Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
Re: Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
Dat is dan ook helemaal niet nodig. Je moet er gewoon voor zorgen dat je dagproduktie in de winterhoog genoeg is.
En produktiecapaciteit verhogen is veel goedkoper en neemt veel minder plaats in dan zware batterijen plaatsen.
In Vlaanderen plaats je de panelen dan best ook zo verticaal mogelijk. Dat geeft in de winter ook een relatief hogere opbrengst. In de zomer heb je dan iets minder opbrengst maar dat maakt niet uit omdat je produktiecapaciteit afgestemd is op de winter en je in de zomer dus al genoeg overschotten hebt.
Ik zou nu al in Vlaanderen minstens tien van de twaalf maanden zonder batterijen off grid kunnen gaan.
En dat is geen nattevingerwerk. Ik log al jaren voortdurend produktie en verbruik.
De enige reden dat ik in Vlaanderen nog niet off grid ben is de terugdraaiende teller. In mijn huidige tweede woning draait al jaren een eilandinstallatie zonder enig probleem.
Wat was de kostprijs dan van u installatie? Wat is de kWh prijs?Jefdewit schreef: ↑13 juni 2020, 21:38Dat is dan ook helemaal niet nodig. Je moet er gewoon voor zorgen dat je dagproduktie in de winterhoog genoeg is.
En produktiecapaciteit verhogen is veel goedkoper en neemt veel minder plaats in dan zware batterijen plaatsen.
In Vlaanderen plaats je de panelen dan best ook zo verticaal mogelijk. Dat geeft in de winter ook een relatief hogere opbrengst. In de zomer heb je dan iets minder opbrengst maar dat maakt niet uit omdat je produktiecapaciteit afgestemd is op de winter en je in de zomer dus al genoeg overschotten hebt.
Ik zou nu al in Vlaanderen minstens tien van de twaalf maanden zonder batterijen off grid kunnen gaan.
En dat is geen nattevingerwerk. Ik log al jaren voortdurend produktie en verbruik.
De enige reden dat ik in Vlaanderen nog niet off grid ben is de terugdraaiende teller. In mijn huidige tweede woning draait al jaren een eilandinstallatie zonder enig probleem.
Klinkt leuk in theorie, al eens uitgerekend hoeveel panelen je nodig hebt om genoeg stroom te hebben op een reeks sombere winterdagen? Laat ons bij dat 4000kWh/jaar gezin blijven, die verbruiken gemiddeld 11kWh/dag, in de zomer zal dat eerder 7 zijn en in de winter 15kWh. In januari en februari wordt maar 3% van de jaaropbrengst geproduceerd, 3% van 4000kWh is 120kWh of 2kWh per dag (gemiddeld, er zullen betere en mindere dagen zijn). Om de nodige 15kWh per dag te halen moet de installatie 8 keer zo groot gekozen worden, gaat naast de batterij een flinke noot kosten aan panelen.Jefdewit schreef: ↑13 juni 2020, 21:38Dat is dan ook helemaal niet nodig. Je moet er gewoon voor zorgen dat je dagproduktie in de winterhoog genoeg is.
-
- Jr. Member
Hoe kan je de dagproductie in de winter verhogen? Er is slechts daglicht van 10 tot 15h, en dan nog zwak. Van november tot maart is de productie heel laag, hoe je je panelen ook plaatst.
De KWh prijs doet er helemaal niet toe.
Ik heb een all in leverancierscontract en de jaarproduktie is hoger dan het jaarverbruik.
De jaarlijkse kWh afrekening is dus altijd nul, ongeacht de prijs van de kWh.
Mijn installatie was op minder dan vijf jaar terugverdiend.
Helemaal niets theoretisch aan.vortex schreef: ↑14 juni 2020, 11:27 Klinkt leuk in theorie, al eens uitgerekend hoeveel panelen je nodig hebt om genoeg stroom te hebben op een reeks sombere winterdagen? Laat ons bij dat 4000kWh/jaar gezin blijven, die verbruiken gemiddeld 11kWh/dag, in de zomer zal dat eerder 7 zijn en in de winter 15kWh. In januari en februari wordt maar 3% van de jaaropbrengst geproduceerd, 3% van 4000kWh is 120kWh of 2kWh per dag (gemiddeld, er zullen betere en mindere dagen zijn). Om de nodige 15kWh per dag te halen moet de installatie 8 keer zo groot gekozen worden, gaat naast de batterij een flinke noot kosten aan panelen.
En ja dat heb ik. Ik weet exact hoeveel panelen ik nodig heb om off grid te gaan en hoe groot de accucapaciteit moet zijn om etmaaloverbruggend te zijn. Maar zolang de terugdraaiende meter van toepassing blijft is dat een theoretisch model om vlug te kunnen ingrijpen als deze afgevoerd wordt. En welk budget daarvoor voozien moet worden om het NU toe te passen. Hoe langer ik wacht hoe meer ik met dat voorbehouden budget kan doen. Panelen en accu's worden normaliter alleen maar goedkoper, niet duurder. Uiteraard als je onmiddellijk kan ingrijpen als de terugdraaiende telleer verdwijnt of er komt een nadelig capaciteitstarief. Als iedereen zijn euro valt en de vraag het aanbod overstijgt moet je er niet meer aan beginnen.
Ik monitor al jarenlang mijn produktie en verbruik tot in detail.
Dit wordt al jarenlang bijgehouden in spreadsheets met o.a. opname van de graaddagen.
Ik weet dus perfect op welke dagen er genoeg off grid produktie is en op welke dagen niet.
Dit over meerdere jaren gemeten.
Het worst case scenario is dat ik met de huidige opstelling gedurende een zestigtal dagen per jaar onvoldoende produktie heb
om het dagverbruik te coveren.
Aan de gemiddelde cijfers van een gemiddeld gezin heb ik geen boodschap. Dat is pas theoretisch denken.
Ik ga uit van mijn eigen situatie en eigen profiel.
Als een gemiddeld gezin met een gemiddeld verbruik daar geen oplossing voor weet te bedenken zal mij ook een zorg zijn.

Ik verbruik in Vlaanderen tussen de 3.5 en 25 kWh per etmaal. Waarbij het 4.7 kWh/24h het normale minimum is dat ik aan stroom nodig heb. Het hoger verbruik is ofwel luxe om overproduktie weg te werken ofwel stuurbaar en niet noodzakelijk.
Het noodzakelijke etmaalverbruik is hier dus 4.7 kWh en belange geen 11 kWh.
En ik zie helemaal geen reden waarom het elektriciteitsverbruik in de winter hoger zou zijn dan in de zomer. Hier is het meestal andersom.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 15 juni 2020, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Redelijk eenvoudig, door de produktietotaliteit te verhogen. Is gewoon meer panelen plaatsen. Twee keer zoveel panelen is twee keer zoveel produktie op dezelfde installatie. Zo moeilijk is dat toch niet?Janmetvrees schreef: ↑14 juni 2020, 11:30 Hoe kan je de dagproductie in de winter verhogen? Er is slechts daglicht van 10 tot 15h, en dan nog zwak. Van november tot maart is de productie heel laag, hoe je je panelen ook plaatst.
Een goede omvormer kan minstens tot 200% overgedimensioneerd worden. Technisch geen enkel probleem.
Wat betreft uw uren en vooral maanden, mijn praktijkcijfers spreken uw algemeenheid gewoon tegen.
Ik heb er de cijfers nog eens bijgenomen.
Wat betreft het laatste seizoen waren er tussen 15/11 en 31/01 zeventien dagen met voldoende instraling om de afname in te dekken. In de maand februari waren er dat al 20. Vanaf 1 maart waren alle produktiedagen voldoende om het basisgebruik te te coveren. Dat zijn zeventig dagen zonder voldoende produktie. Zonder bijkomende maatregelen.
En aan jouw persoonlijke situatie hebben wij dan weer geen boodschap, die is totaal niet relevant om de haalbaarheid voor een gemiddeld gezin in te schatten.
Wel ik denk dat een gemiddeld gezin in de winter meer uren verlichting gebruikt, meer tijd binnen besteed, meer energie in de opwarming van warm water steekt (kouder drinkwater en warmer bad / douche), vaker warm eten bereidt, al eens een elektrische verwarming gebruikt, enz... Hoe dat in jouw persoonlijke situatie zit, is ook hier weer totaal irrelevant.
Voor mij niet gelaten, maar diegenen die hun heel leven afstemmen op gemiddelden van gemiddelden zullen het waarschijnlijk dan ook niet verder schoppen dan dat gemiddelde.

Het delen van eigen ervaringen lijkt mij de enige juiste info.
Zich baseren op van horen zeggen of statistische gemiddelden brengt je geen stap verder.
Als je alleen vertrouwt op statistieken van het algemeen kan je ook best ver weg blijven van fora of eender welke discussiegroep. Meestal gaat dit, in het beste geval, over het delen van persoonlijke ervaringen.
Als je daar geen boodschap aan hebt kan je beter de hele dag jezelf bezig houden met de lectuur van Statbel.

Wat voor mij haalbaar is en was is voor iedere normale Vlaming haalbaar. Ik steek er in niets bovenuit noch heb ik voordelen genoten die een ander niet kan bekomen. Het enige verschil is misschien dat ik me niet neerleg met wat de statistieken voorschrijven aan wat de gemiddelde Vlaming moet aan voldoen of zich dient bij neer te leggen?

Dan zou dat gemiddeld gezin beter wat verder vooruit kijken en plannen in plaats van dag op dag te leven en iedere investering op korte termijn in te plannen. Als dat gezin eenmalig in ledverlichting investeert, een warmtepomp combineert met zonnepanelen en -collectoren, zijn huis zo isoleert dat het nog nauwelijks opwarmt of afkoelt, enz.... zal het zijn vaste kosten zo kunnen reduceren dat het de rest van zijn leven ruimschoots toekomt met relatief zeer weinig energie.vortex schreef: ↑15 juni 2020, 17:28 Wel ik denk dat een gemiddeld gezin in de winter meer uren verlichting gebruikt, meer tijd binnen besteed, meer energie in de opwarming van warm water steekt (kouder drinkwater en warmer bad / douche), vaker warm eten bereidt, al eens een elektrische verwarming gebruikt, enz... Hoe dat in jouw persoonlijke situatie zit, is ook hier weer totaal irrelevant.
Dat vraagt inderdaad eenmalige investeringen.
Het is uiteraard gemakkelijker je neer te leggen bij de voldongen feiten van de middelmaat dan zelfs iets aan je situatie op langere termijn te doen. En nog gemakkelijker dan af te geven op zij die op langere termijn denken en het rendement van die investeringen afwegen op besparingen op korte termijn.
Nu ja, het ging over iets anders in dit topic.

Keuze tussen en niet gegarandeerde terugdraaiende teller en een minimale premie waaraan nadelen verbonden zijn die je nog jarenlang binden.
Terug naar de middelmaat van de dag dus.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 15 juni 2020, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Leuk dat je persoonlijke ervaring deelt, spijtig dat je die projecteert op de rest en andere visies ermee van tafel veegt.
Nope, voor mij doet iedereen wat hij wil.
Hoe minder er mijn ervaringen delen hoe beter voor mijn portefeuille.
Jij eindigde tenslotte de discussie met de mededeling dat:
Wat al niet juist kan zijn want ik behoor daar ook toe. Toch als het op de financiën aankomt.
Maar ik heb het begrepen hoor. Topic is all yours.
Hoe minder er mijn ervaringen delen hoe beter voor mijn portefeuille.

Jij eindigde tenslotte de discussie met de mededeling dat:
In één zin projecteer jij jouw opvattingen op ieder gemiddeld gezin.
Wat al niet juist kan zijn want ik behoor daar ook toe. Toch als het op de financiën aankomt.
Maar ik heb het begrepen hoor. Topic is all yours.

Waarom heb je een leverancier nodig als je volledig off grid bent? Is makkelijk te beweren dat het na 5j is afbetaald zonder concrete cijfers te tonenJefdewit schreef: ↑15 juni 2020, 13:21De KWh prijs doet er helemaal niet toe.
Ik heb een all in leverancierscontract en de jaarproduktie is hoger dan het jaarverbruik.
De jaarlijkse kWh afrekening is dus altijd nul, ongeacht de prijs van de kWh.
Mijn installatie was op minder dan vijf jaar terugverdiend.
Zal wel aan een schrijffout van mij of verwarring door mijn toedoen liggen maar ik beweer toch nergens dat ik in Vlaanderen off grid ben? Ik schreef zelfs dat ik het zelf niet aan te raden vind om nu in Vlaanderen off grid te gaan. Toch niet zolang de terugdraaiende teller van toepassing is.
Voor alle duidelijkheid: ik betaal in Vlaanderen netto nul euro aan energie maar ben nog niet off grid want ik heb nog een terugdraaiende teller.
Maar ik heb me, nu het nog rustig is, wel voorbereid. Dit door op basis van mijn persoonlijk verbruikersprofiel en bestaande produktiecapaciteit te analyseren en dan tot de conclusie te komen wat ik technisch nodig heb om, indien nodig, onmiddellijk off grid te kunnen gaan. Desnoods, afhankelijk van de regelgeving, met een tussenstap.
En al de nodige offertes te vragen zodat ik het benodigde budget al kan vrijmaken en voorbehouden.
Een ander zijn rekening kan ik inderdaad niet maken.
Als je er van uitgaat dat discussiepartners je blazen proberen wijs te maken ontneem je natuurlijk iedere grond van discussie.
Ik ga je echt niet uitnodigen om bij mij thuis mijn boekhouding te komen controleren.

Als je er van uitgaat dat mijn bewering over de terugverdientijd van een PV-installatie op 5 jaar (het was trouwens korter) een gemakkelijk verzinsel was wordt je met het toevoegen van cijfers op een anoniem forum ook niet veel wijzer. Dat kan dan eveneens een uit de duim gezogen blaas zijn.
Ik ben trouwens ook in dit geen uitzonderlijk geval. Iedereen die jaren geleden een PV-installatie plaatste moest al uitermate zijn best doen om een langere ROI dan 5 jaar te hebben. Het ligt natuurlijk in de aard van de gemiddelde Vlaming om dit maar over het hoofd te zien en te vergeten en dik in de verf te zetten dat door wijzigende regelgeving hun voorgespiegelde winsten zijn afgenomen. Dat laatste is correct maar iets heel anders. Ik ga liever van het positieve uit door te benadrukken dat het een zeer rendabel project bleek.
En ik ken weinig investeringen die onafgebroken altijd maar cumulerende winsten maken zonder terugval en zonder risico op wijzigingen.
Een warmtepomp, zonnepanelen, zonnecollector en U 0,20 isoleren is misschien haalbaar voor nieuwbouw, of dat haalbaar is en tegen welke kost dat is voor een bestaande woning is nog wat anders hé. Komen we weer bij mijn eerdere punt, investeren om onder de streep meer te betalen is dom, kortom je kan je eigen situatie niet veralgemenen.Jefdewit schreef: ↑15 juni 2020, 17:37 Als dat gezin eenmalig in ledverlichting investeert, een warmtepomp combineert met zonnepanelen en -collectoren, zijn huis zo isoleert dat het nog nauwelijks opwarmt of afkoelt, enz.... zal het zijn vaste kosten zo kunnen reduceren dat het de rest van zijn leven ruimschoots toekomt met relatief zeer weinig energie.