Wanneer smartphone vervangen?
Re: Wanneer smartphone vervangen?
Als ik bij LineageOS zoek op mijn smartphone, dan krijg ik dit te zien:
Misschien toch beter deze zomer eens kijken voor een nieuwe.Warning: The Google Nexus 5X is no longer maintained. A build guide is available for developers that would like to make private builds, or even restart official support.
Als je het vier jaar hebt volgehouden met je telefoon van niet te dure makelij heeft die zijn tijd gehad. Een smartphone van 200 euro vandaag is er eentje met componenten die twee jaar geleden wie waren maar vandaag niet meer. Je staat dan ergens al twee jaar achteruit.
Ik heb vorig jaar tegen mijn zin mijn S4 mini van Samsung vervangen. Je loopt op de ene beperking na de andere...
Toestel is niet meer ondersteund, batterij minder goed geworden, processor loopt soms achter, toestel loopt vast, sommige apps kan je niet meer updaten.
Imho : doe jezelf een plezier en koop een nieuwe. Je bent er al in geslaagd om dat ding zijn leven langer te rekken dan waar het voor gemaakt is.
Apple en updaten : klopt...
Maar als je nog een 6S hebt bijvoorbeeld, dan ben je na de kwalen die daarmee waren nu met een verdomd traag ding opgescheept. Daar sta je dan met je rotdure telefoon die na drie jaar ook traag is en na vier jaren alleen nog goed is voor het stort.
Ik vergelijk voor mezelf met een bezem. Als ze ergens bezems verkopen die 200 euro per stuk kosten kan het me niet schelen wat de specificaties zijn en of ze ingebouwde wekkerradio's erbij geven. Ik geef geen 200 euro aan een bezem en geen 1000 euro aan een gsm.
200-300 euro vind ik genoeg voor een smartphone.
Ieder zijn ding en zijn budget daarvoor.
Ik heb vorig jaar tegen mijn zin mijn S4 mini van Samsung vervangen. Je loopt op de ene beperking na de andere...
Toestel is niet meer ondersteund, batterij minder goed geworden, processor loopt soms achter, toestel loopt vast, sommige apps kan je niet meer updaten.
Imho : doe jezelf een plezier en koop een nieuwe. Je bent er al in geslaagd om dat ding zijn leven langer te rekken dan waar het voor gemaakt is.
Maar als je nog een 6S hebt bijvoorbeeld, dan ben je na de kwalen die daarmee waren nu met een verdomd traag ding opgescheept. Daar sta je dan met je rotdure telefoon die na drie jaar ook traag is en na vier jaren alleen nog goed is voor het stort.
Ik vergelijk voor mezelf met een bezem. Als ze ergens bezems verkopen die 200 euro per stuk kosten kan het me niet schelen wat de specificaties zijn en of ze ingebouwde wekkerradio's erbij geven. Ik geef geen 200 euro aan een bezem en geen 1000 euro aan een gsm.
Je hebt gelijk. Het risico dat je loopt om plots met een defect toestel te zitten wordt groter, de tijd en energie die je er in moet steken om eventueel de levensduur te verlengen met LineageOS en €200-€300 is ook mijn budget.haelewyn schreef: ↑1 juni 2020, 16:52 Als je het vier jaar hebt volgehouden met je telefoon van niet te dure makelij heeft die zijn tijd gehad. Een smartphone van 200 euro vandaag is er eentje met componenten die twee jaar geleden wie waren maar vandaag niet meer. Je staat dan ergens al twee jaar achteruit.
Maar ergens wringt het wel, je kunt nooit een duurzame maatschappij krijgen als je producten ontwikkelt met een beperkte levensduur van een paar jaren.
Ik zet dat er dan ook al op van de dag dat ik hem koop, niet pas na 2-3 jaar.
Ben je meteen van al die extra "features" af die Samsung ea. er mee op zetten.

- miljonairtje
- Full Member
- Contacteer:
Ik doe het meestal wanneer mij scherm gebroken is. Als ik dan bij een reparateur langs ga en ik krijg een offerte van €130 voor een nieuw scherm dan heb je met een opleg van €80 eigenlijk al een compleet nieuwe gsm... Dan is mijn keuze snel gemaakt. Al probeer ik mijn schermen natuurlijk wel zo lang als mogelijk heel te houden!
Maar helaas, ongelukjes gebeuren...

Als ik daar op moet wachten, dan had ik nog altijd mijn eerste smartphone.miljonairtje schreef: ↑1 juni 2020, 21:38 Ik doe het meestal wanneer mij scherm gebroken is. Als ik dan bij een reparateur langs ga en ik krijg een offerte van €130 voor een nieuw scherm dan heb je met een opleg van €80 eigenlijk al een compleet nieuwe gsm... Dan is mijn keuze snel gemaakt. Al probeer ik mijn schermen natuurlijk wel zo lang als mogelijk heel te houden!Maar helaas, ongelukjes gebeuren...

Die laadde niet meer op na 3 jaren, ook een geldig excuus.
Ik koop telkens een nieuwe wanneer mijn huidige niet meer werkt zoals ik wil. Ik koop meestal in de prijsklasse 180 a 250 max. Om de 3j ofzo een nieuwe.
Wanneer mijn werkgever me een nieuwe geeft, omdat de lease van de vorige is afgelopen.
Vroeger was dat om de 3 jaar, nu om de 2 jaar.
Vroeger was dat om de 3 jaar, nu om de 2 jaar.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
https://datanews.knack.be/ict/nieuws/io ... 05343.htmlhaelewyn schreef: ↑1 juni 2020, 16:52 Als je het vier jaar hebt volgehouden met je telefoon van niet te dure makelij heeft die zijn tijd gehad. Een smartphone van 200 euro vandaag is er eentje met componenten die twee jaar geleden wie waren maar vandaag niet meer. Je staat dan ergens al twee jaar achteruit.
iOS14 dat binnenkort uitkomt, zal hoogstwaarschijnlijk nog ondersteuning geven voor de 6S.
Dus dan zal die iPhone op zijn minst 5à6 jaar upgrades gekregen hebben.
Lijkt me toch meer dan redelijk...
Ikzelf heb een 7 (dus ik verwacht dat die volgend jaar dan zijn laatste upgrade zal krijgen). Ik heb die sinds eind 2016, dus binnen enkele maanden wordt die 4jaar. Daar ik mijn gsm goed behandel, is daar nog niets aan te zien. En wat mij betreft, loopt die nog meer dan vlot genoeg. Ik ga er dus vanuit dat ik die nog een jaar of 2 kan gebruiken. Ik zie niet in, waarom ik die zou moeten vervangen.
Wanneer ik echt niet meer zonder zou kunnen om normaal te functioneren en als die smartphone dan hetzelfde bereik en batterijuithoudingsvermogen zou hebben dan mijn jaren oude gsm.
Ik moet mijn gsm dus nog vervangen door de eerste smartphone.

Ik volg daarin Ludo. Mijn huidige GSM is niet kapot te krijgen, de batterij gaat nog altijd 14 tot 30 dagen mee en heeft ontvangst waar de smartphones van mijn vriendin en vrienden het al lang hebben opgegeven.
Ik sta dan misschien in plaats van 2 wel 10 jaar achter.
Maar tot de dag van vandaag kan ik toch nog alles doen wat ik leuk vind.
In 2006 een tweedehands Nokia 9300i Communicator gekocht. In 2018 mijn huidige smartphone - Planet PDA Gemini - gekocht.
O tempora, o mores... die begint nu al nukkig met zijn batterij te worden. En ik had zo gehoopt om ook deze tot 2030 te houden.
Dus ik heb twee maanden geleden op Indiegogo de opvolger van de opvolger van de Gemini besteld - de Astro.
Dat gaat nog spannend worden, want Planet is niet zo van de deadlines. De belofte is maart 2021, maar de vaste grap van de incrowd is al "Wat is er eerder ? Het vaccin of de Astro ?"
O tempora, o mores... die begint nu al nukkig met zijn batterij te worden. En ik had zo gehoopt om ook deze tot 2030 te houden.
Dus ik heb twee maanden geleden op Indiegogo de opvolger van de opvolger van de Gemini besteld - de Astro.
Dat gaat nog spannend worden, want Planet is niet zo van de deadlines. De belofte is maart 2021, maar de vaste grap van de incrowd is al "Wat is er eerder ? Het vaccin of de Astro ?"
Wij vervangen smartphones als de ondersteuning met updates stopt, tenzij ze kapot gaan ervoor (is nog niet gebeurd). Alles hier thuis is van Apple. De iPhone SE van mijn vrouw is zo bv iets meer dan 4 jaar oud, krijgt nog updates (ook iOS 14, zo ziet het er althans uit volgens de geruchten = nog bijna 1,5 jaar ondersteuning) en werkt nog prima (ook qua snelheid).
Ik heb vroeger nog Android smartphones gehad, maar als ik dat nu bekijk is de iPhone SE een veel betere koop (prijs per jaar is minder als je verantwoordt omgaat met je gerief).
Ik heb vroeger nog Android smartphones gehad, maar als ik dat nu bekijk is de iPhone SE een veel betere koop (prijs per jaar is minder als je verantwoordt omgaat met je gerief).
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Ik zie nu al twee reacties "als de werkgever hem vervangt."
Hebben jullie dan geen twee telefoons ? Ten eerste timmert onze werkgever de smartphone helemaal dicht en ten tweede wens ik niet altijd beschikbaar te zijn voor de klanten.
Hebben jullie dan geen twee telefoons ? Ten eerste timmert onze werkgever de smartphone helemaal dicht en ten tweede wens ik niet altijd beschikbaar te zijn voor de klanten.
Ik heb veel batterijkracht nodig, vanwege veel onderweg te zijn en dan blindelings op de GPS te moeten vertrouwen.
Ik heb veel plezier gehad van mijn LG Power. Die was bijna 3 jaar oud. Toen ik de indruk had dat hij minder snel werd heb ik beloofd hem aan een vriendin te geven. Maar na de reset naar de fabrieksinstellingen werd hij weer zo snel als vanouds. Belofte maakt schuld en ik heb hem toch aan haar gegeven.
Nu heb ik een echte, maar dure Samsung. De batterij zou nog krachtiger zijn dan mijn vroegere LG Power. Helaas is dat in het echt niet zo. In de vooravond is de batterij dikwijls al plat. Ik moet dan zeulen met een powerbank.
Moraal van het verhaal: recenter en duurder betekent niet altijd automatisch beter. En officiële cijfers over de kracht van je gsm kunnen in de dagelijkse praktijk serieus tegenvallen. Ik dacht daarbij zelfs aan sjoemelsoftware.
Ik heb veel plezier gehad van mijn LG Power. Die was bijna 3 jaar oud. Toen ik de indruk had dat hij minder snel werd heb ik beloofd hem aan een vriendin te geven. Maar na de reset naar de fabrieksinstellingen werd hij weer zo snel als vanouds. Belofte maakt schuld en ik heb hem toch aan haar gegeven.
Nu heb ik een echte, maar dure Samsung. De batterij zou nog krachtiger zijn dan mijn vroegere LG Power. Helaas is dat in het echt niet zo. In de vooravond is de batterij dikwijls al plat. Ik moet dan zeulen met een powerbank.
Moraal van het verhaal: recenter en duurder betekent niet altijd automatisch beter. En officiële cijfers over de kracht van je gsm kunnen in de dagelijkse praktijk serieus tegenvallen. Ik dacht daarbij zelfs aan sjoemelsoftware.