Vlaams forum over geld en beleggen. Ik denk dat wij hier allemaal mogen zeggen dat we beleggen —in welke vorm dan ook— 'leuk vinden'. Voor zover ik weet, wordt hier niemand betaald om in het weekend draadjes op te volgen. ;-)
Wat dat betaald worden ermee te maken heeft ontgaat mij volledig.
Ik vind beleggen wel leuk: kiezen welke fondsen je gaat nemen en iedere dag de koersen volgen (zouden ze gestegen zijn of gedaald?). Je hebt altijd iets om naar uit te kijken. Een heerlijke hobby.
Mogelijks heeft die bankier een portefeuille samengesteld die defensief is in dalende markten en erop gemunt is om overall een bovengemiddelde prestatie neer te zetten.the_bishop schreef: ↑26 oktober 2019, 23:27Over globaal aandelenrendement gesproken over 7,5 jaar.
Op beer momenten zal de portefeuille het verschil moeten maken.